BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av David Herbertsson »

Väldigt stiligt! Hur kommer det sig att du lindade downpipes:n två gånger? Jag tyckte det byggde ganska mycket när jag lindade min.
Hur mycket effekt klarar dina nya turbos?

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av j björk »

Ser ju trevligt och hyfsat trångt ut :thumbright:
Pimpolainen
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: mån sep 29, 2008 5:48 pm

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Pimpolainen »

men det var ju själva fan!...

jag kommer aldrig bli nöjd med mina åstakommanden så länge du bygger så jävla prydligt och lägger ut så fina kort.

asfint!!!
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av subw000fer »

Sjukt vackert! Du håller riktigt hög nivå rakt igenom!
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2784
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Daniel-635 »

Tack allihopa för de fina kommentarerna !

David, ang. effektgränsen på aggregaten klarar de väl en bit över 300hk styck.
En del påstår tom. upp mot 350 på E85 men det låter i överkant tycker jag.

En rulle avgasbandage räckte inte, så jag köpte en till, och lindade vidare av bara farten.
Får det plats med så många lager är det bra, för kablaget till lambdasonderna kommer gå obehagligt nära.

J björk, det är trångt förstås.
Men faktum är att allt är mer lättåtkomligt nu, än på min förra setup.
Nu är det bara ett par skruvar som är omöjliga att se, men går att nå.

Innan var de lätta att se, och svåra att nå :hihi:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Karl Buchka
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
Ort: Los Angeles, USA

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Karl Buchka »

Vad har du för artikelnr. på biltema oljepumpen? Hittade inget i tråden.
'82 242 med räserstuk, '83 242 med gatstuk
Användarvisningsbild
Johnny
Forumsberoende
Inlägg: 627
Blev medlem: sön jun 11, 2006 10:56 am
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Johnny »

Användarvisningsbild
erikjakan
Forumsberoende
Inlägg: 738
Blev medlem: lör jun 07, 2008 12:54 am

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av erikjakan »

Jag har en bättre beggad för 400 + frakt om du vill ha.

Har 2st.

Mvh Erik
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2784
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Daniel-635 »

Denna pumpen är det, För vatten / Diesel.
(25-987)

http://www.biltema.se/sv/Bat/Pump/Vatte ... ump-25987/

Dock har Biltema bild på en annan.

Finns några olika, och detta är den som har metalldrev, de andra är av impeller typ, eller har plast drev.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Pro-Mille »

Jag kör en liknande oljepump som biltemas vatten/dieselpump, pumpar 14liter i minuten och låter som fan.
Ska testa denna istället http://www.summitracing.com/parts/til-40-525
Pumpar 1-2gallon/minuten. låter mindre.
Bild
Jimmy Klaavuniemi
0705576039
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2784
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Daniel-635 »

Tilton pumpen är alla gånger ett bra val, då den är mer avsedd för detta, dock kostar den ju nära det dubbla.

Helt stilla står det inte, har spenderat flera kvällar på att rita ett nytt elschema på sprutet, och rekonstruera det som inte kommit med tidigare.

Bild

Idag har jag snidat ihop ett värmeskydd till.

Bild

Denna gången till innerskärmen, avståndet mellan plåten och grenrörets bandage är 4-5mm, det bör räcka :wink:

Bild

Clipsmuttrarna ska vara till ett löstagbart skydd som ska täcka slangarna ner till Wastegate och Dumpventil.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
erikjakan
Forumsberoende
Inlägg: 738
Blev medlem: lör jun 07, 2008 12:54 am

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av erikjakan »

Snyggt!

Åker du original växellåda på denna? ;)
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2784
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Daniel-635 »

Japp, den har bara gått 28´000 så den bör väl vara som ny ? :wink:

Jag hoppas att 765 plattan och Sachs motorsport lamellen, är snälla mot den.

(Det är alltså en tidig 5-växlad 262 med lösa sprängkåpan, och 1an uppåt)
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
erikjakan
Forumsberoende
Inlägg: 738
Blev medlem: lör jun 07, 2008 12:54 am

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av erikjakan »

Tror vi gjorde av med 3 st olika 260 lådor på polarens e28 med 570whp o 700nm. :).

Hoppas den håller en stund iaf :)
Användarvisningsbild
erikjakan
Forumsberoende
Inlägg: 738
Blev medlem: lör jun 07, 2008 12:54 am

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av erikjakan »

upp med skiten i dyno nu! Vill se resultatet med nya snurrorna =)!
Skriv svar