Kirres garage
Re: Kirres garage
inte direkt så jag menade men om man kollar upp många ställen så kan man hitta billigt som ja gjorde. racing oljan är oftast syntetisk baserad och inte helsyntet. Sen om de har någon betydelse i en gammal b230 vet ja inte formula f1 ska vara snällare vid kallstart i alla fall
http://www.dackonline.se/cgi-bin/oshop. ... disabled=1
http://www.dackonline.se/cgi-bin/oshop. ... disabled=1
Re: Kirres garage
Var med på burnouten i Lycksele men den blev inte riktigt lyckad. Brusten bromsslang så blev det inte som man tänkt sig
Men bilderna blev ju fräna och sen fick stånk-tommy åka lite 240
http://polymoog.se/motor16/burnout/burn022.htm
Men bilderna blev ju fräna och sen fick stånk-tommy åka lite 240
http://polymoog.se/motor16/burnout/burn022.htm
Re: Kirres garage
Börjar med att be om ursäkt för den ruskigt dåliga kvalitén på bilderna. Tappade telefon i marken för 2357de gången och då höll den tydligen inte så har en gammal grej nu tills den andra är lagad.
små börjat göra grenröret i "jiggen" ja gjorde. Det är ganska knepigt må jag säga, gjorde en kona och pressade ut röret så de passade utanpå flänsen istället för i.
Har även hunnit kapa av den andra zf lådan så nu är det kvar att bygga om jiggen och svetsa dom 2 rackarna.
Centrumvänt 16" fälgar också, syns jätte dåligt på bilden men dom är där! Fick även flytta ner bakre fjädersäte för att bilen skulle bli nog låg bak! Man skulle haft 70-80mm sänkning istället för 40mm har dock ingen bild på detta
små börjat göra grenröret i "jiggen" ja gjorde. Det är ganska knepigt må jag säga, gjorde en kona och pressade ut röret så de passade utanpå flänsen istället för i.
Har även hunnit kapa av den andra zf lådan så nu är det kvar att bygga om jiggen och svetsa dom 2 rackarna.
Centrumvänt 16" fälgar också, syns jätte dåligt på bilden men dom är där! Fick även flytta ner bakre fjädersäte för att bilen skulle bli nog låg bak! Man skulle haft 70-80mm sänkning istället för 40mm har dock ingen bild på detta
Re: Kirres garage
Ha grejjat en del med att få igång räcern med bmw lådan men de har mest onnes som man säger här omkring
Fick göra ett nytt fäste till kopplingscylindern för att de gamla var tydligen bort kapat av tidigare ägare för hifi anläggning.
Kopplingcylindern blev då en wilwood med behållare och med detta fick jag byta bromsservo och huvudbromscylinder
Fick bygga om kopplingsarmen och ta bort lite material innanför kulan och även lite på kulan i lådan för att kopplingen skulle kännas rätt.
Då var de dags för provkörning. Självklart tar nitarna på tryckplattan i på insidan bmw lådan Det tar i höljet för nån växelläges grej.
Tänkte de är ju bara att kapa lite och svetsa på ett nytt lock men axeln som var där i var redan lövtunn så de var bara att gilla läget och ta ner svänghjulet några millimeter. Tur bmw har 2 olika höjder på urtrampningslagret beroende på hur man vänder det Lyfte tillbaka lådan ikväll så eventuellt får jag prova i morgon!
Brorsans zf växellåda har även blivit svetsad. Smidigt med egen pulverlacksugn som man kan förvärma lite i
Fick göra ett nytt fäste till kopplingscylindern för att de gamla var tydligen bort kapat av tidigare ägare för hifi anläggning.
Kopplingcylindern blev då en wilwood med behållare och med detta fick jag byta bromsservo och huvudbromscylinder
Fick bygga om kopplingsarmen och ta bort lite material innanför kulan och även lite på kulan i lådan för att kopplingen skulle kännas rätt.
Då var de dags för provkörning. Självklart tar nitarna på tryckplattan i på insidan bmw lådan Det tar i höljet för nån växelläges grej.
Tänkte de är ju bara att kapa lite och svetsa på ett nytt lock men axeln som var där i var redan lövtunn så de var bara att gilla läget och ta ner svänghjulet några millimeter. Tur bmw har 2 olika höjder på urtrampningslagret beroende på hur man vänder det Lyfte tillbaka lådan ikväll så eventuellt får jag prova i morgon!
Brorsans zf växellåda har även blivit svetsad. Smidigt med egen pulverlacksugn som man kan förvärma lite i
Re: Kirres garage
Re: Kirres garage
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1052
- Blev medlem: mån maj 26, 2008 8:40 am
- Ort: Karlskrona
Re: Kirres garage
Hur mycket 3" rör och böjar gick det åt? Är på gång o ska bygga på min 242a snart
Jens Abrahamsson
0708323221
Min projekttråd: Volvo 242 VeemerTurbo
Min facebooksida: Jensas busbil
Instagram: Jensas_busbil
0708323221
Min projekttråd: Volvo 242 VeemerTurbo
Min facebooksida: Jensas busbil
Instagram: Jensas_busbil
Re: Kirres garage
Beror ju på hur du ska bygga, jag hade massa liggande. jag använde 3 ljuddämpare en simons lång rund, en simons turbotight och en kort rund biltema. Kanske 2meter rakt rör, ett flexrör från biltema, 3st 90 graders, 2st 90 graders svetsböj, 1st 60 grader, 1st 30 grader kan ha varit 2st 60graders minns inte riktigt
Tycker inte det blir bra med en sån där bakaxelkrök som man kan köpa så använder 1st 90 och 1st 60 och 1st 30 alt 2st 60 över bakaxeln.
Tycker inte det blir bra med en sån där bakaxelkrök som man kan köpa så använder 1st 90 och 1st 60 och 1st 30 alt 2st 60 över bakaxeln.
Re: Kirres garage
Bestämde mig att åka till Åmsele och köra lite konbana om växellådan kändes bra i fredags vilket den gjorde men som vanligt ska de ju jävlas! Stannade av utanför garaget för att köra in bilen och kränga lite däck. Kör in bilen och kliver ur, får syn på en fin liten oljefläck. Upp på lyften och hittade felet, det var sandwitchen till oljekylaren som de spruckit av en bit från!
River bort oljekylet och sandwitchen, dit med nytt filter och tvätta bort all olja, sen kunde man kränga lite däck
Väl i Åmsele blev det bara 2 vändor och den ena med en hyffsad tid för att vara en gammal 240
piggen till remhjulet pajjade och det gick inte att få fast igen, några pump på gasen så var de löst igen hur jag än gjorde.
jag tror de var mitt eget fel! Gjorde en växelbom från 3an till 2an istället för 3an till 4an och de resulterade i ganska höga varv
Behöver jag säga att ståldrev är köpt?
Letar efter 2 kamdrev med rundkugg däremot så om nån har så hör gärna av er ena får gärna vara ställbart
River bort oljekylet och sandwitchen, dit med nytt filter och tvätta bort all olja, sen kunde man kränga lite däck
Väl i Åmsele blev det bara 2 vändor och den ena med en hyffsad tid för att vara en gammal 240
piggen till remhjulet pajjade och det gick inte att få fast igen, några pump på gasen så var de löst igen hur jag än gjorde.
jag tror de var mitt eget fel! Gjorde en växelbom från 3an till 2an istället för 3an till 4an och de resulterade i ganska höga varv
Behöver jag säga att ståldrev är köpt?
Letar efter 2 kamdrev med rundkugg däremot så om nån har så hör gärna av er ena får gärna vara ställbart
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1052
- Blev medlem: mån maj 26, 2008 8:40 am
- Ort: Karlskrona
Re: Kirres garage
Tänkte bygga som original men bara med en dämpare längst bak (Oj vad det kändes volvoraggar-aktigt ), svårast är ju ändå att tråckla sig i mellan tanken och fjädern.Kirre skrev:Beror ju på hur du ska bygga, jag hade massa liggande. jag använde 3 ljuddämpare en simons lång rund, en simons turbotight och en kort rund biltema. Kanske 2meter rakt rör, ett flexrör från biltema, 3st 90 graders, 2st 90 graders svetsböj, 1st 60 grader, 1st 30 grader kan ha varit 2st 60graders minns inte riktigt
Tycker inte det blir bra med en sån där bakaxelkrök som man kan köpa så använder 1st 90 och 1st 60 och 1st 30 alt 2st 60 över bakaxeln.
Men nu har jag i alla fall en hum om vad som går åt
Nej dom där färdiga bakaxelkrökarna funkar inge bra, 2 st 60 graders precis där golvet börjar gå upp på en 7/940 så funkar den, men 240 passar det nog sämre på
Jens Abrahamsson
0708323221
Min projekttråd: Volvo 242 VeemerTurbo
Min facebooksida: Jensas busbil
Instagram: Jensas_busbil
0708323221
Min projekttråd: Volvo 242 VeemerTurbo
Min facebooksida: Jensas busbil
Instagram: Jensas_busbil
Re: Kirres garage
Du får göra typ likadant på 240 fast du måste runda fästet för momentstaget
Re: Kirres garage
Fick tag på ett begagnat ståldrev med krysskil, så beställde ett nytt remhjul istället för att bygga om original så de passar mot krysskilen. Fick även tag på begagnat mellanaxel drev och kamdrev i rundkugg då de inte verkar finnas ståldrev till kantkugg. Sen blev de så klart nya remmar till allt!
Eftersom de nya remhjulet inte hade nån märkning så var de bara att göra en märkning. Gjorde en stopp som man skruvar i tändstiftshålet.
Eftersom de nya remhjulet inte hade nån märkning så var de bara att göra en märkning. Gjorde en stopp som man skruvar i tändstiftshålet.