Magnus Fiero Umeå

En liten presentation av er själv (frivillig)
kraniet
Lite mer laddtryck
Inlägg: 12
Blev medlem: tis sep 10, 2019 12:48 pm

Magnus Fiero Umeå

Inlägg av kraniet »

Tjena!

Ny på forumet. Misstänker att jag kanske kommer behöva lite tips och råd framöver.
Har nämligen köpt mig en Fiero som jag tänkt pyssla lite med.

Om mig:
Heter alltså Magnus, 38 år och bor i Umeå.
Jobbar som konsult med elkraft.
Rätt ny med det här med bilmek på nåt mer avancerat sätt. Men har ju bytt lite bromsar, hjullager osv på bilar förut så jag är ju inte helt bortkommen.
Har en stuga utanför Lövånger där jag har ett hyffsat fint dubbelgarage.

Om bilen:
Pontiac Fiero Formula
Färg: röd
Årsmodell: 1988
Motor: GM L44 "High Output" 60 deg V6 på förbluffande (ca)140 hk
Växellåda: 3-stegs automatlåda (TM125)
Miltal: ca 6000 mil

För de som inte vet så är Fieron den enda massproducerade amerikanska mittmotorbilen som tillverkats fram till den nya corvetten som släpps nu (2020?).
Ett ganska unikt bygge med "space frame" chassie och karrospaneler i plast (det är blandat injektionsplast med glasfiberförstärkta paneler".
En för amerikanska bilar ovanligt avancerad hjulupphängning som enligt vissa spelar i samma liga som tex Lotus Elise. De tidigare modellerna var något sämre och hade ganska mycket "bump steer" men 1988 fick bilen sin rätta upphängning.
Hela projektet med framtagandet av bilen är rätt så intressant. Men på många sätt också en traditionell GM-historia där man ville "skita och hålla igen" samtidigt. När bilen väl började bli intressant så avslutade man produkten..
https://en.wikipedia.org/wiki/Pontiac_Fiero

Vad som ska göras:
I första hand kommer jag behöva gå igenom bilen med lite allmänt underhåll och justering.
Nya hårdare fjädrar och sänkning med ca 40 mm
Har haft lite problem med lockup-solenoiden (i rusningstrafik!) så den ska bytas.
Har felkod på EGR-systemet också så det ska adresseras.
Rullyftare som lyfter lite högre (1.6) ska monteras
Nya tändstift, fördelare och tändspole (MSd blaster eller likn) ska monteras.
Nya fälgar och däck
Hjulinställning
Nya högtalare och kanske nån liten platsbyggd baslåda (vart nu den ska få plats..)
Limma fast innertakets tyg.

När allt det är gjort och bilen är körbar kan det eventuellt bli så att jag ska försöka montera på en kompressor. Har köpt en Mazda Xedos skruvkompressor (impulsköp). Taken var då att försöka "fultrimma" bilen med progressiv bränsleregulator, nya spridare osv. Etanolkonvertering och extra insprut i insuget. Men allt det ligger i "vi får se"-framtiden..

Så. Hejarop och allmänna tips och trix är välkommet. Är nån intresserad av att se bilen så går det nog ordna med det också. Ska försöka få upp lite bilder allt eftersom också.