Jensas Swedish Racing Motors. Ny gatbils B230 kamaxel!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Trubbis
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 79
Blev medlem: mån sep 26, 2011 7:05 pm
Ort: Umeå

Re: Jensas Swedish Racing Motors.

Inlägg av Trubbis »

Halloj Jens!

Mailade och försökte köpa en kam också men det kanske kom bort i alla mail?

Säljer du fortfarande sts247 i ett kitt med fjädrar och retainers? :)

Mvh Ludvig
Ludvig Lyttbacka
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas Swedish Racing Motors.

Inlägg av Jens Gustavsson »

Hej jag har lite tunt med B230 kamaxlar i hyllorna denna vinter då det är brist på stommar till dem tyvärr.

vet ej då de kommer?

mvh jens
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Jensas Swedish Racing Motors.

Inlägg av »

Går det inte lösa som många andra att man slipar på begagnad stomme som kunden lämnar in eller blir det för mkt jobb med att skicka fram och tillbaka mm?
Användarvisningsbild
Trubbis
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 79
Blev medlem: mån sep 26, 2011 7:05 pm
Ort: Umeå

Re: Jensas Swedish Racing Motors.

Inlägg av Trubbis »

Jens Gustavsson skrev:Hej jag har lite tunt med B230 kamaxlar i hyllorna denna vinter då det är brist på stommar till dem tyvärr.

vet ej då de kommer?

mvh jens
Okej! Det var ju synd.

Vad görs den på för kam? Kanske kan bistå med en stomme själv om det skulle hjälpa?

Mvh Ludvig
Ludvig Lyttbacka
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas Swedish Racing Motors.

Inlägg av Jens Gustavsson »

nu finns det stommar igen men jag säljer bara råämnes kamaxel satser fram till efter sommaren har jag bestämt då jag har lite fullt upp med jobb och inte tid att jobba så mycket i motor verkstan under våren och sommaren.

satsar på att köra bromsbänk och jobba på lite industri jobb nu närmaste tiden.

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas Swedish Racing Motors.

Inlägg av Jens Gustavsson »

Här är lite bilder efter gårdagens grund tester på MC dynon som är under utveckling. min gamla is race fiddy får jobba som test objekt. hittar lite små fel både i den nya förgasaren som ger lamda 1.3 på full gas under 6000rpm sen lite fet över 8000rpm (kehin PE rund trottel 45 låg fart, fast nål, 1.2mm huvudmunstycke) och i bänken med lite vibrationer samt att vi behöver dreva upp avgasfläkten och skaffa bättre flex rör men det är små problem som fixas snart. sen då vi har lärt os hur vi vill ha all el så ska det hängas upp i kabel rännor och sätta upp en hylla för datorer och el burkar mm.

Blir en ganska fin bänk detta till slut ska ni få se då den är klar. det är inte bara en bänk för att mäta effekt med utan man kan logga en massa saker och utveckla motorer i den framförallt.

tips! enklaste trimmet på en hoj är att olja kedjan och pumpa däcket haha det man ser skillnad på diagrammet +1.5whk på en 9whp maskin!

Bild

Bild


Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas Swedish Racing Motors.

Inlägg av Jens Gustavsson »

Finns det nån "allmänt godkänd" mät standard i den här MC värden i detta land?

jag har väderstation och just nu så mäter jag bara effekten på rullen och väder korr (några meter från motorn) mot 20 grader C och 1013 i tryck men inga utrullningar, svängmasse kompenserig på motor däck mm.

mvh jens
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Jensas Swedish Racing Motors.

Inlägg av Kadett4wd »

Jag använder std dynocorrection för väderkorrigering.
Men jag är inte medveten om nån standard som används bland andra mc dynos mer än att tvåtaktare ska du inte motorbromsa, utan det är bara köra på som vanligt som vilken rulldyno som helst.

Var mycket noga med att göra en utrullning på rullen som du fyller i i de där '6 fälten', tid och varvtal.
Det gör du för att korrigera för dynons egna 'friktion'.
Jag körde upp rullen med en tryckluftsmaskin(tog evigheter, en elmaskin brinner lätt upp) till 3000rpm och startade en inspelning för att spela in tiden den saktar in på.

Om det är obalans i rullen krävs det mer muskler i maskinen att snurra upp rullen med, så var noga med att balansera den.
Jag byggde 'vaggor' som hängde i motorcykelkedjor som jag skruvade lagerbockarna i.
Samma visa där. snurra upp den och se sen vaggorna pendla.
Då kan man lägga an en tuschpenna mot rullen då den snurrar, då får du märke där obalansen NÄSTAN sitter ;)
Eftersom det är lite tröghet så kan man enkelt säga beroende på varvtal på rullen hinner rullen snurra lite innan vaggan 'vaggat klart'
Desto snabbare rullen snurrar desto mer avstånd blir det mellan obalans och vart märket hamnar på rullen.

Jag har lyckats balansera upp min rulle på detta vis så det är nästan vibrationsfritt upp vid 3000rpm på rullen.

Väderkorrektion brukar jag egentligen bara använda då jag jämför mot andra, eller mot egna tidigare bromsningar.
Men jag brukar notera väderegenskaperna åt andra så de har data att gå efter ute på tävlingar.

Reflektion iaf är att Performancetrends verkar hur noga man än anger mått på sin rulle samt friktionsdatan är korrekt, så verkar det bli lite lägre siffror än hos andra märken.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Jensas Swedish Racing Motors.

Inlägg av dundersmurfen »

Så jag balanserat mina rullar också, fast med en strobb som blinkar i ändläget på gunget och motorkuddar under lagerbocken istället för hängande i kedjor. Går att logga typ lastcell eller tps på gunget å spela in på mic ingången i laptopen också å sätta en magnet nånstans som ger en liten blipp på kurvan för å få en varv referens
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas Swedish Racing Motors.

Inlägg av Jens Gustavsson »

Hej jag har inte lagt så mycket tid på rena gat motorer sista åren och inte haft sts 247 i lager heller på slutet :thumbdown: och det är ju inte nå bra då många av de på detta forum och mina kunder håller på med just gat bilar men nu håller det på bli ändrig på det nu.

Jag har klurat och även interjuvat folk som är i gat bils värden mer än vad jag har varit på slutet bland annat mattias på sävar motor om vad som skulle behövas och en återkommande grej är en bra B230 gat kamaxel.

så jag har lystnat och klurat på hur jag kan göra en ännu bättre gat kam än STS 247 som har varit populär.

Det jag har på gång nu är en kam jag kallar för SRM 239 och det är en kam som ska gå minst lika bra eller ännu bättre samtidigt som den ska ge ännu bättre körbarhet på dellast och ännu enklare att mappa med fint vacium och med 36mm bas cirkel så den blir väldigt enkel att instalera utan lach caps.

Jag har första kamaxlarna på väg hit nu och jag håller på bygga en ny Test B230 (som man kan kan bygga själv på några timmar för minimal kostnad) där jag också ska testa den i dynon och med avgstest mätaren som sugmotor och kanske på låga laddtryck med lite turbo också sen? tänkte lägga upp en ny tråd om den och detaljerat hur den motorn byggs och hur den tunas och kanske med nå fina grund mappar till Vems och max ecu om folk skulle va intreserad av det?

kanske nån liten film också ?

vad tror ni om det?

mvh jens
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Re: Jensas Swedish Racing Motors.

Inlägg av larsat »

Låter fint, kul att höra Jens!
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Jensas Swedish Racing Motors. Ny gatbils B230 kamaxel!

Inlägg av Roger Berglund »

Jag skulle kunna tänka mig att filma med min Gopro hero8 :). har sugkopp och stativben å lite krimskrams runt den :thumbright:
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
MrCrankyface
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 88
Blev medlem: ons maj 15, 2019 1:58 pm
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Jensas Swedish Racing Motors. Ny gatbils B230 kamaxel!

Inlägg av MrCrankyface »

Låter superintressant! Gärna med turbo och maxecu. :thumbright:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas Swedish Racing Motors. Ny gatbils B230 kamaxel!

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag har byggt ihop en test motor nu på ca 4 timmar som är en standard B230F med KL insug och ett typ 3 grenrör.

Oöppnad bottendel förutom rengjort oljetråg och ny olja och filter sen en 530 standard topp från vindan bara rengjord ej öppnad ska kolla leekdown på den sen efter jag startat. blir vems till en början.

ska upp i dynon efter jonas är klar med turbo B230 i bänken.

mvh jens
Bilagor
20210507_092725.jpg
20210507_092725.jpg (206.81 KiB) Visad 2010 gånger
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Jensas Swedish Racing Motors. Ny gatbils B230 kamaxel!

Inlägg av Steve »

Och sen samma standardmotor med turbo hoppas jag? :)
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Skriv svar