Eric Wiklunds 142 B20 500whp/648wnm (11.27/197!)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Gunnar
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tor nov 25, 2004 8:43 pm
Ort: Lule
Kontakt:

Inlägg av Gunnar »

Jag skulle tippa på att det blir en ny race axel från Volvo... :hihi:

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=26419
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

skulle va intresant och testa att avhärda utväxligen lite som raggarna bruka göra.

sen få lite mer kontroll på antilagen som skenade från 1.0bar till 1.8 bar när varvet ökades från 5000-5300 då det small.

fint ryt i motorn iallafall ladda ca 2.2bar nu, men den gick fet och hann alldrig finsjusteras då loggarna inte fille fasna i datorn???

rappar gänget :hihi: det var ju kallt och vi var ju trött men i 142 så var det ju kvalite :thumbright:
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

Bästa tiden ihelgen kom på första repan som bara va en test&log repa.
Halvkass start 1.8sek 60fot med dåliga växlingar.
Jag ville bara dra ur den på 3an för att få en logg och kunna mappa lite.
Men väl växlingen till 4an funderade jag en stund sen tryckte jag fullt även på den.
Tiden slutade på 11.31sek 200km/h 402m och 7,63sek 163km/h

Andra repan va starten mycket bättre men en liten stund efter jag lagt i 2an tvärdog bara allt, frikopplade och allt blev tyst.
Kände att det inte va något mekaniskt.
Tillbaka i depån visade det sig vara kortslutning i elsystemet :thumbdown: lätt fixat så det va skönt.

Sista repan ut, sänkt tryck i däcken och 1.8bar@5300rpm i starten då sa utväxlingen upp sig.
Kändes som orken i motorn fanns där, nu behövs det bara juseras lite i övrigt.
Ett autronic kommer nog installeras eftersom den börjar va kräsen på soppa med 1600cc och 6.8:1 kompa samt lite små fintuningsfuktioner.
Det är ju trots allt en bruksbil som är besiktad :twisted:

Så om någon är intresserad av ett fint fungerande VEMS med ev. kabelstam till så finns det kanske till salu så fort jag vet om säsongen är över eller ej.
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av robban »

Jag sa inte att själva styrningen är olikt. Det är funktionerna som antispinn, wet and dry lägen osv osv... Sedan kan du inte på gammla dta ens lägga på bränsle på launch tex utan du måste göra en kompromiss och använda antilagg tabellen för att kompensera med bränsle... Sen hela launch styrningen är b. Dessutom realtime mappning ?? vad är det... Nä du måste spara mappen (bränna in den) ovh hoppa mellan fönster för att enabla ändringar .... ja jag säger bara det att den version jag har sett av dta väljer jag ett vems alla gånger! Det har kommit nått nytt s40-100 pro eller vad dom nu heter. Visst dom har säkert förbättrat en del saker som tex hur mappningen går till (annars är det skandal). Men känns som att det har runnit lite vatten under tex autronics broarna sedan dom implementerade dessa funktioner och därmed är allt mer utprovat.

Alla jag snackat med som kör dta vill eller ska byta, förutom du då :) Men du kanske har nyaste vad vet jag.

Hur som haver vilket sprut man har är individuellt huvudsaken att man duger till att justera det. Over and Out.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Jens Gustavsson skrev:jag tror att om man vill ha bästa möjliga spridar styrning på ett system under 30-50K kr så är autronic bäst.

de har helt enkelt finare slutsteg sen olika förprogramerade data på spridarna man använder= bästa fin liret. inget annat system har lagt lika mycket jobb på detta utom möjligen motec?

BB lamda är inte dyrare än till nått annat system men det är nå små trix men det fixar a norberg om man köper av han.

sen är det bra suport i sverige.

för ren racing gällande soppa mängd och tändning så är ändå vemset mycket bra då standard toppackning, bultar mm håller för 2.7bars laddtryck det skulle alldrig hållit annars :thumbright:
jag citerar mig själv :) med en bättre förklarig på samma fråga som jag hitta.



jag ska försöka förklara vilka fördelar autronic har angående spridar kontrollen.


jag säger inte att andra system fungerar dåligt eller att tex vems fungerar dåligt heller men att autronic har gått ett steg längre med spridar styrningen då de lyxat på med dyrare och bättre både hårdvara och mjukvara.

hårdvaran till att börja med har ricktiga som de kallar i sterio ljud värden "hi-fi" slutsteg som kan driva allt från standard hög ohms spridare till flera låg ohms spridare på samma steg utan att det behövs motstånd (har man motstånd får man en mindre exakt styrning av låg ohmiga spridare)

som sido not så fråga nån (mins inte vem) de som byggde vems kretskort om det inte skulle gå att få samma slutsteg som autronic och fick då som svar "jo det går bra men boxen kommer kosta ca 4000-5000tusen kr mer" :shock:

tar man sen mjukvaran runt spridar styrningen så har autronic lagt ned mer tid här än alla andra system jag sett där de har kört alla spridare som fins i handeln i derras test labb där spridarnas specifika bränsle flöde har testas fram på alla millisekunder och bränsle tryck.
så när man skriver in spridarens artickel nr så fins det en osynlig korigerigs mapp bakom kuliserna i mjukvaran som gämnar till och korigerar så att bränsle tilförseln blir så linjär och perfekt som möjligt, detta + det fullt sjusterbara sekvensuella spridar styrningen är en stor anledning till att de går så fint på låg belastning. :thumbright:

så vilka system på marknaden har bättre styrning på spridarn och framför allt varför?

jag har sett och hört många motorer med singel spjäll 320graders kammar och väldigt storra toppar gå väldigt snyggt på tomgång sen har de väldigt fint gassvar nått som jag inte har sett på några andra system under 50K iallafall.
Pitebo
För mycket laddtryck
Inlägg: 377
Blev medlem: tor jun 03, 2004 2:21 pm
Ort: Piteå

Inlägg av Pitebo »

Det börjar gå rätt fort med den här bilen, det jag blir mest fundersam över är hur man vågar åka 200km/h med b.l.a.orginal drivaxlar på klistrad bana utan skyddsutrustning, kanske skulle ta och lägga slantarna på en bur och sittafastbälten ist för ett fint autronicsprut.

Ang körbarhet så kan ett billigt alternativ vara att köra med 8st eller 12st mindre spridare så man får bättre vaporisering på låglast, och om möjligt köra dem stage:ade...
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

10.999 är det bågkrav
Men det ska in en båge för min egen skull
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

Har börjat titta på bakaxel bekymret.
Att fortsätta på en 1030 axel är inte aktuellt i längden.

Skulle fått tag på en 164 M31 axel.
Har forkat lite i olika utväxlingar till den.
3.54:1 verkar va vanlig men det finns upp till 4.10:1 och 4.30:1

Beroende på låda och hur höga däck jag ska ha måste det räknas lite.

M45:
1:an=3,71
2:an=2,16
3:an=1,37
4:an=1

BMW 265:

1:an=3,82
2:an=2,20
3:an=1,40
4:an=1
5:an=0,81

ZF:

TDS
1:an=5,09
2:an=2,80
3:an=1,76
4:an=1,25
5:an=1,00

M3 3.0/328
1:an=4,21
2:an=2,49
3:an=1,67
4:an=1,24
5:an=1,00



Lite länkar för min egen skull:
http://home.online.no/~kjet-sk/Getrag.htm
http://www.metricmechanic.com/

Någon som kan bekräfta eller dementera lite av dessa uppgifter?
Senast redigerad av Eric Wiklund den lör dec 05, 2009 1:55 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

o här har du en bra kalkylator http://www.markwilliams.com/calculators.aspx
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

Det går alltid trögt med mekninen innan nyår.
Jag har hunnit rensa all el i bilen och sålt vemset

En ny kopplingsprovtryckare har teflonen skapat
Ruggit fin :thumbright:
Så nu ska det tryckas tryckplattor :D

Bild
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
Användarvisningsbild
Love
För mycket laddtryck
Inlägg: 301
Blev medlem: mån okt 31, 2005 10:32 am
Ort: Bollnäs

Inlägg av Love »

Eric Wiklund skrev:Ang drivaxlar - är det någon som vet om det finns aftermarket axlar till volvo 1030 som håller lite bättre kvallisort?
Kolla med PPF killarna,enligt dom gick det att fixa bättre drivaxlar till dom bakaxlarna.
"När HX60 talar lyssnar man"
Gammalt dragracingordspråk.
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

problemet ligger i första hand inte i drivaxlarna (nog för att dessa ligger illa till) utan i utväxlingen.

Jag ska åka förbi Peter L så ska vi göra en hårdhetsmätning på orginalaxlarna och se om det går att göra nån specialare :wink:
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
Användarvisningsbild
Love
För mycket laddtryck
Inlägg: 301
Blev medlem: mån okt 31, 2005 10:32 am
Ort: Bollnäs

Inlägg av Love »

På rallycrossbilen tröttnade vi på att byta ut vridna orginalaxlar,gissa om isåkat på vintrarna tar hårt på dom 8) ,så vi byggde om till avlastade drivaxlar, http://www.sellholm.se/filarkiv/swe/4895/AvlastadS.jpg .

Dyra prylar men är man händig så kan man fixa ett sån't kit själv,går att få tag på drivaxlar för ca:2500kr/st.

Vad är problemet med utväxlingen?om den är för klen så kan jag nog skaka fram en 5.13 om du vill varva lite :D :D !
"När HX60 talar lyssnar man"
Gammalt dragracingordspråk.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

sådan här kan jag göra åt dig om du vill!

Bild
Bild


Min axel som jag hade på 140in började äta drivaxlar först när axeln blev sned , det blev den nästan direkt med mt 10,5" däck.

Finns liknande på andra firmor hehe;)
Håller man axeln rak så tror jag axlarna håller bra:)
Denna hjälper dig nog i rätt riktning.
Gjord till 1031 med skall nog funka fint på 1030 med
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

Nu har vi hårdhetsmätt axeln.

Minns inte exakt mått det kanske Peter kan fylla på med.
Men den var ythärdad och innanför härdningen var det bara vanligt blötjärn.
Något som var positivt var att hela axelns längd är härdad.
Det som gör att dom vrider sig är att diametern minskar där splinesen börjar.

Annars i garaget händer inte allt för mycket, ett nytt enklare elsystem är på plats bara lite små saker kvar.

Och nu håller jag på med insprutning & tändningen.

Här även hunnit med att prova ett par slicks på bilen

Bild

Bild
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
Skriv svar