BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 69
- Blev medlem: sön maj 10, 2009 8:43 am
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Följer fortfarande din tråd och tycker det är beundransvärt att du orkar hålla på greja, själv har jag inte gjort mer än servat bruksbilen senaste åren
Signalstyrka:
Kan vara avståndet till krans, olika 'kvalitet' på givare, eller i värsta fall kortslutningar mellan lindingar i givare. Borde inte vara superkänsligt, för aggregatet borde detektera nollgenomgången på signalen.
En klassiker när det händer saker i gupp är glapp i kablage från hjulsensor. Mät resistansen på givaren i abs-handsken och vicka på kabeln. Ofta är felet ute i hjulhuset. Mät även resistans mot jord och 12V ifall det skulle vara skav. Kolla stift/hylsor i kontakthuset till abs så dom inte är dåliga. Förutom det uppenbara, även klämkraft på hylsorna.
Andra saker kan vara matning/jordning till abs-aggregatet som glappar. Du borde isf följa matnings och jordkablar och banka/rycka medan du mäter.
Om du får lamptänding vid fel, kan du även testa rycka i kablage och banka på komponenter mm med tändning på, och se om du kan provocera fram en lamptänding.
Sedan är ju aggregatet gammalt, och kondingar torkar ur med tiden, ärgade kretskort mm (hur bra kommer en modern bil funka när den är 50 år gammal..) Dvs, det kan ju vara fel i aggregatet, som i sin tur skickar ut skit på ingångarna, men det är också lite långsökt. Skulle titta noga på kablar/givare. Temp-beroende talar väl lite för aggregatet ändå..
Lycka till, kämpa på!
Signalstyrka:
Kan vara avståndet till krans, olika 'kvalitet' på givare, eller i värsta fall kortslutningar mellan lindingar i givare. Borde inte vara superkänsligt, för aggregatet borde detektera nollgenomgången på signalen.
En klassiker när det händer saker i gupp är glapp i kablage från hjulsensor. Mät resistansen på givaren i abs-handsken och vicka på kabeln. Ofta är felet ute i hjulhuset. Mät även resistans mot jord och 12V ifall det skulle vara skav. Kolla stift/hylsor i kontakthuset till abs så dom inte är dåliga. Förutom det uppenbara, även klämkraft på hylsorna.
Andra saker kan vara matning/jordning till abs-aggregatet som glappar. Du borde isf följa matnings och jordkablar och banka/rycka medan du mäter.
Om du får lamptänding vid fel, kan du även testa rycka i kablage och banka på komponenter mm med tändning på, och se om du kan provocera fram en lamptänding.
Sedan är ju aggregatet gammalt, och kondingar torkar ur med tiden, ärgade kretskort mm (hur bra kommer en modern bil funka när den är 50 år gammal..) Dvs, det kan ju vara fel i aggregatet, som i sin tur skickar ut skit på ingångarna, men det är också lite långsökt. Skulle titta noga på kablar/givare. Temp-beroende talar väl lite för aggregatet ändå..
Lycka till, kämpa på!
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2784
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Oj, kul med återinträde av lite gamla läsare
Jonas, jag hade orunda kransar som vart "Rost sprängda" på min gamla bruksbil, och fick precis dom symptomen.
"Lagade" dom genom att putsa dem runda med 40papper på en träpinne genom givarhålet
Bra att ni tog upp resistans mot jord igen, har mätt den tidigare men den vart ca. 35 MOhm så hög, men inte oändlig.
Ska låna hem en Megger från jobbet, alltså en riktig isolations provare som mäter med 500 Volt.
Mäter man bara över en passiv givare borde inget oavsiktligt inträffa.
Gamla givaren som gick senast, hade väldigt lika symptom, fast lite värre.
Och den hade precis felet att den ibland jordade ned signal en mot chassit.
När jag plockade ut den givaren visade det sig att förra ägaren hade tuggat på den flitigt med en rörtång eller liknande, så den var bucklig.
Kan ju vara samma med denna andra, då han bytte båda stötdämparbenen innan jag köpte bilen.
