BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
phixit
För mycket laddtryck
Inlägg: 159
Blev medlem: tis okt 18, 2011 2:42 pm

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av phixit »

Med E85 så kan du nog få tillbaka en del av botten vridet.
Riktigt stor skillnad på brukisen en 9-5 Aero, på E85 är det mycket mer förtändning på låga varv, man tror det är fel på bilen dom få gånger man kör på 95 bensin, inte alls samma vrid vid 2000 rpm.
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2784
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Daniel-635 »

Detta E85, snart kommer min tråd ligga överst på Googles träfflista över E85 :hihi:

Här handlar det om att hitta tillbaka till trycket, jag ska börja med att spänna Wastegate armarna några mm. och se hur mycket trycket skenar vid 6000 Rpm.


Sen är jag även förbryllad över avgastemperaturen jag har nu.

På full mutter vid 6000 Rpm. är den väldigt lik vad jag haft tidigare.
Vilket innebär att kallare än 800° innebär att man är bra nära gränsen för spikningar, så "gärna" 900°

MEN tidigare har jag haft 450° på tomgång, och 500° på landsvägskörning.

Nu ligger det kring 650-700° på landsvägskörning typ 2000 Rpm med Lambda 1,01 och 31° förtändning ?

Givaren sitter ju lite annorlunda placerad.
Mer material runt givare, och dessutom lindat med avgasbandage.
Lite annan vinkel, men samma djup på insticket (Inom någon mm.)

Bild


Bild
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2784
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Daniel-635 »

Jag har alltid hävdat att verktyget skruvnyckel inte finns, men jag har ändrat mig.
Nu har jag gjort en egen skruvnyckel.

Bild

Den behöver man om man ska spänna wastegate stagen på min motor.
Som ni ser har det svarta avgasbandaget behållt färgen riktigt bra, nåja det håller ihop ännu iallafall...

Bild

Efter några timmars pillande så vart båda wastegatesen justerade 2varv hårdare. (Fingängad m6x0,75)

Några strulande provturer senare med lossblåsta tryckrör och glömda slangar till laddtrycksregleringen :roll:
Verkar det funka bättre.

Till min förvåning vart det ingen skillnad alls på grundtrycket vid maxvarv fortfarande ganska precis 1,0 bar.
Däremot ca. 20 kPa högre vid 3000 Rpm.

Efter lite joxande med en ny referens kurva till laddtrycksregleringen, och bättre inställningar för TPS signalens påverkan på Boosttarget, börjar bilen bli som jag vill ha den.
Nu svarar den betydligt bättre på lägre gaspådrag, genom att det inte tjuvöppnar så mycket.

Ilskan på låga varv börjar helt enkelt komma tillbaka :twisted:

Igår fick den sig även en motortvätt.

Bild

Bild

Kommer bli en trevlig motor i sommar :thumbright:

Bild
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
erikjakan
Forumsberoende
Inlägg: 738
Blev medlem: lör jun 07, 2008 12:54 am

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av erikjakan »

Den e grymt snygg!

Jäkligt ball!

Kommer du till mantorp den 4e på bmw-träffen?
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2784
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Daniel-635 »

Tackar.

Nej jag kan tyvärr inte då :|
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Kadett4wd »

ahh svart avgasbandage.. hur lång tid tog det att bränna väck färgen?
Jag har sånt på mercan och grenrören är väl inte lika varma, men det stinker av den fortfarande efter ca 40mil.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2784
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Daniel-635 »

Efter första repan rök det så mycket att jag övervägde att ha Brandsläckaren med mig, när jag gläntade försiktigt på huven...
Men nu så här 80 mil senare verkar det ha slutat att både lukta och ryka helt.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Karl Buchka
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
Ort: Los Angeles, USA

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Karl Buchka »

Åker du till Tjolöholm Classic i år? Har tankar på att åka dit. Blir 635an där så kommer jag nästan garanterat. :thumbright:
'82 242 med räserstuk, '83 242 med gatstuk
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2784
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Daniel-635 »

Jag är inte anmäld till utställningen, har ju vart där ganska många ggr. och BMW klubben vill gärna variera utbudet.

Däremot om det blir fint väder tar jag kanske 635an dit och ställer den på finbilsparkeringen som brukar vara vid marknaden.
Det blir ju ofta som en liten extra utställning där med faktiskt.

