Strul med bandbredd

Här hittar ni nyheter om vad som händer på forumet och websidan
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Strul med bandbredd

Inlägg av mattias »

Samma kväll som jag åkte till Sweden Rock Festival (tisdag 10:e juni) blev den IP-adress jag använder till servern som forumet och websidan ligger på spärrad för trafik utanför Umeå DMZ (Norrnod). :(
Tyvärr har jag haft absolut noll kontakt med datorer tills för någon timma sedan så jag har först nu kunnat göra nåt åt saken, det har varit dåligt med händelser på forumet om man säger så.. Jag har flera adresser på servern så forum och websida är ompekad mot ny IP-adress från och med kl 04:00 på måndag morgon (14:e juni).

Orsaken var att en användare missbrukat sitt konto på min Linux-server och lånat ut den till någon i Nederländerna, det blev helt enkelt tvärstopp då jag överskred den dagliga kvoten på 1.5 GB på en kvart. Det är bra med 100 Mbps lina mot omvärlden, men det går fortare åt helvete också. :?
Jag har tagit bort kontot nu så jag slipper bry mig om den där jeppen mer..

Planen är att jag ska ställa servern hemma hos päronen i höst då dom får 100 Mbps fiber och i princip fri trafik kombinerat med fast IP-adress. Så alla som vill erbjuda sin uppkoppling via BBB kan jag tacka nej till redan nu. Bara som en liten information så drar forum+websida ca 300-400 MB/dag (in+ut).

/Mattias (trött efter en kul festival-vecka i hårdrockens tecken)
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.