BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2780
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Småsaker som händer i garaget, vi börjar med 528an.
528ans slutväxel har läckt olja, dels rakt igenom det väldigt rostiga gjutjärns huset, men även vid höger drivaxel.
Som ni ser vart även alukåpan kass.
Innan jag köpte denna bilen stod den parkerad på gräs i över 1år, vilket gjorde riktigt illa vid underrede och chassi komponenter.
Jag hade lite andra slutväxlar liggande, men inget passade "rakt på"
Så det blev en hybrid variant, lite modifierad.
635ans original klump, nu då med 3,23 i slutväxel istället för 528ans 3,46
Bakkåpan, vart från en e34 Touring, men jag fick montera en extra höjnings adapter, för att det skulle passa.
Finns ju billiga kåpor och köpa på eBay, men delarna i skrotlådan är ju gratis, och har snabb leveranstid.
Hade ut medbringarna och kände lite på axeltätningarna, dom vart ganska mjuka, håller tummarna på att de är täta.
Har inte kört något med denna slutväxeln, och vill inte stoppa i tätningar innan jag vet att den är schysst.
Passade även på att gå igenom drivaxlarna, jag hade 8 knutar hemma, och monterade ihop det bästa delarna jag kunde plocka ut.
Fanken vet vad gummina till damaskerna är gjort av, även om dom är ifrån 1982 eller 1986 vart dom mjuka å fina
Sen har jag även bytt växellåds oljan, hällar här i en tratt med slang ner till lådan. (smidig metod, om man gillar att torka olja på golvet...)
På EBay har jag letat Dimljus också, men delarna är svåra att hitta komplett. (Om det inte ska kosta 5000:- eller mer)
Så det blev en armatur som är väldigt lik, och lite egna fästen.
Hade tur och hittade en gammal värmestol knapp, som med sidavbitare och sprayburk gick att konvertera till dimljus.
Hjullagren bak är också bytta, trots att dem var nya glappade dom som tusan, Topran är inte ett fabrikat att rekommendera.
Nu sitter det SKF lager istället, tog inga bilder, men det kanske kommer en liten film på det senare.
528ans slutväxel har läckt olja, dels rakt igenom det väldigt rostiga gjutjärns huset, men även vid höger drivaxel.
Som ni ser vart även alukåpan kass.
Innan jag köpte denna bilen stod den parkerad på gräs i över 1år, vilket gjorde riktigt illa vid underrede och chassi komponenter.
Jag hade lite andra slutväxlar liggande, men inget passade "rakt på"
Så det blev en hybrid variant, lite modifierad.
635ans original klump, nu då med 3,23 i slutväxel istället för 528ans 3,46
Bakkåpan, vart från en e34 Touring, men jag fick montera en extra höjnings adapter, för att det skulle passa.
Finns ju billiga kåpor och köpa på eBay, men delarna i skrotlådan är ju gratis, och har snabb leveranstid.
Hade ut medbringarna och kände lite på axeltätningarna, dom vart ganska mjuka, håller tummarna på att de är täta.
Har inte kört något med denna slutväxeln, och vill inte stoppa i tätningar innan jag vet att den är schysst.
Passade även på att gå igenom drivaxlarna, jag hade 8 knutar hemma, och monterade ihop det bästa delarna jag kunde plocka ut.
Fanken vet vad gummina till damaskerna är gjort av, även om dom är ifrån 1982 eller 1986 vart dom mjuka å fina
Sen har jag även bytt växellåds oljan, hällar här i en tratt med slang ner till lådan. (smidig metod, om man gillar att torka olja på golvet...)
På EBay har jag letat Dimljus också, men delarna är svåra att hitta komplett. (Om det inte ska kosta 5000:- eller mer)
Så det blev en armatur som är väldigt lik, och lite egna fästen.
Hade tur och hittade en gammal värmestol knapp, som med sidavbitare och sprayburk gick att konvertera till dimljus.
Hjullagren bak är också bytta, trots att dem var nya glappade dom som tusan, Topran är inte ett fabrikat att rekommendera.
Nu sitter det SKF lager istället, tog inga bilder, men det kanske kommer en liten film på det senare.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2780
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Jag drog ihop en video med hjullager bytet, materialet vart ju ändå filmat.
https://youtu.be/hwNAuaBODkc
Jovars, dom där lagren vart riktigt usla trots att de inte ens gått 200 mil.
https://youtu.be/hwNAuaBODkc
Jovars, dom där lagren vart riktigt usla trots att de inte ens gått 200 mil.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2780
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Man kan ju inte säga att det händer jättemycket med 635an precis.
Men en sak är fixat / ändrat, nu inte bara Bi-Turbo utan även Bi-Torkare.
När jag köpte 635an vart vindrutetorkarna ur funktion, länkaget vart helt kass.
Axlarna helt och totalt utslitna, och lederna, eh jag vet inte men lagade med slangklämma ?
Hur en vindrutetorkar axel kan bli så sliten vet jag inte, men bilen vart ju rostig, så kanske alla 25'000 mil vart i regn ?
Då 2005 när jag började köra med bilen, byggde jag ihop hjälplig funktion, med singel torkare, och så har det vart sedan dess.
Nu hade torkar armen börjat skava i rutlisten så något behövde göras.
Dessutom frågar allt fler varför jag bara har en torkare,
"- Jo du vet när dom körde DTM och BTCC hade man bara en torkare, så att..." Svaret börjar kännas ganska daterat, minst sagt.
Köpa nytt, nja, knappast, här får jag koka soppa på spik.
Här har jag monterat en kulled, och TIG svetsat på material på axeln för att få den rund igen.
De gamla brons bussningarna borrades ur, och istället trädde jag på tryckluftsslang på axlarna.
Detta hade jag tidigare också på Singel torkaren, och har visat sig funkar kanonbra.
Polyuretan eller Nylon slang funkar perfekt som bussning
Lite osäker hur det egentligen ska se ut original, men jag behövde någon form av axiallager också.
För att det inte skulle skava på rutlisten igen.
Det fick bli ringar borrade ur Biltemas Skärbräda.
Gamla original torkararmarna med spoiler å allt renoverat och lackade.
Det vart sjukt trixigt att få rätt längd på veven på torkar motorn igen, men efter några försök vart det ganska bra och troligen ganska nära original.
Så BMW 635 CSi Bi-Torkare om jag får be.
Annars då i allt elände ?
528an har vart ute och mött våren i alla fall.
Servo pumpen skrek som en nykastrerad griskulting, så jag fick göra en insats.
En bättre begagnad letades upp på garagevinden, här på väg dit igen.
Och turligt nog verkar denna pumpen vara tyst.
(Jodå oljetråget är 100% tätt efter svetsningen)
Bjuder på ett par extra bilder på 528an.
Men en sak är fixat / ändrat, nu inte bara Bi-Turbo utan även Bi-Torkare.
När jag köpte 635an vart vindrutetorkarna ur funktion, länkaget vart helt kass.
Axlarna helt och totalt utslitna, och lederna, eh jag vet inte men lagade med slangklämma ?
Hur en vindrutetorkar axel kan bli så sliten vet jag inte, men bilen vart ju rostig, så kanske alla 25'000 mil vart i regn ?
Då 2005 när jag började köra med bilen, byggde jag ihop hjälplig funktion, med singel torkare, och så har det vart sedan dess.
Nu hade torkar armen börjat skava i rutlisten så något behövde göras.
Dessutom frågar allt fler varför jag bara har en torkare,
"- Jo du vet när dom körde DTM och BTCC hade man bara en torkare, så att..." Svaret börjar kännas ganska daterat, minst sagt.
Köpa nytt, nja, knappast, här får jag koka soppa på spik.
Här har jag monterat en kulled, och TIG svetsat på material på axeln för att få den rund igen.
De gamla brons bussningarna borrades ur, och istället trädde jag på tryckluftsslang på axlarna.
Detta hade jag tidigare också på Singel torkaren, och har visat sig funkar kanonbra.
Polyuretan eller Nylon slang funkar perfekt som bussning
Lite osäker hur det egentligen ska se ut original, men jag behövde någon form av axiallager också.
För att det inte skulle skava på rutlisten igen.
Det fick bli ringar borrade ur Biltemas Skärbräda.
Gamla original torkararmarna med spoiler å allt renoverat och lackade.
Det vart sjukt trixigt att få rätt längd på veven på torkar motorn igen, men efter några försök vart det ganska bra och troligen ganska nära original.
Så BMW 635 CSi Bi-Torkare om jag får be.
Annars då i allt elände ?
528an har vart ute och mött våren i alla fall.
Servo pumpen skrek som en nykastrerad griskulting, så jag fick göra en insats.
En bättre begagnad letades upp på garagevinden, här på väg dit igen.
Och turligt nog verkar denna pumpen vara tyst.
(Jodå oljetråget är 100% tätt efter svetsningen)
Bjuder på ett par extra bilder på 528an.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2780
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Ja, mycket händer i världen, men inte mycket med mina bilar.
Första provturen för 2020 visade att motortempmätaren gett upp i 635an.
Ni som kan BMW säger SI kortet (Service Intervall kortet)
Enkelt uttryckt kommer alla signaler in till Huvudinstrumentet in till SI kortet.
Detta strular ofta på gamla BMW, min 635a har sitt original instrument kvar vilket är ovanligt.
Reparation pågår
Nedan bild på kortet, efter jag reparerat det.
Där röda och blåa kablarna sitter ska original sitta två AA NiCd batterier.
Efter några (5-15år) år går det hål på batterierna och syra läcker ut och skadar kortet, krets banorna går av helt enkelt.
Man får sätta dit kablar och byglar hit å dit för att reparera.
Jag bytte också några kondensatorer, som "enligt internet" brukar tröttna, och en av mina vart bara halva värdet på.
Kul att ett gammalt Ryskt kamera objektiv med macro förlängare kan ge så närgångna bilder. (Dom blir dock lätt disiga med starkt ljus i närheten)
Tempmätaren vaknade till liv igen, oklart om det var kondensatorerna eller de trasiga kretsbanorna, som vart orsaken dock.
Eftersom jag saknar uttaget till att återställa service lamporna, och det är oklart om de ens fungerar fick det bli en 3,5 Bi-Turbo logga där istället.
528an tuffar på och sköter sig riktigt bra.
Ser idylliskt ut på bild, men jävel, det var nog 500 knott per kubikmeter luft.
I vänsterkant på bilden min Rocket stove grill hybrid.
Den har varit någon form av Pandemi projekt.
Har blivit "En del" timmar på det projektet
Första provturen för 2020 visade att motortempmätaren gett upp i 635an.
Ni som kan BMW säger SI kortet (Service Intervall kortet)
Enkelt uttryckt kommer alla signaler in till Huvudinstrumentet in till SI kortet.
Detta strular ofta på gamla BMW, min 635a har sitt original instrument kvar vilket är ovanligt.
Reparation pågår
Nedan bild på kortet, efter jag reparerat det.
Där röda och blåa kablarna sitter ska original sitta två AA NiCd batterier.
Efter några (5-15år) år går det hål på batterierna och syra läcker ut och skadar kortet, krets banorna går av helt enkelt.
Man får sätta dit kablar och byglar hit å dit för att reparera.
Jag bytte också några kondensatorer, som "enligt internet" brukar tröttna, och en av mina vart bara halva värdet på.
Kul att ett gammalt Ryskt kamera objektiv med macro förlängare kan ge så närgångna bilder. (Dom blir dock lätt disiga med starkt ljus i närheten)
Tempmätaren vaknade till liv igen, oklart om det var kondensatorerna eller de trasiga kretsbanorna, som vart orsaken dock.
Eftersom jag saknar uttaget till att återställa service lamporna, och det är oklart om de ens fungerar fick det bli en 3,5 Bi-Turbo logga där istället.
528an tuffar på och sköter sig riktigt bra.
Ser idylliskt ut på bild, men jävel, det var nog 500 knott per kubikmeter luft.
I vänsterkant på bilden min Rocket stove grill hybrid.
Den har varit någon form av Pandemi projekt.
Har blivit "En del" timmar på det projektet
Senast redigerad av Daniel-635 den tis jun 09, 2020 4:54 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
På vår e28 har alla mätare utom tempmätaren kastat in handduken under vintervilan..
Sent from my SM-G973F using Tapatalk
Sent from my SM-G973F using Tapatalk
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Nu vet jag inget specifikt för BMW men många bilar har en spänningstabilisator i instrumentgruppen. Denna tar ner bilens 12-volts system till oftast 5 volt för att mätarna skall vara stabila vid variationer i batterispänning. Så tar du fram multimetern och mäter så kan det vara ett ganska enkelt fel att hitta.
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2780
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Torbjörn,
Trist, ovanligt att hastighetsmätaren lägger av, oftast tyder det på brustna kretsbanor verkar det som.
Det finns två typer / generationer av instrument.
