NBR garaget (740 turbo back to the 90`s)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 912
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: NBR garaget (Volvo 142-70)

Inlägg av blackadder »

Kul projekt!
Vad blir det för växellåda?

/Peter
Urban Lindström
För mycket laddtryck
Inlägg: 322
Blev medlem: fre jan 13, 2006 11:26 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: NBR garaget (Volvo 142-70)

Inlägg av Urban Lindström »

Det blir att köra med en m45låda tills vidare men med sinter 4 puck och bättre tryckplatta (3082 100 142) :)
Senast redigerad av Urban Lindström den fre apr 16, 2021 4:55 pm, redigerad totalt 1 gånger.
En plånboksvänlig approach till bilhobbyn:
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
Urban Lindström
För mycket laddtryck
Inlägg: 322
Blev medlem: fre jan 13, 2006 11:26 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: NBR garaget (Volvo 142-70)

Inlägg av Urban Lindström »

Inte vidare produktivt i garaget med härjande förkylning bland barnen, men lite finns att visa upp. Jag tog beslutet att framtidssäkra så det finns bättre plats för insug när den tiden kommer. Så tillsvidare blir det att köra med ett omsvetsat svanhalsinsug och hålla det enkelt så farten inte avtar tills den brummar för egen maskin.

Förlängde bromsservostruten 17cm med unf 3/8-24
Bild
Bild
En plånboksvänlig approach till bilhobbyn:
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
Urban Lindström
För mycket laddtryck
Inlägg: 322
Blev medlem: fre jan 13, 2006 11:26 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: NBR garaget (Volvo 142-70)

Inlägg av Urban Lindström »

Det va då självaste så trångt det blir på insugssidan även med modd :doh: fick bli plan b och åka in till ludde på ib-svets så nu är insuget kirrat. återstår att ordna runtomkringdetaljer som gasspjäll, fuelrail montage och urkarvning av kanalerna.
Bild
3" spjäll och 3" in i plenum
Bild
En plånboksvänlig approach till bilhobbyn:
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
Urban Lindström
För mycket laddtryck
Inlägg: 322
Blev medlem: fre jan 13, 2006 11:26 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: NBR garaget (Volvo 142-70)

Inlägg av Urban Lindström »

Nu är insugssidan klar, är lätt att tänka hur man vill ha det men sedan vägen till resultatet är sällan rak så behövdes en del inpassning runt fördelaren men hellre det än att lägga ner tiden på att koppla el till separata tändspolar.
Jag försöker använda saker jag har på hyllan och hålla budgeten låg, originalgeneratorn fick plats med lite slipning av fästet (900mm fläktrem), mellanrummet till styrstagväxeln är 1cm men jag har tänkt att komplettera med en extra stag vid toppen så borde inte vara någon fara att det tar i.

Bild

Bild

Bild
Tog gaspedalen och wire från en 740 så det fick bli en obligatorisk torrgasning innan jag åkte hem :)
Bild

Mina trogna garagegäster som verkar gilla portningsskåpet av någon anledning (44mm ventil)
Bild
En plånboksvänlig approach till bilhobbyn:
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
Urban Lindström
För mycket laddtryck
Inlägg: 322
Blev medlem: fre jan 13, 2006 11:26 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: NBR garaget (Volvo 142-70)

Inlägg av Urban Lindström »

Har påtat på nån kväll så växellådsbalk, tryckrör och påbörjat bränslesystem är det som har hänt.
Var och plockade av grenrör och turbo från min 940ltt som visade sig gå lättare än vanligt, grenröret satt i 3 pinnbultar och i övrigt några sneda helicoil på gästande 531:an. Bara att konstatera att rödblockare är för lättmekade för deras bästa :lol:
Senaste körningen tryckte den ut merparten av oljan och nu var det lite svårt att hitta ursprungskällan. Ringland, turbonsoljeretur, packbox vevaxel?
Hursomhelst så tänkte jag göra det enkelt på turbosidan men det var ett mäktigt glapp i 13c:n och en del olja också så den mådde inge vidare så kör vidare på ajdengrenröret och får lösa att huven tar i. Har även börjat sätta tillbaks detaljer såsom innertak och golvmattor för en ombonad känsla och mer originalstuk. Målsättningen är att få till en provkörning före julafton. God meklust i decembermörkret :D
Bild
Inte snyggaste triggerfästet men det är beprövat så det får hänga med ett tag till. Allting ska naturligtvis rymmas på insugssidan när det finns oceaner av utrymme på avgas :doh:
Bild
KISS-principen
Bild
Bild
Bild
Temporär mockup av bränslesystemet. Tycker att vattentornsprincipen med cachtanken monterad 10cm lägre borde fungera.
Bild
En plånboksvänlig approach till bilhobbyn:
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
Urban Lindström
För mycket laddtryck
Inlägg: 322
Blev medlem: fre jan 13, 2006 11:26 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: NBR garaget (Volvo 142-70)

Inlägg av Urban Lindström »

Ikväll blev bränslesystemet klart samt luftade bromsarna. Bara det roliga kvar med inkoppling av el. Upptäckte en mindre bra sak nämligen att kardanen är sned fram till stödlagret så den har alltså blivit för lång och behöver kortas så det sinkar ju tidsplanen. Ett alternativ är att hitta en 240 kardan med stora medbringaren samt till växellåda & bakaxel :) .

AN? Inte i nuläget men nästa version kommer ha det.
Bild

Sedan slog jag till på en billig droska att ta sig till och från garaget, är en 97as corolla med två ägare och 10320mil på mätaren. Steget från att köra suv till denna var som att man satt i en delorian millimetrar från vägbanan. Slapp de hemska runda lyktorna också på denna.
Bild

Har även startat en youtubekanal för att snacka av mig i dessa tider https://www.youtube.com/channel/UC00N0M ... dULS4A9CjA?
En plånboksvänlig approach till bilhobbyn:
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
Urban Lindström
För mycket laddtryck
Inlägg: 322
Blev medlem: fre jan 13, 2006 11:26 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: NBR garaget (Volvo 142-70)

Inlägg av Urban Lindström »

Funderade fram och tillbaks hur kylarlösningen skulle lösas, att kapa/flytta bromsrören framför kylarbalken med den högre 240/740 kylaren. Jag bestämde mig för att använda originalkylaren med en tryckande saabfläkt bakom. Då den bygger 145mm och 4" intercoolern också ska få plats så fick kapa upp ända till huvlåsstaget. Med en halv cm till godo så sitter nu allt där. Fortsätter imorgon med tryckrören :)

Bild
Bild
Bild
Bild
En plånboksvänlig approach till bilhobbyn:
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: NBR garaget (Volvo 142-70)

Inlägg av The »

Man brukar ju vilja ha cellpaketen tätt ihop och tätt runtom så luften måste gå genom dem
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Urban Lindström
För mycket laddtryck
Inlägg: 322
Blev medlem: fre jan 13, 2006 11:26 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: NBR garaget (Volvo 142-70)

Inlägg av Urban Lindström »

Tack The för bra synpunkter, du har så rätt :thumbright: Får komma på en lösning med enade cellpaket och tätt runtom. Nu när jag tänker på saken så har jag hört att det optimala är att öppningen i fronten är mindre för att sedan öppna upp till cellpaketen(max 7grader?). Mvh Ubbe
En plånboksvänlig approach till bilhobbyn:
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
Urban Lindström
För mycket laddtryck
Inlägg: 322
Blev medlem: fre jan 13, 2006 11:26 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: NBR garaget (Volvo 142-70)

Inlägg av Urban Lindström »

Vem behöver värma sig vid en vedbrasa när det finns flödesbänkar som fixar biffen. Efter uträkningar och formler från Erland Cox hemsida så fick jag fram att flödet från testplattorna ligger nära men ändå inte. Fick 188cfm på ena när många verkar få kring 187 och detta vid 20" vattenpelare, som vid omräkning till 28" är 221cfm? Vid nästa start blev det mörkt och proppen for igen, vilket inte är så underligt då jag mätte upp de fyra motorerna och de ligger kring 1100watt till 1500 som mest och 4-6ampere styck. Ska höra med en bekant om inkoppling i 3-fasuttaget så borde allt lösas.

Vanligtvis är det ingen fröjd att följa med in på myrorna men denna gång hade jag fokus på en skrivare och med sambons 20% studentrabatt blev den min för hiskerliga 32kr, och den bara funkar :D

Hittade en saabtopp med tickande ventiler att utföra test på
Bild
En plånboksvänlig approach till bilhobbyn:
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
Urban Lindström
För mycket laddtryck
Inlägg: 322
Blev medlem: fre jan 13, 2006 11:26 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: NBR garaget (Volvo 142-70)

Inlägg av Urban Lindström »

Liten uppdatering att projektet går framåt i sakta mak! cellpaketen är äntligen förenade och kylaren har fått sig en fläktkåpa. Ett gäng med piecuts väntar på att bli ihopsvetsade för att få klart det sista på tryckrörssidan.
Bild

Lägligt nog hittade jag en nyfylld argontub på blocket istället för att behöva hyra. Någon som behöver 5kg gaslös svetstråd?
Bild
En plånboksvänlig approach till bilhobbyn:
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
Urban Lindström
För mycket laddtryck
Inlägg: 322
Blev medlem: fre jan 13, 2006 11:26 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: NBR garaget ( Korvkioskräser/sprängd motor -2021? Volvo 142-70)

Inlägg av Urban Lindström »

Mektiden igår bestod i allmän service av wg och dump. Till wg: Smärjelduk och efterföljande autosolpolering av ventilskaftet som avslutades med en aning kopparpasta. Till dump: Autosol och wd40.
Bild
Har inte kommit till skott att köpa en tigsvets än men det går att bygga tryckrör av 11 piecuts och migsvetsen :roll:
Bild
Fick en 240 axel levererad från skroten, upptäckte dock att medbringaren hade fått sig en smäll under "transporten". Lite surt men har skickat iväg bilder så får se vad det mynnar ut i. Tycks ha läst att det går att flytta över från 740?
Bild
Bild
En plånboksvänlig approach till bilhobbyn:
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
Urban Lindström
För mycket laddtryck
Inlägg: 322
Blev medlem: fre jan 13, 2006 11:26 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: NBR garaget ( Korvkioskräser/sprängd motor -2021? Volvo 142 Turbo)

Inlägg av Urban Lindström »

Har börjat svetsa ihop en downpipe. Blir 3.5" fram till växelådsbalken men sedan lurar jag på att bygga ett spjäll mellan 3.5" till 3" och originalburkarna så grannarna förskonas med ett stealtläge :). Lindade grenröret med biltemas kliband då jag gissar att det hamnar millimetrar från huven. Fick svar från skroten att jag skulle få kredit på 295riksdaler för besväret att byta medbringare. Score! Så nu ökas uc-scoren på kreditkollen för bilhobbyinköpen.

Nyfikna barn som blev desto sotigare efter att ha skrikigt i alla öppningar.
Bild
Stålbuntband skall införskaffas
Bild
Blir intressant och se om denna färg ihop med bandaget håller sig svart och dammar mindre.
Bild
Senast redigerad av Urban Lindström den tis mar 30, 2021 7:05 pm, redigerad totalt 1 gånger.
En plånboksvänlig approach till bilhobbyn:
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
Urban Lindström
För mycket laddtryck
Inlägg: 322
Blev medlem: fre jan 13, 2006 11:26 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: NBR garaget [ Raktframåka på knäckebrödsbudget ] Volvo 142 Turbo

Inlägg av Urban Lindström »

Skönt att vabruari är över, det mesta är ett steg framåt och två bakåt och för att estimera tidsåtgång borde uppskattningen gångras med pi för att komma närmare verklig tid. Har börjat montera tillbaks pryl efter pryl på grenrörssidan och allt har flutit på. Ska biffa upp jord och strömkablar för att vara säker på att det står pall. Fattas en silikonslang så det kan provtryckas om det håller tätt? Behöver även snyggas till så gott det går i motorutrymmet med lagom putsnivå så. Bytte även oljan i kompressorn så den skulle vara glad när jag körde getingen och fixade en fin koning ut i downpipen, nu sitter det i att avgassystemet ska ta sig förbi mellan block och balk vilket är aningen tajt men allting går.

En kardanböj fick offras för att få ihop tryckrören så nu är kylargrillen ditsatt med minsta tolerans
Bild
Bild
Köpte mig en efterlängtad pelarborr som verkar göra sitt jobb dock är det inbyggda kinavibrationer i handtaget vid sänkningsrörelsen (saknas vibrationsdämpare i denna prisklass :hihi: )
Bild
Senast redigerad av Urban Lindström den mån mar 08, 2021 10:29 pm, redigerad totalt 10 gång.
En plånboksvänlig approach till bilhobbyn:
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
Skriv svar