Pysens Hårblås: Mazda MX-5-92

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
petercab
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 51
Blev medlem: lör apr 16, 2011 6:57 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Pysens Hårblås: Mazda MX-5-92

Inlägg av petercab »

Skall försöka att inte stjäla tråden, lovar att lägga upp en egen snart istället.
Men det är en LS6:a för tillfället med T-56-låda och VEMS :)
Pysen
För mycket laddtryck
Inlägg: 182
Blev medlem: tis apr 04, 2006 4:36 pm
Ort: Yttertavle(Umeå)
Kontakt:

Re: Pysens Hårblås: Mazda MX-5-92

Inlägg av Pysen »

Bekväma gubbar justerar bränslet efter en liten provtur. Grundinställningen på wg var bara på 2hekto och vi hittade ingen ungdom som ville krypa under bilen så det måste göras om igen.......synd :hihi:
Bild
Pysen
För mycket laddtryck
Inlägg: 182
Blev medlem: tis apr 04, 2006 4:36 pm
Ort: Yttertavle(Umeå)
Kontakt:

Re: Pysens Hårblås: Mazda MX-5-92

Inlägg av Pysen »

petercab skrev:Kul bygge :)

Min fjollmiata är lite blingigare, eller inte..?

Bild
Skumt det verkar ju som den passar bättre en min orginalmotor :shock:

Bild
Pysen
För mycket laddtryck
Inlägg: 182
Blev medlem: tis apr 04, 2006 4:36 pm
Ort: Yttertavle(Umeå)
Kontakt:

Re: Pysens Hårblås: Mazda MX-5-92

Inlägg av Pysen »

Playstation installerad och klar.

Bild
Användarvisningsbild
Robin Olivi
Forumsberoende
Inlägg: 658
Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
Ort: Västerås

Re: Pysens Hårblås: Mazda MX-5-92

Inlägg av Robin Olivi »

Gillar "fniss" knappen :hihi:
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Pysens Hårblås: Mazda MX-5-92

Inlägg av super7 »

Pysen skrev:Efter en dag på konbanan tillsammans med med lek kompisen Fredde så vart det mer än uppenbart att väghållningen var rätt schysst men att bilen lider av svåra motorproblem.
Motorproblemet verkar ju vara åtgärdat.... :hihi:
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Pysens Hårblås: Mazda MX-5-92

Inlägg av Jens Gustavsson »

hur gick det för er på banan?
Pysen
För mycket laddtryck
Inlägg: 182
Blev medlem: tis apr 04, 2006 4:36 pm
Ort: Yttertavle(Umeå)
Kontakt:

Re: Pysens Hårblås: Mazda MX-5-92

Inlägg av Pysen »

Var lite halt och vart bara en repa innan det vart riktigt blött. Fredde drog en snygg piruett iaf :-) Tiderna var inget att skryta med men det sitter väl i förar vana kan man gissa.
Men bilen är störtskön laddade bara 0.6Bar och toppfarten ökade med detta från 100>>150km/h på fartsträckan(dvs från anus till acceptabelt). Motorn går riktigt snygg och känns aldrig "tom" och skjuter på bra mellan 4000-8000. Fjädrarna och konidämparna har eliminerat krängningarna så nu blir jag sugen på en riktig hjulinställning också.
Pysen
För mycket laddtryck
Inlägg: 182
Blev medlem: tis apr 04, 2006 4:36 pm
Ort: Yttertavle(Umeå)
Kontakt:

Re: Pysens Hårblås: Mazda MX-5-92

Inlägg av Pysen »

Äntligen fick vi en dag av körning med torr asfalt, laddtrycket var satt till 0.7Bar vilket var rätt lämpligt för att få körglädje. Tiderna börjar krypa neråt och med Bosse som co-driver så började man iaf få en aning om hur det skulle gå till. Fredde körde minst men satte en 1.31 vilket inte är bra bland SS-Proffsen men iaf 8 sekunder snabbare än när den var motorlös.
Nu är det nog körvana som behövs för bilen är duktig och skitkul att köra. Man har inte vant sig vid farten så första 180 gradaren i slutet på SS-banan kom som en överaskning(missade den med 30 meter trots full broms).
Blir det nog mappning hos Robban på Dynotech innan vintern om tiden tillåter, vore kul med lite siffror.
gasekke
Forumsberoende
Inlägg: 633
Blev medlem: fre sep 04, 2009 3:49 pm
Ort: Umeå

Re: Pysens Hårblås: Mazda MX-5-92

Inlägg av gasekke »

Den var en riktigt ball bil miatan , pratade lite med dig i Åmsele på SS körningen den där blir nog riktigt snabb i SS när allting stämmer.
Själv körde jag R golfen där i brist på "riktiga" racebilen blir klar och konstaterar att bromsar är i mitt fall viktigare än fart just nu..
SS är mkt roligare och svårare än man tror och kräver en hel del av ekipaget.
Pysen
För mycket laddtryck
Inlägg: 182
Blev medlem: tis apr 04, 2006 4:36 pm
Ort: Yttertavle(Umeå)
Kontakt:

Re: Pysens Hårblås: Mazda MX-5-92

Inlägg av Pysen »

Mina bromsar har också börjat lukta brända kretskort sen det vart ordning på motorn. Sätter nog ditt färgglada klossar till att börja med då miatabromsar tydligen ska vara rätt bra.
Din bruksbil verkar har rätt attribut för bana så du borde kunna bygga i lugn och ro :-)
Pysen
För mycket laddtryck
Inlägg: 182
Blev medlem: tis apr 04, 2006 4:36 pm
Ort: Yttertavle(Umeå)
Kontakt:

Re: Pysens Hårblås: Mazda MX-5-92

Inlägg av Pysen »

Förberedelse för besök i bromsbänken är utförd. Mattias S var snäll och gjorde en vetenskaplig kalibrering av VEMS O2/EGT mätaren mot Autronic SM4:an. Vår egen kalibrering var iofs inte helt fel men känns bättre att ha koll på prylarna så man inte behöver greja med sånt vid bromsningen.
Pysen
För mycket laddtryck
Inlägg: 182
Blev medlem: tis apr 04, 2006 4:36 pm
Ort: Yttertavle(Umeå)
Kontakt:

Re: Pysens Hårblås: Mazda MX-5-92

Inlägg av Pysen »

I dynotech-robbans ömma händer kom miatan till sin rätt och bromsade 340 hk vid 1.09 bar innan monsterkopplingen började slira. Mer info kommer när man tinat upp, det är kallt att stå framför en höfläkt.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Pysens Hårblås: Mazda MX-5-92

Inlägg av Jens Gustavsson »

låter ju bra :thumbright: hur varvade den? vart öppna wg och vad är max varv?
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: Pysens Hårblås: Mazda MX-5-92

Inlägg av fredde_vit_pv »

vi ska fixa lite bilder men den har sjukt fint register!
varvar som en s-2000 men är starkare från typ 3500 rpm! :)
Skriv svar