Ersvikens grå 242a
Re: Ännu en gammal 242a
Du kan vara lugnt Jonas, ska bytas mot rör kompletterat med pressade slangar. Köpte delarna för många år sedan av en som körde rally och de hade tydligen förkärlek för slangklammer.
(Ang Macfästet så har du ju kört med din bil Jonas, jag försöker omedvetet undvika uppstart, det görs effektivt med sidospår!)
(Ang Macfästet så har du ju kört med din bil Jonas, jag försöker omedvetet undvika uppstart, det görs effektivt med sidospår!)
- J00r
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 408
- Blev medlem: fre jan 29, 2010 1:06 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Ännu en gammal 242a
Tack, då slipper du vevlagerras pga slangar. Man ska vara effektiv på något här i världen;)
Jonas Almqvist
Re: Ännu en gammal 242a
Fortsätter lite smått med pyssel kring motorrummet.
Behövde ett fäste till tändspolarna så jag ritade på en protoyp och förrsökte sedan tillverka efter den.
Behövde en fläktåpa till nya kylaren så kapade och byggde om en kåpa från en 940 tropik.
Skulle fortsätta med kabelhävan och fastnade i nya funderingar. Tittade på den relativt nya v70´n för inspiration med blev inte imponerad.
Funderade lite till och kom fram till att mest robusta lösningarna borde finnas för maskiner till skog och gruva.
Elhäva från en modern skördare till exempel, solida bakkåpor i plast som gör att man kan mata på med högtryckstvätten länge utan att få in fukt i kontaktstycken.
Börjar lite smått med spridarkablaget, 45 graders kåpor på dessa.
Köpt på mig en omgång kamremskåpor också, då bilen ska gå gata så vill ha inte ha den sämre än orginal, dvs att riskera få in skit i kamdrivningen.
En kåpa fick kapas/byggas om då jag inte har balansaxlar längre och inte vill ha utstick av tom plastkåpa.
på sidan en omodifierad kåpa som referens.
Slut för idag.
Behövde ett fäste till tändspolarna så jag ritade på en protoyp och förrsökte sedan tillverka efter den.
Behövde en fläktåpa till nya kylaren så kapade och byggde om en kåpa från en 940 tropik.
Skulle fortsätta med kabelhävan och fastnade i nya funderingar. Tittade på den relativt nya v70´n för inspiration med blev inte imponerad.
Funderade lite till och kom fram till att mest robusta lösningarna borde finnas för maskiner till skog och gruva.
Elhäva från en modern skördare till exempel, solida bakkåpor i plast som gör att man kan mata på med högtryckstvätten länge utan att få in fukt i kontaktstycken.
Börjar lite smått med spridarkablaget, 45 graders kåpor på dessa.
Köpt på mig en omgång kamremskåpor också, då bilen ska gå gata så vill ha inte ha den sämre än orginal, dvs att riskera få in skit i kamdrivningen.
En kåpa fick kapas/byggas om då jag inte har balansaxlar längre och inte vill ha utstick av tom plastkåpa.
på sidan en omodifierad kåpa som referens.
Slut för idag.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 289
- Blev medlem: tor feb 05, 2015 9:54 pm
Re: Ännu en gammal 242a
Ser inga bilder men alltid trevligt med framgångar
Re: Ännu en gammal 242a
I gruvlastbilar tar dom ut hela kabelhärvan på lastbilen och tar bort sånt där och lindar hela härvan typ 4 varv med en speciell Tesa-tejp. Dom har nog en av dom sämsta miljöerna Skogsmaskiner lever ju ett lungt liv i skogen utan salt och död
Re: Ännu en gammal 242a
Ojsan, tur man inte åkte en dagstripp till aitik då! Har en halvfärdig härva som en tidigare ägare av en av sm4 boxarna gjort, det är tejpat med nån typ av hockeytejp. (spyr en skvätt varje gång jag ser den). Skälet till motståndet till tejp är när man rapplat med gamla härvor som varit tejpade, när de blivit oljedimma och smuts på tejpen är den inte kul å linda av om man behöver laga /bygga om. (sen ser det ju förjävla slarvigt ut också.).
Re: Ännu en gammal 242a
Snöskottartider så Volvo´n får tyvärr inte mycket tid.
Byggt ett adapterblock för uttag av olja, ska koppla in Oljetrycksgivare till sprutet, oljetryckskontakt, olja till turbo och ev en analog vdo oljetrycksmätare framöver.
Fint att ha en lös likadan motor på stativ bredvid bilen, har på äldre dar fått svårt att så lutat in kring motorn i längre stunder.
Kopplingen (Sachs 698) som köptes söderifrån visade sig vara helt skev, kändes surt när man tillverkat ett svänghjul till denna och balanserat allt.
Hittade dock ett nytt kit med 765a och Sinter från Danne J på blocket så tanken är att byta ut lamellen mot en Sachs motorsportlamell och sedan köpa en sprängfilt runt lådan.
Byggt ett adapterblock för uttag av olja, ska koppla in Oljetrycksgivare till sprutet, oljetryckskontakt, olja till turbo och ev en analog vdo oljetrycksmätare framöver.
Fint att ha en lös likadan motor på stativ bredvid bilen, har på äldre dar fått svårt att så lutat in kring motorn i längre stunder.
Kopplingen (Sachs 698) som köptes söderifrån visade sig vara helt skev, kändes surt när man tillverkat ett svänghjul till denna och balanserat allt.
Hittade dock ett nytt kit med 765a och Sinter från Danne J på blocket så tanken är att byta ut lamellen mot en Sachs motorsportlamell och sedan köpa en sprängfilt runt lådan.
Re: Ännu en gammal 242a
Har börjat fulcadda ett nytt grenrör, men har problem att det blir trångt med lutande motor, har "bara" 25 cm mellan fjäderbenstorn och grenrörsfläns.
Måste nästan sätta turbon med lagerhuset sittandes mitt för förstärkningen på fjäderbenet för sätter jag turbon lägre och längre fram så kommer lutningen på oljereturen bli för dålig.
4ans rör är längst bort från turbon, har utgått från detta och tanken är att de andra rören ska få samma längd, men 1ans rör som ska in på samma pulssplit sida kommer få en jobbig dragning förbi 2 och 3ans rör.
Tips mottages! (Vill även ha turbon nedmonterad då det blir lättast att få till en snygg 3,5" utloppsrör från turbon sen.
Ska även testa att vrida på kompressorhuset ca 15 grader och se om turbons inlopp hamnat gynnsammare.
Måste nästan sätta turbon med lagerhuset sittandes mitt för förstärkningen på fjäderbenet för sätter jag turbon lägre och längre fram så kommer lutningen på oljereturen bli för dålig.
4ans rör är längst bort från turbon, har utgått från detta och tanken är att de andra rören ska få samma längd, men 1ans rör som ska in på samma pulssplit sida kommer få en jobbig dragning förbi 2 och 3ans rör.
Tips mottages! (Vill även ha turbon nedmonterad då det blir lättast att få till en snygg 3,5" utloppsrör från turbon sen.
Ska även testa att vrida på kompressorhuset ca 15 grader och se om turbons inlopp hamnat gynnsammare.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 250
- Blev medlem: tis jan 16, 2007 4:30 pm
- Ort: Vadstena
- Kontakt:
Re: Ännu en gammal 242a
Det där är väl ingen fulcad, det är ju fincad.
Har du problem med din Gula Volvo , askamaskinservice.se
Hans-Åke Rahm.
Hans-Åke Rahm.
Re: Ännu en gammal 242a
Fortsatt med funderingar kring grenröret, 5 åringen var då väldigt peppad på att hjälpa till, får se om jag får plats med hans design under huven bara!
Köpte en ny Tig Svets också, blev en Esab Caddy 2200i.
Hade varit smart att svetsa några testbitar innan när man aldrig svetsat alu förut men hade inget liggandes förutom mina tryckrör så då får man leva med fula svetsar under huven.
Tryckrör provmonterat med lufttempgivare i sidan och 50mm Tial "bögvissla"
Fick även hem en äkta Tial 44 som ska få ta hand om laddtrycksregleringen.
Köpte en ny Tig Svets också, blev en Esab Caddy 2200i.
Hade varit smart att svetsa några testbitar innan när man aldrig svetsat alu förut men hade inget liggandes förutom mina tryckrör så då får man leva med fula svetsar under huven.
Tryckrör provmonterat med lufttempgivare i sidan och 50mm Tial "bögvissla"
Fick även hem en äkta Tial 44 som ska få ta hand om laddtrycksregleringen.
Re: Ännu en gammal 242a
Grenröret punktat, ska nu plocka isär och tigga.
Re: Ännu en gammal 242a
Fortsatt med grenröret (som tog ganske lång tid att få till) Svetsade fast röret på en grov balk.
Tiggade alla skarvar.
Svetsade på en massa mellan fläns och avgasport på toppen och portade sen ut med getingen.
Planade sedan flänsen mot toppen. Fick hjälp av en snäll kollega (Tack Per).
Turboflänsen satt för illa till för att komma åt med en planslip eller större bandslip.
Köpte sonika en lite bandslip på clasolson och gjorde ett försök, med stadig hand blev även denna flans helt plan.
Köpte värmefärg modell värre på BJP-race (Tack för superbra service) så det målades primer å sen in i "pulverlackugnen".
Beställde sedan "Titan" avgasbandage från Hurricance racing via speeding, hoppas det ska hålla!
Ny turbo beställd av Jens på Gustavssons drift och underhåll, Super Hx 40 (competition) med billet kompressorhjul på väg hem
Näe jag skulle göra svetsa fästen för en aluplåt där insprutningen skall sitta på insidan torpedväggen märkte jag att det vid gummitgenomföringarna fanns små ytrostfläckar, slipade ned plåten plåtren, blästrade och la Epoxyfärg i grunden
Slut för idag!
Tiggade alla skarvar.
Svetsade på en massa mellan fläns och avgasport på toppen och portade sen ut med getingen.
Planade sedan flänsen mot toppen. Fick hjälp av en snäll kollega (Tack Per).
Turboflänsen satt för illa till för att komma åt med en planslip eller större bandslip.
Köpte sonika en lite bandslip på clasolson och gjorde ett försök, med stadig hand blev även denna flans helt plan.
Köpte värmefärg modell värre på BJP-race (Tack för superbra service) så det målades primer å sen in i "pulverlackugnen".
Beställde sedan "Titan" avgasbandage från Hurricance racing via speeding, hoppas det ska hålla!
Ny turbo beställd av Jens på Gustavssons drift och underhåll, Super Hx 40 (competition) med billet kompressorhjul på väg hem
Näe jag skulle göra svetsa fästen för en aluplåt där insprutningen skall sitta på insidan torpedväggen märkte jag att det vid gummitgenomföringarna fanns små ytrostfläckar, slipade ned plåten plåtren, blästrade och la Epoxyfärg i grunden
Slut för idag!
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
Re: Ännu en gammal 242a
Snyggt!
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 289
- Blev medlem: tor feb 05, 2015 9:54 pm
Re: Ännu en gammal 242a
Tjusiga framsteg
Re: Ännu en gammal 242a
Tack för berömmet Fredrik och Robin, en vecka till semester, då ska jag försöka lägga i en högre växel på byggandet så man får starta upp snart!