Volvo PV 544 Turbo
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
Re: Volvo PV 544 Turbo
mina fjädrar är 110 lbs/in men skulle kunna vara kanske 90 utan strul,ja du vet ju hur den känns
Re: Volvo PV 544 Turbo
De är ju hysteriskt lite, eller tänker ja fel?
110lbs/in är ju 19.6kg/cm, de betyder att 19,6kg trycker ihop fjädern 1cm, eller förstår ja enheten fel?
Om PVn väger 1200kg, 45% vilt bak, totalt killgissat så blir de ju då 540kg över bakhjulen?
270kg fördelat på två fjädrar.
Vill man då att den ska säcka typ 4cm så borde man ha 67,5kg/cm vilket blir typ 380lb/in vilket är
HÅRDARE än vad ja har
Så nått måste ha missförstått!
Ska se mig om efter lite mjukare fjädrar, hoppas ja har nån standarddiameter bara!
110lbs/in är ju 19.6kg/cm, de betyder att 19,6kg trycker ihop fjädern 1cm, eller förstår ja enheten fel?
Om PVn väger 1200kg, 45% vilt bak, totalt killgissat så blir de ju då 540kg över bakhjulen?
270kg fördelat på två fjädrar.
Vill man då att den ska säcka typ 4cm så borde man ha 67,5kg/cm vilket blir typ 380lb/in vilket är
HÅRDARE än vad ja har
Så nått måste ha missförstått!
Ska se mig om efter lite mjukare fjädrar, hoppas ja har nån standarddiameter bara!
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
Re: Volvo PV 544 Turbo
jag tror det stämmer, jag har testat fjädrarna med normala enheter men inte sökt efter lappenjag skrev
fjädrarna är förspända några centimeter i stötdämparen och sätter sig mycket mer än 4cm från hängande hjul
dessutom står fjädern 7 cm bakom axelcentrum och bilen väger lite under 500 bak.vi kan mäta mer noga på bilen om du vill
bla fjäderns längd
fjädrarna är förspända några centimeter i stötdämparen och sätter sig mycket mer än 4cm från hängande hjul
dessutom står fjädern 7 cm bakom axelcentrum och bilen väger lite under 500 bak.vi kan mäta mer noga på bilen om du vill
bla fjäderns längd
Re: Volvo PV 544 Turbo
Nu står den äntligen på marken och har provat att starta den!
Bara en tvätt och städning så äre dags för en provtur! Måste dock höja den lite baktill, blev lite för lågt.
Har även hämtat hem en till motor som ja tänkte göra i ordning i vinter! Blir en bigblock!
Bara en tvätt och städning så äre dags för en provtur! Måste dock höja den lite baktill, blev lite för lågt.
Har även hämtat hem en till motor som ja tänkte göra i ordning i vinter! Blir en bigblock!
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 289
- Blev medlem: tor feb 05, 2015 9:54 pm
Re: Volvo PV 544 Turbo
Kul att den kommit ner från bockarna.. hoppas provkörning går bra
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 921
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
Re: Volvo PV 544 Turbo
Kul!
Ska bli kul att se vad du gör med moroten.
/Peter
Ska bli kul att se vad du gör med moroten.
/Peter
Re: Volvo PV 544 Turbo
Idag var de dags!
En grovstädning och provtur! Gick ganska odramatiskt, hittade Jonas utanför Ica så han fick åka några meter hem till sig.
Muttrarna till stödrämparna i topplagringarna hade ja nog glömt dra åt så fixade det hos Jonas.
Sen så började bromsarna ligga på mer och mer.
Efter att ha öppnat locket på bromsoljebehållaren så blev dom normala igen. Oklart hur de gick till men ja rengjorde lufthålen i locket och hoppas de löste de!
En grovstädning och provtur! Gick ganska odramatiskt, hittade Jonas utanför Ica så han fick åka några meter hem till sig.
Muttrarna till stödrämparna i topplagringarna hade ja nog glömt dra åt så fixade det hos Jonas.
Sen så började bromsarna ligga på mer och mer.
Efter att ha öppnat locket på bromsoljebehållaren så blev dom normala igen. Oklart hur de gick till men ja rengjorde lufthålen i locket och hoppas de löste de!
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
Re: Volvo PV 544 Turbo
Kul! om det är original huvudbromscylinder så var det iaf på den från 1960(ingen separat behållare)att det
sitter en "gummibackventil" i den som fjädrarna i trumbromsarna orkade trycka tillbaka vätskan,men skivbromsarna har inga
fjädrar och ligger på lite.
sitter en "gummibackventil" i den som fjädrarna i trumbromsarna orkade trycka tillbaka vätskan,men skivbromsarna har inga
fjädrar och ligger på lite.
Re: Volvo PV 544 Turbo
Nej ja har en eftermarknadscylinder från OBP, en sån här:
https://www.speeding.nu/p/bromssystem-2 ... rling.html
Tänkte den skulle matcha lite bättre nu när skivbromsar runt om med 240 ok både fram och bak.
https://www.speeding.nu/p/bromssystem-2 ... rling.html
Tänkte den skulle matcha lite bättre nu när skivbromsar runt om med 240 ok både fram och bak.
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 88
- Blev medlem: ons maj 15, 2019 1:58 pm
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Volvo PV 544 Turbo
Kul att det funkar! Måste kännas helt otroligt att ha den ute på gatan igen?
Re: Volvo PV 544 Turbo
De känns väldigt bra måste ja säga!
