NBR garaget (740 turbo back to the 90`s)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Mäktigt att min IC lever kvar i trimmar världen :)
Urban Lindström
För mycket laddtryck
Inlägg: 322
Blev medlem: fre jan 13, 2006 11:26 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Urban Lindström »

Jodå den har varit hyllvärmare i garaget allt för länge nu så det är dax att den får samarbeta med en snigel igen, köpte den i andraled av Andre Holm :thumbright:
En plånboksvänlig approach till bilhobbyn:
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Ja se på tusan :)

Lycka till med bygget.
Urban Lindström
För mycket laddtryck
Inlägg: 322
Blev medlem: fre jan 13, 2006 11:26 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Urban Lindström »

Uppstartad! efter att konstaterat att pin 36 inte var med i leken och på inga omständigheter ville styra tändspolen fick brytartändningen kopplas in med resultatet, en fungerade motor. Man kan väl konstatera att vb921 steget är kasst men är det fortfarande möjligt att driva den vanliga bosch tändmodulen med 7stift från pin 36?

Otroligt skönt att få liv i motorn! Nu är motivationen tillbaks :D .

Avgassystemet skall byggas samt injustering med lambda är på agendan.
En plånboksvänlig approach till bilhobbyn:
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
Urban Lindström
För mycket laddtryck
Inlägg: 322
Blev medlem: fre jan 13, 2006 11:26 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Urban Lindström »

Fick just veta att jag har lyckats grilla mitt tändsteg pga att tändspolen var en aning omodern, rättare sagt 30bast med en vana att samarbeta med en brytartändning :doh:. Var då förutseende och bytte ut tändkablarna som var original med kopparkärna då störningarna som kunde uppkomma ej gillas av moderna insprut. Man lär så länge man lever är väl kontentan.

i övrigt är en uppgradering av motorn stundande, ett gäng rörböjar till ett turbogrenrör är på väg hem samt en customkam är på g. Det blir även dubbla ventilfjädrar. Säsongen kan man nog se som över då man inte känner sig särskilt peppad att dona på ute i kallgaraget. Men bilen är då turn key till vårkanten så...

Bild
En plånboksvänlig approach till bilhobbyn:
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
Urban Lindström
För mycket laddtryck
Inlägg: 322
Blev medlem: fre jan 13, 2006 11:26 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Urban Lindström »

Hittade mig ett 3" bmw spjäll till rätt kurs på lokala skroten ur en gammal 735a (det slog en vilken koloss m30:in är i jämförelse med rad 4:orna man håller på med :shock:) . Sedan fick det bli en msd 6a tändning då det är beprövade doningar istället för att koppla in wastedspark med 4 biltemaspolar som verkar vara osäkrare mark. i övrigt monterade jag ihop en b21a turbomotor som nu väntar på en kaross. En flödesbänk håller också på att växa fram.

Bild
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Roger Berglund »

Det är väl bmw 735 som har getrag 262,265 lådorna med lösspräng kåpa har jag för mig.. :)..kanske vore nått för dig?
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Urban Lindström
För mycket laddtryck
Inlägg: 322
Blev medlem: fre jan 13, 2006 11:26 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Urban Lindström »

Det lät ju inte dumt om så skulle vara fallet... tror bestämt jag får ta och svänga förbi där till veckan. Tackar för tipset Roger :thumbright:
Urban Lindström
För mycket laddtryck
Inlägg: 322
Blev medlem: fre jan 13, 2006 11:26 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Urban Lindström »

Får väl ta och visa vad som hänt på sistonde, har snickat ihop en egen flödesbänk efter Erlands ritningar för att kunna leka vidare som hobbyportare.

