BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Thomas S
Lite mer laddtryck
Inlägg: 39
Blev medlem: ons aug 14, 2013 4:53 pm

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Inlägg av Thomas S »

Ja, du kanske bara skyndade på en teknikuppgradering. De slapp lägga pengar på konsultarvode för att ta reda på om uppgraderings behov förelåg. Du har antagligen sparat dem pengar... :hihi:
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Inlägg av Kadett4wd »

ja fan vet,, jag gjorde bensinmacksägarna en tjänst =)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2780
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Inlägg av Daniel-635 »

Haha, jag blir lätt nostalgisk, men sedelautomaterna saknar jag inte.

Kommer ihåg från moped tiden, hur man på vintern med frusna fingrar prasslade med skrynkliga 10 kronors sedlar.
Och dom bara vek sig när den där släden skulle skjutas in.

Suzuki k50in står kvar nere i källaren, så den saknas inte :wink:
Ganska medtagen, men den är väl värd 6500:- ändå nu för tiden :hihi:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2780
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Inlägg av Daniel-635 »

Jag har satt ihop en Video om TIG svetsning.

Lite utanför komfortzonen att prata på bild, men fick nog ihop något ganska bra ändå.
Många som är vassare än mig på att svetsa, men det saknades lite svenskt material på Youtube tyckte jag.

Hoppas att jag tagit med dom vanligaste frågorna / problemen.
Tryck i gilla knappen, om ni vill ha mer material om detta.

https://youtu.be/aINqwY2WvJs
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Inlägg av Kadett4wd »

Jag upplever kring wolframelektråderna att guld exempelvis(och lila) är 'bra' på det mesta, men inte bäst på nåt.
Vill man ha bättre resultat så är det fram med gamla röda goa i rf och svart, och grön i Alu.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2780
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Inlägg av Daniel-635 »

Jag brukar ta den röda (Goa Radioaktiva) Torium legerade om jag behöver köra med små gaskåpor, och 1,6 elektrod.

Gröna har jag aldrig fått att funka på min maskin, kanske kan bero lite på hur AC balansen, och vågformen ser ut från maskinen.
Har försökt med 3,2mm elektroden, men tycker att Guld 2,4 har vart bättre.
Men det rimmar illa med hur det "borde vara". :wink:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Inlägg av Kadett4wd »

Alu gäller ju att få till den där fina blå kulan fram på wolframet, ström gasflöde samt utstick alla tre i harmoni, då brukar det vara som att skära i smör =)
Normalt brukar jag köra ganska kort utstick i alu, kanske 1-2mm bara.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2780
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Inlägg av Daniel-635 »

Liten teaser, jag jobbar på med avsnitt 2.

Blir lite om fogberedning.
AC och Puls kombinerat.
Mest fokus på Aluminium.

Det går både bra och dåligt, en Gaskåpa sprack för mig när jag filmade.
Upptäckte även att extern mikrofon kan man glömma, då kraftiga störningar kom in på ljudet i kameran...

Bild

(AC och Puls kombinerat)

Bild
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2780
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Inlägg av Daniel-635 »

Så då var TIG svetsning del 2 färdig.

Mest fokus på aluminium svetsning, och inställningar för det.
Hoppas ni tycker materialet är både sevärt och användbart.

https://youtu.be/W2RbBwe4L1M


Kan nämna att jag kör utan pedal, och styr strömmen med Downslope när det behövs.
Har aldrig riktigt kommit överens med Pedalen.

Gaskåpan sprack troligen för att den blivit överhettad tidigare, eller om jag dragit åt den för hårt kanske, någon gång ska ju vara den första.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2780
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Inlägg av Daniel-635 »

Testkörde en "Julklapp" jag köpte.

Ett 400:- endoskop, med 8mm probdiameter och belysning.

Ptja, varken kass eller fantastiskt ?

Cylinder 3 på 635an.

Bild

Med en 90° spegel tillsats monterad, kan man även kolla i vinkel.
Optiska kvalitén på spegeln är rätt kass, men man kan ana en ventil, inte mycket mer.

Bild

Fokus avståndet är ca. 60mm.

Bild

En sökning på forumet berättar att dessa tändstift monterades 2010 :shock:
Så dom har gått 3000 mil nu. "If it works don't fix it" ?

Kanske kommer en liten video, om / med endoskopet framöver.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2780
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Inlägg av Daniel-635 »

Ja, det har verkligen inte hänt mycket i garaget i vinter.
Men jag har vart ute på lite Söndagstur med min BMW 428 Gran Coupé.

Håll tillgodo, hoppas ni gillar.

https://youtu.be/67RADmOv6ao
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2780
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Inlägg av Daniel-635 »

Halloj mina vänner, 528a premiär.

Bild

Har precis haft instrumentgruppen nere i bitar för att byta några kondensatorer. (precis som på 635an förra året.)
Tydligen ska dessa vara vanliga bovar när visarna strular.

Men tempmätaren visar fortfarande inte riktigt rätt temp.
Kondensatorerna behövdes ju klart bytas, denna höll på att krypa ur skinnet.

Bild

Är definitivt i utkanten på min elektronik kompetens här, men jag misstänker att detta är en voltregulator.

Bild

Och att denna Zenerdioden också är inblandad. (kretsarna går att följa, men det är ett dubbelsidigt kort.)
Kan man ha en Zenerdiod till två regulatorer ?

Bild

Alla stora elektrolyt kondningar är nu bytta, och så här ser kortet ut.
Jag misstänker att nere till höger sitter en voltregulator till Varvräknare och Förbrukningsmätare.

Bild

Drar jag loss anslutningen vid tempgivaren är det 4,75 volt, och jag misstänker att där borde vara 5,0 ?
Man kan också se att när bilen är kall, så gungar tempmätaren lite när generatorn laddar hårt, och motorn har låg tomgång.
så där är nog inte så stabil spänning som det borde vara.

Är nästa steg att byta ut Transistorerna tro ?

Jag har en annan instrumentgrupp, som är okända fel på, ska byta kondensatorer på den med, och se hur den blir.

635an har en äldre och annorlunda design på både elektroniken i bilen, och i instrumentgruppen så jag kan inte helt översätta mätvärden etc. :thumbdown:
Väldigt mycket pyssel för att en mätarnål står 4mm fel :scratch:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Inlägg av mattias »

Kör du fast så kolla med www.ribit.se för han verkar ha bra känsla för att laga gammal elektronik.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2780
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Inlägg av Daniel-635 »

Ja, det där verkade ju vara en klurig kille !

Satt en stund igår och försökte följa kretsbanorna, för att rita upp ett schema, men kortet är dubbelsidigt, inte helt lätt.
Får lägga några kvällar till innan jag tar en flacktång och böjer tempmätaren, så den visar rätt :hihi:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Inlägg av whilliam »

köp en sån här regulator (eller nåt liknande, de kräver nästan ingen kringutrustning alls för att göra jobbet)
Egentligen är det konstigt att de byggt spänningstabilisatorn med transistorer och zenerdiod för såna här regulatorer har funnits sedan hedenhös.

https://moderndevice.com/product/l4931c ... regulator/
Skriv svar