BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2780
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Inlägg av Daniel-635 »

Jag bugar och bockar.

https://youtu.be/30qGK0gNM6A

En video med min Rocket stove / Grill hybrid.

Bild

Jag började med Rocket stoven i april någon gång, och kapade och svetsade helt planlöst, utan någon idé om hur den skulle vara när den var färdig.

Den löstagbara överdelen gör den till något mellan ting mellan stekjärn och grill.
Värmen, och röken kan gå igenom "Grill gallret" men om man lägger på flera köttbitar så täpps inte draget till.
För det är öppna kanaler under gallret, så värmen kan gå ut i ramen där termometern sitter, för att sedan gå upp i den lilla skorstenen.

Baserat på mängden ved man kan elda igenom ligger effekten på 4-5 kW, men värme läckaget är stort, så "Grill effekten" är kanske 1,5 kW.
Precis under gallret blir det ca. 450-550°C men gallret leder bort "Lagom" med värme för att det ska passa att steka på.
Så här i efterhand skulle man gjort gallret större, men den hålade plåten jag hittade i skrot containern vart inte större än så :wink:

Den har antagit många former innan den blev "Färdig" kan jag lova.
Rören är 100x100x3, och dom är isolerade med 20mm stenull på tre av sidorna, men den blir sjukt varm på utsidan ändå.

Kanske kan vara till lite inspiration för någon.
Det har vart ett kul projekt, när det mesta annat är inställt ändå.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2780
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Inlägg av Daniel-635 »

Lite diverse..

635an är lite av en Regndansare denna sommar, och det har gett flera test på mitt vindrutetorkarlänkage.
Nu är det omgjort lite med annan längd på armen, då vänster torkare gick ut mot listen på A-stolpen.

Hoppas "Tork vinklarna" funkar nu, men torkar motorn är rätt glapp i växellådan, 30000 mil tar lite överallt på bilen.

Bild

Mini projekt.

Tröttnade på att släpa på alla prylar vid biltvätt, så jag rensade bort allt onödigt på min Kärcher K3, så den blev mindre.
Och spände fast den på en liten vagn, med låda för allt jox man behöver vid biltvätten.
Skönt att slippa ha allt liggande på gräsmattan när man ska tvätta.

Bild

Bild

Värmebölja [x]
Kass viskokoppling på gamla 528an [x]
Dags för elfläkt [x]

Köpte en liten justerbar temperatur kontroller på nätet, och satte ihop den med ett relä.
Så svetsade jag ihop en liten "låda" till en gammal elfläkt, här som ett montagekit.

Bild

Egentligen en skjutande / blåsande fläkt, men det gick att vända till så det passade bra ändå.

Bild

Bild

Blev ganska diskret när det vart monterat.
Ni kan se lilla Kontrollern till vänster i bild, röda siffror mätvärde, blå siffror setpunkt.
Kontrollern har justerbar Hysteres, så det gick fint att kalibrera in bra funktion på fläkten.

Verkar fungera mycket bra, testet bestod av 27° värme, å dra släpkärra med diverse metall skrot till återvinningen.

Bild

Visst inte en Kabe Smaragd 540 till syd Italien, men man kan ana lite häng på bakvagnen i alla fall :wink:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2780
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Inlägg av Daniel-635 »

Dubbel uppladdning denna helgen :shock:

Sportvagnsträffen brukar vara i slutet av Augusti, och sommaren känns inte komplett utan detta.
Då alla utställningar varit inställda i år, tänkte jag ändå göra något.
Men regnet kom tyvärr i vägen.

Kolla på videon, Sportvagnsträffen 2020, en Bilinställning.

https://youtu.be/iZ-C4xUpkmk
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Hasse Bus
För mycket laddtryck
Inlägg: 248
Blev medlem: tis jan 16, 2007 4:30 pm
Ort: Vadstena
Kontakt:

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Inlägg av Hasse Bus »

Ha ha ha, så jääääävla bra, filmat klippt och hela iden.
Du får 5 rattmuffar av mej :thumbright: :hey:
Tolvcylidrig och downforce som en sån där fläkt F1:a, vilket avslöjar min ålder....
Jättekul, alltihop.
Har du problem med din Gula Volvo , askamaskinservice.se
Hans-Åke Rahm.
robinb3rgsten
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tor feb 05, 2015 9:54 pm

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Inlägg av robinb3rgsten »

Kul film men han såg lite ensam ut på gräsplan
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2780
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Inlägg av Daniel-635 »

Kul att ni gillar :thumbright:

Får se om det kommer en ny video mer fakta och detaljer om bilen.
Bakåt i tråden saknas ju mycket av Photobucket bilderna.