Några justeringar skall göras:

Reservoartanken skall bytas ut mot en större ca 30mm id
Sladdhärvan under bänken skall fixas och kopplas in i 3-fas dosan

Bild
Bild
Bild
Urban Lindström
För mycket laddtryck
Inlägg: 322
Blev medlem: fre jan 13, 2006 11:26 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Urban Lindström »

Oj var ska jag börja, var ju inte igår man uppdaterade denna tråden :thumbdown: Har i alla fall ägnat några timmar av semestern att se om bilen startar efter vinteruppehållet. Blev allt några svordomar med att generatorn ej laddade och ett oljeläckage i t-förgreningen i blocket men efter det var fixat baktände den så hela kvarteret väcktes, valde att göra kväll och läsa igenom ms1 extra tuningsidan grundligt vilket gav en mer förståelse vad man gett sig in i.

Efter att ha pillat in req fuel på 8 samt dämpat ve mappen till 40 vid tomgångs vacum så startar den utan att knorra :)

Nu vågar man nog skruva i bredbandslambdan.

Trodde att det skulle låta överjävligt med 3" och en jt dämpare men uppenbarligen inte

Kort bevis på att den lever http://www.youtube.com/watch?v=omgqqkfNnTY
Senast redigerad av Urban Lindström den mån jun 28, 2010 2:38 pm, redigerad totalt 1 gånger.
En plånboksvänlig approach till bilhobbyn:
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

kul att den går nu :thumbright: du måste komma och visa upp den i sävar nått.

har du flödat nå toppar än?
Urban Lindström
För mycket laddtryck
Inlägg: 322
Blev medlem: fre jan 13, 2006 11:26 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Urban Lindström »

Känns otroligt skönt att den är igång :) Allting tog längre tid än beräknat. Men jag skulle endå haft lite kamaxelråd så då får du dra en kik.

Vet inte om jag har gjort nån tankevurpa men hur jag än gör (stänger ventilen mellan motorer/pitotröret) så får jag ej ner vattenpelaren till 28". Dvs har enbart maxat järnet och lyssnat, prickat av på skalan vid olika lyft och jämfört med värdena jag fått ur b20toppen jag flödat hos dig. Aja du kanske har nån lösning eller så får man skaffa nån beprövad quickflow utrustning
En plånboksvänlig approach till bilhobbyn:
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

du kan ha nån trasig motor? eller så läker det nån stans.

jag limmade med nån typ av bygg silekon mina motorer. tips prov sug en motor åt gången lös med en 3m vaten pelare, de ska orka minst 2m vid noll flöde.

jag hjälper dig att fixa fram en flow qwick annars av jeppe.
Urban Lindström
För mycket laddtryck
Inlägg: 322
Blev medlem: fre jan 13, 2006 11:26 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Urban Lindström »

Det kan nog mycket väl vara läckage som ställer till det, så skall ta till mig dina tips och testa och se om jag inte får till det :thumbright:

Mvh Urban
En plånboksvänlig approach till bilhobbyn:
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
Urban Lindström
För mycket laddtryck
Inlägg: 322
Blev medlem: fre jan 13, 2006 11:26 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Urban Lindström »

Nu har jag lessnat totalt på originalgeneratorn som på nytt inte ger nån laddström. Som i sin tur får msboxen att starta om.
Ska sätta igång och slipa ner bilen och förbereda för lack, i nuläget velar jag angående färgval men nog skulle en sjysst metalliclack sitta bra 8)
Är ju bara några stuntsaker som måste åtgärdas före besiktningen, avgasläckaget mot toppen bl.a, ska se om det går att slipa/plana flänsen.


Hade svårt för att somna igår så jag satte mig ner och klippte ihop en best of bilsport action events 2004
http://boosted.se/Upload/Bilsport%20act ... %20Ulf.wmv

Klicka eller högerklicka spara som (76mb)

Så här skall det alltså ej se ut. Älgjakten börjar tidigt i år :hihi:
Bild

granskade hur det såg ut bakom skärmarna och det var inget att anmärka på
Bild

Förarplats
Bild

Slipning med långslip, beställt hem en ekonomiplåtskärm
Bild

Mmmmm Spackel, lika tjockt på höger sida :thumbright:
Bild
En plånboksvänlig approach till bilhobbyn:
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
Skriv svar