NBR garaget (740 turbo back to the 90`s)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Urban Lindström
För mycket laddtryck
Inlägg: 322
Blev medlem: fre jan 13, 2006 11:26 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: NBR garaget (740 turbo back to the 90`s)

Inlägg av Urban Lindström »

Småseg start på detta år med utdragen feber och hosta men har varit ute och försökt fixa det sista på 740in. Upptäckte dock när jag drog på starten att kopplingen ej frikopplar hjulen så jag måste se hur det kan komma sig. Plockar ogärna ner lådan igen fast det lär åtminstone gå snabbare denna gången. Alla gummi/vakumslangar i motorutrymmet var i dåligt skick och märkte i samma veva att btr-en var helt tät på insugstryckssidan.

Fick en suverän pinnbultsavdragare av barnen så fick lov att testa version 2.0 av 2st muttrar och vilken fröjd. Har även en mirafräs på väg hem. Stort Tack för bra pris och trevligt bemötande speciellt Dan på www.trego.se :thumbright:
436053FA-F3B4-46AC-82E0-826ABC914190.jpeg
436053FA-F3B4-46AC-82E0-826ABC914190.jpeg (476.11 KiB) Visad 1662 gånger
8E5572A7-AEFE-4595-939A-67F7170F4301.jpeg
8E5572A7-AEFE-4595-939A-67F7170F4301.jpeg (347.02 KiB) Visad 1662 gånger
En plånboksvänlig approach till bilhobbyn:
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
Urban Lindström
För mycket laddtryck
Inlägg: 322
Blev medlem: fre jan 13, 2006 11:26 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: NBR garaget (740 turbo back to the 90`s)

Inlägg av Urban Lindström »

Tjena, hydrauliska kopplingen visade sig vara lättfixad, det fattades några millimetrar för att tryckplattan skulle frikoppla, med en ordentlig luftning av kopplingcylindern (trycksätta bromskärl och efter det trycka tillbaks från luftnippel) så känns pedalen hyffsat stum och frikopplar. Kom på att en lambdasond kunde vara bra att ha så i samma veva som downpipen togs bort bytte jag även oljefilter till ett kortare så det går att ta av samt inte ligger kloss an mot avgasröret. Note to self: Loppa fast på plats men tag sedan gärna bort detaljen för ett mer ergonomiskt svetsande/bättre resultat. :) Blev att inhandla en ny lambdamutter och börja om.

Google streetview var förbi med stora saftblandaren så denna gång blir det uppfart med bilar i vinterskrud. mvh Ubbe

Bild
Bild
En plånboksvänlig approach till bilhobbyn:
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
Urban Lindström
För mycket laddtryck
Inlägg: 322
Blev medlem: fre jan 13, 2006 11:26 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: NBR garaget (740 turbo back to the 90`s)

Inlägg av Urban Lindström »

Bilen har hittat ner på hjulen så nu är det upploppet att få den att starta :) Började först med att det saknades triggersignal, jag vet sedan tidigare att det varit glappt i vr-kabel/kontakten. Det började när brorsan skulle låna 945:an för att sedan ringa och fråga hur länge han skulle nöta på starten, jag drog isär och satte ihop vr-kontakten och sedan har det fungerat i flera år. Vid närmare titt så var ena kontaktstiftet halvägs ute så hela kontakten ska bytas.

Nästa grej är att spridarna verkar läcka för det "tjoffar" även med ryckt spridarsäkring. Har dock ett par nya 1680 att sätta dit istället. Så med andra ord småfel som man kan räkna med, nya tag nästa garagepass.

Ligger efter med videoredigeringen till youtubekanalen men det kommer.

Efter att dottern fått femte blomsprutan att sluta fungera så fiskade jag upp den ur soporna och tog isär den, döm om min förvåning när det inte ens sitter en o-ring i dem. Ypperligt tillfälle att ta fram sortimentet så nu beräknas livslängden ökat avsevärt.
16FE28B8-829F-435B-8B6B-9C762647AC8B.jpeg
16FE28B8-829F-435B-8B6B-9C762647AC8B.jpeg (350.83 KiB) Visad 1316 gånger
Avgastemp är ju bra att ha
11C80C37-92CE-4C80-A14D-ECBB95236CC0.jpeg
11C80C37-92CE-4C80-A14D-ECBB95236CC0.jpeg (421.59 KiB) Visad 1316 gånger
Senast redigerad av Urban Lindström den lör feb 26, 2022 6:31 pm, redigerad totalt 1 gånger.
En plånboksvänlig approach till bilhobbyn:
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
Urban Lindström
För mycket laddtryck
Inlägg: 322
Blev medlem: fre jan 13, 2006 11:26 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: NBR garaget (740 turbo back to the 90`s)

Inlägg av Urban Lindström »

Uppstart och varmkörning har skett, men att göra listan innan den går att köra ut har ökat på en aning. Jag hade en tomgång på 3000varv med stängt spjäll så efter en provtryckning verkar insugspackningen läcka. Instrumentlamporna glödde alla utom oljetryck och mycket riktigt visade sig generatorn ladda nada, så den togs bort och ersattes av 940in`s. Men sedan är det inget som har strulat så snart en ny update.
94AEDA77-947D-4C85-B6DF-F01C8FA71B46.jpeg
94AEDA77-947D-4C85-B6DF-F01C8FA71B46.jpeg (374.48 KiB) Visad 1227 gånger
Portad av lokal firma för 1.2bar.
B74B5FF5-55F1-49CC-92FC-CA024FB7B323.jpeg
B74B5FF5-55F1-49CC-92FC-CA024FB7B323.jpeg (142.95 KiB) Visad 1227 gånger
F9A7CD75-325F-4935-824A-EBF8508FC659.jpeg
F9A7CD75-325F-4935-824A-EBF8508FC659.jpeg (212.45 KiB) Visad 1227 gånger
En plånboksvänlig approach till bilhobbyn:
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
Urban Lindström
För mycket laddtryck
Inlägg: 322
Blev medlem: fre jan 13, 2006 11:26 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: NBR garaget (740 turbo back to the 90`s)

Inlägg av Urban Lindström »

Impulsköpte en dc-tig ifrån en konkursutförsäljning, tidigare har den svetsat dragkroksinfästningar. Komplett med svetsvagn för gastub modell större. Gillar rattarna och kvalitetskänslan samt avsaknaden av Tamagotchipipande. Lite övning så kanske agadiffningen löser sig. Tydligen går det också att få ihop aluminium om man bara vill.
kemppi.jpg
kemppi.jpg (146.6 KiB) Visad 1165 gånger
En plånboksvänlig approach till bilhobbyn:
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
Urban Lindström
För mycket laddtryck
Inlägg: 322
Blev medlem: fre jan 13, 2006 11:26 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: NBR garaget (740 turbo back to the 90`s)

Inlägg av Urban Lindström »

Lite kvällsmek och lyssnande på rallyradio från Sävarisarna så sitter det en kamsynk på plats. Blir kul att koppla in och testa.
58670369-5D27-4DC5-A5E0-349399360749.jpeg
58670369-5D27-4DC5-A5E0-349399360749.jpeg (436.06 KiB) Visad 1087 gånger
En plånboksvänlig approach till bilhobbyn:
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: NBR garaget (740 turbo back to the 90`s)

Inlägg av The »

Ja det går ju att dc svetsa alu om det är rätt legeringar, och man kör elektrod + samt helium som skyddsgas.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Urban Lindström
För mycket laddtryck
Inlägg: 322
Blev medlem: fre jan 13, 2006 11:26 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: NBR garaget (740 turbo back to the 90`s)

Inlägg av Urban Lindström »

Aha, finns ju ett antal olika aluminiumsorter så det kanske är best case scenario. Det jag har sett så verkar det sota en hel del och gäller att mata på duktigt med tillsatsmaterial. Vissa kör med 4mm elektrod + samt argon men i tunnare gods. Vet inte vad dagspriset på en flaska helium ligger på men för några år sedan var det då inte gratis och har för mig att det är Kina som ”bryter” fram merparten av behovet i världen.
Senast redigerad av Urban Lindström den sön feb 27, 2022 7:01 pm, redigerad totalt 1 gånger.
En plånboksvänlig approach till bilhobbyn:
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2780
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: NBR garaget (740 turbo back to the 90`s)

Inlägg av Daniel-635 »

Jag har provat att svetsa ölburkar (som man ju gör) :hihi: och det går nog med DC+ i elektroden, ihop med Argon.
Testade pga. min maskin gärna bränner hål i burkarna när den tänder :doh:

Men jag tror det är svårt över 25 Ampere på DC, Volfram pinnen blir sjukt varm när värmen riktas åt "fel" håll.
Men testa förstås !

Och grattis till inköpet, det är fin ljusterapi !
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Urban Lindström
För mycket laddtryck
Inlägg: 322
Blev medlem: fre jan 13, 2006 11:26 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: NBR garaget (740 turbo back to the 90`s)

Inlägg av Urban Lindström »

Haha kräver nog sina försök och stadig hand men vissa får det att se lätt ut, kul sak att bemästra dock :). Ja det kan jag tro, även med tjockare elektrod så bildar spetsen en kula och får det svettigt.

Tackar är sjukt peppad att sätta igång att öva. Dina YT-videos har varit till stor hjälp till att förstå/bryta ner instegströskeln till tigvärlden :thumbright:

Tråkigt nog är rally Sweden över för denna gången, det fränaste var att träffa på bilarna ute i trafiken lagligt puttrandes. Några hade visst trampat upp en promenadslinga i snön.
Bilagor
14715A71-82E7-4093-8705-19F3632FBF34.jpeg
14715A71-82E7-4093-8705-19F3632FBF34.jpeg (200.19 KiB) Visad 969 gånger
En plånboksvänlig approach till bilhobbyn:
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
Urban Lindström
För mycket laddtryck
Inlägg: 322
Blev medlem: fre jan 13, 2006 11:26 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: NBR garaget (740 turbo back to the 90`s)

Inlägg av Urban Lindström »

Var en sväng till skroten och hittade en lämplig elfläkt för en hundring ur en krockad v70. Passformen blev perfekt i 740ins fläktkåpa men vid testandet så var balansen aningens off. Kylaren vibrerar som att den vill lämna motorutrymmet :hihi: Om jag inte får till tweakandet så får reservfläkten som är från en fräsch nyare v70 sättas dit.

Annars så håller en motorhörna/rum på att skapas där renare mekning kommer ske.
0C90E21B-3395-468A-A0BF-66352F68D849.jpeg
0C90E21B-3395-468A-A0BF-66352F68D849.jpeg (324.9 KiB) Visad 858 gånger
A4F189BE-7B7C-4A19-9CBF-3B75D694ADA8.jpeg
A4F189BE-7B7C-4A19-9CBF-3B75D694ADA8.jpeg (215.11 KiB) Visad 858 gånger
58826484-763A-4A84-BD6C-BCD92DAA485A.jpeg
58826484-763A-4A84-BD6C-BCD92DAA485A.jpeg (302.86 KiB) Visad 858 gånger
En plånboksvänlig approach till bilhobbyn:
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
Skriv svar