dundersmurfen skrev:Klart man ska ha dubbla wastegates, med mina svetskunskaper så är det lättare att inte behöva dra två rör ihop
Sen har jag upplevt skenande laddtryck också, det är inte jättekul direkt

Om det skenar eller inte har mer med rör-dragninen att göra. Har man ett stort aggregat måste man hjälpa pulserna att hitta in in wastegate-ventilen också. Det beror förstås på hur pass högt tryck man normalt ska köra med också, det kan ju vara ok att det minsta man kan ha är att det skenar till 1 bar på höga varv..
Sen är väl själva grenröret långt mycket svårare än att smida till två rör som går ihop till wastegaten?
dundersmurfen skrev:Kom på en sak till, om jag använder volvos trigger med missing tooth, kan jag ändå köra sekventiellt och slippa söla i onödan med 1600spridarna? Sen är det onödigt att fjutta på tändspolarna i onödan också...
Som VEMS firmware ser ut idag spelar det ingen roll om du har kamsynk eller inte för styrningen av spridarna, men du kan ju alltid köra dom sekventiellt (även om det inte är fullt sekventiellt) så du bara öppnar dom 1 gång var annat varv. Dom är ju lite slaskiga dom där..
Vi ska se om jag inte kan få in spridar-vinkel i firmware någon gång. Sen är det verkligen inte alla motorer som behöver det..
Att spolarna tänder varje varv är nog ett mindre problem, men det är bara att ordna kamsynk så är det löst. Förslagsvis på bränslepumps-nocken på mellanaxeln, i blocket där den pumpen normalt suttit - men det finns nog inte på en B230?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. Link, MaxxECU, ECU Master, VEMS, m.fl.
Egen
nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer,
flödestestar och tvättar
bränsle-spridare.

Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.