NBR garaget (740 turbo back to the 90`s)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Urban Lindström
För mycket laddtryck
Inlägg: 322
Blev medlem: fre jan 13, 2006 11:26 am
Ort: Umeå
Kontakt:

NBR garaget (740 turbo back to the 90`s)

Inlägg av Urban Lindström »

Tjenare! hade tänkt börja denna projekttråd med att berätta lite historia bakom införskaffandet av min blåbärsblåa 142.

:typing: Jag satt och slösurfade en regnig sommardag när jag hittade 2st volvo 142:or som var till salu uti Sikeå.
Sagt och gjort efter att ha talat med ägaren begav jag mig ut och kikade på dels en svartrollad 142-68 men sedan en bortglömd mörkblå bil som stod dammig bland massa annan bråte i skjulet.

Kärlek vid första ögonkastet! :love: ,Stoppade i batteriet jag hade haft med mig och vred om nyckeln och den hoppade igång och jag backade ut med platta bakdäck och stängde av.
Affären gick i lås, V4 knattrandes och blåspyendes begav jag mig glad hemmåt. Bilen är en 142a från 1970 som har levt ett liv ute på vischan, tjockt lager av olja och jord under bilen och i hela motorutrymmet (inget rödblock vid första anblick).

Karossen är annars rätt förskonad mot rost men däremot rejäla bynglor samt stenskottshärjad runt om
blev positivt överaskad då jag upptäckte att det satt en nyare motor (-75 8bultat) med kortspak.

Min första motorrenovering startades, lyfte ur motorn som var en jordhög av dess like för att konstatera att koppling och svänghjul hade levt ett hårt liv. Lamellen var blank samt svänghjulet var en aning blått med värmesprickor överallt på anliggningsytan. Inte blev det bättre då veven visade sig glappa axiellt med några mm. Oljepumpen var sopslut och lagerbanorna på veven var repade till ett räfflat motstånd för nageln, cylinder 3 och 4 hade en ordentlig vändkant medans de andra hade en betydligt mindre. Jag sopade i en fräsch vev, lager och kamlager, samt en ny kolvringsats jag hade liggandes.
R-kam samt lättade ståldrev inhandlades begat samt jag beställde en ny högkapacitets oljepump. Ett extractorgrenrör 4-1 med 3” ut hittades också. Där står jag idag, fast med ett megasquirt v3 som ska sköta tändning och soppa.

Motorinnehåll

B20block originalborr (skulle haft sig en borrning)
Originalkolvar med nya ringar
M-stakar viktade inom grammet
Lättade ståldrev
Topplock ordentligt urgröpt med 44x40ventiler | Gulmärkta fjädrar |
R-kam
4-1 extraktor 3" ut
Megasquirt v3

Kraftöverföring

M45låda
4-puck sinter
Saab 900t tryckplatta


Som den såg ut just hemkommen till gården
Bild

Bild
Bild

Planerna är väl att besiktiga bilen snarast och få ut den på vägarna (avställd sedan 1996) samt ha en kul bil att sladda omkring med i sommar. Man får se hur effekttörsten ter sig efterhand men tankarna på turbo har funnits en tid. men först är målet att få allt att lira och köra så mkt som möjligt 8)
Senast redigerad av Urban Lindström den tis jun 29, 2021 7:57 am, redigerad totalt 58 gång.
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Roger Berglund »

var fan på tiden du smällde ihop en tråd :lol:
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Urban Lindström
För mycket laddtryck
Inlägg: 322
Blev medlem: fre jan 13, 2006 11:26 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Urban Lindström »

Roger Berglund skrev:var fan på tiden du smällde ihop en tråd :lol:
Bättre sent än aldrig har du väl hört talas om :whistle: :lol:

Perfekt med en tråd för att hålla koll på och gå tillbaks och se vad man gjort, samt ventilera/få hjälp med problem som dyker upp allteftersom med den stora kunskapsbank som finns här.
En plånboksvänlig approach till bilhobbyn:
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
Användarvisningsbild
weber-power
Forumsberoende
Inlägg: 797
Blev medlem: lör feb 04, 2006 8:47 pm
Ort: Kalmar // torsås

Inlägg av weber-power »

kul läsning, ska bli intressant å se va du kan åstakomma :thumbright:
team weber power
Urban Lindström
För mycket laddtryck
Inlägg: 322
Blev medlem: fre jan 13, 2006 11:26 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Urban Lindström »

weber-power skrev:kul läsning, ska bli intressant å se va du kan åstakomma :thumbright:
Tackar, Ska försöka mitt bästa för att få den som mina förväntningar :D
En plånboksvänlig approach till bilhobbyn:
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
Urban Lindström
För mycket laddtryck
Inlägg: 322
Blev medlem: fre jan 13, 2006 11:26 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Urban Lindström »

Sådärja, liten update kan jag komma med. Har dragit returledning från catchtank bak till tankpåfyllningsrör (kopparrör 13mm invändigt) samt har fått m45:an på plats efter att ha kapat upp växellådstunneln en aning. (blev likadana kopplingar från hydroscand, lånad bild från piraten här på forumet)

Bild

Ett insug är på gång att svetsas ihop, kommer mer bilder nu när jag inte skall glömma kameran hemma, så får ni sålänge hålla till godo med lite mobil tagna kort :doh: Bild

Hoppas att jag får tillbax min topp från Gustav på mickes motor i veckan så skall jag höra med jens om möjlighet att sätta upp den i hans flödesbänk.

