NBR garaget (740 turbo back to the 90`s)
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 322
- Blev medlem: fre jan 13, 2006 11:26 am
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Re: Blåbärsblå 142 turbo
Bjuder på en garagetitt i brist på annat intressant att visa, blev ett stort lyft både värme och ljusmässigt från tidigare 60-tals standard (1 glödlampssockel i mitten). Väggarna kommer att målas till sommaren.
Annars har jag bara sysslat med småsaker som att renovera bromsok och ta bort sprayfärgen som satt på allt krom.
Annars har jag bara sysslat med småsaker som att renovera bromsok och ta bort sprayfärgen som satt på allt krom.
En plånboksvänlig approach till bilhobbyn:
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 322
- Blev medlem: fre jan 13, 2006 11:26 am
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Re: Blåbärsblå 142 turbo
Fick klart avgassystemet ikväll, blev 3" ända bak till originalburkarna där det konar ner till 48mm. Blir att köra såhär sålänge då jag inte ska ladda mer än 0.8 med lillturbon.
En plånboksvänlig approach till bilhobbyn:
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 322
- Blev medlem: fre jan 13, 2006 11:26 am
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Re: 142-70 b20 turbo
100 milsgränsen är passerad med 240:in och den känns helt okej som bruksbil. Har några småryckningar/tändmissar upp till 2000 som jag inte blir av med trots nya tänddelar. Vid provtryckning så upptäckte jag ett litet läckage i IC:ns kylflänsar så det ska fixas. Då det är originalkomp så har jag valt att gå ner mot lambda 0.82 vid passerande av atmosfärstryck men det kanske inte behövs?.
När jag skulle bort med 4:ans stift så blev gängan halvpaj så ska nog sätta dit en urgröpt 405topp så får jag ner kompet me. Fick hyffsat överslag med gamla tändkablarna och bosch super4 stiften så det pangade på bra i omnejden, nu sitter det bp8es och då blev det lugnt igen.
2600varv vid hundra knyck 2750 med zflådan tydligen
Litet klipp på motorgången http://www.garaget.org/video/126811" onclick="window.open(this.href);return false;
När jag skulle bort med 4:ans stift så blev gängan halvpaj så ska nog sätta dit en urgröpt 405topp så får jag ner kompet me. Fick hyffsat överslag med gamla tändkablarna och bosch super4 stiften så det pangade på bra i omnejden, nu sitter det bp8es och då blev det lugnt igen.
2600varv vid hundra knyck 2750 med zflådan tydligen
Litet klipp på motorgången http://www.garaget.org/video/126811" onclick="window.open(this.href);return false;
En plånboksvänlig approach till bilhobbyn:
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 322
- Blev medlem: fre jan 13, 2006 11:26 am
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Re: 142-70 b20 turbo
Glädjen blev kortvarig nu när laddet höjdes runt kilot, förhoppningsvis bara packningen som stuckit . Nu blir det att obducera och eventuellt göra plats för en lågkompad b21 16v (7,5:1) och ladda jävul.
En plånboksvänlig approach till bilhobbyn:
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
- Simon Jonsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 496
- Blev medlem: sön sep 21, 2003 7:03 pm
- Ort: Tväråmark i Sävar kommun
- Kontakt:
Re: 142-70 b20 turbo
Roligt att det händer saker i garaget Urban, lycka till !!
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 322
- Blev medlem: fre jan 13, 2006 11:26 am
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Re: 142-70 b20 turbo
Tack Simon , fått helt ny motivation nu när man äntligen får en bil körbar. Målet är nu att fara till åmsele på lördag och få en tid på bilen.
En plånboksvänlig approach till bilhobbyn:
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 322
- Blev medlem: fre jan 13, 2006 11:26 am
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Re: 142-70 b20 turbo
Gick sisådär att ta sig till åmsele i lördags fick ingen gnista hur jag än försökte felsöka, testade tändspole gick igenom härvan samt med annan pin i ec36:an (33 34 35). Nu står hoppet till att stoppa i msd6an och se om det funkar om jag så ska köra med brytartrigger .
Kläcktes en idè om att sätta dit gamla 850fronten, är prövat tidigare då jag fann dessa bilder på gamla hårddisken och nu när polaren ska skrota bort en så kan man allt testa. Ser inte allt för avvikande ut enligt min åsikt.
Kläcktes en idè om att sätta dit gamla 850fronten, är prövat tidigare då jag fann dessa bilder på gamla hårddisken och nu när polaren ska skrota bort en så kan man allt testa. Ser inte allt för avvikande ut enligt min åsikt.
Senast redigerad av Urban Lindström den ons sep 19, 2012 10:27 pm, redigerad totalt 2 gång.
