BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2780
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Inlägg av Daniel-635 »

Det är ett rätt komplicerat kort om man ska ge sig in och ändra på konstruktionen. (om det ens hjälper)
Men nu är det ihop i alla fall

Jag bytte kondensatorer på ytterligare ett kort, men det visade sig att tempmätaren visade precis samma på det också.
Spänningen vart också samma, inte fullt ut 5 volt.
På en tredje tempmätare såg jag att visarnålen hade ett annat viloläge, så jag vred nålen tills det passade...

Här får ni följa med på reparationen, i harmoni ? med Wintergatans musik.

https://youtu.be/-WNS-y99pa4
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2780
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Inlägg av Daniel-635 »

528na har vart ute på tur.
Efter mitt meckande med Luftmängdmätaren på mitt L-Jetronic, har jag misstänkt att bilen går onödigt fett.
Jag har en smalbands lambda monterad, men den säger ju egentligen bara vilken sida man är om "14.7:1" / Lambda 1
Och den visar ofta "fett" utslag, liiite fetare på fullgas än dellast, men inte mycket.

Turen vart ner till Hallandskusten, en resa ner till Fritidshuset för lite check på värmepannan.
Små krokiga vägar med lite trafik, fulltank hemma, och fulltank när jag kom tillbaka igen.

Jo, nymonterad Solgardin i bakrutan, hör ju hemma på en -80 tals bil.
Fanns inte att finna tillräckligt stor i Sverige, fick importera från Das Faterland.

Bild

Döm om min förvåning 16;5 mil och 12,53 liter "bensin" så 0,76 l/milen.
Får mig att fundera lite, nu sitter 635ans slutväxel på en 3:15 istället för 3:25
Och Viscofläkten är ersatt med en elfläkt, kan det ge lite på pluskontot, frågan är om man tappar något vidare prestanda ?

0-1000m gjorde bilen i alla fall på 30 sekunder, precis som det står i 1982 års instruktionsbok.
Men dom bilarna hade 3:45 Slutväxel, och en landsvägs förbrukning på 0,84 :scratch:

Så nu med Extractor grenrör Katalysator 3:15 slutväxel och elfläkt är min bil snålare miljövänligare, och utan matkassar ? även snabbare :roll:
Filip på Tuneit har sålt sin rullande landsväg så jag har tyvärr ingen Dyno runt hörnet längre.

En bild till ?

Bild

Jag har även lagt upp en ny video på min Rocket stove, på tuben om det intresserar.

https://www.youtube.com/watch?v=oGXeuB4GfGk



Jag skrev "14,7":1 och "Bensin" varför ?

Jo jag noterade i tidningen Klassiker, att från Augusti nu 2021 blir det inte e5 längre utan e10.

https://www.svmc.se/smc/Nyheter/I-augusti-infors-E10/

Olika medier rapporterar olika tyvärr, men det blir mer än 5% etanol efter Augusti kan vi nog misstänka.

https://www.mestmotor.se/automotorsport ... ir-dyrare/

Här är en lista på bilar som är "ok" med e10.
https://www.bilsweden.se/storage/cms/62 ... %20E10.pdf
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2780
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Inlägg av Daniel-635 »

Egentligen borde jag spenderat förmiddagen och kontrollerat varför inte generatorn laddade korrekt på 635an.
Och varför servopumpen låter så illa ibland.

Kan man inte bara köra och köra med en 38år gammal bil som gått över 30´000mil ?

653an generator trubbel.jpg
653an generator trubbel.jpg (314.49 KiB) Visad 1992 gånger
Istället gick förmiddagen till lite videoredigering. :typing:

Det är Service (22000 mil) på 528an, även lite bilder från inne i cylinderloppen, med ett 500:- endoskop.

https://youtu.be/uso__qtidOI

Nu får jag väl kolla upp kolen i generatorn på 635an, och se hur det ser ut.

Kan undra hur man får videoklippen som en klickbar tumnagel ?
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2780
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Inlägg av Daniel-635 »

Dubbeluppdatering, det vart inte igår. :shock:

Ja generatorn är loss, lite extra besvärligt, så det är ett ihop kok av 5 och 6 serie delar.
Meckar generator.jpg
Meckar generator.jpg (257.89 KiB) Visad 1955 gånger
Inga brunna dioder, eller något som luktar illa.
generator isär.jpg
generator isär.jpg (280.42 KiB) Visad 1955 gånger
Ena kollektorbanan vart rätt sliten, och ena kolet också.
Mmm, lite tveksam.
kollektor.jpg
kollektor.jpg (204 KiB) Visad 1955 gånger
Laddningslampan tändes aldrig, men spänningen vart låg i bilen.
Motorn gick snålt, Vemsboxen är inte riktigt kalibrerad i min bil för 11 volt.
Och jag såg att spänningen vart låg på min övervakning till returpumpen för Turbo oljan.

Har slängt ut en förfrågan till en skrot på Bildelsbasen, på både generator och Servopump, får se vad det ger.
Generatorerna på bänken ovan är från gömmorna hemma, men de är på 85 A och jag vill helst ha 115 A
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
olleinsulander
För lite laddtryck
Inlägg: 9
Blev medlem: ons feb 27, 2013 6:13 pm

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Inlägg av olleinsulander »

Toppenvideo som vanligt. Nu får det sin förklaring hur du hinner hålla båda hajnosarna i sådant utmärkt skick när ni är fler som jobbar/lagar gourmetmiddag!
Tänker direkt på rockvideon jag diggade ´92 där Dave Mustaine för en liknande dialog med sig själv men där verkar det inte lika mysigt som hos dig/er.
https://www.youtube.com/watch?v=aOnKCcjP8Qs
Är det inte lättast att sätta i nytt kol/svarva kollektorn och kolla om det blir bättre eller sitter det så illa till så du inte vill plocka i och ur i onödan?
Olle Insulander, Enköping
Alfa 75-89, Alfetta - 76, BMW 3.0s -72, Saab V4-75
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2780
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Inlägg av Daniel-635 »

Tackar, "vi" kämpar på. :hihi:

Nu fick jag ett lätt förändrat youtube flöde, när metallen fick pumpa ur högtalarna någon timme :thumbright:


Jag beställde en generator och en servopump på bildesbasen, men dom vart inte riktigt på hugget på bildemonteringen.
Så även om betalningen gjordes i Tisdags lär dom inte skicka delarna förrens på måndag, dom har väl långhelg nu. :thumbdown:


Servo pumpen lät ju illa, och den är på 100 bar.
Pumpen jag beställde nu är en 130 bars pump, och jag hoppas att den passar... (Vet att tryckslangen är annorlunda)
Ska bli intressant att se om Volkswagen kuggstången orkar bättre med den pumpen, när man är vid max styrutslag.

Generatorn kostade 750:- så inte hela världen, kan vara gott att ha lite delar på lager.
Ena eller båda generatorerna får väl en genomgång innan någon av dem hamnar i bilen igen, precis som du säger.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Inlägg av The »

Det går väl att byta kollektor på de där,eller släpring som väl är en mer korrekt benämning.

https://www.startmotor.se/tag/Bosch/Gen ... A4pringar/
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Inlägg av whilliam »

"Jag beställde en generator och en servopump på bildesbasen, men dom vart inte riktigt på hugget på bildemonteringen.
Så även om betalningen gjordes i Tisdags lär dom inte skicka delarna förrens på måndag, dom har väl långhelg nu." :thumbdown:

Dåligt exemplar av bilskrot isf. de brukar skicka blixtsnabbt och var den bet. på tisdagen så hade de ju hela onsdagen på sig att packa :whistle:
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2780
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Inlägg av Daniel-635 »

The Lord and PostNord works in mysterious ways...

Innan när jag skrev, vart paketet endast ett registrerat kollinummer, men nu idag vart det framme. :thumbright:
Så nu har jag några (k)val.

Släpringen! hann jag svarva, men jag ser på Thorbjörns länk att rätt mycket material är taget på den. (tack för bra länk)
"nya" generatorn är väl bara att smacka dit, men den ser ju inte riktigt upp till standard ut.
Ni ser den i bakgrunden av den svarvade gamla.
svarvad släpr 1.jpg
svarvad släpr 1.jpg (120.97 KiB) Visad 1695 gånger
Den nya ser betydligt mindre sliten ut på släpringen, även om den gamla säkert gör jobbet.
Bäst hade väl vart att byta lager på den nya axeln, och montera hela innehållet från den, i mitt gamla polerade hus.
Fast river man isär hela generatorn har man ju inte funktionsgarantin kvar på den.

Jag skrev i alla fall ner vad för lager det satt i på lappen nedan...
lappen.jpg
lappen.jpg (170.14 KiB) Visad 1695 gånger
Någon minut senare kom hagelstormen från helvete, jag sprang som en dåre för att rädda undan min bruks BMW 428 då den stod ute.
I full fart iförd foppatofflor med hagel trummande mot pannan brister friktionen mot det blöta gräset.
Kroppen intar fort horisontellt läge, som en fällkniv viker jag ihop mig och landar rätt brutalt på arslet och vänster handen.
Ingen pardon, av med shortsen och ut igen för att flytta bilen in i carporten.

