Eric Wiklunds 142 B20 500whp/648wnm (11.27/197!)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Eric Wiklunds 142 B20 (11.27/197!)

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo kulan sitter kvar på denna bil så den går bra att köra om i uppförsbackar med tung släp som exempel.

på rena gatbilar (bak hjulsdrivna) har jag kommit fram till att det inte lönar sig med mycket lättning då det greppar bättre med en tyngre bil faktiskt och det går att kompensera med effekt om man har turbo.

att flytta vikt i praktiken i en gat bil är inte så lätt tyvär. batteriet är ju hyffsat enkelt men sen blir det svårare.
Stefan P
För mycket laddtryck
Inlägg: 493
Blev medlem: mån feb 08, 2010 9:27 pm
Ort: Ockelbo
Kontakt:

Re: Eric Wiklunds 142 B20 (11.27/197!)

Inlägg av Stefan P »

Det som man skulle kunna spara mest vikt på är nog dörrarna..dom väger ju bly typ 30 kilo styck ?..plastdörrar väger inte mycket alls..o det behöver ju inte förstöra bruksbilskänslan alltför mycket ?..

S
VÅGA VÄGRA OHC!!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Eric Wiklunds 142 B20 (11.27/197!)

Inlägg av Erland Cox »

De äldre dörrarna utan rör i och med aluminiumrutram är ganska lätta.
Reservhjulsbalor kan man byta mot rak plåt, all isolering och underedsmassa bort.
Sen hjälper det ju om man slipper lägga i barlast för att få grepp.
Min 142:a väger 1500 kg med mig, grabben och 3 hundar i så 1300 kg ungefär med mig.
Min PV borde bli åtminstone 200 kg lättare.

Erland
Linkansg1
För mycket laddtryck
Inlägg: 175
Blev medlem: lör aug 30, 2008 7:24 pm
Ort: Sollentuna

Re: Eric Wiklunds 142 B20 (11.27/197!)

Inlägg av Linkansg1 »

Min 140 vägde 1230 ink förare i gat trim.Drygt 1100 i race trim.Det med endast motorhuv i plast.Man kan även korta stagen till bakaxeln 1" för bättre viktfördelning
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Eric Wiklunds 142 B20 (11.27/197!)

Inlägg av Eric Wiklund »

Min vägde 1252kg med mig i (ca 95kg). Har nog kvar en bild på vad vikten på varje däck var också.

Att byta dörrarna köper jag, för där är det verkligen vikt att tjäna.
Men i övrigt ser jag inga enkla sätt att tjäna vikt samtidigt som den lilla komfort som finns, är kvar.
Vill kunna bruksa med den till jobbet varje dag om det skulle behövas.
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Eric Wiklunds 142 B20 (11.27/197!)

Inlägg av Jens Gustavsson »

på söderlunds pv satt vi plast dörrar och komforten vart klart lidande då inte lister tätade speciellt bra imot plasten som böjer sig åt alla hål och skramlar också. på min 142a så har jag max lättat dörrarna till under 10kg styck men de har tappat lite komfort också skulle jag tro men inte lika farligt iallafall. kjell Persson valsar nya dörr sidor till 242 142 skulle jag tro om man är beredd att slänga upp en slant de är väldigt fina och lätta.
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Eric Wiklunds 142 B20 (11.27/197!)

Inlägg av Eric Wiklund »

Har inte hänt så mycket på bilen, väntar på att få en besiktningstid innan jag ger mig ut på gatann.

Bild
Bild
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Eric Wiklunds 142 B20 (11.27/197!)

Inlägg av Jens Gustavsson »

eric nu måste du uppdatera lite :thumbright: lägg upp lite bilder!

jag kan skvallra om att den kommer upp i mattias dynon nu inom några dagar.

vi har gjort en check upp i dag och det va mellan 10 och 11 mm ventil lyft på alla ventiler och nollan på veven stämde rätt bra, blandat b8 och b7hs stift, ca 4 år kammal spillolja upp till mitten på stickan och ca 9 liter i minuten på returen (vid sim 2 bar laddtryck) :thumbright:

samtidigt så monterar vi upp en annan gat B20 turbo i min bänk just nu så det lutar mot lite dyno War (tråd kommer om den)

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Eric Wiklunds 142 B20 500whp/648wnm (11.27/197!)

Inlägg av Jens Gustavsson »

om man tar en b20 sänker kompan till ca 6.0:1 sen monterar man en F kam inköpt för 200kr med lite mindre lyft på vissa nockar sen filar lite i toppen kapar lös gjutjärna grenröret från insuget och bygger ihop det med 20år gammal holser hx40 sen sätter man ihop motorn med begagnade saker och standard toppackning och bultar...... vad får man för effekt ur en sån tro?

det slutgiltiga svaret vet vi inte men det vi vet är att vid 2.45bar och med en turbo som är för liten så börjar kopplingen att slira iallafall vid nära 650wnm/4800rpm och effekten vart vid lite lägre laddtryck 500.0 WHP :twisted:

hård rock :headbang:

vad blir det för medel tryck på 5000rpm med 648nm + säg 5% drivline förlust på 2.0liter ?

tack för en trevlig dag alla nu tror jag att jag måste ta en 2.8% folköl för att varva ned här

bilder och film kommer och förhoppnings vis en liten rapport från eric och sangren!

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Eric Wiklunds 142 B20 500whp/648wnm (11.27/197!)

Inlägg av Jens Gustavsson »

master autronic mapparen peter åker med.

Bild
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: Eric Wiklunds 142 B20 500whp/648wnm (11.27/197!)

Inlägg av fredde_vit_pv »

Nog är väl det här roligare än en Bmw-sexa på 900 hk? :)
om inte annat mer overkligt! att dessutom Erik verkar helt obrydd och bjuder på
chokladkaka mitt i bromsningen! :shock: för 20 år sen skulle ingen tro att en sån här motor
gav över 300 hp :D
tack för en trevlig dag alla inblandade!.

/Fredde
Kjelle
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: mån jul 24, 2006 9:40 pm
Ort: Lycksele

Re: Eric Wiklunds 142 B20 500whp/648wnm (11.27/197!)

Inlägg av Kjelle »

:D Sånt här är ju roligt på riktigt! Verkar dock som att det finns vissa tvivel på att B20 ska hålla ihop... :hihi:
Erik Nygårds
För mycket laddtryck
Inlägg: 473
Blev medlem: mån okt 06, 2003 1:04 pm
Ort: SÄLEN

Re: Eric Wiklunds 142 B20 500whp/648wnm (11.27/197!)

Inlägg av Erik Nygårds »

Å så fränt har saknat denna bilen på sidan, vad är ändrat nu sen sist den var i bruk då? upp med mera bilder:)//Erik
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Eric Wiklunds 142 B20 500whp/648wnm (11.27/197!)

Inlägg av Steve »

Mats A har gjort en film från bromsningen, även dom filmerna har vi saknat :)
http://youtu.be/F_WUPKslNno
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Richard
Forumsberoende
Inlägg: 3694
Blev medlem: sön jun 13, 2004 7:46 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Eric Wiklunds 142 B20 500whp/648wnm (11.27/197!)

Inlägg av Richard »

Fiiiina grejer :)
Nu måste det in en riktig bur i den där så det går att slipa lite på de där 11.27sekunderna...
Richard Lindahl
"- Mr Flibble is very cross."
http://race.ulkhyvlers.net/
Skriv svar