Detta vart ju mer istället för, innehåll :wink:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2780
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Inlägg av Daniel-635 »

Ni vet i Gone in 60 Seconds, dom stormar in i ett garage, lås öppnas till höger och vänster.
Angelina Jolie står genast redo med startkablarna, och vips är bilarna stulna ?
Detta är inte samma sak, nästan inte alls faktiskt.

Min 528a ska få larm, mycket för att dörrlåset i förar dörren är lite kärvt, jag vill ha "fjärrlarm" som det hette på -90 talet.
När inkopplingen ska göras mot förar dörren visar det sig vara mycket kabel.
Inte mindre än 21 ledare går in i dörren, och mitt gamla elschema från 635an verkar inte likt.

Letar på nätet, och hittar en trolig kabellista, och under tiden jag reder i detta, ska jag kolla om min 528a har Spärrlås, då elsystemet skiljer något.
Spärrlås innebär att man kan "Dubbellåsa" dörrarna, genom att vrida nyckeln 90° istället för 45°

Vrider nyckeln de där 45° extra och klonk, Spärrlåset går i, och jag drar med muskelminnet automatiskt ur nyckeln ur låset.
2 sekunder senare inser jag att låset kärvat fast i spärrat läge :!:
Som tur är förardörren öppen, men ingen annan dörr.
Och i spärrlåst läge går nu ingen dörr att öppna varken inifrån eller utifrån, centrallås motorerna blockerar nu hela länkaget.

1 timmes lirkande och stora mängder WD40 senare ser det ut såhär.
All WD40 har fått kläppen eller "svängdörren" att lossna efter 17års frånvaro, den lägger sig förstås på tvären.
Så nu får jag inte ens i nyckeln längre. :evil:

Bild

Som sagt, som tur är dörren öppen, och jag kan börja riva inifrån.

Bild

Det visar sig väldans besvärligt att få ur låset ur dörren, när det sitter i spärrat läge.
Men efter lite bildsökningar och Youtube lyckas jag delvis plocka isär låset inne i dörren, och lossa armen till länkaget, så jag kan få ur eländet.

Bild

Med cylindern på skrivbordet lyckas jag till slut hitta en ryttare som kärvar.
Nedan kan man ana att den sticker upp lite mer än de andra.

Bild

Från en annan vinkel

Bild

Rengjort uppsmörjat och tillbaka i bilen, fullt fungerande. (Bortsett från lilla kläppen som ibland kan hamna i vägen)
Under låset kan ni se microbrytaren som aktiverar Spärrlåset.

Bild

Så kan man också spendera 4-5 timmar i garaget :doh:
Hade det gått snabbare att borra ur cylinder och köpt en ny för 1300:- Ja.
Hade det vart V Ä L D I G T irriterande med olika nycklar till bilen JAAA !

Larmet är fortfarande inte monterat, och ingen Angelina Jolie med startkablar i sikte heller...
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Nitro84
Lite mer laddtryck
Inlägg: 32
Blev medlem: fre aug 09, 2013 8:06 pm
Ort: Malmö

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Inlägg av Nitro84 »

jag fuskade med att köpa ett fjärrlås från kina och monterade allt till centrallåset i bagaget
funkar utmärkt, men tyvärr ingen oem pryl =)

BildUntitled by Gunay selmanovski, on Flickr
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Inlägg av The »

Blås ur krävande lås med startgas istället för att smörja, var tipset jag fick av en låssmed för många år sedan. Speciellt mercedes tändningslås.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2780
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Inlägg av Daniel-635 »

Jag använde nog alla sprayburkar jag hade, utom dom med färg i innan jag kröp till korset och plockade ner låset.

