Eric Wiklunds 142 B20 500whp/648wnm (11.27/197!)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
LarC

Inlägg av LarC »

Gillar den här bilen skarpt! Kul att den går bra också :thumbright:

Sportstolar? Vadandetta trodde ni var hårda grabbar där uppe i norr. 8) Ska du satsa på låga tior till nästa år?

Jag läste igenom tråden för första gången idag och hade jag inte vetat bättre kunde man tro att jag har försökt att bygga en sämmre kopia. :hihi:
Det måste kännas helt sjukt att åka hjullyft med den!

Fråga om det inte är allt för hämligt: Vad åker du med för utväxling?
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

LarC skrev:Sportstolar? Vadandetta trodde ni var hårda grabbar där uppe i norr. 8) Ska du satsa på låga tior till nästa år?
Ville ha 2st likadana stolar fram, dessutom är dom vikbara.
Ja en 10sek skulle inte va helt fel men målet är att ha en besiktad och körbar bruksräser
LarC skrev:Fråga om det inte är allt för hämligt: Vad åker du med för utväxling?
Jag tror det sitter en 4,10 i den. Ska kika på det i veckan när jag ska renovera bakaxeln
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

ja gatumekadet är lite beroende av vädret tyvärr :(
men är det uppehåll imorrn kommer jag nog åka ut till sävar efter lunch

skulle ha diskuterat ut lite med dig simon ang bakaxlar.
du har ju forskat lite i det
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
Användarvisningsbild
Simon Jonsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 496
Blev medlem: sön sep 21, 2003 7:03 pm
Ort: Tväråmark i Sävar kommun
Kontakt:

Inlägg av Simon Jonsson »

Är då bara hemma så det är bara å ringa.
Så kan jag komma förbi en sväng
Bild
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

Har kopplat in lite givare för att mäta avgasmottryck, avgassystemsmottryck och tryckfall över intercoolern.
Vi ska ut ikväll och logga lite.

igår gjorde en översyn av bakaxeln.
Oljan såg ut som oboy och var tunn men inga större synliga fel eller glapp hittades.

Tog en provtur och den kändes bättre, men nu är det lådan som är svårväxlad som ... även om man inte belastar den
Undra om oljan (om det är kvar någon) är dålig i den också.
Ska byta den idag och justera kopplingen lite sen hoppas vi den blir mer lättväxlad.

Har lastat upp ett block och en getrag 260/265 låda från stora 6an för att måtta lite. Ska se om jag får tag på ett 6bult svänghjul sen ska jag låna peters blackmagic och tryckplatta för att se hur allt kommer bli.

Minns att någon har lagt upp lite bilder på konvertering rödblock mot getrag utan att svetsa om eller den med lös kåpa men jag kan inte hitta igen den tråden :(

Sen är nästa fråga hur vi ska lösa kopplingswire eller hydralisk...
Hoppas på en fin helg så man kan skruva mycket
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
Användarvisningsbild
Jonny Karlberg
Forumsberoende
Inlägg: 1255
Blev medlem: mån aug 29, 2005 4:27 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av Jonny Karlberg »

Intressant då jag med är i banorna med att montera en getrag.
En med fast kåpa då dom är enklare att få tag på till vettiga pengar.
Har klurat lite på hur man ska lösa kopplingen med inte kommit fram till något enkelt.
Skulle va gott om man hade wire.men blir ju lite trix med sprängkåpan för att få ut armen och bygga fästen för den.
Och olja å måste man bygga om pedaltäll och hållare för kopplingcylindern.

Men det handlar ju om att fåut rätt volym i cylindrarna om man kör hydralisk.
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Ersviken »

Tro nästan man tjänar på lite mer hydraulik i bilen på lång sikt, huvudcylindrar från 7/940 dräller det ju av lite överallt, man får dock flytta om staget på kopplingspedalen så den trycker istället för drar.
Om det inte är allt för stressigt så har jag nog nå 6 bult svänghjul liggandes hemma som du kan få. (Ska göra ett försök att få iväg lite b20 delar till herr gustavsson framöver ocskå) :)
Senast redigerad av Ersviken den fre aug 15, 2008 11:26 am, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag har 6 bult svänghjul också
tho_89
För mycket laddtryck
Inlägg: 257
Blev medlem: fre jul 07, 2006 2:07 pm
Ort: umeå

