En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
zeke varg
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 263
Blev medlem: tis dec 16, 2003 10:32 pm
Ort: Sävar

Re: En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)

Inlägg av zeke varg »

Förbättringar inför Umeå Open var flera. Chassiet ändrades med styvare fjädrar fram. Vi hyrde basen för att göra lite tester. Fjädrarna hjälpte till att hålla fronten nere men det var lite däckskak. Dessa gick dock att justera ut med stötdämparna bak. Det verkar som schimsningen och springrate inte är helt fel från skotern till dragracing. En annan justering som gjordes innan sommaren var att skicka convertern på balansering och den togs även isär och blev lite 'påställd' i bladen för att greppa hårdare. Det verkar blivit lyckat då varvtals droppet blev som man vill ha det. Den gick fortfarande bra att stalla och kändes riktigt het inför Umeå Open som skulle gå ca 2 veckor senare. Fick till en repa på 2.6 bar som kändes spännande. Fästet var rätt sketchy om man hamnade strax utanför de gummispår man dragit ner. Bästa dragy tiden blev 6.04 men det var inte bästa repan för dagen. Tyvärr ville inte dragyn vara med på den repan som jag tyckte var bäst.
Bilagor
FB_IMG_1631270607272.jpg
FB_IMG_1631270607272.jpg (259.38 KiB) Visad 3036 gånger
Jonas Sandström SÄVAR
Användarvisningsbild
zeke varg
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 263
Blev medlem: tis dec 16, 2003 10:32 pm
Ort: Sävar

Re: En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)

Inlägg av zeke varg »

En modifikation jag gjorde inför Umeå Open var att bygga mig en tratt i epoxi och glasfiber. Jag gjorde en plugg i lera som jag sedan gjöt av. Det blev bra resultat. Ovanpå denna limmade jag fast en sil från Clas Ohlson med sikaflex. Jag anslöt den på Aluminium slangen som man kan se i bilden ovan och placerade den nere vid fronten för att dra in svalare luft vid stallnig. Med den nya täckta huven gissar jag att det är bra mycket varmare kring turbons inlopp än tidigare. Det här med flexslang i alu skulle dock visa sig ett misstag.
Bilagor
20210916_210610.jpg
20210916_210610.jpg (272.46 KiB) Visad 3035 gånger
20210915_175039.jpg
20210915_175039.jpg (198.64 KiB) Visad 3035 gånger
Jonas Sandström SÄVAR
Användarvisningsbild
zeke varg
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 263
Blev medlem: tis dec 16, 2003 10:32 pm
Ort: Sävar

Re: En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)

Inlägg av zeke varg »

Vi är nu framme vid Umeå Open och det här skulle ju bli Amazonens dag, men det blev inte riktigt så. Bilen som alltid funkat klockrent skulle plötsligt drabbas av de flesta fel samtidigt. Det började med att motorn misstände i uppvärmnings repan. Vi felsökte och trodde vi hittat problemet i bränslepumparna då en pump kändes varmare än de två andra. Felet kunde även ligga i ett relä som inte lät som det slog till riktigt eller inte varje gång. Jag hade tur och fick låna en pump av Fredde VitPV som hade en i reserv. Tyvärr var felet inte avhjälpt då bilen fortsatt gick bluddrigt. lambdan var riktigt snål när man kollade loggen. Nu var det en annan av pumparna som gick varm istället så vi provflödade bränslesystemet och det visade sig att flödet var riktigt dåligt. Filtret 10 micron stålfilter hade satt igen trots att det funkade utmärkt bara 2 veckor innan utan tecken på att gå snål. Återigen ställde en räjser upp och Jens Gustavsson lånade ut bränslefiltret från sin Vega då han kört färdigt för dagen. Nu skulle det väl ändå fungera? Tyvärr fortsatte misständningar fortsatt under tävlingen inte minst i det avgörande ögonblicket då jag skulle rejsa Zackes Corvette och det blev förlust. Repan innan denna gick den faktiskt hyggligt och min bästa tid för dagen blev 6.12 189. Så det hade kanske räckt men tyvärr var nog både tändstift och toppackning för risiga vid det här laget. Senare när jag kom hem tog jag ner topplocket och det var tydliga tecken på övertemp. Toppackningen hade skjutit men inte brutalt och två ventiler fick bytas liksom nya sätesjobb. Men nu är toppen i ordning igen och redo att rejsa. Problemet med den trilskande 3-2 ventilen följde även med till denna tävling och laddtrycket blev aldrig högre än start ladd som var kring 2bar vill jag minnas. Andra problem som följde under dagen var blandannat batteritorsk i datorn vilket omöjliggjorde logg trots att den går på batteriadapter... Batteri torsk i go-pro från insida kupe för att jag är minnessvag och glömde stänga av den under mekpassen... Sedan gick knappen till min nödbrytare av industrimodell sönder trots att den bara lever mellan sätena, men det blev inte enklare hantering då jag brukar använda den för att bryta strömmen. Som grädde på moset så hade aluslangen som anslöt insugstratten till turbon gått sönder och sugits in i den nya HX55 turbon som skadade ett blad och behöver ny impeller. En riktigt tråkig avslutning men trots detta är jag nöjd med bilen. Metall filtret har bytts ut till ett bosch racing filter som kostar 120kr på Trodo, istället för 600kr, så där har man väl råd att byta i förebyggande syfte när det gäller. Chassiet och transmission verkar fungera fint. På önskelistan står uppdaterad bakaxel kvar samt en godkänd båge. Båda dessa måste göras om bilen ska köras några officiella tävlingar. Kanske blir det någon förbättring på bränslesidan också med en annan position på pumparna där jag kan installera förfilter samt göra en fuellog med bättre flöde. Lite ryssböj på den jag använder idag.

