Eric Wiklunds 142 B20 500whp/648wnm (11.27/197!)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

kul att se att det händer grejor eric, brutala däck! nu blir du ännu farligare på gatan :headbang:

det skulle nog inte va dumt med en 1031 utväxlig den ska hålla mycket bättre men en liten avhärdning på 1030 utväxligen kan nog göra skilnaden som behövs också.

att byta till en 3.90 eller 3.70 utväxlig på 1030 gör utväxligen starkare då det är fler kuggar på dem tror jag?

eric behöver inte (eller snarare vill inte) varva mer han bruka vilja ladda mer :twisted: och köra snabbare och då blir det rätt med en 3.70:1 utväxlig också.

driv axel problemen är nog svårare att lösa? du kan ju styva upp huset med ett järn rör under axeln det har jag på min 142 med crasler axel(igenteligen bakom ). jag tror att ända enkla lösningen där ar att pumpa 1.2bar i däcken på banor som är klistrade så att du kan unvika 60 fötter under 1.65sec. sen på gatan så kör du 0.55bar och samma 60 fot 8)

du kan också sänka bilen lite på banan då blir den inte lika snabb i starten och du kommer att öka slutfarten med 5-8km/t
Senast redigerad av Jens Gustavsson den ons jan 21, 2009 1:05 pm, redigerad totalt 3 gång.
Användarvisningsbild
Peter L
För mycket laddtryck
Inlägg: 298
Blev medlem: lör okt 06, 2007 6:40 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Peter L »

Fyller på med lite info om härdningen på axlarna. Kärnan på axeln var lika hård som vanligt s355J stål med 240HV = 42,6HRC. Sen var den ythärdad hela längden. Den var ca 480HV/57HRC på ytan och härdning var några tiondelar djup.

Har tittat lite på stranges drivaxlar och upptäckt att deras snällare street drivaxlar är väldigt lik volvo drivaxlarna de härdade på samma sätt och har en likvärdig hårdhet på ytan (kunde inte kolla i kärnan eftersom jens ville ha axel hel :hihi:). Däremot är dem mycket grövre och håller därför bättre. Medan stranges pro-axlar är genomhärdade och lite mjukare kring 46-48HRC. De tål dock inte lika mycket böjning som streetaxlarna.

Därför tror jag väldigt mycket på att prova genomhärda ett par volvoaxlar och sen styva upp huset och rören. Då har man ju fått ett par snik strange-axlar! :thumbright:
Peter Lindberg
0768032059
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

Nu är det liv i b20in igen! :thumbright:

Efter ett nytt elsystem, byte av sprut (autronic sm4) och tändning (msd dis-4) så small den igång ikväll.
Vi hade ett bekymmer, det va att på 3 av 4 tändspolar hoppade gnistan från tändspolen till jord istället för till tändstiftet.
Lite snabbt tog vi fram manualen för tändspolen och såg att det var höger fästöra man skulle ansluta till jord.

Nu ska jag städa upp lite i kabelhärvan, skruva tillbaka stolar och inredning sedan åka ut och mappa lite låglast så att man vet att det bara är att vrida på nyckeln till våren :)

Målet för i år var att för egen maskin backa ur garaget och köra in igen.
Vilket känns ganska nära.
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

vad kör du med för olja osv, förutom kopplingen har du nå annat special som får den hålla lite bättre?
jag körde min på nån kletig bakaxelolja, o fyllde i lite mer än vad som ska vara orginal, den höll också sålänge jag nu hade den.
vad har du för olja?
kunde vara intressant att veta inför framtiden.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

har du kunnat sova i natt efter vi kapat bort all plåt på 142an? :hihi:

härligt att du är på gång nu med 142 i det nya fina värkstan :thumbright:
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

Ska börja uppdatera vad som hänt de sista 2 åren.
Börjar med bygget i garaget.

Köpte mig ett industrigarage på 90kvm 6m takhöjd nytt helt oinrett.
Började bygga en 45kvm övervåning

Bild BildBild

Återkommer med mer bilder när jag hittar sladden till telefon.
Har förövrigt startat volvon i helgen och varmtkört den, bytt olja och lite sånt smått o gott.
Direkt när vädret tillåter ska den ut och mappas.
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

Hittade inte så mycket fler bilder i kameran men jag laddar upp lite som är gjort på bilen också.

Måttar in de nya däcken i samband med lite rostlagning.
Bild

Vi slet ut skärmen ca 20mm då rymdes 10,5x26 street däcken

Bild

Peter har varit och kladdat lite spackel :thumbright:
tyvärr tog hans ork och spacklet slut

Bild

Vid första uppstart hade en pump kastat in handduken, den har förmodligen sugit luft och i samband med lite soppa i tanken.
Den ena satt lite högre än den andra pumpen, enda förklaringen jag har.

Därför gjorde jag en fast installation av pumparna direkt under tanken på samma höjd och utan massa gummislang.

Bild

Sen har insprutningsmonteringen tagit form, gjort allt seriöst och för att det ska vara lätt mekat om man vill lägga till något eller ta ut härvan för bromsning.
Plåten går att fälla upp under instrumentpanelen så då syns den inte :thumbright:

Bild


Just nu är det mappning som står på schemat, så fort det blir lite bättre väder.
Ska fortsätta uppdatera med bilder på allt som hänt de sista två åren.
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

det ser ju väldigt bra ut med pumparna mm.

va sa peter om spackligen då? suckade han bara åt våra plåt jobb eller :)
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

Han suckade bara :doh:
Ikväll har vi varit ute och mappat låglasten så den är någoluna körbar.
Även hittat lite småsaker som måste åtgärdas, men inget allvarligt

Men som det känns nu skulle en tvätt av spridarna sitta fint så man vet att dom är i bra skick.
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

Har hänt lite i garaget för engångs skull.

Mattias har hjälpt mig att flödestesta och tvätta spridarna.
Har spridardata i garaget som ska uppdateras med.

Sen har jag blivit gammal och lat så då måste man ju införskaffa hjälpmedel för att göra garageverksamheten enklare.

Bild

Och när man fått det så här bra så har jag gjort ett ryck och ordnat de saker som var kvar innan jag kunde åka ut och mappa lite tryck.
Så idag var stora dagen, smet lite tidigare från jobbet och ut för å mappa tryck.

Körde väldigt fett och safe från början ju närmare sanningen vi kom ju mer laddtryck blev det. vi slutade mappa på 2.2bar för det var omöjligt att hantera.
Ska byta fjädrar till ca 1.2bar och mappa den snyggt där till att börja med sen ska trycket ökas.
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

2.2bar är väll grund tryck på den motorn :)

jag har nog en snällare fjäder om du behöver låna.

hur många% av spridarna används på höga rpm och 2.2bar?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Eric Wiklunds 142 B20 (11.27/197!)

Inlägg av Jens Gustavsson »

dax för en uppdatering :thumbright:

jag, conny och peter va och hård jobbade med 142 i går och avslutade med lite gummi rök utanför garaget på lågt laddtryck.

hoppas att bilen blir besiktigad snart och att vi får gå till djupet med bestyckningen och laddtrycke på B20 och testa de nya däcken i de stora nya hjulhusen.

vist vore det kul att få se den i ö-vik om några veckor? :)

frun din jobbar ju hela semestern så på regniga dagar tycker jag du ska jobba i garaget och bjuda stövarn på smisk på strippen :thumbright:

den här bilen är så cool 8) tipps! läs gärna hela den här tråden och länken där vi va i piteå som också är kul. http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=8896" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Re: Eric Wiklunds 142 B20 (11.27/197!)

Inlägg av larsat »

När jag var i vås på raggarträffen hitta ja ett gäng sävarbor (på andra sidan e4an från tomterna sett iofs, så kanske inte riktiga sävarbor? :P)
Men iaf Wiklund verkar va idol i byn :P
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Eric Wiklunds 142 B20 (11.27/197!)

Inlägg av Jens Gustavsson »

den nya avgashuset har kommit nu erik. jag ska göra i ordning en fläns och lite mixter till den så tar vi en garage kväll senare i veckan.

Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Eric Wiklunds 142 B20 (11.27/197!)

Inlägg av Jens Gustavsson »

riktigt bra drag i B20:n nu eric :) väldigt kul gat motor.

vi har mappat den till 1.6bar i kväll och det spann på tvåan med sliksen utan problem än fast de va varma och vi har en ganska lugn laddtrycks kurva :thumbright:

här är en lista med att göra grejor som jag kom på på vägen hem...

1 laddning till datorn i bilen

2 kärvande broms fram

3 tank rör

4 sand i skuffen i en sport bag med plastpåse.

5 start varv knapp till autronic (hur gör man peter conny mm?)

6 testa med de nya ET street slicksen

7 provlasta på släpen

8 jag tar med min däck tryck mätare och kollar hur de stämmer.

9 varvräknare
Skriv svar