Som extra grädde på eländet verkar BMW? ha gjort något med artikelnumret på givaren.
Även realoem säger att givaren är samma som på e30.
Vilket gör att hela ebay är "fullt av givare som passar" trots att den givaren har ett annat utseende och är mycket kortare.
Lilla ljusningen är att en Ivo Christov i Holland verkar ha tagit fram en "egen?" givare som passar, och ser korrekt ut.
Fortsättning följer...
Jonas, jag hade orunda kransar som vart "Rost sprängda" på min gamla bruksbil, och fick precis dom symptomen.
"Lagade" dom genom att putsa dem runda med 40papper på en träpinne genom givarhålet
Bra att ni tog upp resistans mot jord igen, har mätt den tidigare men den vart ca. 35 MOhm så hög, men inte oändlig.
Ska låna hem en Megger från jobbet, alltså en riktig isolations provare som mäter med 500 Volt.
Mäter man bara över en passiv givare borde inget oavsiktligt inträffa.
Gamla givaren som gick senast, hade väldigt lika symptom, fast lite värre.
Och den hade precis felet att den ibland jordade ned signal en mot chassit.
När jag plockade ut den givaren visade det sig att förra ägaren hade tuggat på den flitigt med en rörtång eller liknande, så den var bucklig.
Kan ju vara samma med denna andra, då han bytte båda stötdämparbenen innan jag köpte bilen.
Som extra grädde på eländet verkar BMW? ha gjort något med artikelnumret på givaren.
Även realoem säger att givaren är samma som på e30.
Vilket gör att hela ebay är "fullt av givare som passar" trots att den givaren har ett annat utseende och är mycket kortare.
Lilla ljusningen är att en Ivo Christov i Holland verkar ha tagit fram en "egen?" givare som passar, och ser korrekt ut.
Fortsättning följer...
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Jag hjälpte en kompis som hade problem med ABSen på hans e39, trots ny givare fick han svag signal på ena hjulet. Till sist planade vi sätet givaren satte sig mot så den kom lite närmare kransen. Planade tills vi hade samma signal på både vänster/höger. De fungerade men är säkert inte helt korrekt!
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2784
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Markus, det påverkar säkert signalnivån precis som du säger.
Min givare fram (som jag misstänker) sitter dock parallellt med kransen, så dom går inte att flytta in på det sättet.
Bak skulle det nog vara möjligt, om inte sensorerna rostat fast.
Lite video dokumentation från mina felsökningar.
https://youtu.be/jHZxApP1mPY
Totalt har jag säkert kört 7-8 mil med kameran och filmat Oscilloskopet, och endast fångat detta nedan.
Kan vara så att jag har två fel.
Ett som purrar i pedalen, och ett annat som triggar ABS lampan.
Men det lutar åt att beställa en ny höger fram givare trots allt.
Eh, jo jag ska bara använda gamle Actionkameran utanpå bilen hädanefter.
Den står sig slätt mot en riktig kamera.
Min givare fram (som jag misstänker) sitter dock parallellt med kransen, så dom går inte att flytta in på det sättet.
Bak skulle det nog vara möjligt, om inte sensorerna rostat fast.
Lite video dokumentation från mina felsökningar.
https://youtu.be/jHZxApP1mPY
Totalt har jag säkert kört 7-8 mil med kameran och filmat Oscilloskopet, och endast fångat detta nedan.
Kan vara så att jag har två fel.
Ett som purrar i pedalen, och ett annat som triggar ABS lampan.
Men det lutar åt att beställa en ny höger fram givare trots allt.
Eh, jo jag ska bara använda gamle Actionkameran utanpå bilen hädanefter.
Den står sig slätt mot en riktig kamera.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Gillar att du bytte bort blå dioden för dom inte fanns 87, den detaljen hade nog alla andra missat
Finns det ingen billigare bil som man kan sno en billig givare från, man vill ju inte testa och greja när en ny givare är så dyr. Kanske kommer du undan med att borra lite eller skava bort plast på givaren och fästa med en klick lim sålänge medans analys pågår vilken jag gillar starkt, filma oscilloskåpet när man kör
Hade jag haft kvar awd bänken kunde du fått kommit och ställt upp den så kunde man sätta bilen på farthållare och gå runt och knacka / vicka på saker och se vad man kunde hittat
Finns det ingen billigare bil som man kan sno en billig givare från, man vill ju inte testa och greja när en ny givare är så dyr. Kanske kommer du undan med att borra lite eller skava bort plast på givaren och fästa med en klick lim sålänge medans analys pågår vilken jag gillar starkt, filma oscilloskåpet när man kör
Hade jag haft kvar awd bänken kunde du fått kommit och ställt upp den så kunde man sätta bilen på farthållare och gå runt och knacka / vicka på saker och se vad man kunde hittat
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1041
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Jag fulmonterade en ABS givare från en vrak-Audi 100 (eller var den en A6?) på en Saab 9000, funkade perfekt, så ibland går det bra att gena lite... har för mig jag fick borra ur gamla 9000 givaren och linda eltejp på Audigivaren å knacka ned den till lagom avstånd från kransen
Felsökningen var att koppla en Fluke på sensorerna, växelspänning, snurrade hjulen för hand och och jämförde spänningen mellan hjulen, konstaterade att en sensor gav lägre spänning, å tvingade dit en beg. sensor från Audin, felet löst
Felsökningen var att koppla en Fluke på sensorerna, växelspänning, snurrade hjulen för hand och och jämförde spänningen mellan hjulen, konstaterade att en sensor gav lägre spänning, å tvingade dit en beg. sensor från Audin, felet löst
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2784
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
EDIT, Skönt fulknep ovan
Jag fick scrolla långt bak i katalogen innan jag hittade bilder på en ABS krans.
Så långt som till 2005, så en bonus bild på 635an och en kompis m535a.
15 år sedan, helt sjukt.
Sugmotor, gamla inredningen, 16" fälgar, kromade backspeglar...
Nåja, såhär ser kransen ut.
Jag tror att 98% av alla andra bilar har grövre tänder ? men kom gärna med förslag.
Dessa är på 100 tänder per varv, bak är det mindre tänder då diametern är mindre.
Kul att du gillar min LOGG setup, tanken för detta var egentligen till min 528a.
Jag hade problem med att min L-Jetronic gick magert.
Så Luftmängd mätaren är ju "köksbords kalibrerad" nu.
Men i fredags vid besiktning av 528an såg det ut såhär, så det är inte alldeles galet.
Jag hade storslagna planer på att mäta TDC givaren för BMWs service uttag.
Och jämföra tidsförskjutningen mot faktiska tändimpulsen, för att kunna plotta ut tändkurvan.
Och sen även mäta analog spänning från LMM
Spridartider, och Lambda.
Allt detta på Dyno rullar, vore intressant att se hur mycket man kan påverka en "omappbar bil"
Fick dock aldrig någon mätbar signal från den där TDC givaren, så det har stagnerat lite...
Jag fick scrolla långt bak i katalogen innan jag hittade bilder på en ABS krans.
Så långt som till 2005, så en bonus bild på 635an och en kompis m535a.
15 år sedan, helt sjukt.
Sugmotor, gamla inredningen, 16" fälgar, kromade backspeglar...
Nåja, såhär ser kransen ut.
Jag tror att 98% av alla andra bilar har grövre tänder ? men kom gärna med förslag.
Dessa är på 100 tänder per varv, bak är det mindre tänder då diametern är mindre.
Kul att du gillar min LOGG setup, tanken för detta var egentligen till min 528a.
Jag hade problem med att min L-Jetronic gick magert.
Så Luftmängd mätaren är ju "köksbords kalibrerad" nu.
Men i fredags vid besiktning av 528an såg det ut såhär, så det är inte alldeles galet.
Jag hade storslagna planer på att mäta TDC givaren för BMWs service uttag.
Och jämföra tidsförskjutningen mot faktiska tändimpulsen, för att kunna plotta ut tändkurvan.
Och sen även mäta analog spänning från LMM
Spridartider, och Lambda.
Allt detta på Dyno rullar, vore intressant att se hur mycket man kan påverka en "omappbar bil"
Fick dock aldrig någon mätbar signal från den där TDC givaren, så det har stagnerat lite...
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2784
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Jaha mina vänner, 500'000 trådvisningar är passerat
Tänkte jag skulle lägga upp något intressant, men räknaren tickar på snabbare än väntat.
Vet inte om Mattias har ryska chatbotar som ökar antalet eller hur det fungerar
Ni får nöja er men en grådaskig höst bild på 635an. ifrån dagens tur.
ABS givarna fram ihopbyglade, så nya vänster sensorn matar båda ingångarna på boxen, so far so good.
Jag har lite video material från förra helgen, en Söndags tur med 528an till en nedlagd vattenkraftstation.
Så nu tvingar jag mig själv att sätta ihop det till en video.
Tänkte jag skulle lägga upp något intressant, men räknaren tickar på snabbare än väntat.
Vet inte om Mattias har ryska chatbotar som ökar antalet eller hur det fungerar
Ni får nöja er men en grådaskig höst bild på 635an. ifrån dagens tur.
ABS givarna fram ihopbyglade, så nya vänster sensorn matar båda ingångarna på boxen, so far so good.
Jag har lite video material från förra helgen, en Söndags tur med 528an till en nedlagd vattenkraftstation.
Så nu tvingar jag mig själv att sätta ihop det till en video.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Vi ligger rätt hög på Google-rankning så om någon söker efter en fräsch dösnygg 635 så hittar dom hit
Det är ju lite jobbigt med gammal ABS. En tanke som slagit mig på en projektbil jag har stående (E21) är att ta hela ABS-enheten från en E46 då dom är flash-bara och fungerar med MaxxECU (CAN). Men det är ju det fysiska med att få ABS-ringarna att passa, om man inte redan bytt nav/spindlar.
Det är ju lite jobbigt med gammal ABS. En tanke som slagit mig på en projektbil jag har stående (E21) är att ta hela ABS-enheten från en E46 då dom är flash-bara och fungerar med MaxxECU (CAN). Men det är ju det fysiska med att få ABS-ringarna att passa, om man inte redan bytt nav/spindlar.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Kommenterar inte så ofta här, men läser och insuper alla detaljer och tester med nöje. Om du skulle behöva testa med andra ABS delar, så finns ABS-delar från en 635-83 i Gislaved kommun...
/Kent
/Kent
BMW (M)636
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2784
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Hej Kent,
Suveränt, det kan vara bra att veta !
Har vi stött på varandra i verkligheten ? (Svårt att veta vem man snackar med på utställningar mm.)
Mattias det är nog som du säger, många snubblar in via sökningar.
3000+ visningar gångna veckan !
Jag har tittat lite på andra ABS, men det blir mekaniskt besvärligt.
Förrförra helgens utflykt.
Lite av ett kameratest också, då jag på tradera köpte en ca. 6 år gammal Sony Rx100 mk2 (Kompakt kameran man kan se på stativet, inne i bilen.)
Den levererar imponerande bra kvalité, jag ska bara lära mig något bättre redigerings program, så inte komprimeringen tuggar sönder materialet så hårt.
Som nya kostar nuvarande RX100 mk7 närmare 13´000 Kostar på om man vill ha "Världens bästa kompakt kamera"
Nåja, en Söndags utflykt till en gammal nedlagd vattenkraft station, med e28an.
Lite annorlunda video kanske, men värt en titt hoppas jag ?
https://www.youtube.com/watch?v=Z6gVhDlz9UM
För er som är mer kamera nyfikna kan jag säga att ingen extern mikrofon är använt.
Allt material förutom från actionkameran, och ett par stillbilder kommer ifrån RX100an.
Notera hur bra bildstabilisering även denna gamla kameran har, speciellt vid filmning inne i bilen.
(Blev dock lite hackigt vid panoreringen över vattenfallet)
Suveränt, det kan vara bra att veta !
Har vi stött på varandra i verkligheten ? (Svårt att veta vem man snackar med på utställningar mm.)
Mattias det är nog som du säger, många snubblar in via sökningar.
3000+ visningar gångna veckan !
Jag har tittat lite på andra ABS, men det blir mekaniskt besvärligt.
Förrförra helgens utflykt.
Lite av ett kameratest också, då jag på tradera köpte en ca. 6 år gammal Sony Rx100 mk2 (Kompakt kameran man kan se på stativet, inne i bilen.)
Den levererar imponerande bra kvalité, jag ska bara lära mig något bättre redigerings program, så inte komprimeringen tuggar sönder materialet så hårt.
Som nya kostar nuvarande RX100 mk7 närmare 13´000 Kostar på om man vill ha "Världens bästa kompakt kamera"
Nåja, en Söndags utflykt till en gammal nedlagd vattenkraft station, med e28an.
Lite annorlunda video kanske, men värt en titt hoppas jag ?
https://www.youtube.com/watch?v=Z6gVhDlz9UM
För er som är mer kamera nyfikna kan jag säga att ingen extern mikrofon är använt.
Allt material förutom från actionkameran, och ett par stillbilder kommer ifrån RX100an.
Notera hur bra bildstabilisering även denna gamla kameran har, speciellt vid filmning inne i bilen.
(Blev dock lite hackigt vid panoreringen över vattenfallet)
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 9
- Blev medlem: ons feb 27, 2013 6:13 pm
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Din noggrannhet vid meck och felsökning är i en klass för sig! E28 inslagen i tråden är mycket intressanta.
Trevlig film.
Trevlig film.
Olle Insulander, Enköping
Alfa 75-89, Alfetta - 76, BMW 3.0s -72, Saab V4-75
Alfa 75-89, Alfetta - 76, BMW 3.0s -72, Saab V4-75
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2784
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Tack Olle,
Noggrannheten kommer kanske delvis från jobbet, då det innehåller mycket felsökning på en allt mer åldrande maskinpark
Vad det gäller innehållet är det lite spretigt, med två bilar och lite blandat på Youtube kanalen, men det kommer ju ur ett garage
Bild från förra helgen på 635an, finns kanske fler fina vägtips här framåt våren.
"Varning Lövhalka"
Har nu kört med bilen 5-6 gånger med Vänster (nya) ABS givaren kopplad till båda ingångarna på ABS boxen.
Ingen lampa som tänts och inget kurr i pedalen, så det blir nog en ny Hjulgivare till Höger också.
Jag har länge tänkt att köra 528an på Rullande landsväg, men det har helt enkelt inte blivit av 2020 (Som så mycket annat)
Men förhoppningsvis kommer det 2021, bredbandslambda, Justering på L-Jetronic, Tändinställningar mm. allt man kan tänka sig, vi kan ju hålla tummarna iallafall
Noggrannheten kommer kanske delvis från jobbet, då det innehåller mycket felsökning på en allt mer åldrande maskinpark
Vad det gäller innehållet är det lite spretigt, med två bilar och lite blandat på Youtube kanalen, men det kommer ju ur ett garage
Bild från förra helgen på 635an, finns kanske fler fina vägtips här framåt våren.
"Varning Lövhalka"
Har nu kört med bilen 5-6 gånger med Vänster (nya) ABS givaren kopplad till båda ingångarna på ABS boxen.
Ingen lampa som tänts och inget kurr i pedalen, så det blir nog en ny Hjulgivare till Höger också.
Jag har länge tänkt att köra 528an på Rullande landsväg, men det har helt enkelt inte blivit av 2020 (Som så mycket annat)
Men förhoppningsvis kommer det 2021, bredbandslambda, Justering på L-Jetronic, Tändinställningar mm. allt man kan tänka sig, vi kan ju hålla tummarna iallafall
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2784
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Jag tillåter mig sväva ut i nostalgi lite. (Väldigt mycket)
2020 bjuder ju inte på mycket resande så vi får ge oss ut på en nostalgi tripp istället, en resa i tiden helt enkelt.
Egentligen skulle det vart en video, men vintern kom ikapp så det får bli lite text, ihop med en bildserie jag tog 2019.
Fordonet för denna tidsresa är min 528a, Baksidan på framstolarna. (Bilen är en 1987 års modell)
Nostalgin vart stark redan 2019 så ebay fyndet av GUL Kronograf klocka fick åka med.
Enligt tillverkaren http://www.delva.se är mitt exemplar tillverkat någon gång mellan 1991 och 1995.
Nmt Telefonen En Ericsson Hotline NMT450 bör vara tillverkad någon gång 1988-90
Ray-Ban Caravan eller som dom också heter RB3136 Lanserades 1957
Tänk att det kan vara fullt dagsljus kl. 19:00 !
Målet för denna resan är en gammal nedlagd mack i Mårdaklev.
Dess glans dagar är passerade, minnena bleknar.
Se, ett tidsdokument till, man kan gissa att macken lades ner 2008
Skylt firman bredvid har inte tagit ner skylten, utan bara kastat in handduken så att säga.
Ser ni som ettan trängs med tvåan ? tvåsiffrigt bensinpris fy fasen !
Man kan bara spekulera i om Mårdaklevs Bensin & Diesel köpte sin skylt hos grannen.
Nu verkar dock ljuset vara släckt för gott.
På tal om bleka minnen, kommer ni ihåg hur sedlarna såg ut, eller ser ut ?
Bilden jag ville ta, då den gången 2019
Innan macken blir till slut blir uppgrävd, försvunnen och bortglömd.
Mina 16" BBS split kan jag inte exakt datera men eftersom de är tillverkade i W.GERMANY får man en väldigt god fingervisning.
Muren mellan öst och väst föll 1989, och Tyskland återförenades 1990.
Merparten av 16" BBS split lär ju ha kommit till Sverige monterade på m535or
Och de såldes 1985 till 1987 men de allra flesta är nog "86or".
Först idag ser jag en sak, ser ni ?
På första bilden vid macken är alla fönster stängda, men här ovan är ett öppet, spooky !
Kommer ni ihåg Harry Hotline förresten ?
https://www.youtube.com/watch?v=x82RtYQwtpo
Jag gör inte det, men visst anar man en Indiana Jones vibe ?
8,4 respektive 8,2 på IMDB inte dåligt !
https://www.imdb.com/title/tt0082971/?ref_=fn_al_tt_1
https://www.imdb.com/title/tt0097576/
Dåligt var dock kvalitén på klasskompisens sunkiga VHS kopia.
Ja självklart på Longplay vad trodde du ?
Jag menar Nu blåser vi Snuten måste ju också få plats, eller var den på samma band som Göta kanal ?
Om ni orkade ända hit, hoppas jag att ni gillade tidsresan, och tyvärr välkommen tillbaka till 2020.
2020 bjuder ju inte på mycket resande så vi får ge oss ut på en nostalgi tripp istället, en resa i tiden helt enkelt.
Egentligen skulle det vart en video, men vintern kom ikapp så det får bli lite text, ihop med en bildserie jag tog 2019.
Fordonet för denna tidsresa är min 528a, Baksidan på framstolarna. (Bilen är en 1987 års modell)
Nostalgin vart stark redan 2019 så ebay fyndet av GUL Kronograf klocka fick åka med.
Enligt tillverkaren http://www.delva.se är mitt exemplar tillverkat någon gång mellan 1991 och 1995.
Nmt Telefonen En Ericsson Hotline NMT450 bör vara tillverkad någon gång 1988-90
Ray-Ban Caravan eller som dom också heter RB3136 Lanserades 1957
Tänk att det kan vara fullt dagsljus kl. 19:00 !
Målet för denna resan är en gammal nedlagd mack i Mårdaklev.
Dess glans dagar är passerade, minnena bleknar.
Se, ett tidsdokument till, man kan gissa att macken lades ner 2008
Skylt firman bredvid har inte tagit ner skylten, utan bara kastat in handduken så att säga.
Ser ni som ettan trängs med tvåan ? tvåsiffrigt bensinpris fy fasen !
Man kan bara spekulera i om Mårdaklevs Bensin & Diesel köpte sin skylt hos grannen.
Nu verkar dock ljuset vara släckt för gott.
På tal om bleka minnen, kommer ni ihåg hur sedlarna såg ut, eller ser ut ?
Bilden jag ville ta, då den gången 2019
Innan macken blir till slut blir uppgrävd, försvunnen och bortglömd.
Mina 16" BBS split kan jag inte exakt datera men eftersom de är tillverkade i W.GERMANY får man en väldigt god fingervisning.
Muren mellan öst och väst föll 1989, och Tyskland återförenades 1990.
Merparten av 16" BBS split lär ju ha kommit till Sverige monterade på m535or
Och de såldes 1985 till 1987 men de allra flesta är nog "86or".
Först idag ser jag en sak, ser ni ?
På första bilden vid macken är alla fönster stängda, men här ovan är ett öppet, spooky !
Kommer ni ihåg Harry Hotline förresten ?
https://www.youtube.com/watch?v=x82RtYQwtpo
Jag gör inte det, men visst anar man en Indiana Jones vibe ?
8,4 respektive 8,2 på IMDB inte dåligt !
https://www.imdb.com/title/tt0082971/?ref_=fn_al_tt_1
https://www.imdb.com/title/tt0097576/
Dåligt var dock kvalitén på klasskompisens sunkiga VHS kopia.
Ja självklart på Longplay vad trodde du ?
Jag menar Nu blåser vi Snuten måste ju också få plats, eller var den på samma band som Göta kanal ?
Om ni orkade ända hit, hoppas jag att ni gillade tidsresan, och tyvärr välkommen tillbaka till 2020.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Den äldre sedelautomaten med den där släden man lade sedeln i och skjöt in den var mycket lättlurad, kom på det då jag skulle tanka på en liknande mack mellan filipstad och karlstad en gång i tiden, runt 1994-1995.
Var till en kompis i filipstad och hälsade på i min gamle turboascona, och vi skulle till karlstad och leta nå rejs.
På vägen hem på natten var det lite dåligt med soppa i tanken så vi svängde in och skulle blåsa i för ett par tior så vi visste vi skulle komma hem till filipstad där det fanns bankomat så jag kunde tanka mer för att åka hem till Ludvika senare.
Hursom.
Sedelautomaten tyckte inte mina sedlar dög, så frustrerad och förbannad så drog jag på släden en smäll så den for in väldigt snabbt, ploff!
Den registrerade 100kr istället för tio kronor samt sedeln kom med ut tillbaka.
Så jag lite oärlig och fräck gjorde ju om manövern några ggr, fick fulltank där helt gratis =)
Jag var ju arbetslös och hade det lite knackigt då så det tricket använde jag fler ggr hemma i byhåla.
men ganska kort tid efter jag kom på tricket så byttes automaterna till de där som sög in pengarna själv.
Kanske var just därför de byttes
Var till en kompis i filipstad och hälsade på i min gamle turboascona, och vi skulle till karlstad och leta nå rejs.
På vägen hem på natten var det lite dåligt med soppa i tanken så vi svängde in och skulle blåsa i för ett par tior så vi visste vi skulle komma hem till filipstad där det fanns bankomat så jag kunde tanka mer för att åka hem till Ludvika senare.
Hursom.
Sedelautomaten tyckte inte mina sedlar dög, så frustrerad och förbannad så drog jag på släden en smäll så den for in väldigt snabbt, ploff!
Den registrerade 100kr istället för tio kronor samt sedeln kom med ut tillbaka.
Så jag lite oärlig och fräck gjorde ju om manövern några ggr, fick fulltank där helt gratis =)
Jag var ju arbetslös och hade det lite knackigt då så det tricket använde jag fler ggr hemma i byhåla.
men ganska kort tid efter jag kom på tricket så byttes automaterna till de där som sög in pengarna själv.
Kanske var just därför de byttes
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!