Tusan vet om inte sån där gammaldags "låstinare" man hade förr var väldigt nära startgas.
Luktade och brann lika bra i alla fall.
Genererar lätt en 3m lång elds flamma inomhus "känner en som testat" :wink:

Gunay, OEM eller inte, jag är inte så noga, men det får gärna se OEM ut, i alla fall på 2m håll.
Därav att jag har en billig ebay glasfiber M5 front på 528an, och universal Dimljus. :thumbright:

Smart att montera prylarna där bak, istället för att spendera helgen upp å ner med huvudet på kopplingspedalen som jag gjort.

Apropå Kines, jodå, ett Kines larm har nu monterats av mig med.
Försiktigt in transplanterat i min gamla Cargard indikator.
Fick byta till en röd lysdiod, blåa vart ju inte uppfunna 1987 !

Bild

Centrallås styrningen vållade huvudbry, då den är minus aktiverad, och centrallås boxen lägger ut ett pulståg knappt mätbart med multimeter.

Detta stämde väl med min bil i alla fall.
(Om ni inte är hemma på kabelfärger Gul / Blå Lås Grön blå Lås upp, kopplade mot minus.)

In-Car Connector:

pin colour function

1 gn/wt fuse 19 pwr to mirrors + int.lt.cancel
2 br int.light GND door handle switch
3 rd int.light timer, centr.lock cntrl pwr
4
5 bu/bk pwr passenger mirror motor
6 bu/wt pwr passenger mirror motor
7 wt/bk switched pwr to passenger mirror clutch
8 br GND central lock control, double lock
9 bu pwr/return door lock motor
10 wt return/pwr door lock motor
11 yl/bu lock' request
12 gr/bu unlock' request
13 vi pwr window motor
14 bk pwr window motor
15 rd/bk int.light timer, central lock pwr
16
17 rd/br double lock' request
18 gn/wh fuse 19 pwr interior light cancel
19 br/gn int.light enable
20 gy/gn radio speaker
21 gy/yl radio speaker

Bonus bild bara för att det är kul att fotografera.

Bild
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2780
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Inlägg av Daniel-635 »

Ta på er läsglasögonen, nu blir det ABS Felsökning på 635an.

Bytte ena fram givaren för några år sedan, i samband med SFRO besiktningen, och bromsarna funkade OK i ett par säsonger.
Men nu har dom gäckat mig igen i ett par år.

Två symptom finns.

1. lätt kurr i systemet när man kör sakta och bromsar.
Att det kurrar i pedalen, verkar försvinna när man kört en bit.
Så värmen ifrån motor eller hjullager / bromsar påverkar.

2. ABS lampan tänds när man kör på dålig väg, i samband med potthål eller tjälskott.
Att lampan tänds händer även det oftast när man precis börjat köra.
Men kan även hända med allt driftsvarmt, i oftast i lite högre hastigheter 40+ km/h.

I övrigt är bromsarna ganska lite påverkade.
När förra givaren vart trasig, vred bilen nästan ratten ur händerna, och bromsade inte alls på ena framhjulet. (För att sekunden senare tända ABS lampan)

Mätvärden bakhjul.
ca. 800mV här mätt vid 70 km/h

Bild

Mätvärden framhjul
Nya givaren 711mV Gamla givaren 1170mV typ 70km/h (1,042kHz)

Bild

Vid låga farter är skillnaden på främre sensorerna mer uppenbar. (Skärmklipp ifrån filmat instrument)
Här ca. 11 km/h och nästan ingen signal alls från höger framhjul.
253 mV mot 746mV vid 170 Hz.
Det är säkert denna sensorn som ger upphov till kurr i pedalen vid låga hastigheter.

Bild

Som ni ser finns det ibland även små små störningar, dom uppträder här likt på båda kretsar.

Bild

Tyvärr lyckades jag inte filma Oscilloskopet när ABS lampan tändes, jag hade allt väl riggat tyckte jag.
Men på den dåliga vägen välte kameran, och oscilloskopet "Simmade ur bild"* precis innan lampan tändes :angryfire:
Men jag tror det såg ut enligt nedan.

Bild

Det är skitsvårt att veta om mitt Oscilloskops anslutning till kablaget glappar, eller om detta faktiskt är vad ABS boxen också "ser".
Intressant är att storleken på störningarna verkar vara i proportion till signalnivån från respektive givare.
Så den blåa kurvan ifrån höger framhjul, har en lägre störning än gula kurvan.
Det talar väl troligen för att oscilloskopet "ser" samma sak som ABS boxen.

