NBR garaget (740 turbo back to the 90`s)
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 322
- Blev medlem: fre jan 13, 2006 11:26 am
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Kunde inte motstå frestelsen med ett sidoprojekt och göra nått kul av förra bruksbilen. Tanken är att få fara ut och köra till våren
Gnista finns det men inge bränsle så det är dålig kod i dagsläget.
V1.)
* B21A komp 10:5 16000mil f-insug och 850t spridare
* VEMS V3
* HX40 56>64mm 16# med ajdengrenrör
* Fuelcell med 2 bosch 984 på Bensin. Tilledning rostfritt rör 10mm inv. retur prisolrör 13mm inv.
* Transmisssion saab 900t tryckplatta med 215mm 4-puck sinterkoppling m45 låda ev bmw 260
Här kommer lite av bilderna, de andra kommer senare
IC har tagit plats
Bult on
Turboplaceringen blir aningen låg och framvagnsbalken inkräktar lite
Blir nog detta rör jag kör med till en början
En sändning sinterkopplingar
Siliconisar från do88
Gnista finns det men inge bränsle så det är dålig kod i dagsläget.
V1.)
* B21A komp 10:5 16000mil f-insug och 850t spridare
* VEMS V3
* HX40 56>64mm 16# med ajdengrenrör
* Fuelcell med 2 bosch 984 på Bensin. Tilledning rostfritt rör 10mm inv. retur prisolrör 13mm inv.
* Transmisssion saab 900t tryckplatta med 215mm 4-puck sinterkoppling m45 låda ev bmw 260
Här kommer lite av bilderna, de andra kommer senare
IC har tagit plats
Bult on
Turboplaceringen blir aningen låg och framvagnsbalken inkräktar lite
Blir nog detta rör jag kör med till en början
En sändning sinterkopplingar
Siliconisar från do88
Senast redigerad av Urban Lindström den tis nov 16, 2010 10:33 pm, redigerad totalt 1 gånger.
En plånboksvänlig approach till bilhobbyn:
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 322
- Blev medlem: fre jan 13, 2006 11:26 am
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Hittade några äldre bilder kanske inte jätteintressanta men alltid något.
En plånboksvänlig approach till bilhobbyn:
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 322
- Blev medlem: fre jan 13, 2006 11:26 am
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Re: Uffes 142-70 (Sidoprojekt 244dl)
Började lördagen med att varva igång slipstiftet och ge mig på wastegaten då den såg riktigt dum ut flödesmässigt.
Tanken var att kona av runt styrningen, allt gick bra tills slipstiftet kom ut i en av kylflänsarna .
Ska få tillbaks min utlånade migsvets i veckan och fylla igen hålet.
Gick igenom räkenskaperna såhär i deklarationstider och det var sånär att jag spräckt 20k gränsen. Härnäst står att inhandla bussningar till bakvagn och agadiffa. Kan allt vara bra att ha koll på kostnadena.
V.E.M.S inkl allt 3500:-
Bränsesystem 1000:-
Spridare 1680cc 2400:-
Bränslepumpar 1500:-
Turbo 2000:-
Grenrör 3500:-
Wg 500:-
Topp egenportad, mirafräsning, inslipade ventiler med backcut 900:-
f-Insug från skroten 150:-
Tryckplatta 1300:-
Sinter 800:-
Intercooler 1000:-
Summa 19550:-
Shit happens
Börjad portning och orörd
Lite tillsnyggad i förbränningsrummet
Minstastället ca 34mm för att från mitten kona upp i storlek, breddad i inneradie samt fin radie upp mot säte för att funka bra med v-kammens lyft
Tanken var att kona av runt styrningen, allt gick bra tills slipstiftet kom ut i en av kylflänsarna .
Ska få tillbaks min utlånade migsvets i veckan och fylla igen hålet.
Gick igenom räkenskaperna såhär i deklarationstider och det var sånär att jag spräckt 20k gränsen. Härnäst står att inhandla bussningar till bakvagn och agadiffa. Kan allt vara bra att ha koll på kostnadena.