Detta är det gamla med tre röda lampor till service indikatorn, och dom har NiCd batterier.
"Nyare" instrument grupper har istället två 3 volts Litium batterier, och kort layouten är helt annorlunda.
Whilliam,
Jag kollade lite efter om jag kunde se någon spännings regulator, men dessa prylar är från 1983 så jag vet inte riktigt vad man ska leta efter.
Det sitter en IC krets som heter LM2901n som verkar vara någon Analog jämförelse krets.
Kan vara så att den är Interface mellan givare och mätare.
Trist, ovanligt att hastighetsmätaren lägger av, oftast tyder det på brustna kretsbanor verkar det som.
Det finns två typer / generationer av instrument.
Detta är det gamla med tre röda lampor till service indikatorn, och dom har NiCd batterier.
"Nyare" instrument grupper har istället två 3 volts Litium batterier, och kort layouten är helt annorlunda.
Whilliam,
Jag kollade lite efter om jag kunde se någon spännings regulator, men dessa prylar är från 1983 så jag vet inte riktigt vad man ska leta efter.
Det sitter en IC krets som heter LM2901n som verkar vara någon Analog jämförelse krets.
Kan vara så att den är Interface mellan givare och mätare.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Det är en "komparator", vad den gör för jämförelser har jag dock ingen aaaning om....Daniel-635 skrev:... Det sitter en IC krets som heter LM2901n som verkar vara någon Analog jämförelse krets.
Kan vara så att den är Interface mellan givare och mätare.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Daniel:
På 80-talet borde de se ut som på nedan adress (lyckas inte få det till att li en länk så du får copy/pastea)
https://www.electrokit.com/produkt/l780 ... tor-5v-1a/
Det kan även vara en mer komplicerad lösning och då sitter den förmodligen på det kretskort som du mekat med (men man borde i vart fall se om det finns en 5-8volt på anslutningen till instrumenten)
På 70-tal och äldre så var det en halvmekanisk historia som såg ut ungefär som i denna adressen
https://dalhems.com/sv/p/6240e94cd4c645 ... slemataren
På 80-talet borde de se ut som på nedan adress (lyckas inte få det till att li en länk så du får copy/pastea)
https://www.electrokit.com/produkt/l780 ... tor-5v-1a/
Det kan även vara en mer komplicerad lösning och då sitter den förmodligen på det kretskort som du mekat med (men man borde i vart fall se om det finns en 5-8volt på anslutningen till instrumenten)
På 70-tal och äldre så var det en halvmekanisk historia som såg ut ungefär som i denna adressen
https://dalhems.com/sv/p/6240e94cd4c645 ... slemataren
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2780
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
En liten video om när jag gör ett fjäderbensstag av en sekatör, fina rör på den
https://youtu.be/oJhWotNLNTw
Okej, kanske en grensax men det låter inte lika bra, och inte är jag trädgårdsmästare.
Whilliam, nej några sådana spänningsregulatorer sitter det inte på något av korten i instrumentet.
https://youtu.be/oJhWotNLNTw
Okej, kanske en grensax men det låter inte lika bra, och inte är jag trädgårdsmästare.
Whilliam, nej några sådana spänningsregulatorer sitter det inte på något av korten i instrumentet.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Fin dekal!
Sent from my SM-G973F using Tapatalk
Sent from my SM-G973F using Tapatalk
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 250
- Blev medlem: tis jan 16, 2007 4:30 pm
- Ort: Vadstena
- Kontakt:
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Ha ha ha, klockrent.
Har du problem med din Gula Volvo , askamaskinservice.se
Hans-Åke Rahm.
Hans-Åke Rahm.
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2780
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Ja, delarna ska ju se köpta ut !
Blir kul att se reaktionen om någon frågar på en utställning
Blir kul att se reaktionen om någon frågar på en utställning
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 473
- Blev medlem: mån okt 06, 2003 1:04 pm
- Ort: SÄLEN
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Kul med filmer, grillen får du gärna visa mer och berätta om
- * * * NXJ * * *
- Forumsberoende
- Inlägg: 2432
- Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
- Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
- Kontakt:
Re: BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
Hej Daniel
Har läst igenom din tråd och måste säga att jag är djupt imponerad
Vilket jobb du lägger ned och vilket resultat
NXJ
Har läst igenom din tråd och måste säga att jag är djupt imponerad
Vilket jobb du lägger ned och vilket resultat
NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -