Ersvikens grå 242a
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1112
- Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
- Ort: Flisa, norge
Re: Ännu en gammal 242a
ja vad är fel på vanliga låsringar som man hadde på sin moppe kolv, som man tok i och ur på 2 sekunder med en tång undrar jag
Re: Ännu en gammal 242a
ja på Mahlekolvarna sitter det ju bara en rund ståltråd och kan inte minnas att man haft problem att en sån lossnat en endaste gång!
Re: Ännu en gammal 242a
Fortsätter mekandet.
Toppen sattes ihop, fint med alla pinnskruvar nya. Ventilbågen från Facom är en trevlig historia också, inte som de rapplinga man kört förut.
Fjädrarna kommer från enem, anpassade för hydraultryckare och för att kunna varva så mkt jag önskar.
Rullade åter igen ut bilen för att lyfta i den "färdiga" bottendelen, lagom tills jag fått ut bilen började det snöa, blev lite stressigt då. (Hade som tur var skruvat dit en gammal topp på motorn för att inte få ned snö/skit i loppen.
Till slut satt iaf motor och låda på plats och jag fortsatte med att sätta dit en "förstärkt" elringpackning innan toppen monterades.
Testmonterade lite mer delar för att se hur mycket som måste byggas om. I detta läge med orginal kortat insug såg allt bra ut..
När allt ser ut att passa så måste man ju såklart tänka om och krångla till det liiite till.
Blev då provmontage av S54 spjällen och nu blir det att klura vidare om de ska användas.
Tips på att få till ett smidigt plenum kanske någon har? Min tanke var att köpa 90 graders böjar som falsas mot spjällhusen och sedan monteras med slilconslang. Sen svetsar man böjarna mot en tjock aluplatta som man kan göra en invändig stor radie i. Efter detta något skruvat plenum.. ja var så långt jag kom i klurandet igår kväll.
Toppen sattes ihop, fint med alla pinnskruvar nya. Ventilbågen från Facom är en trevlig historia också, inte som de rapplinga man kört förut.
Fjädrarna kommer från enem, anpassade för hydraultryckare och för att kunna varva så mkt jag önskar.
Rullade åter igen ut bilen för att lyfta i den "färdiga" bottendelen, lagom tills jag fått ut bilen började det snöa, blev lite stressigt då. (Hade som tur var skruvat dit en gammal topp på motorn för att inte få ned snö/skit i loppen.
Till slut satt iaf motor och låda på plats och jag fortsatte med att sätta dit en "förstärkt" elringpackning innan toppen monterades.
Testmonterade lite mer delar för att se hur mycket som måste byggas om. I detta läge med orginal kortat insug såg allt bra ut..
När allt ser ut att passa så måste man ju såklart tänka om och krångla till det liiite till.
Blev då provmontage av S54 spjällen och nu blir det att klura vidare om de ska användas.
Tips på att få till ett smidigt plenum kanske någon har? Min tanke var att köpa 90 graders böjar som falsas mot spjällhusen och sedan monteras med slilconslang. Sen svetsar man böjarna mot en tjock aluplatta som man kan göra en invändig stor radie i. Efter detta något skruvat plenum.. ja var så långt jag kom i klurandet igår kväll.
Re: Ännu en gammal 242a
Bmw S14 pleniumet kanske kan vara ett altenativErsviken skrev:Tips på att få till ett smidigt plenum kanske någon har? Min tanke var att köpa 90 graders böjar som falsas mot spjällhusen och sedan monteras med slilconslang. Sen svetsar man böjarna mot en tjock aluplatta som man kan göra en invändig stor radie i. Efter detta något skruvat plenum.. ja var så långt jag kom i klurandet igår kväll.
//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Re: Ännu en gammal 242a
Mycket bra tips där, får hålla ögonen öppna efter ett sånt! (Tyvärr är ju allt till m3 e30 rätt dyrt så risken är väl att man blir för snål).
- Perkele70
- Forumsberoende
- Inlägg: 1058
- Blev medlem: sön maj 06, 2007 9:48 am
- Ort: ELDSMARK /GIDEÅ /ÖRNSKÖLDSVIK
Re: Ännu en gammal 242a
Drar igång 242 bygget igen!Ersviken skrev:Mycket bra tips där, får hålla ögonen öppna efter ett sånt! (Tyvärr är ju allt till m3 e30 rätt dyrt så risken är väl att man blir för snål).
Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
har inga roliga bilar!;)
Re: Ännu en gammal 242a
Jo nu är det bättre tempo än på många år Palle
Re: Ännu en gammal 242a
Så komplicera inte till det och gör så det blir stående igen
Re: Ännu en gammal 242a
Ska försöka att inte krångla till saker så pass att bygget stannar denna gång Steve!, dock har man ju bilen hemma i garage nu så risken är som tur mindre.
Veckan har gått till småplock, beställt nipplar till Olja, vevhusvent osv på specma. Bytt ut alla skruvar till pinnskruvar på insug å grenrör.
Skulle placera Mac ventilen på torpedväggen men den hade bara m3 skruvhål så blev attt 3d printa ett fäste till den istället.
Skulle sen montera spännare och löphjul till kamremmen men märkte då att pinnen till gamla spännaren satt kvar i alukåpan, plockade bort allt runtikring och hade borrmaskin, gas och urdragare framme men då var den snäll och släppte med hjälp av rörtången som tur var..
Veckan har gått till småplock, beställt nipplar till Olja, vevhusvent osv på specma. Bytt ut alla skruvar till pinnskruvar på insug å grenrör.
Skulle placera Mac ventilen på torpedväggen men den hade bara m3 skruvhål så blev attt 3d printa ett fäste till den istället.
Skulle sen montera spännare och löphjul till kamremmen men märkte då att pinnen till gamla spännaren satt kvar i alukåpan, plockade bort allt runtikring och hade borrmaskin, gas och urdragare framme men då var den snäll och släppte med hjälp av rörtången som tur var..
Re: Ännu en gammal 242a
Hur snål är du? Har eventuellt ett plenium överErsviken skrev:Mycket bra tips där, får hålla ögonen öppna efter ett sånt! (Tyvärr är ju allt till m3 e30 rätt dyrt så risken är väl att man blir för snål).
//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Re: Ännu en gammal 242a
Mittenbilden i senaste inlägget funkar inte för mig
Re: Ännu en gammal 242a
nu då ?
Re: Ännu en gammal 242a
Nu funkar det
Re: Ännu en gammal 242a
Oljekylningsfunderationer.
Började veckan med att fundera på vilken oljekylningsmetod som skulle användas.
Provmonterade Oljefilterförflyttare med värmeväxlare från B230FK på gamla blocket som ställts i motorstativet, tyvärr är motorfästena av sådan art på b234a att förflyttaren får sättas framåt. Blev inte snyggt.
Tänkte sedan vidare att om jag ska köra på E85 så vill jag inte köra värmeväxlaren som är utan termostat, ty om jag kör kall termostat till kylvätskan med stor kylare så kommer den hålla ned oljetempen och inte koka ur spriten så att säga.
Så letade fram några lyftoljekylare istället, dessa sitter med hjälp av oljefilterförflyttaren ihop med ett termostathus så då kan jag vara säkrare på att kunna hålla upp oljetempen och hålla ned kylvätsketempen.
Även lite skeptisk till att sätta oljefilterförflyttare/filter för långt bort då oljepumpen måste bygga upp trycket genom långa 1/2" slangar innan motor får tryck, lutar nu att bygga nytt grenrör som ger plats åt oljedelarna.
Började veckan med att fundera på vilken oljekylningsmetod som skulle användas.
Provmonterade Oljefilterförflyttare med värmeväxlare från B230FK på gamla blocket som ställts i motorstativet, tyvärr är motorfästena av sådan art på b234a att förflyttaren får sättas framåt. Blev inte snyggt.
Tänkte sedan vidare att om jag ska köra på E85 så vill jag inte köra värmeväxlaren som är utan termostat, ty om jag kör kall termostat till kylvätskan med stor kylare så kommer den hålla ned oljetempen och inte koka ur spriten så att säga.
Så letade fram några lyftoljekylare istället, dessa sitter med hjälp av oljefilterförflyttaren ihop med ett termostathus så då kan jag vara säkrare på att kunna hålla upp oljetempen och hålla ned kylvätsketempen.
Även lite skeptisk till att sätta oljefilterförflyttare/filter för långt bort då oljepumpen måste bygga upp trycket genom långa 1/2" slangar innan motor får tryck, lutar nu att bygga nytt grenrör som ger plats åt oljedelarna.
- J00r
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 408
- Blev medlem: fre jan 29, 2010 1:06 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Ännu en gammal 242a
Ojoj, bort med slangklammren på oljeslangarna. Är det bara jag i hela världen som kör dubbelhäftandetejp för att fästa macventiler? Kör hårt
Jonas Almqvist