BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Ja, du kanske bara skyndade på en teknikuppgradering. De slapp lägga pengar på konsultarvode för att ta reda på om uppgraderings behov förelåg. Du har antagligen sparat dem pengar...
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
ja fan vet,, jag gjorde bensinmacksägarna en tjänst =)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2782
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Haha, jag blir lätt nostalgisk, men sedelautomaterna saknar jag inte.
Kommer ihåg från moped tiden, hur man på vintern med frusna fingrar prasslade med skrynkliga 10 kronors sedlar.
Och dom bara vek sig när den där släden skulle skjutas in.
Suzuki k50in står kvar nere i källaren, så den saknas inte
Ganska medtagen, men den är väl värd 6500:- ändå nu för tiden
Kommer ihåg från moped tiden, hur man på vintern med frusna fingrar prasslade med skrynkliga 10 kronors sedlar.
Och dom bara vek sig när den där släden skulle skjutas in.
Suzuki k50in står kvar nere i källaren, så den saknas inte
Ganska medtagen, men den är väl värd 6500:- ändå nu för tiden
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2782
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Jag har satt ihop en Video om TIG svetsning.
Lite utanför komfortzonen att prata på bild, men fick nog ihop något ganska bra ändå.
Många som är vassare än mig på att svetsa, men det saknades lite svenskt material på Youtube tyckte jag.
Hoppas att jag tagit med dom vanligaste frågorna / problemen.
Tryck i gilla knappen, om ni vill ha mer material om detta.
https://youtu.be/aINqwY2WvJs
Lite utanför komfortzonen att prata på bild, men fick nog ihop något ganska bra ändå.
Många som är vassare än mig på att svetsa, men det saknades lite svenskt material på Youtube tyckte jag.
Hoppas att jag tagit med dom vanligaste frågorna / problemen.
Tryck i gilla knappen, om ni vill ha mer material om detta.
https://youtu.be/aINqwY2WvJs
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Jag upplever kring wolframelektråderna att guld exempelvis(och lila) är 'bra' på det mesta, men inte bäst på nåt.
Vill man ha bättre resultat så är det fram med gamla röda goa i rf och svart, och grön i Alu.
Vill man ha bättre resultat så är det fram med gamla röda goa i rf och svart, och grön i Alu.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2782
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Jag brukar ta den röda (Goa Radioaktiva) Torium legerade om jag behöver köra med små gaskåpor, och 1,6 elektrod.
Gröna har jag aldrig fått att funka på min maskin, kanske kan bero lite på hur AC balansen, och vågformen ser ut från maskinen.
Har försökt med 3,2mm elektroden, men tycker att Guld 2,4 har vart bättre.
Men det rimmar illa med hur det "borde vara".
Gröna har jag aldrig fått att funka på min maskin, kanske kan bero lite på hur AC balansen, och vågformen ser ut från maskinen.
Har försökt med 3,2mm elektroden, men tycker att Guld 2,4 har vart bättre.
Men det rimmar illa med hur det "borde vara".
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Alu gäller ju att få till den där fina blå kulan fram på wolframet, ström gasflöde samt utstick alla tre i harmoni, då brukar det vara som att skära i smör =)
Normalt brukar jag köra ganska kort utstick i alu, kanske 1-2mm bara.
Normalt brukar jag köra ganska kort utstick i alu, kanske 1-2mm bara.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2782
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Liten teaser, jag jobbar på med avsnitt 2.
Blir lite om fogberedning.
AC och Puls kombinerat.
Mest fokus på Aluminium.
Det går både bra och dåligt, en Gaskåpa sprack för mig när jag filmade.
Upptäckte även att extern mikrofon kan man glömma, då kraftiga störningar kom in på ljudet i kameran...
(AC och Puls kombinerat)
Blir lite om fogberedning.
AC och Puls kombinerat.
Mest fokus på Aluminium.
Det går både bra och dåligt, en Gaskåpa sprack för mig när jag filmade.
Upptäckte även att extern mikrofon kan man glömma, då kraftiga störningar kom in på ljudet i kameran...
(AC och Puls kombinerat)
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2782
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Så då var TIG svetsning del 2 färdig.
Mest fokus på aluminium svetsning, och inställningar för det.
Hoppas ni tycker materialet är både sevärt och användbart.
https://youtu.be/W2RbBwe4L1M
Kan nämna att jag kör utan pedal, och styr strömmen med Downslope när det behövs.
Har aldrig riktigt kommit överens med Pedalen.
Gaskåpan sprack troligen för att den blivit överhettad tidigare, eller om jag dragit åt den för hårt kanske, någon gång ska ju vara den första.
Mest fokus på aluminium svetsning, och inställningar för det.
Hoppas ni tycker materialet är både sevärt och användbart.
https://youtu.be/W2RbBwe4L1M
Kan nämna att jag kör utan pedal, och styr strömmen med Downslope när det behövs.
Har aldrig riktigt kommit överens med Pedalen.
Gaskåpan sprack troligen för att den blivit överhettad tidigare, eller om jag dragit åt den för hårt kanske, någon gång ska ju vara den första.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2782
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Testkörde en "Julklapp" jag köpte.
Ett 400:- endoskop, med 8mm probdiameter och belysning.
Ptja, varken kass eller fantastiskt ?
Cylinder 3 på 635an.
Med en 90° spegel tillsats monterad, kan man även kolla i vinkel.
Optiska kvalitén på spegeln är rätt kass, men man kan ana en ventil, inte mycket mer.
Fokus avståndet är ca. 60mm.
En sökning på forumet berättar att dessa tändstift monterades 2010
Så dom har gått 3000 mil nu. "If it works don't fix it" ?
Kanske kommer en liten video, om / med endoskopet framöver.
Ett 400:- endoskop, med 8mm probdiameter och belysning.
Ptja, varken kass eller fantastiskt ?
Cylinder 3 på 635an.
Med en 90° spegel tillsats monterad, kan man även kolla i vinkel.
Optiska kvalitén på spegeln är rätt kass, men man kan ana en ventil, inte mycket mer.
Fokus avståndet är ca. 60mm.
En sökning på forumet berättar att dessa tändstift monterades 2010
Så dom har gått 3000 mil nu. "If it works don't fix it" ?
Kanske kommer en liten video, om / med endoskopet framöver.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2782
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Ja, det har verkligen inte hänt mycket i garaget i vinter.
Men jag har vart ute på lite Söndagstur med min BMW 428 Gran Coupé.
Håll tillgodo, hoppas ni gillar.
https://youtu.be/67RADmOv6ao
Men jag har vart ute på lite Söndagstur med min BMW 428 Gran Coupé.
Håll tillgodo, hoppas ni gillar.
https://youtu.be/67RADmOv6ao
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2782
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Halloj mina vänner, 528a premiär.
Har precis haft instrumentgruppen nere i bitar för att byta några kondensatorer. (precis som på 635an förra året.)
Tydligen ska dessa vara vanliga bovar när visarna strular.
Men tempmätaren visar fortfarande inte riktigt rätt temp.
Kondensatorerna behövdes ju klart bytas, denna höll på att krypa ur skinnet.
Är definitivt i utkanten på min elektronik kompetens här, men jag misstänker att detta är en voltregulator.
Och att denna Zenerdioden också är inblandad. (kretsarna går att följa, men det är ett dubbelsidigt kort.)
Kan man ha en Zenerdiod till två regulatorer ?
Alla stora elektrolyt kondningar är nu bytta, och så här ser kortet ut.
Jag misstänker att nere till höger sitter en voltregulator till Varvräknare och Förbrukningsmätare.
Drar jag loss anslutningen vid tempgivaren är det 4,75 volt, och jag misstänker att där borde vara 5,0 ?
Man kan också se att när bilen är kall, så gungar tempmätaren lite när generatorn laddar hårt, och motorn har låg tomgång.
så där är nog inte så stabil spänning som det borde vara.
Är nästa steg att byta ut Transistorerna tro ?
Jag har en annan instrumentgrupp, som är okända fel på, ska byta kondensatorer på den med, och se hur den blir.
635an har en äldre och annorlunda design på både elektroniken i bilen, och i instrumentgruppen så jag kan inte helt översätta mätvärden etc.
Väldigt mycket pyssel för att en mätarnål står 4mm fel
Har precis haft instrumentgruppen nere i bitar för att byta några kondensatorer. (precis som på 635an förra året.)
Tydligen ska dessa vara vanliga bovar när visarna strular.
Men tempmätaren visar fortfarande inte riktigt rätt temp.
Kondensatorerna behövdes ju klart bytas, denna höll på att krypa ur skinnet.
Är definitivt i utkanten på min elektronik kompetens här, men jag misstänker att detta är en voltregulator.
Och att denna Zenerdioden också är inblandad. (kretsarna går att följa, men det är ett dubbelsidigt kort.)
Kan man ha en Zenerdiod till två regulatorer ?
Alla stora elektrolyt kondningar är nu bytta, och så här ser kortet ut.
Jag misstänker att nere till höger sitter en voltregulator till Varvräknare och Förbrukningsmätare.
Drar jag loss anslutningen vid tempgivaren är det 4,75 volt, och jag misstänker att där borde vara 5,0 ?
Man kan också se att när bilen är kall, så gungar tempmätaren lite när generatorn laddar hårt, och motorn har låg tomgång.
så där är nog inte så stabil spänning som det borde vara.
Är nästa steg att byta ut Transistorerna tro ?
Jag har en annan instrumentgrupp, som är okända fel på, ska byta kondensatorer på den med, och se hur den blir.
635an har en äldre och annorlunda design på både elektroniken i bilen, och i instrumentgruppen så jag kan inte helt översätta mätvärden etc.
Väldigt mycket pyssel för att en mätarnål står 4mm fel
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Kör du fast så kolla med www.ribit.se för han verkar ha bra känsla för att laga gammal elektronik.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2782
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Ja, det där verkade ju vara en klurig kille !
Satt en stund igår och försökte följa kretsbanorna, för att rita upp ett schema, men kortet är dubbelsidigt, inte helt lätt.
Får lägga några kvällar till innan jag tar en flacktång och böjer tempmätaren, så den visar rätt
Satt en stund igår och försökte följa kretsbanorna, för att rita upp ett schema, men kortet är dubbelsidigt, inte helt lätt.
Får lägga några kvällar till innan jag tar en flacktång och böjer tempmätaren, så den visar rätt
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
köp en sån här regulator (eller nåt liknande, de kräver nästan ingen kringutrustning alls för att göra jobbet)
Egentligen är det konstigt att de byggt spänningstabilisatorn med transistorer och zenerdiod för såna här regulatorer har funnits sedan hedenhös.
https://moderndevice.com/product/l4931c ... regulator/
Egentligen är det konstigt att de byggt spänningstabilisatorn med transistorer och zenerdiod för såna här regulatorer har funnits sedan hedenhös.
https://moderndevice.com/product/l4931c ... regulator/