En plånboksvänlig approach till bilhobbyn:
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
Re: 142-70 b20 turbo
Fattas bara de nyare Speglarna så skulle de se riktigt fint ut de där
//Danne Berndtsson
Kör:
VW Jetta CL -91
Bygger: Lite smått på ovan nämnda bil!
Kör:
VW Jetta CL -91
Bygger: Lite smått på ovan nämnda bil!
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 322
- Blev medlem: fre jan 13, 2006 11:26 am
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Re: 142-70 b20 turbo
Jo möjligt som du säger skulle nog ge ett bättre helhetsintryck . Får se hur mycke inpassningbekymmer och dyligt man stöter på imorgon.
En plånboksvänlig approach till bilhobbyn:
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 322
- Blev medlem: fre jan 13, 2006 11:26 am
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Re: 244 dl turbo *kopplingsslir*
Bruksat vidare med bilen och nu slirar kopplingen tråkigt nog redan vid grundladd (0.6bar). Tror jag dock har hittat felkällan till ryckningarna och det verkar vara generatorn som inte uppskattar 2 pumpar och msd6an.
En plånboksvänlig approach till bilhobbyn:
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 322
- Blev medlem: fre jan 13, 2006 11:26 am
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Re: 244 dl turbo *kopplingsslir*
Har fått tillbaks lusten att fixa till det sista plåtjobbet på ettförtin, ägnade några timmar i söndags åt att passa in ekonomiplåt/skärmkanterna bak vilket blev väldigt bra. Inser nu varför många förespråkar användandet av så lite ny plåtskärmsbit som möjligt för mindre bekymmer med inpassning, falsade ekonomiplåtbiten men fick en skarv där uppe som berodde på dubbelplåten under sidorutan. Har även inhandlat ett par breddade plåtfälgar som jag tänkt få dit ett par et street eller mh slicks på skulle behöva tips på lämpliga mått till 9tum bred fälg.
Bjuder på en bonusbild från ett oväntat påträffande, delad bakruta måste innebära en ganska tidig pv-modell
Bjuder på en bonusbild från ett oväntat påträffande, delad bakruta måste innebära en ganska tidig pv-modell
En plånboksvänlig approach till bilhobbyn:
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 322
- Blev medlem: fre jan 13, 2006 11:26 am
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Re: 244 dl turbo *kopplingsslir*
Dagens snabbvisit i garaget gjorde att jag tog ner avgassystemet som är lätt astmatiskt efter ett försök att backa in i verkstan på jobbet i vintras när ljuddämparen hakade i kanten Blir att byta ut med 3,5" första metern sedan ner till 3" igen.
En plånboksvänlig approach till bilhobbyn:
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 322
- Blev medlem: fre jan 13, 2006 11:26 am
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Re: 244 dl och 142 turbo
Tro det eller ej men 140in har varit ute i trafiken, fick på ett hjälpligt lackjobb efter skärmbytet också så den ser riktigt diskret och original ut. Rak i plåten har den också blivit då jag riktat/svetsat och slipat spackel tills jag blev spyless. Så nu har 360in tagit plats för att vemsas och få en 16v under huven, vid uppstarten trodde jag lambdasonden var död men det visade sig att det inte satt någon 5ampere säkring i fabrikshärvan . Bilder kommer komma upp i dagarna.
God jul Bär iväg hyggligt med slicksen
God jul Bär iväg hyggligt med slicksen
En plånboksvänlig approach till bilhobbyn:
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 322
- Blev medlem: fre jan 13, 2006 11:26 am
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Re: 244 dl och 142 turbo
Länge sedan sist, men jag hoppas på tätare uppdateringar framöver. Har nu vemsat bruksbilen (945ltt) nämligen men kan då säga att det inte är någon hårresande effekt ännu med originalladd men går aningen billigare i motorvägsfart skulle jag tro. Är väl spektakulära 134hk original i dessa? Efter godkänd besiktning sätts förbättrandet av andningsegenskaperna igång. Med större turbo och värre topp som första steg sedan vete tusan om bränslesystemet hänger med, starkare koppling och byte till äldre solidsvänghjul behöver också göras.
En plånboksvänlig approach till bilhobbyn:
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 322
- Blev medlem: fre jan 13, 2006 11:26 am
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Re: NBR garaget (Volvo 142-70)
Har trillat tillbaks till bilhobbyn, och nu är det dags att lägga ner all kärlek på 142an så den får komma ut på vägarna igen., Det som händer just nu är att b21an från gamla 240in har nu rakställts och sänkts ner, så nu är det insug och grenrör som skall lösas. Ska försöka hålla tråden uppdaterad eftersom det händer saker.
Senast redigerad av Urban Lindström den tis feb 23, 2021 9:31 pm, redigerad totalt 4 gång.
En plånboksvänlig approach till bilhobbyn:
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing