142 2.05L B20
- Roger Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1644
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
- Ort: Laxå
- Kontakt:
Dax göra en lite uppdate..
Tänkte göra ett försök till att få köra lite turbo bil till sommarn..
Kommer börja med bygga om grenrör lite..
Ska dit med 50mm wastgate istället för dom hemma byggda
och sen holset turbo modell H2..
In sugen ska fixas så det blir lite tätare..
Ska andvända grövre fläns mot toppen och
högtemp packning mellan grenrör o insug..
Eventuellt svetsa klart nya tryckboxen i rostfritt
ja hade på gång för ett tag sen..
Annas i stort sett som förut..
De första ta tag i är dock besikta..
Tänkte göra ett försök till att få köra lite turbo bil till sommarn..
Kommer börja med bygga om grenrör lite..
Ska dit med 50mm wastgate istället för dom hemma byggda
och sen holset turbo modell H2..
In sugen ska fixas så det blir lite tätare..
Ska andvända grövre fläns mot toppen och
högtemp packning mellan grenrör o insug..
Eventuellt svetsa klart nya tryckboxen i rostfritt
ja hade på gång för ett tag sen..
Annas i stort sett som förut..
De första ta tag i är dock besikta..
jag har sett att klracing har börjat sälja vband till turboagregat.
kolla med han kanske?
EDIT .
Jag måste ha drömt :S hittar inge nu.
kolla med han kanske?
EDIT .
Jag måste ha drömt :S hittar inge nu.
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Va kanske de här du såg?ogge skrev:jag har sett att klracing har börjat sälja vband till turboagregat.
kolla med han kanske?
EDIT .
Jag måste ha drömt :S hittar inge nu.
http://www.klracing.se/?subpage=vara&vara=275
mvh Magnus
- Roger Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1644
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
- Ort: Laxå
- Kontakt:
palten skrev:Va kanske de här du såg?ogge skrev:jag har sett att klracing har börjat sälja vband till turboagregat.
kolla med han kanske?
EDIT .
Jag måste ha drömt :S hittar inge nu.
http://www.klracing.se/?subpage=vara&vara=275
mvh Magnus
Hum.. Måste vara ca 3", bra att veta.. V band e ju smidigt som f*n..
- Roger Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1644
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
- Ort: Laxå
- Kontakt:
- Roger Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1644
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
- Ort: Laxå
- Kontakt:
En liten uppdate.. Flyttar över lite bilder hit istället.. Lagt dom
på fel tråd.. Blir andra grövre grejer där sen när de väl lider..
Turbon som ska på tills sommaren..
Min fina strypning.. 66-2.5 tum.. Vill inte bygga om till
grövre avgas.. Har 2,5 tum ner där nu med flex skarv så vill
lägga tiden på annat viktigare än bygga om hela avgas igen..
Det som är viktigare är att göra färdigt tryckboxen och svetsas på
nya grövre flänsar på insugena och köra med hög temp packning
mellan grenröret o insug ev nån typ av skärringar i oringsspåren..
Sen blir de nya tryckrör.. Försöka få igen huven.. Man skulle kunna
sätta distanser mellan rambenen och fram vagnen och på så sätt få
ner motorn de lilla som behövs så huven går igen..
på fel tråd.. Blir andra grövre grejer där sen när de väl lider..
Turbon som ska på tills sommaren..
Min fina strypning.. 66-2.5 tum.. Vill inte bygga om till
grövre avgas.. Har 2,5 tum ner där nu med flex skarv så vill
lägga tiden på annat viktigare än bygga om hela avgas igen..
Det som är viktigare är att göra färdigt tryckboxen och svetsas på
nya grövre flänsar på insugena och köra med hög temp packning
mellan grenröret o insug ev nån typ av skärringar i oringsspåren..
Sen blir de nya tryckrör.. Försöka få igen huven.. Man skulle kunna
sätta distanser mellan rambenen och fram vagnen och på så sätt få
ner motorn de lilla som behövs så huven går igen..
- Roger Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1644
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
- Ort: Laxå
- Kontakt:
Har inge märkvärdigt komma me just nu..
Nya grövre insugsflänsar i rostfritt T 9.5mm klart!
Ska kapa lite i dom rostfria insugen och svetsa dit dom nya
flänsarna.. Prio 1 nu...
Sen ska ja fixa wastarns värme problem..
Lägga imellan värme skydd så det inte blir
kontakt med membran husen mot det varma
gjutjärnshusen.. Kanske sticka in kylflänsarna något mer..
Dock borde lite isolerande material mellan järnet
och aluminiumet göra mycket..
Smälter som det är nu både vid ventilens
infästning och runtom mot undre tryck huset.
Så ventilskaftet borde kylas mer om huset blir
kallare o mer avskiljt från värmen..
Beror kanske även på att ja fegade endel med laddet..
Blir ju mkt flöde.. Ska va stängd wast.. Dock vill
man ju ha lite säkerhet..
Nya grövre insugsflänsar i rostfritt T 9.5mm klart!
Ska kapa lite i dom rostfria insugen och svetsa dit dom nya
flänsarna.. Prio 1 nu...
Sen ska ja fixa wastarns värme problem..
Lägga imellan värme skydd så det inte blir
kontakt med membran husen mot det varma
gjutjärnshusen.. Kanske sticka in kylflänsarna något mer..
Dock borde lite isolerande material mellan järnet
och aluminiumet göra mycket..
Smälter som det är nu både vid ventilens
infästning och runtom mot undre tryck huset.
Så ventilskaftet borde kylas mer om huset blir
kallare o mer avskiljt från värmen..
Beror kanske även på att ja fegade endel med laddet..
Blir ju mkt flöde.. Ska va stängd wast.. Dock vill
man ju ha lite säkerhet..
- Roger Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1644
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
- Ort: Laxå
- Kontakt:
Var iväg till garaget idag och hämtade lite grejer..
Farsgubben undrade om ja höll på att flytta ur garaget...
Vart endel grejer i skuffen med andra ord..
Kommit fram till jag inte behöver byta grenörsfläns..
H2 har ju samma fläns som T04.. Positivt..
Glömt bort att ja redan vista det..
Får spara den ja har till framtida byggen..
I morn blir det kapa och svetsa insugen..
Sen tänkte ja ta tag i modifieringen av wastarna..
Ska bli kul med en heldag i verkstan..
Farsgubben undrade om ja höll på att flytta ur garaget...
Vart endel grejer i skuffen med andra ord..
Kommit fram till jag inte behöver byta grenörsfläns..
H2 har ju samma fläns som T04.. Positivt..
Glömt bort att ja redan vista det..
Får spara den ja har till framtida byggen..
I morn blir det kapa och svetsa insugen..
Sen tänkte ja ta tag i modifieringen av wastarna..
Ska bli kul med en heldag i verkstan..
- Roger Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1644
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
- Ort: Laxå
- Kontakt:
Idag vart det en del gjort..
Monterade nya turbon på grenröret och kom
fram till att ena wasten satt ivägen för avgashuset..
Fick flytta den lite.. Den andra behövde jag inte röra..
Sen matchade downpipen väldigt bra mot turbons utlopp..
Så var bara kapa dän och svetsa ihop med nya flänsen..
Grenrör o dp är färdigt nu..
Insuget är oxå klart.. Fick slipa endel för att flönsarna
skulle passa.. Vart bra iaf tillslut.. Ska bara planas minsta rent..
Sen blir det börja modifiera wastarna..
Monterade nya turbon på grenröret och kom
fram till att ena wasten satt ivägen för avgashuset..
Fick flytta den lite.. Den andra behövde jag inte röra..
Sen matchade downpipen väldigt bra mot turbons utlopp..
Så var bara kapa dän och svetsa ihop med nya flänsen..
Grenrör o dp är färdigt nu..
Insuget är oxå klart.. Fick slipa endel för att flönsarna
skulle passa.. Vart bra iaf tillslut.. Ska bara planas minsta rent..
Sen blir det börja modifiera wastarna..
- Roger Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1644
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
- Ort: Laxå
- Kontakt:
- Roger Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1644
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
- Ort: Laxå
- Kontakt:
Allibow skrev:så jävla bra som alltid! giv en gaas!
Tackar
Vart som ja skulle gjort de första gången..
Man lär sig av sina misstag..
Dvs, man ska alltid ta till så man kan plana efter svets,
och ju tunnare material deståmer slår det sig!!!
Ska man vara säker på slippa plana bör man
ha marerial som är runt 20mm i flänsarna..
Dessa är 9.5 och slog sig ändå ca 0.4mm..
Så dumt att snåla på flänsarna..
- Roger Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1644
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
- Ort: Laxå
- Kontakt:
Blev lite gjort í veckan..
Gett mej gett mej fan på att få det att funka..
Det svarta är värmetåligt material, typ fiber för lödbad...
Håller inte de får de bli muttrar me luftspalt imellan.. (Plan B)
Röjde garager igår.. Får nästan in två bilar nu samtidigt..
Står lite hjul o skit ivägen nu.. Men en klar förbättring..
Mercan ska pallas upp inför diverse lagning av tvåor..
Fick 9 tvåor på den i onsdags vid bes..
Nitisk besiktningman...
Gett mej gett mej fan på att få det att funka..
Det svarta är värmetåligt material, typ fiber för lödbad...
Håller inte de får de bli muttrar me luftspalt imellan.. (Plan B)
Röjde garager igår.. Får nästan in två bilar nu samtidigt..
Står lite hjul o skit ivägen nu.. Men en klar förbättring..
Mercan ska pallas upp inför diverse lagning av tvåor..
Fick 9 tvåor på den i onsdags vid bes..
Nitisk besiktningman...
- Roger Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1644
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
- Ort: Laxå
- Kontakt:
Just nu händer de inte nått av veteran värde i garaget..
Har brukis mercan upp-pallad på alla fyra en halv meter
över betong golvet...
Bakaxelramen hänger på sne...
Nya bromsrör är monterade från halvägs under
bilen och ut till bägge okena bak.. Gamla rören var rätt putt...
Ny bränsleretur, skarvad halvägs underbilen o bak till tanken...
Ny tryckledning ung lika långt fram som returen..
Var mer rost än stål i dom gamla, lite små läck kan man säga..
Tacka vet ja koppar..
Snyltar kanske in lite bilder på hitlerkälken sen när det är klart..
Lite lufta kvar och kolla om handbromsbackarna duger
att ställa på eller om det blir köpa nya..
Sen blir det besiktning..
Efter besiktning blir det kosta på en ny bättre beg bakaxelklump..
Lite lager missljud..
320 e fina grejer..
Kladdat på lite färg.. Hammerit..
Har brukis mercan upp-pallad på alla fyra en halv meter
över betong golvet...
Bakaxelramen hänger på sne...
Nya bromsrör är monterade från halvägs under
bilen och ut till bägge okena bak.. Gamla rören var rätt putt...
Ny bränsleretur, skarvad halvägs underbilen o bak till tanken...
Ny tryckledning ung lika långt fram som returen..
Var mer rost än stål i dom gamla, lite små läck kan man säga..
Tacka vet ja koppar..
Snyltar kanske in lite bilder på hitlerkälken sen när det är klart..
Lite lufta kvar och kolla om handbromsbackarna duger
att ställa på eller om det blir köpa nya..
Sen blir det besiktning..
Efter besiktning blir det kosta på en ny bättre beg bakaxelklump..
Lite lager missljud..
320 e fina grejer..
Kladdat på lite färg.. Hammerit..