Jag skriver här i tråden om jag åker dit.

EDIT: Se mitt nästa inlägg.
Senast redigerad av Daniel-635 den tis maj 07, 2013 7:31 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Kadett4wd »

Daniel-635 skrev:Efter första repan rök det så mycket att jag övervägde att ha Brandsläckaren med mig, när jag gläntade försiktigt på huven...
Men nu så här 80 mil senare verkar det ha slutat att både lukta och ryka helt.

Det har precis slutat lukta i min nu också, så svart bandage är inget jag köper igen *S*
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2784
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Daniel-635 »

Ändrade planer, IDAG fick jag mail från BMW klubben som ville ha med 635an på utställningen.

Så söndagen 19/5 blir det återigen utsällning på Tjolöholm Classic, några mil söder om Göteborg.

http://tjoloholmclassicmotor.se/
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Johnny
Forumsberoende
Inlägg: 627
Blev medlem: sön jun 11, 2006 10:56 am
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Johnny »

Vi ses där! :)
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2784
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Daniel-635 »

Utställning på Tjolöholm.

Bild

Mycket folk kommer fram och är nyfikna, och tittar och frågar, det är roligt.
Dock tror jag att tom. på en sådan här tillställning missar 50% att den är ombyggd överhuvudtaget :hihi:

Vart lite orolig för kokning i lördags, 31,5° nere i Falkenberg, men det verka funka bra även med "bara" två kylfläktar nu.
Jag kan även se att intercoolern funkar bättre utan den tryckande fläkten ivägen framför.






Håller även på lite med 528an på "lediga stunder" nu senast vart ett hål lagat vid huvgångjärnet.

Bild

Bild

Bild

Där bak är den mer färdig, och ser ut så här just nu.

Bild
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Johan Lindberg
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: mån nov 08, 2004 6:26 am
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Johan Lindberg »

Ang bandage, så är det fan värt att köpa sånt här:

http://webshop.cp-service.se/sv/varmeis ... -25mm.html

Blir inte sprött som vanlig glasfiber utan är mer som tyg och håller färgen.
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2784
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Daniel-635 »

Ja de där Titan bandagen verkar hålla finishen mycket bra.

Blir kanske ett lite ointressant inlägg idag, men eftersom det mesta fungerar perfekt får man ta sig an gamla och mindre problem.
Igår rev jag nästan hela dan i 635ans elsystem, i jakt på strömtjuvar.
Ända sen jag köpte bilen har den laddat ur batteriet på onormalt kort tid, men jag har bara skjutit det framför mig.

Normal belastning
-------------------------------------------------------------------
C-lås 4 mA
Larm 15 mA
Stereo 4 mA
Färddator 4 mA
--------------------------------------------------------------------


När bilen skruvas med, jag får se till att stänga allt innan kvällen, för detta bidrar helt klart.
--------------------------------------------------------------------
Öppen huv +15mA (Larm)
Öppen dörr +15 mA (Larm)
Innerbelysnings relä, öppen dörr 156mA (Släckt innerbelysning)
--------------------------------------------------------------------



Den stora strömtjuven
--------------------------------------------------------------------
Ännu okänd förbrukare på säkring 27 125 mA
--------------------------------------------------------------------

Igår vart jag helt övertygad att problemet låg i "Door lock heating control unit", men nu på nätet ser jag att den sitter ute i dörren.
Och elektroniken ute i dörren har jag redan uteslutit.

"Door lock heating control unit" Undrar ni ?

Jo när man håller ut dörrhandtaget på förardörren, finns en liten tidsaktiverad värme slinga runt dörrlåset, som kan tina upp låset om det är fastfruset.
Gott om prylar på dessa gamla bilar :hihi:




Nåja, inte bara höga förbrukningar noterade, utan även låga.
Resan till Tjolöholmsslott och bilutställningen gick i ganska lungt tempo, på hemvägen vart det ovanligt tät trafik.
Så jag lunkade med det avslagna tempot.
39,6 mil på 34,4 liter bensin alltså 0,87 liter milen, visserligen mycket gynnsamma förhållande men ändå !


Jakten på 125mA fortsätter, det är de röd/svarta kablarna jag letar efter......
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Skriv svar