NBR garaget (740 turbo back to the 90`s)
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 322
- Blev medlem: fre jan 13, 2006 11:26 am
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Re: 244dl vrakedition
Slänger upp ett foto på hur nuvarande motorutrymmet ser ut
En plånboksvänlig approach till bilhobbyn:
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 322
- Blev medlem: fre jan 13, 2006 11:26 am
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Re: 244dl vrakedition
En
Senast redigerad av Urban Lindström den tor mar 11, 2021 8:47 am, redigerad totalt 1 gånger.
En plånboksvänlig approach till bilhobbyn:
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 322
- Blev medlem: fre jan 13, 2006 11:26 am
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Re: 244dl vrakedition
Nä faktiskt inte hade faktiskt tänkt tänkt fara ut i helgen men jobb, husrenovering och dricka bärs på wheelscruisingen suddade ut planerna. Man kanske skulle ställa klockan en timme tidigare och fara ut och testa svep på landsvägen. ikväll satte jag dit en elfläkt från en 80-tals saab 900 man får se om den klarar av att hålla ner tempen
En plånboksvänlig approach till bilhobbyn:
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 322
- Blev medlem: fre jan 13, 2006 11:26 am
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Re: 244dl vrakedition
Har haft lite tjall med lambasonden som visade ett värde mellan fett och magert men nu verkar den ligga stabilt runt lambda 1 vid tomgång. Däremot så står dumpen vidöppen efter jag startat bilen så verkar behövas en starkare fjäder :/
En plånboksvänlig approach till bilhobbyn:
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 322
- Blev medlem: fre jan 13, 2006 11:26 am
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Re: 244dl vrakedition
Eftersom min ekonomi inte är den bästa fundrar jag på att avyttra 244an, istället har jag skruvat lite med b20in som nu har fått sig en rejäl intercooler. Fick kapa endel för att få plats med 4" men nu sitter den i alla fall på plats
Senast redigerad av Urban Lindström den ons feb 29, 2012 6:50 pm, redigerad totalt 1 gånger.
En plånboksvänlig approach till bilhobbyn:
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 322
- Blev medlem: fre jan 13, 2006 11:26 am
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Re: Blåbärsblå 142 turbo
Har inte hänt speciellt mycket på bilfronten i höst. Skönt att ha ett varmgarage för en gångs skull så det går att skruva under det långa vinterhalvåret. Tänkte bygga ihop en motor vid sidan av som kommer ta originalmotorns plats.
V2. B230et med ft-stakar och jens g portad 405topp 46x40, fs298 gle svanhalsinsug (eget insug med trattar under uppbyggnad).
Grymt nöjd med bilen går hur fint som helst med vemset.
V2. B230et med ft-stakar och jens g portad 405topp 46x40, fs298 gle svanhalsinsug (eget insug med trattar under uppbyggnad).
Grymt nöjd med bilen går hur fint som helst med vemset.
En plånboksvänlig approach till bilhobbyn:
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
Re: Blåbärsblå 142 turbo
Snacka om sleeper Funderar också på Vems men vet inte om man vågar sej på de
Tobias J
F.F.F = Funktion Före Form
F.F.F = Funktion Före Form
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 322
- Blev medlem: fre jan 13, 2006 11:26 am
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Re: Blåbärsblå 142 turbo
Hehe nä den ser rätt harmlös ut med sin babyblåa färg. Sedan låter den inte alls farligt med sidepipe och simons största 3" burk.
Bara att handla säger jag ångrar mig inte en sekund . Du har säkert nån som håller på med vems i din omnejd om det skulle vara nått annars är Mattias en kunnig och bra kille att ha att göra med.
Testade live ve i vemstune så nu börjar ve mappen städa till sig
http://www.youtube.com/watch?v=P4GqNcZ8erk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://vems.hu/vt/help/main/tools/live_analyzer.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Bara att handla säger jag ångrar mig inte en sekund . Du har säkert nån som håller på med vems i din omnejd om det skulle vara nått annars är Mattias en kunnig och bra kille att ha att göra med.