Inlägg av tho_89 »

Det där med wire eller hydral ja det är juh inte allt för svårt att ta från 7/940 Som ersviken sa. men jag gjorde en enkel lösning när jag satte m90 på min 740.
du har juh en kopplingsarm som slavcylindern trycker på, som har en liten kula innan för sprängkåpan motväxelådan, som den har som hävarm, det ända jag gjorde var att flytta på kulan till andra sidan så att den frikopplar när man drar i den. sen har du juh färste fär volvo org wire i sprängkåpan :thumbright:
Svetsar rostfritt,alu,svartstål. Bara slå en pling
Tel: 072-5178899
Användarvisningsbild
Jonny Karlberg
Forumsberoende
Inlägg: 1255
Blev medlem: mån aug 29, 2005 4:27 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av Jonny Karlberg »

Det stämmer.
Men på Bmw lådorna så sitter slavcylinder och trycker på armen inne i sprängkåpan.
Så det sticker inte ut någon kopplingarm.
Men man får ta från en 7/9 serie och bygga dit.
Om man inte kapar upp sprängkåpan och förlängen ut armen och bygger ett fäste på lådan för wiren.

En annan sak.hur löser man startmotorn? sitter den på samma ställ på volvo som bmw?
Senast redigerad av Jonny Karlberg den fre aug 15, 2008 11:54 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag skulle försöka bygga wajer om det inte vart så mycke mer jobb, man ska inte krångla till det.

har sett bilar med väldiga problem med hydralisk kopling och special kopligar, men när det fungerar är det ju bra.
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

ikväll har jag och peter varit ute och loggat lite.
resultatet blev väldigt fladdrigt, många tryckpeakar
vet inte om man kanske måste stoppa dit nån strypning för att slippa fladdret

men dessa värden är ca värden

vid 1.72bar laddtryck i plenum var trycket 1.8bar i kompressorhuset (kanske är fel ställe att mäta, skulle satt givaren på intercoolern istället?)

mottrycket i grenröret var 1.1-1.2bar vid 1.7bar laddtryck

medan vi satt och analyserade loggarna kikade en lamborgini gallardo förbi så jag frågade om vi kunde ta ett litet race.
volvon small och spann, 1an låg vi ganska lika, 2-3an spottade volvon ifrån med 2 billängder :thumbright:

det finns film på andra repan, hoppas han lägger ut den nånstanns så man får se den.
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

idag har jag och Peter varit ute och mappat lite inför en ev. piteå resa nästa helg.

Eftersom m45 inte verkar vara sprängbar så höjde vi trycket tills chaffören inte vågade mer.

Värsta trycket uppmättes till 2.77bar :twisted: men då blev den helt okontrollbar.
Om man ska tuna på dom tycken måste man upp i bänken så vi sänkte trycket lite.
En liten tendens till ett ev. kopplingsslir om det inte var att den bröt lös bakdäcken på 3an :?

Ska montera dit sprängring för kopplingen innan jag vågar ut nå mer.
Så förhoppningsvis kanske vi får se en m45 gå i graven nästa helg.
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Evert skrev:Det är helt sjukt detta :shock:
att det bara håller o håller, M45 har ju inte ett ryckte om att vara den hållbaraste lådan av alla :hihi:

Det är kul med denna sortens bilar med mycket egna teorier och hemmasmide :thumbright:
Hopps det blir fina tider i pite och att det håller ihop för dig.
det är kul att det håller så bra :thumbright:

skulle tro att mina och många andras lådras i sävar sista 15 åren har hjälpt eriks drivlina att hålla ihop då vi funderat mycke kring varför en låda pajar och hur man kan motvärka det.

fan när jag hadde M45 och 1.4bars tryck och stenhård cinter koppling mm så höll en låda i snitt ca 3-4 repor erick har säkert 50% mer vrid nu än vad jag hadde men ändå så håller det. (750nm/2.7bar ?)
Mats A
Camaro American Muscle
Inlägg: 2737
Blev medlem: fre sep 19, 2003 11:03 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Mats A »

Lite bilder på 140:n från lördagen

Bild
Det grymma rappargänget som diggade i kärran :hihi:
Bild
Tassen uppe i luften
Bild
Mera vinkande
Skriv svar