Lyckligtvis klarade både jag och bilen oss väl :hihi:

Får fundera lite på generatorn, och om det räcker att sätta i C3 lager.
Tar tag i servopumpen istället, och ser om en e32 pump passar i en e24 med ett e28 Hydraulrör, utan allt för mycket problem :whistle:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2780
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Inlägg av Daniel-635 »

Ja, efter en del meckande har prylarna kommit i bilen.
Blir inget inspelat video material på detta, ni hade inte uppskattat 20min elände av delar som inte 100% passar :hihi:

Servo pumparna och rören, som skiljer lite.
olika delarna.jpg
olika delarna.jpg (247.44 KiB) Visad 1550 gånger
Den eftersökta 130 bar skylten på pumpen.
inte bildelsbasens bild.jpg
inte bildelsbasens bild.jpg (128.68 KiB) Visad 1550 gånger
Jag fick bocka om röret, och dra det en helt annan väg än normalt för att få e28 röret att passa på e24an, men det gick till slut.
Inringat i grönt bland allt virrvarr i detta motorrum, vid pilen nere på pumpen ansluter det via en Banjo.
nya oljeröret.jpg
nya oljeröret.jpg (241.16 KiB) Visad 1550 gånger
Hmm. verkar bara gå att ladda upp tre bilder per inlägg ?
Senast redigerad av Daniel-635 den sön maj 23, 2021 10:15 am, redigerad totalt 1 gånger.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2780
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Inlägg av Daniel-635 »

Det är verkligen skillnad att skruva med denna bilen, mot 528an. :hihi:
generator i.jpg
generator i.jpg (233.85 KiB) Visad 1549 gånger
528ans generator.jpg
528ans generator.jpg (266.8 KiB) Visad 1549 gånger
En stor del av anledningarna till besvär är att jag har ett Aluminium block för oljekylarens anslutning.
Där jag även tar olja till Turboaggregaten, och har en manometer monterad.
Så det blir extra trångt här, speciellt där kablen ansluter på generatorn.
Man bör ha huvudbrytaren av när man byter olja :wink:
plus ansl nära oljefilter.jpg
plus ansl nära oljefilter.jpg (151.92 KiB) Visad 1549 gånger
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2780
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Inlägg av Daniel-635 »

generator nära oljefilter1.jpg
generator nära oljefilter1.jpg (167.86 KiB) Visad 1546 gånger
Svårt att få till begripliga bilder, men här ser man lite mer av manometern i alla fall.
oljefilter adapter oljekylare.jpg
oljefilter adapter oljekylare.jpg (148.03 KiB) Visad 1546 gånger
Bilen är provkörd helt kort, och det verkar lovande.
Servon assisterar något mer i ändlägena, där den vart tungstyrd innan.
Faktiskt till den grad att man nästan kan "döda" motorn, då tomgången duckar rejält nu.
Så där finns lite att mappa på kanske.

Jag är osäker om det blev mer servoverkan på bromsarna, inte helt säker på om servo assistansen går på pumpens maxtryck.
Eller om ventilpaketet där även bromstrycks ackumulatorn sitter lastar av på ett lägre tryck?
Inget jag tydligt kände i alla fall.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2780
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Inlägg av Daniel-635 »

Nu har jag fått lite fler mil i bilen, och tycker att servopump bytet till 130bar pumpen vart helt klart motiverat.
Där finns fortfarande lite "Hydraulljud" när man står stilla, och vrider på ratten, eller bromsar.
Men så brukar e24 och e28orna låta. (Och även gamla Citroën om ni nu har sådana böjelser)

Naturligtvis kunde jag även denna gång, trots lovat kanonväder, dra lite regn ur skyarna...
Regnurskyarna.jpg
Regnurskyarna.jpg (260.09 KiB) Visad 1377 gånger
Jodå, ABS lampan lyser...
Har fortfarande inte bestämt om jag ska tro på trasig givare HÖ fram eller inte.
Stular väl 1 gång / 20 körda mil ungefär, och fortfarande knepigt nog, oftast de första kilometrarna.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Inlägg av super7 »

Daniel-635 skrev: sön maj 30, 2021 9:32 am Jodå, ABS lampan lyser...
Har fortfarande inte bestämt om jag ska tro på trasig givare HÖ fram eller inte.
Stular väl 1 gång / 20 körda mil ungefär, och fortfarande knepigt nog, oftast de första kilometrarna.
När jag hade en trasig givare på min M3E30, sökte och hittade på internet en bra lösning på
felsökning.Koppla lös alla givare i kontaktstycket och sedan ansluta en i gången och ut och köra
tänds ABS lampan så är givaren hel.

//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2780
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Inlägg av Daniel-635 »

Det var ett intressant sätt att vända på felsökningen.
Rätt säker att mina givare ger tillräcklig signal allihop för att det ska tända lampan dock.
Gjorde ju lite tester i höstas med ett Oscilloskop inkopplat, men uppträder inte felet under första kilometerna kommer det oftast inte alls.

Av den anledningen tenderar felet att dyka upp när jag ska köra till ICA och handla, snarare än när jag felsöker...
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Skriv svar