Testade live ve i vemstune så nu börjar ve mappen städa till sig
http://www.youtube.com/watch?v=P4GqNcZ8erk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://vems.hu/vt/help/main/tools/live_analyzer.html" onclick="window.open(this.href);return false;
En plånboksvänlig approach till bilhobbyn:
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
Re: Blåbärsblå 142 turbo
Njaej tyvärr är de så att Alla polare slutat "trimma" sen ett par år tillbaks så man står ensam kvar och skruvar så att säga,Ena köpte en Lambo Gallardo för att stilla effekt begäret och tyvärr får man ju hjälpa honom skruva i den in emellan, De man bekymrar sej för med Vems
är väl mest att de är så extremt mycke inställningar av allt,Har laddat ner Emerald K3 mapp programmet de fattar tillomä jag lite av Dock kostar de ju flis som man kan lägga på annat
är väl mest att de är så extremt mycke inställningar av allt,Har laddat ner Emerald K3 mapp programmet de fattar tillomä jag lite av Dock kostar de ju flis som man kan lägga på annat
Tobias J
F.F.F = Funktion Före Form
F.F.F = Funktion Före Form
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 322
- Blev medlem: fre jan 13, 2006 11:26 am
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Re: Blåbärsblå 142 turbo
Känner igen mig allt för väl, närmaste umgängeskretsen ser inte alls tjusningen med bilhobbyn. Tycker inte man ska stirra sig blind på priset när det gäller styrsystem utan välja ett som man kan få bra support på. Är långt ifrån insatt i alla inställningar men det ger sig eftersom om man är nyfiken och vågar ställa "dumma" frågor. Kan skicka över mappen jag kör på.
Hur som helst besökte Jens ikväll med 530 toppen. Tack för gott kaffe och den trevliga pratstunden Glömde flödespappret däremot (får skylla på att jag har hyffsad feber efter operationen av visdomstanden). Den visade sig stalla på grund av dålig kortradie som borde vara bredare med tillsnyggad radie.
Med 44x35 originalventiler med backcut
lyft_____insug_______avgas
2mm____ 48 cfm______
4mm____ 94 cfm____
6mm____137 cfm______
8mm____161 cfm____
9mm____162 cfm____
10mm___156 cfm____
11mm___157 cfm____
12mm___159 cfm____ca 130 vill jag minnas
13mm___160? cfm____
Besöket avslutades med att jag kommer bli ägare till en sts237 kam
Cnc toppen som mattias hämtade ur vegaskuffen
Hur som helst besökte Jens ikväll med 530 toppen. Tack för gott kaffe och den trevliga pratstunden Glömde flödespappret däremot (får skylla på att jag har hyffsad feber efter operationen av visdomstanden). Den visade sig stalla på grund av dålig kortradie som borde vara bredare med tillsnyggad radie.
Med 44x35 originalventiler med backcut
lyft_____insug_______avgas
2mm____ 48 cfm______
4mm____ 94 cfm____
6mm____137 cfm______
8mm____161 cfm____
9mm____162 cfm____
10mm___156 cfm____
11mm___157 cfm____
12mm___159 cfm____ca 130 vill jag minnas
13mm___160? cfm____
Besöket avslutades med att jag kommer bli ägare till en sts237 kam
Cnc toppen som mattias hämtade ur vegaskuffen
Senast redigerad av Urban Lindström den mån nov 05, 2012 7:30 pm, redigerad totalt 1 gånger.
En plånboksvänlig approach till bilhobbyn:
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 322
- Blev medlem: fre jan 13, 2006 11:26 am
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Re: Blåbärsblå 142 turbo
Länge sedan sist man uppdaterade tråden . Kan lägga ut nån bild på min färdiga 16v-8v grenrörsadapter, kanske inte optimalt men bör funka bra nog.
Länk till Köpesversionen/förlagan http://yoshifab.com/store/index.php?_a= ... oductId=10
Länk till Köpesversionen/förlagan http://yoshifab.com/store/index.php?_a= ... oductId=10
Senast redigerad av Urban Lindström den mån jan 09, 2012 7:44 am, redigerad totalt 1 gånger.
En plånboksvänlig approach till bilhobbyn:
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
Re: Blåbärsblå 142 turbo
Blir ju en jädra strypning så
http://www.garaget.org/StlpMK" onclick="window.open(this.href);return false;
- Painlake Racing
- Forumsberoende
- Inlägg: 604
- Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
- Ort: Emmaboda
Re: Blåbärsblå 142 turbo
Gjorde du fler?
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 322
- Blev medlem: fre jan 13, 2006 11:26 am
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Re: Blåbärsblå 142 turbo
Stlpmk: Mja möjligtvis att det blir lite mottryck i och med areaförändringen när de konar ner från ovala porten men återstår att testa hur det fungerar i praktiken. Har alltså portat en fin övergång från originalporten, är smidigt att köra med 8vflänsen tills man fått färdigt ett riktigt.
PBM Racing: Tyvärr endast ett ex, kan fixa en cadritning däremot om du vill ha.
PBM Racing: Tyvärr endast ett ex, kan fixa en cadritning däremot om du vill ha.
En plånboksvänlig approach till bilhobbyn:
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing