Hot rod Anglia - 52

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 986
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: Hot rod Anglia - 52

Inlägg av Cassius »

blackadder skrev: mån feb 01, 2021 3:57 pmVarför det blev en Audi är jag inte riktigt säker på, jag gillar ljudet och det är hyffsat billiga motorer. Hade naturligtvis varit lättare med en Cheva 350 smallblock. Men det finns ju redan så många Anglia med det.
Ja dyra är dom inte jämfört med många andra V8or, däremot är det skralt med trim om man vill gå den vägen.. Mycke passar väl från 1.8orna men kamaxlar t ex är lite svårt. Insug och grenrör är bara till att bygga själv om man vill ha nått vettigt.. :)

Vilken modell av Audi 8a är det du skaffat?
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 754
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: Hot rod Anglia - 52

Inlägg av blackadder »

Motormodellen är ANK.

Jag har inte forskat så mycket i det, men jag inbillar mig att det skulle funka med en RS4.

Hursomhelst så räcker nog 300+ länge åt mig.
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 986
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: Hot rod Anglia - 52

Inlägg av Cassius »

RS4 V8an är en Helt annan maskin :) ANK har kamrem, BNS (RS4) har kamkedja i bakkant av motorn. Den blir lite kvadratisk där bak jämförelsevis :)

Räcker inte de 340 hästarna du har skulle däremot en BCY (RS6 C5) kanske gå klämma ner. Det är "samma" motor som du har, fast med biturbo ;)
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 754
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: Hot rod Anglia - 52

Inlägg av blackadder »

Ah, där ser man. Då behöver jag inte fundera på det, tack så mycket.

Turbo är väldigt lockande, fast det hade varit tufft med en kompressor också, det blir ju lite mer hotrod över det hela.

Fast jag ska kanske fokusera på att få den på hjul och faktiskt köra den innan jag börjar fundera på att trimma. :roll:
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 754
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: Hot rod Anglia - 52

Inlägg av blackadder »

Har fortsatt med ramen så smått.

Var fundersam på om jag skulle slipa ner några svetsar innan byggbesiktning så jag filade bara plant där jag skulle ha fästen, mäta etc.

Men det såg så tråkigt ut att jobba med, så jag fotade alla svetsar och började slipa.
Och fila.
Och kolla med radiemall.
Medans filen (och jag) gick varm tänkte jag så lätt det hade varit om det var trä, bara köra ett varv med överhandsfräsen så hade det varit klart.
Synd att det inte funkar i stål....

Eller?

Även de billigaste fräsarna har hårdmetall idag, och kostar ju inget större.
Värt att prova, och funkar det inte behöver man ju inte berätta.

På med en skvätt skärolja och 8 meter svets senare var det fin radie.
En del handpåläggning var dock tvunget.

Ritade upp det först för att se så det inte blev för tunnt och räknar man inte med rotfogen blir det 3mm på tunnaste stället.

Sedan gjordes en jigg (som jag glömde fota) och en rakbit skarvades på rambenen.

När jag svetsade ihop de Främre benen märkte jag upp med körnslag på samma ställen på båda två för att ha som referens när jag mätte in de Främre rambenen mot bakvagnsbryggan.

Efter att använt laser, långpass och vartenda mätverktyg jag har lyckades jag få det både parallellt, rakt och i vinkel.
Och i mitten.

Så nu är fokus på framvagnen för att kunna knyta ihop ramen där.
Har fortfarande inte bestämt mig för vad för slags styrväxel jag ska ha.
Hubbarna, eller spindlarna om man vill, har jag dock kommit överens med mig själv om hur jag vill ha, så en firma hjälpte mig skära ut dom.

Sedan svetsade dom ihop och frästes ur för navet. Som kommer från samma bil som bakaxeln.

Nu är det pappersslöjd på schemat så man får en bild av hur framvagnen ska va. BildBildBildBildBildBildBildBildBild

/Peter


Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 348
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: Hot rod Anglia - 52

Inlägg av jompazx »

Snyggt! vad använder du för nav till de hemmagjorda spindlarna? vad ska du använda för svetsmetod? väldigt grovt gods!
mvh! Jonathan Hall
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 754
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: Hot rod Anglia - 52

Inlägg av blackadder »

Tack!
Naven kommer från samma bil som bakaxeln, en BMW 523.

Det är 25mm s355 plåt som är Mag svetsad.

Tanken är att fila lite roligare rader och få det att likna smide.

/Peter

Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 5645
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Hot rod Anglia - 52

Inlägg av Steve »

Blev riktigt bra efter fräsningen på ramen!
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 754
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: Hot rod Anglia - 52

Inlägg av blackadder »

Steve skrev:Blev riktigt bra efter fräsningen på ramen!
Tack!

Jag blev förvånad själv över resultatet.

Medaljens baksida var väl alla tusentals nålar som var precis överallt.

Ansiktsvisir är en väldigt bra grej, även när man kör vinkelslip.

Nu har jag dessutom slutat snusa så man slipper glömma visiret och spotta snus...

/Peter

Skriv svar