Ersvikens grå 242a

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Lockner
Lite mer laddtryck
Inlägg: 21
Blev medlem: lör sep 17, 2016 4:22 pm

Re: Ännu en gammal 242a

Inlägg av Lockner »

Läste igenom tråden, ser sjukt bra ut.
Måste komma förbi och titta (som jag sagt några ggr :? )
Keep up the good work.
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Re: Ännu en gammal 242a

Inlägg av Ersviken »

Tack Nicklas! Du är alltid välkommen på besök! (Ska komma och kolla pv snart också!)
Har nu bilen utan motor och låda igen men framåt hösten är det förhoppningsvis en roligare syn!
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Re: Ännu en gammal 242a

Inlägg av Ersviken »

Fortsatt i makligt tempo under sommaren.
Bild
Letade fram delarna till toppen, trimmkammar för hydraultryckare, köpte nya tryckare av märket INA som skall funka bra enligt många. Toppen lämnades in och fick nya säten och ventilerna slipade samt att en ny ventilfjäderbåge inhandlades.

Bild
Plockade isär gamla motorn delvis i bilen, till min glädje hade jag satt in 12.9 skruv till toppen och ARP till svänghjul.

Bild

Bild

Bild

Åkte till grannbyn å lånade tremeningens motorlyft, tyvärr hade jag 3cm för låg takhöjd så fick rulla ut kärran till blå hallen istället. (ser nu att bilderna är lite i fel ordning men de kvitta.)

Bild
I väntan på att nya blocket ska anlända borrat och fint från Dynotech så la jag ett varv epoxy på motorfästen och växellådsbalk.

Bild

Sommarens sidoprojekt blev denna gång en crosscart med trasig kx 250 motor och massa ytrost. Dock byggd efter ritning och med fina delar i form av öhlinare och annat bra.

Bild

Allting blir bättre med Epoxy, slut för idag.
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Re: Ännu en gammal 242a

Inlägg av Ersviken »

Bygget fortsätter i sakta mak, Blocket jag lämnade in på Dynotech i juni är fortfarande inte borrat. (Vet någon hur man får kontakt med Robban så kontakta gärna mig, är less på att åka ut till Röbäck gång på gång och mötas av stängd/släckt lokal).
Bild
Dragit bränslerör när motor/låda är ur bilen, framtidssäkrade med 1/2".

Bild

Har under en tid letat framtida ersättare till Getrag 265an och efter många om och men föll valet på en BMW m4 Dct låda. 7 växlar, håller för det mesta och snabba växlingar bör bli kul i en glassätarbil resonerade jag.
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Ännu en gammal 242a

Inlägg av The »

Säljer du 265sn för ett vettigt pris?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Lillen
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre jan 16, 2009 5:48 pm
Ort: Umeå

Re: Ännu en gammal 242a

Inlägg av Lillen »

Det jobbas på!
Fränt att fler satsar på DCT.
Moderniteter.
VW & Volvo.
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Re: Ännu en gammal 242a

Inlägg av Ersviken »

The skrev:Säljer du 265sn för ett vettigt pris?
Utifrån projekttråden så är det inte lätt att veta hur man tänkt, framtida ersättare till 265an innebär med mitt tempo att bilen först ska byggas ihop körklar och sedan besiktas med 265an då "allt" är klart till den dvs balk, mellanaxel spakställ med mera. Har dåligt med tid och det är lättare att köpa framtida prylar än att få tid att meka, har några framtida ford explorer axlar som börjat ha legat typ 4år de med, allt ska dit men det lär dröja när barnen är små. Men jag har dig i åtanke om den ska säljas fortare än jag förväntar mig!
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Re: Ännu en gammal 242a

Inlägg av Ersviken »

Lillen skrev:Det jobbas på!
Fränt att fler satsar på DCT.
Moderniteter.
Ja jag börjar starkt oroa mig för mängden modernititer i denna bil, blev inte bättre av att jag beställt ett Elektrohydrauliskt styrservo och fick komplettera med en 140A generator :)
Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Inlägg: 2432
Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
Kontakt:

Re: Ännu en gammal 242a

Inlägg av * * * NXJ * * * »

Nymodigheter är läskiga :roll:

:arrow: NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Re: Ännu en gammal 242a

Inlägg av Ersviken »

Fortsätter i makligt tempo.
Fick igen Vevaxel från balansering i veckan samt motorblock.
Slipade in kolvringarna, planingen av deckytan hade missats så blocket fick besöka Umrab för åtgärd.
Bild
Bild

Tvättade upp lite kåpor och oljesugrör så man inte lägger till nån skit i en nybyggd motor.
Bild

Fick hem Elhydrauliska servopumpen också men den såg ut som kriget så fick ge den en omgång med våtblästern.

Bild
Bild
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Ännu en gammal 242a

Inlägg av fugazi »

Ersviken skrev:... som börjat ha legat typ 4år de med...
Det mesta blir ju bättre när det får "ligga till sig" eller? Se/smutta på whisky t.ex...
Från vad kommer servopumpen?
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Re: Ännu en gammal 242a

Inlägg av Ersviken »

Pumpen kommer från en Åpel Astra, kaross G, tror de var en 00a om jag minns rätt. Är modellen utan Canbus styrning
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Ännu en gammal 242a

Inlägg av mattias »

Nu vet du säkert det här redan men kan ju repetera Google-information och jag kan ha fel också. Men den här gamla pumpen kan man koppla en potentiometer till för att styra styrkan på den, eller styra via PWM-signal från motorstyrningen om man vill reglera mot t.ex hastighet. Är det Autronic SM4 som gäller eller ?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Re: Ännu en gammal 242a

Inlägg av Ersviken »

Denna pump är "dum" i det hänseendet.
De nyare med 5 kablar från modellen senare går att pwm styra, denna går ej.
Sitter en konstantflödesventil i utloppet så den reglerar själv vilket tryck den skall ge servot.
Ska testa och se hur det funkar, enligt många funkar detta bra.
Funkar det sämre så åker denna på någon av förgasarbilarna man har med servo och man får köpa en pump att styra via sprutet istället.

Varför jag köpte den är för att slippa ha en hydraulisk servopump på motorn, hade kunnat byta styrväxel till en för utan servo men det blir ju skruvning det med.
Eliminerar man vattenpump och servopump behöver man bara 2st remskivor och en typ 5k rem, då ska det i längden inte blir problem att (över)-varva heller.
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Re: Ännu en gammal 242a

Inlägg av Ersviken »

Lite färg
Bild

Bild

Vevaxeln balanserad, polerad och lagerbanor uppmätt vid montage. 5 hundingar spel över hela.

Bild

Ihopmontering, kolvar från C(arl)-P(Peder) stakar från Ken-ett (K1) och hd-bultar från J(an)-E(rik) ska bo tillsammans. Hatar för övrigt Spiro- lock. .
Skriv svar