Däremot som alltid så är de ju saker som inte blev så bra!
Har kört oroginalavgassystem från bakaxeln och bak, från min cutout. De passade inte alls me nya axeln utan ja knäckte ihop nått halvdant som tyvärr blev lite för nära reservhjulsbaljan bak.
Sen så fungerar min kanelbullecatchtank mediokert…
Ja gjorde ju en spiral som en kanelbulle och satte pumpen i mitten. Helsvetsade inte spiralen i botten av tanken utan på vissa ställen är de tight och på vissa ställen 1-3mm spalt.
Ja trodde pumpens retur skulle fylla på me sånt flöde att de skulle va ”fullt” i mitten ändå men de är de inte, med ca 10L i tanken så tappade ja tryck i vänstersvängar
Skulle ha byggt helt tätt i botten med ett överlöp ut till tanken i toppen istället
Däremot som alltid så är de ju saker som inte blev så bra!
Har kört oroginalavgassystem från bakaxeln och bak, från min cutout. De passade inte alls me nya axeln utan ja knäckte ihop nått halvdant som tyvärr blev lite för nära reservhjulsbaljan bak.
Sen så fungerar min kanelbullecatchtank mediokert…
Ja gjorde ju en spiral som en kanelbulle och satte pumpen i mitten. Helsvetsade inte spiralen i botten av tanken utan på vissa ställen är de tight och på vissa ställen 1-3mm spalt.
Ja trodde pumpens retur skulle fylla på me sånt flöde att de skulle va ”fullt” i mitten ändå men de är de inte, med ca 10L i tanken så tappade ja tryck i vänstersvängar
Skulle ha byggt helt tätt i botten med ett överlöp ut till tanken i toppen istället
Re: Volvo PV 544 Turbo
Har kört lite mer me bilen nu och fyrlänken verkar då fungera!
Märker inget konstigt me den!
Däremot har ja inte provat på nån start eller så för att se hur den reagerar men måste nästan göra de!
Ska bara få dit ett par brickor på de övre fyrlänkstagen i karossen där de glappar i sidled!
Idag fick ja hem ett impulsköp ja gjorde i måndags, ett par 7x17 fälgar som kanske kan göra sig bra på bilen!
Märker inget konstigt me den!
Däremot har ja inte provat på nån start eller så för att se hur den reagerar men måste nästan göra de!
Ska bara få dit ett par brickor på de övre fyrlänkstagen i karossen där de glappar i sidled!
Idag fick ja hem ett impulsköp ja gjorde i måndags, ett par 7x17 fälgar som kanske kan göra sig bra på bilen!
Re: Volvo PV 544 Turbo
Snyggt! Plåtfälgar gillar vi
Känner igen känslan av att ha byggt något till perfektion i garaget, bara för att inse på första provturen att det var långt ifrån så bra som man trodde
Men kul att du fått ut den ur garaget! Ser fram emot starttesterna
Känner igen känslan av att ha byggt något till perfektion i garaget, bara för att inse på första provturen att det var långt ifrån så bra som man trodde
Men kul att du fått ut den ur garaget! Ser fram emot starttesterna
Ludvig Lyttbacka
Re: Volvo PV 544 Turbo
Ut med tanken i vinter och svetsa lite extra och en liten "fördämning" ut ur kanelbullen så håller du nog upp nivån runt pumpen tillräckligt.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Re: Volvo PV 544 Turbo
Bilen fungerar över förväntan måste ja säga!
Har ett svagt vinljud ur bakaxeln, kan ha uppkommit i och med svetsningen men kanske lät den såhär redan innan.
Märker inte att de tar eller kärvar på nått sätt!
Hoppas på lite solsken till helgen så ska ja prova hur den känns att göra nån start med!
Passade på såhär lämpligt inför vinterdäckssäsongen att uppfylla en gammal pojkdröm!
Vilket lyft för garaget, hoppas på att ta skruvningen till nya höjder
Passade på att handla så lokalt de gick, hos https://bengtsbilmaskiner.se/ i övik!
Vilken härlig herre!
Har även börjat spåna på växellådsbyte i vinter!
Såg att maxxecu stödjer en 4L60E och blev lite småsugen på att bygga om långspaken på PVn så den fungerar som paddlar! Tänkte också de blir mer plats med bara två pedaler
Men efter lite överläggning med lokala expertisen så hördes de va mindre lätt att få till en lämplig converter!
Så går nog nöja mig att växla via en spak, lutar åt BMW manuell då helt enkelt.
Har ett svagt vinljud ur bakaxeln, kan ha uppkommit i och med svetsningen men kanske lät den såhär redan innan.
Märker inte att de tar eller kärvar på nått sätt!
Hoppas på lite solsken till helgen så ska ja prova hur den känns att göra nån start med!
Passade på såhär lämpligt inför vinterdäckssäsongen att uppfylla en gammal pojkdröm!
Vilket lyft för garaget, hoppas på att ta skruvningen till nya höjder
Passade på att handla så lokalt de gick, hos https://bengtsbilmaskiner.se/ i övik!
Vilken härlig herre!
Har även börjat spåna på växellådsbyte i vinter!
Såg att maxxecu stödjer en 4L60E och blev lite småsugen på att bygga om långspaken på PVn så den fungerar som paddlar! Tänkte också de blir mer plats med bara två pedaler
Men efter lite överläggning med lokala expertisen så hördes de va mindre lätt att få till en lämplig converter!
Så går nog nöja mig att växla via en spak, lutar åt BMW manuell då helt enkelt.