Jag hade tillverkat regplåtar med namnet Beelzebeb som är en ordlek på bilens regnummer. Kanske Belzebub tog illa upp och läxade upp mig med allt krångel denna dag? :) Nya tag framöver.
Bilagor
242256739_10223902085319043_1523245487156069349_n.jpg
242256739_10223902085319043_1523245487156069349_n.jpg (163.5 KiB) Visad 3029 gånger
Jonas Sandström SÄVAR
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)

Inlägg av Jens Gustavsson »

fin sammanstälning av höstens race jonas! såg en film nånstans där de nämde mikro skräp i bränsle tanken/bränslet som täpte till filtren snabbt. tror de va larry larsson youtobe aromotive. de fick ca 3 samtal om dagen varför filtren vart täta direkt?
Användarvisningsbild
zeke varg
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 263
Blev medlem: tis dec 16, 2003 10:32 pm
Ort: Sävar

Re: En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)

Inlägg av zeke varg »

En observation var att insugskanalerna hade en gummiliknande hinna på väggarna. Någon som haft liknande? Tänkte att det är nån typ av utfällning från e85. Om det är nåt som finns i bränslet och dessutom klibbar kanske det blir snöbollseffekt när det börjar bygga upp. Ren gissning här.
Jonas Sandström SÄVAR
lundstrom
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 20
Blev medlem: mån jul 15, 2013 10:14 pm

Re: En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)

Inlägg av lundstrom »

Snyggt Jonas, Hur ser målen ut inför 2022? En 5 sek repa är ju ruskigt nära! Blir det något 402m testande också?
Nova-65 Grocery getter
6.32 @ 173kmh N/A
Användarvisningsbild
zeke varg
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 263
Blev medlem: tis dec 16, 2003 10:32 pm
Ort: Sävar

Re: En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)

Inlägg av zeke varg »

5 sekundersrepan borde absolut sitta. 402m beror på om jag kan byta bakaxel. Den som sitter är inte dålig men väldigt bred vilket gör att fälgarna har onödigt mycket offset innåt. Fälgcentrum är till och med utflyttat jämfört med amazon orginalfälgen. Är lite orolig att knäcka fälgen i nåt gupp i höga hastigheter. Men sen så :D
Jonas Sandström SÄVAR
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)

Inlägg av Thunderbo1t »

zeke varg skrev: ons dec 29, 2021 9:30 am En observation var att insugskanalerna hade en gummiliknande hinna på väggarna. Någon som haft liknande? Tänkte att det är nån typ av utfällning från e85. Om det är nåt som finns i bränslet och dessutom klibbar kanske det blir snöbollseffekt när det börjar bygga upp. Ren gissning här.
Jag har vissa år sett en beläggning som liknar knäck i insuget (E85 förgasare V8 med och utan kompressor), där vevhusventen går in är det renspolat, så det är något som löses upp av oljeprodukter verkar det som, kanske därför det rekommenderas att tanka bensin ibland på flexifuelbilar? Tror inte det byggs upp klet i själva bränslesystemet? Har aldrig sett det i förgasare, tank eller bränslefilter, bara i insuget.
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)

Inlägg av super7 »

zeke varg skrev: tis dec 28, 2021 11:01 pmDet började med att motorn misstände i uppvärmnings repan. Vi felsökte och trodde vi hittat problemet i bränslepumparna då en pump kändes varmare än de två andra. Felet kunde även ligga i ett relä som inte lät som det slog till riktigt eller inte varje gång.
Hej Jonas.

Jag anar ju att du är lite old school 8)
Men du har inte tittat nått på solid state relän eller dom kanske inte klarar belastningen?
https://www.speeding.nu/p/motorstyrning ... gLGEfD_BwE

//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Användarvisningsbild
zeke varg
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 263
Blev medlem: tis dec 16, 2003 10:32 pm
Ort: Sävar

Re: En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)

Inlägg av zeke varg »

Man löser problemen som dom kommer. Relät var ju inget problem heller visade det sig. Men visst vore det bra med solid state
Jonas Sandström SÄVAR
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)

Inlägg av Jens Gustavsson »

skulle byggt du inte byggt om till ett stort relä? då vet man att det fungerar sen om det går så stannar bara motorn utan att gå på lamda 1.6 på 2bar+ :)
Användarvisningsbild
zeke varg
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 263
Blev medlem: tis dec 16, 2003 10:32 pm
Ort: Sävar

Re: En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)

Inlägg av zeke varg »

Jag har ett lämpligt relä för detta, så det kommer på plats. Nu var ju felen kring pumpar och relän bara falska fel då det egentligen var mottrycket i filtret. Den svagaste av de tre pumparna började gå varm övermannad av de två andra. Därför vi listade ut att felet inte låg i pumparna då vi bytte och värme uppstod i en annan pump. Mot allas förmodan är det ett rätt seriöst elsystem
Jonas Sandström SÄVAR
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)

Inlägg av Roger Berglund »

Det ska gå att programmera så vid laddtryck får ej lamda uppnå 0.99 så går den i ignitioncut.
vill minnas att peter har det programmerat så i Bmw 02an med bra resultat.

denna funktion finns i maxxecu standard samt säkert andra styrsystem :)
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)

Inlägg av Roger Berglund »

Det ska gå att programmera så vid laddtryck får ej lamda uppnå 0.99 så går den i ignitioncut.
vill minnas att peter har det programmerat så i Bmw 02an med bra resultat.

denna funktion finns i maxxecu standard samt säkert andra styrsystem :)
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag tände oljetryckslampan då lamdan gick 0.07 över target i mer än 0.8 sek. då va det bara att släppa eller va berädd att betala för följderna haha. går att slå av spridarnas också men kan ju va just före mål i ett viktigt race haha
Skriv svar