V.E.M.S inkl allt 3500:-
Bränsesystem 1000:-
Spridare 1680cc 2400:-
Bränslepumpar 1500:-
Turbo 2000:-
Grenrör 3500:-
Wg 500:-
Topp egenportad, mirafräsning, inslipade ventiler med backcut 900:-
f-Insug från skroten 150:-
Tryckplatta 1300:-
Sinter 800:-
Intercooler 1000:-
Summa 19550:-
Shit happens
Börjad portning och orörd
Lite tillsnyggad i förbränningsrummet
Minstastället ca 34mm för att från mitten kona upp i storlek, breddad i inneradie samt fin radie upp mot säte för att funka bra med v-kammens lyft
Senast redigerad av Urban Lindström den ons feb 29, 2012 6:39 pm, redigerad totalt 1 gånger.
En plånboksvänlig approach till bilhobbyn:
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 512
- Blev medlem: lör aug 07, 2010 3:07 pm
Re: Uffes 142-70 (Sidoprojekt 244dl)
Vart hittar man sådana reläsocklar du har till dina relän? och reläerna?
Har letat på elfa men deras katalog är väldigt lätt att snurra bort sig i
Har letat på elfa men deras katalog är väldigt lätt att snurra bort sig i
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 322
- Blev medlem: fre jan 13, 2006 11:26 am
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Re: Uffes 142-70 (Sidoprojekt 244dl)
Just i mitt fall fick jag mina från ett rensat elskåp, men skulle bli mycket förvånad om inte närmaste biltillbehörsaffär har det du söker.
Googlade och bland de första länkarna gick till biltemas byggbara socklar och de har även reläerna
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Ov ... l-byggbar/
Sedan finns Abkati.se har en hel del elektronikprylar
http://www.abkati.se/abkati_pdf/katalog ... gdel_F.pdf
Lycka till
Googlade och bland de första länkarna gick till biltemas byggbara socklar och de har även reläerna
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Ov ... l-byggbar/
Sedan finns Abkati.se har en hel del elektronikprylar
http://www.abkati.se/abkati_pdf/katalog ... gdel_F.pdf
Lycka till
Senast redigerad av Urban Lindström den mån mar 07, 2011 9:43 am, redigerad totalt 1 gånger.
En plånboksvänlig approach till bilhobbyn:
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
Re: Uffes 142-70 (Sidoprojekt 244dl)
jag vill veta vart man hittar ett VEMS för 3500
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 322
- Blev medlem: fre jan 13, 2006 11:26 am
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Re: Uffes 142-70 (Sidoprojekt 244dl)
Hehe jadu, hade lite flax då jag fick ett osannolikt bra pris av en kompis, 2000kr då fick jag även med en display . Vemsboxen var använd som reservdelsbox så det hade lånats lite prylar ur den så Mattias Sandgren gav den lite kärlek och skickade ner den en sväng till ungern (tillsammans med peppes spökbox) vilket kostade några hundringar för att bli funktionstestad och upp to date. En grundutrustad box går väl annars att få loss från mattias för ca 3500.
En plånboksvänlig approach till bilhobbyn:
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 322
- Blev medlem: fre jan 13, 2006 11:26 am
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Re: Uffes 142-70 (Sidoprojekt 244dl)
Velar nått fruktansvärt över hur jag ska göra med bakaxeln, agadiffa, sätta dit min diffade 740axel(bredda hjulhus eller hitta fälgar med okej offset) alternativt enbart flytta över diffklumpen .
Någon som har utfört någon av operationerna och kan ge mig sin åsikt om vilket man bör välja.
Hittade en som har satt dit 740axel med ställbara övre och tvärstag
http://forum.skanetraffen.com/viewtopic ... 1&start=45" onclick="window.open(this.href);return false;
Någon som har utfört någon av operationerna och kan ge mig sin åsikt om vilket man bör välja.