Jag vet inte hur ABS boxen tolkar signalerna, detta är ju Passiva givare. (Första generationens Bosch ABS utan diagnostik)
Och eventuellt mäter ABS boxen om det flyter någon ström i kretsen, Ström = hjul rotation.

Synpunkter och idéer mottages tacksamt, även om någon vet hur boxen rent tekniskt tolkar signalerna vore det intressant.

Ganska säker på att jag behöver byta höger givare oavsett, frågan är om det är hela problemet, eller om det finns något glapp någon annanstans, dålig jordpunkt eller liknande ?
Givarna kostar nästan 2000:- så man tänker efter en extra gång innan man byter.

Om ni är nyfikna, Oscilloskopet drivs av en 12-230 volts konverter ifrån Voltcraft, den verkar vara 100% fri från störningar :thumbright:

*Referens till simmar ur bild om ni inte minns https://youtu.be/xf8beJji6zk?t=28
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Hasse Bus
För mycket laddtryck
Inlägg: 248
Blev medlem: tis jan 16, 2007 4:30 pm
Ort: Vadstena
Kontakt:

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Inlägg av Hasse Bus »

Några tankar.
Kan det vara ABSkransen som är rostig eller att du har större avstånd mellan givare och krans där du får dålig signal?
"spikarna" som du ser sker de samtidigt som ABS bromspumpen startar?(Förutsatt att du har en sådan på detta systemet)
Eller har du någon annan storförbrukare av ström som skulle kunna göra detta.
Mina egna funderingar, förkasta eller gilla efter behag :wink:
Har du problem med din Gula Volvo , askamaskinservice.se
Hans-Åke Rahm.
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Inlägg av whilliam »

Har, med framgång, felsökt trilskande givare/kransar/lagerglapp genom att parallellkoppla givaren från ett framhjul till bägge ingångarna på boxen, man tar ju då den givare som tror är "hel" och kör till bägge ingångarna för att se om felet håller sig borta. (funkar nog inte på modernare system som inte har enkla V/R givare)
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2780
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Inlägg av Daniel-635 »

Bra inputs,
Hasse,

ABS ringarna är fina på framhjulen.
Byts när man byter hjullager, och dom är "nya".

Bakre ABS ringarna är hemmagjorda, vet inte exakt hur signalen ska se ut, givarna är ju inte samma som fram
Och dom 100st. kuggarna sitter på en mindre diameter, vilket gör delningen mindre, så det blir nog annorlunda oavsett.
Hur som, jag laserskar 2mm plåtar, och packade ihop till ett paket. (Detta var innan vi hade trådgnist på jobbet, nu skulle jag gjort dem i ett stycke)
Tror och hoppas att kransarna är OK.

Spikarna på Oscilloskopet kom när vägen är ojämn, inte när jag bromsar, eller belastar elsystemet.
Tyvärr fick jag bara med störningarna en gång.
Sen när jag riggat kameran bättre kunde jag köra 6mil problemfritt. (Kameran fick fullt batteri och tomt minnes kort, eller om det var tvärsom)

Whilliam,

När vänster fram givare vart trasig, och bilen drog snett, gjorde jag precis som du skrev.
Byglade ena framgivaren till båda ingångarna, och felet försvann.

Nu är det så sällan felet uppträder, att jag kanske skulle behöva köra 50-100mil innan jag kan vara säker att det hjälpt.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Inlägg av j björk »

Hej, det var länge sedan jag var här nu..

Jag vet inte hur det ser ut på en sådan där, är det ett fast läge på givarna? Alltså om de sitter fastskruvade i ett visst läge eller så.
Annars kan det vara om en givare hamnar lite längre från kransen, då kan man få symptomet att abs:en jobbar lite när man bromsar innan bilen stannat helt.
Jag kollade bara lite snabbt nu, men har du mätt resistansen i givarna? Även ev. kontakt till gods kan nog vara bra att mäta.

En sprucken krans kan ge liknande symptom också (för långt mellanrum mellan 2 tänder) men det tycker jag nog man borde sett på oscilloskopet.

Har du mätt upp kablagen? Rör samtidigt på dem ute i hjulhusen eller där de rör sig.
Skriv svar