Sedan bjuder jag på en nostalgibild jag fotade av på brandstationen, man kan undra vad som hade hänt? umeåfolket känner nog igen var bilden är tagen (Man har inte bara driftat i den svängen en gång)
Bild
Senast redigerad av Urban Lindström den mån jun 22, 2009 9:22 pm, redigerad totalt 1 gånger.
En plånboksvänlig approach till bilhobbyn:
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Du har vist trillat dit du med i b20 träsket.. :) he he
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Roger Berglund »

urban , visste hade du en m45 låda liggandes? :roll: ..råka skjuta sönt min låda för nån dag sen :).. hade också tänkt ta och göra ett garagebesök och se hur de går för dig
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Inlägg av subw000fer »

helfräsigt projekt :thumbright:
förstår att det blev kärlek direkt :hihi:
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
Urban Lindström
För mycket laddtryck
Inlägg: 322
Blev medlem: fre jan 13, 2006 11:26 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Urban Lindström »

Roger Persson skrev:Du har vist trillat dit du med i b20 träsket.. :) he he
Ja nu är man fast, gröps hejvilt i de gamla gjutjärnstopparna som jag har börjat få svårt att räkna på en hand :hihi:
Roger Berglund skrev:urban , visste hade du en m45 låda liggandes? :roll: ..råka skjuta sönt min låda för nån dag sen :).. hade också tänkt ta och göra ett garagebesök och se hur de går för dig
Har skickat pm, har varit utan internet ett tag :crashed:
subw000fer skrev:helfräsigt projekt :thumbright:
förstår att det blev kärlek direkt :hihi:
Alltid kul att höra, sådant som får en att komma ut och dona då motivationen är sådär halvdan :thumbright:

Finner jag en smula ironi i andra meningen :hihi:
En plånboksvänlig approach till bilhobbyn:
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
Urban Lindström
För mycket laddtryck
Inlägg: 322
Blev medlem: fre jan 13, 2006 11:26 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Urban Lindström »

Sådär, lite har blivit gjort. Hämtade min topp i fredags ute i överboda, jobbet av gustav såg utmärkt ut :thumbright:.
Med en back bira till sällskap startade jag min egen förfest och började löda ihop en härva till megasquirtet, sen om det blev rättkopplat får man hoppas :lol:
Så idag lite halvbakis tog jag och började grovputsa avgaskanalerna, vet ju inte hur mkt man vågar slipa så tar det lite safe.

Bild
Bild
Bild
En plånboksvänlig approach till bilhobbyn:
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

kul med ytterligare en B20 trimmare :thumbright:
Turbohäcken
För mycket laddtryck
Inlägg: 390
Blev medlem: tor jan 22, 2009 8:31 pm
Ort: Robertsfors

gl

Inlägg av Turbohäcken »

hette han möjligen johan gabriellsson han du köpte 142an av?
Urban Lindström
För mycket laddtryck
Inlägg: 322
Blev medlem: fre jan 13, 2006 11:26 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: gl

Inlägg av Urban Lindström »

Jens Gustavsson skrev:kul med ytterligare en B20 trimmare :thumbright:
:D Klart man vill vara med och hävda sig i b20.ins hall of fame :wink: sedan är det ju en väldigt bra motor att hålla på med och lära sig på.
Turbohäcken skrev:hette han möjligen johan gabriellsson han du köpte 142an av?
Ja så hette han visst
En plånboksvänlig approach till bilhobbyn:
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
Urban Lindström
För mycket laddtryck
Inlägg: 322
Blev medlem: fre jan 13, 2006 11:26 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Urban Lindström »

Får allt ta och sparka igång tråden igen efter att ha varit i Göteborg och besökt syrran :typing: Har iaf just kommit hem efter att ha besökt Jensa med b20toppen. Man får tacka Jens för en trevlig pratstund där man fick svar på många gäckande funderingar :thumbright: . Man fick ju passa på att ställa de frågor som man hade på lager om b20livet i stort.

Aja här kommer iaf resutatet av flödningen 44x40.

Insug
2mm 44cfm/28"
4mm 82cfm
6mm 117
8mm 144
10mm 164
12mm 182
13mm 187
14mm 185

Avgas
2mm 41cfm/28"
4mm 74cfm
6mm 98
8mm 113
10mm 122
12mm 133
14mm 140

Fick förövrigt bra tips på hur jag skall snygga till bottenradien på insug samt avgas så ska det väl flödet öka lite till. Men jag är positivt överraskad över siffrorna, kommer nog lira bra med övriga delar.
Senast redigerad av Urban Lindström den lör jun 20, 2009 6:44 pm, redigerad totalt 2 gång.
En plånboksvänlig approach till bilhobbyn:
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
Skriv svar