Hittade en som har satt dit 740axel med ställbara övre och tvärstag
http://forum.skanetraffen.com/viewtopic ... 1&start=45" onclick="window.open(this.href);return false;
En plånboksvänlig approach till bilhobbyn:
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
Re: Uffes 142-70 (Sidoprojekt 244dl)
ska väl inte säga så mycke då man själv velar alldeles för mycke men kör på aga te en början
Tobias J
F.F.F = Funktion Före Form
F.F.F = Funktion Före Form
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 322
- Blev medlem: fre jan 13, 2006 11:26 am
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Re: Uffes 142-70 (Sidoprojekt 244dl)
Just vad jag behövde höra, är nog det klokaste om man ska ta sig ut i sommar .
En plånboksvänlig approach till bilhobbyn:
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 322
- Blev medlem: fre jan 13, 2006 11:26 am
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Re: Uffes 142-70 (Sidoprojekt 244dl)
Hinner med en liten lägesrapport:
Oljeretur i tråget är ditsvetsat, min snabbportade topp är ihopmonterad och har fått lite färg. Till veckan ska tråget på plats så grenrörssidan kan ta plats och tryckrören påbörjas.
Var och köpte en 260låda för en femhundring i vännäs, centreringsaxel och 740glt kopplingscylinder är också inskaffade.
Bonusbilder på en bmw 885 topp (sprickfri men har dragit sig som en banan) jag fick med som jag tänkt testa med i flödesbänken
Någon verkar redan varit framme och putsat lite "lätt" i två portar
Oljeretur i tråget är ditsvetsat, min snabbportade topp är ihopmonterad och har fått lite färg. Till veckan ska tråget på plats så grenrörssidan kan ta plats och tryckrören påbörjas.
Var och köpte en 260låda för en femhundring i vännäs, centreringsaxel och 740glt kopplingscylinder är också inskaffade.
Bonusbilder på en bmw 885 topp (sprickfri men har dragit sig som en banan) jag fick med som jag tänkt testa med i flödesbänken
Någon verkar redan varit framme och putsat lite "lätt" i två portar
En plånboksvänlig approach till bilhobbyn:
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 322
- Blev medlem: fre jan 13, 2006 11:26 am
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Re: Uffes 142-70 (Sidoprojekt 244dl)
Sådär då börjar bitarna falla på plats. Är som vanligt mer småfix än man tror men bara jag får dit sista tryckrörsbiten samt avgassystemet så är de stora posterna avbockade och provkörning nästa.
Vore konstigt om det inte blev tätt efter svetsaren tampats klart med att lägga en sträng mellan gjutgodsaluminiumet och stora röret. Lätt värt ett påskägg med smågodis som betalning var det iaf
Värmetålig färg som jag bakade i ugnen 45min, ska dit med bandage också för att slippa den mesta strålningsvärmen.
Vore konstigt om det inte blev tätt efter svetsaren tampats klart med att lägga en sträng mellan gjutgodsaluminiumet och stora röret. Lätt värt ett påskägg med smågodis som betalning var det iaf
Värmetålig färg som jag bakade i ugnen 45min, ska dit med bandage också för att slippa den mesta strålningsvärmen.
Senast redigerad av Urban Lindström den tis apr 26, 2011 1:02 pm, redigerad totalt 2 gång.
En plånboksvänlig approach till bilhobbyn:
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 322
- Blev medlem: fre jan 13, 2006 11:26 am
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Re: Uffes 142-70 (Sidoprojekt 244dl)
Tackar
En plånboksvänlig approach till bilhobbyn:
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 322
- Blev medlem: fre jan 13, 2006 11:26 am
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Re: 244dl vrakedition
Har varit dålig på att uppdatera tråden men jag har varit ute och testat köra några varv runt kvarteret men det behövs sättas dit en elfläkt om man ska våga sig ut och mappa ordentligt. Har även varit ute på samma sätt med 142:an som nu har en gt42, saab dump, och 740 originalintercooler under huven . Rent livsfarlig att köra då bromsarna är oexisterande i stort sätt så måste forska i vad som har hänt. Har inga bilder dessvärre men ska försöka komma ihåg kameran nästa gång jag är ute i garaget
En plånboksvänlig approach till bilhobbyn:
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing