BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Med E85 så kan du nog få tillbaka en del av botten vridet.
Riktigt stor skillnad på brukisen en 9-5 Aero, på E85 är det mycket mer förtändning på låga varv, man tror det är fel på bilen dom få gånger man kör på 95 bensin, inte alls samma vrid vid 2000 rpm.
Riktigt stor skillnad på brukisen en 9-5 Aero, på E85 är det mycket mer förtändning på låga varv, man tror det är fel på bilen dom få gånger man kör på 95 bensin, inte alls samma vrid vid 2000 rpm.
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2784
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Detta E85, snart kommer min tråd ligga överst på Googles träfflista över E85
Här handlar det om att hitta tillbaka till trycket, jag ska börja med att spänna Wastegate armarna några mm. och se hur mycket trycket skenar vid 6000 Rpm.
Sen är jag även förbryllad över avgastemperaturen jag har nu.
På full mutter vid 6000 Rpm. är den väldigt lik vad jag haft tidigare.
Vilket innebär att kallare än 800° innebär att man är bra nära gränsen för spikningar, så "gärna" 900°
MEN tidigare har jag haft 450° på tomgång, och 500° på landsvägskörning.
Nu ligger det kring 650-700° på landsvägskörning typ 2000 Rpm med Lambda 1,01 och 31° förtändning ?
Givaren sitter ju lite annorlunda placerad.
Mer material runt givare, och dessutom lindat med avgasbandage.
Lite annan vinkel, men samma djup på insticket (Inom någon mm.)
Här handlar det om att hitta tillbaka till trycket, jag ska börja med att spänna Wastegate armarna några mm. och se hur mycket trycket skenar vid 6000 Rpm.
Sen är jag även förbryllad över avgastemperaturen jag har nu.
På full mutter vid 6000 Rpm. är den väldigt lik vad jag haft tidigare.
Vilket innebär att kallare än 800° innebär att man är bra nära gränsen för spikningar, så "gärna" 900°
MEN tidigare har jag haft 450° på tomgång, och 500° på landsvägskörning.
Nu ligger det kring 650-700° på landsvägskörning typ 2000 Rpm med Lambda 1,01 och 31° förtändning ?
Givaren sitter ju lite annorlunda placerad.
Mer material runt givare, och dessutom lindat med avgasbandage.
Lite annan vinkel, men samma djup på insticket (Inom någon mm.)
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2784
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Jag har alltid hävdat att verktyget skruvnyckel inte finns, men jag har ändrat mig.
Nu har jag gjort en egen skruvnyckel.
Den behöver man om man ska spänna wastegate stagen på min motor.
Som ni ser har det svarta avgasbandaget behållt färgen riktigt bra, nåja det håller ihop ännu iallafall...
Efter några timmars pillande så vart båda wastegatesen justerade 2varv hårdare. (Fingängad m6x0,75)
Några strulande provturer senare med lossblåsta tryckrör och glömda slangar till laddtrycksregleringen
Verkar det funka bättre.
Till min förvåning vart det ingen skillnad alls på grundtrycket vid maxvarv fortfarande ganska precis 1,0 bar.
Däremot ca. 20 kPa högre vid 3000 Rpm.
Efter lite joxande med en ny referens kurva till laddtrycksregleringen, och bättre inställningar för TPS signalens påverkan på Boosttarget, börjar bilen bli som jag vill ha den.
Nu svarar den betydligt bättre på lägre gaspådrag, genom att det inte tjuvöppnar så mycket.
Ilskan på låga varv börjar helt enkelt komma tillbaka
Igår fick den sig även en motortvätt.
Kommer bli en trevlig motor i sommar
Nu har jag gjort en egen skruvnyckel.
Den behöver man om man ska spänna wastegate stagen på min motor.
Som ni ser har det svarta avgasbandaget behållt färgen riktigt bra, nåja det håller ihop ännu iallafall...
Efter några timmars pillande så vart båda wastegatesen justerade 2varv hårdare. (Fingängad m6x0,75)
Några strulande provturer senare med lossblåsta tryckrör och glömda slangar till laddtrycksregleringen
Verkar det funka bättre.
Till min förvåning vart det ingen skillnad alls på grundtrycket vid maxvarv fortfarande ganska precis 1,0 bar.
Däremot ca. 20 kPa högre vid 3000 Rpm.
Efter lite joxande med en ny referens kurva till laddtrycksregleringen, och bättre inställningar för TPS signalens påverkan på Boosttarget, börjar bilen bli som jag vill ha den.
Nu svarar den betydligt bättre på lägre gaspådrag, genom att det inte tjuvöppnar så mycket.
Ilskan på låga varv börjar helt enkelt komma tillbaka
Igår fick den sig även en motortvätt.
Kommer bli en trevlig motor i sommar
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Den e grymt snygg!
Jäkligt ball!
Kommer du till mantorp den 4e på bmw-träffen?
Jäkligt ball!
Kommer du till mantorp den 4e på bmw-träffen?
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2784
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Tackar.
Nej jag kan tyvärr inte då
Nej jag kan tyvärr inte då
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: BMW 635 Bi-Turbo
ahh svart avgasbandage.. hur lång tid tog det att bränna väck färgen?
Jag har sånt på mercan och grenrören är väl inte lika varma, men det stinker av den fortfarande efter ca 40mil.
Jag har sånt på mercan och grenrören är väl inte lika varma, men det stinker av den fortfarande efter ca 40mil.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2784
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Efter första repan rök det så mycket att jag övervägde att ha Brandsläckaren med mig, när jag gläntade försiktigt på huven...
Men nu så här 80 mil senare verkar det ha slutat att både lukta och ryka helt.
Men nu så här 80 mil senare verkar det ha slutat att både lukta och ryka helt.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 556
- Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
- Ort: Los Angeles, USA
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Åker du till Tjolöholm Classic i år? Har tankar på att åka dit. Blir 635an där så kommer jag nästan garanterat.
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2784
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Jag är inte anmäld till utställningen, har ju vart där ganska många ggr. och BMW klubben vill gärna variera utbudet.
Däremot om det blir fint väder tar jag kanske 635an dit och ställer den på finbilsparkeringen som brukar vara vid marknaden.
Det blir ju ofta som en liten extra utställning där med faktiskt.
Jag skriver här i tråden om jag åker dit.
EDIT: Se mitt nästa inlägg.
Däremot om det blir fint väder tar jag kanske 635an dit och ställer den på finbilsparkeringen som brukar vara vid marknaden.
Det blir ju ofta som en liten extra utställning där med faktiskt.
Jag skriver här i tråden om jag åker dit.
EDIT: Se mitt nästa inlägg.
Senast redigerad av Daniel-635 den tis maj 07, 2013 7:31 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Daniel-635 skrev:Efter första repan rök det så mycket att jag övervägde att ha Brandsläckaren med mig, när jag gläntade försiktigt på huven...
Men nu så här 80 mil senare verkar det ha slutat att både lukta och ryka helt.
Det har precis slutat lukta i min nu också, så svart bandage är inget jag köper igen *S*
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2784
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Ändrade planer, IDAG fick jag mail från BMW klubben som ville ha med 635an på utställningen.
Så söndagen 19/5 blir det återigen utsällning på Tjolöholm Classic, några mil söder om Göteborg.
http://tjoloholmclassicmotor.se/
Så söndagen 19/5 blir det återigen utsällning på Tjolöholm Classic, några mil söder om Göteborg.
http://tjoloholmclassicmotor.se/
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Vi ses där!
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2784
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Utställning på Tjolöholm.
Mycket folk kommer fram och är nyfikna, och tittar och frågar, det är roligt.
Dock tror jag att tom. på en sådan här tillställning missar 50% att den är ombyggd överhuvudtaget
Vart lite orolig för kokning i lördags, 31,5° nere i Falkenberg, men det verka funka bra även med "bara" två kylfläktar nu.
Jag kan även se att intercoolern funkar bättre utan den tryckande fläkten ivägen framför.
Håller även på lite med 528an på "lediga stunder" nu senast vart ett hål lagat vid huvgångjärnet.
Där bak är den mer färdig, och ser ut så här just nu.
Mycket folk kommer fram och är nyfikna, och tittar och frågar, det är roligt.
Dock tror jag att tom. på en sådan här tillställning missar 50% att den är ombyggd överhuvudtaget
Vart lite orolig för kokning i lördags, 31,5° nere i Falkenberg, men det verka funka bra även med "bara" två kylfläktar nu.
Jag kan även se att intercoolern funkar bättre utan den tryckande fläkten ivägen framför.
Håller även på lite med 528an på "lediga stunder" nu senast vart ett hål lagat vid huvgångjärnet.
Där bak är den mer färdig, och ser ut så här just nu.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- Johan Lindberg
- Forumsberoende
- Inlägg: 750
- Blev medlem: mån nov 08, 2004 6:26 am
- Ort: Bollnäs
- Kontakt:
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Ang bandage, så är det fan värt att köpa sånt här:
http://webshop.cp-service.se/sv/varmeis ... -25mm.html
Blir inte sprött som vanlig glasfiber utan är mer som tyg och håller färgen.
http://webshop.cp-service.se/sv/varmeis ... -25mm.html
Blir inte sprött som vanlig glasfiber utan är mer som tyg och håller färgen.
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2784
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Ja de där Titan bandagen verkar hålla finishen mycket bra.
Blir kanske ett lite ointressant inlägg idag, men eftersom det mesta fungerar perfekt får man ta sig an gamla och mindre problem.
Igår rev jag nästan hela dan i 635ans elsystem, i jakt på strömtjuvar.
Ända sen jag köpte bilen har den laddat ur batteriet på onormalt kort tid, men jag har bara skjutit det framför mig.
Normal belastning
-------------------------------------------------------------------
C-lås 4 mA
Larm 15 mA
Stereo 4 mA
Färddator 4 mA
--------------------------------------------------------------------
När bilen skruvas med, jag får se till att stänga allt innan kvällen, för detta bidrar helt klart.
--------------------------------------------------------------------
Öppen huv +15mA (Larm)
Öppen dörr +15 mA (Larm)
Innerbelysnings relä, öppen dörr 156mA (Släckt innerbelysning)
--------------------------------------------------------------------
Den stora strömtjuven
--------------------------------------------------------------------
Ännu okänd förbrukare på säkring 27 125 mA
--------------------------------------------------------------------
Igår vart jag helt övertygad att problemet låg i "Door lock heating control unit", men nu på nätet ser jag att den sitter ute i dörren.
Och elektroniken ute i dörren har jag redan uteslutit.
"Door lock heating control unit" Undrar ni ?
Jo när man håller ut dörrhandtaget på förardörren, finns en liten tidsaktiverad värme slinga runt dörrlåset, som kan tina upp låset om det är fastfruset.
Gott om prylar på dessa gamla bilar
Nåja, inte bara höga förbrukningar noterade, utan även låga.
Resan till Tjolöholmsslott och bilutställningen gick i ganska lungt tempo, på hemvägen vart det ovanligt tät trafik.
Så jag lunkade med det avslagna tempot.
39,6 mil på 34,4 liter bensin alltså 0,87 liter milen, visserligen mycket gynnsamma förhållande men ändå !
Jakten på 125mA fortsätter, det är de röd/svarta kablarna jag letar efter......
Blir kanske ett lite ointressant inlägg idag, men eftersom det mesta fungerar perfekt får man ta sig an gamla och mindre problem.
Igår rev jag nästan hela dan i 635ans elsystem, i jakt på strömtjuvar.
Ända sen jag köpte bilen har den laddat ur batteriet på onormalt kort tid, men jag har bara skjutit det framför mig.
Normal belastning
-------------------------------------------------------------------
C-lås 4 mA
Larm 15 mA
Stereo 4 mA
Färddator 4 mA
--------------------------------------------------------------------
När bilen skruvas med, jag får se till att stänga allt innan kvällen, för detta bidrar helt klart.
--------------------------------------------------------------------
Öppen huv +15mA (Larm)
Öppen dörr +15 mA (Larm)
Innerbelysnings relä, öppen dörr 156mA (Släckt innerbelysning)
--------------------------------------------------------------------
Den stora strömtjuven
--------------------------------------------------------------------
Ännu okänd förbrukare på säkring 27 125 mA
--------------------------------------------------------------------
Igår vart jag helt övertygad att problemet låg i "Door lock heating control unit", men nu på nätet ser jag att den sitter ute i dörren.
Och elektroniken ute i dörren har jag redan uteslutit.
"Door lock heating control unit" Undrar ni ?
Jo när man håller ut dörrhandtaget på förardörren, finns en liten tidsaktiverad värme slinga runt dörrlåset, som kan tina upp låset om det är fastfruset.
Gott om prylar på dessa gamla bilar
Nåja, inte bara höga förbrukningar noterade, utan även låga.
Resan till Tjolöholmsslott och bilutställningen gick i ganska lungt tempo, på hemvägen vart det ovanligt tät trafik.
Så jag lunkade med det avslagna tempot.
39,6 mil på 34,4 liter bensin alltså 0,87 liter milen, visserligen mycket gynnsamma förhållande men ändå !
Jakten på 125mA fortsätter, det är de röd/svarta kablarna jag letar efter......
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo