Pysens Hårblås: Mazda MX-5-92

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Pysen
För mycket laddtryck
Inlägg: 182
Blev medlem: tis apr 04, 2006 4:36 pm
Ort: Yttertavle(Umeå)
Kontakt:

Pysens Hårblås: Mazda MX-5-92

Inlägg av Pysen »

Tänkte starta en tråd om mitt långsamtgående projekt med en Mazda Miata Turbo. Efter en dag på konbanan tillsammans med med lek kompisen Fredde så vart det mer än uppenbart att väghållningen var rätt schysst men att bilen lider av svåra motorproblem. Som tur var så hade vi mellanöl och kunde smida listiga planer för att åtgärda detta.

Motorn är bara på 1600cc men ska få hjälp av nedstående för att bli frisk:
- Ett grenrör som int dämm (citat Bosse L) med Holmgrens WG
- S200 Turbo
- Separata spjäll
- Stor IC
- Vassare kammar och mekaniska lyftare
- Bättre koppling
- Autronic SM4
- E85 Bränsle
Senast redigerad av Pysen den lör okt 02, 2010 6:08 am, redigerad totalt 1 gånger.
Pysen
För mycket laddtryck
Inlägg: 182
Blev medlem: tis apr 04, 2006 4:36 pm
Ort: Yttertavle(Umeå)
Kontakt:

Inlägg av Pysen »

Lite bilder på grenrörs detaljer innan sammansättningen.
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av Pysen den sön sep 12, 2010 7:42 am, redigerad totalt 2 gång.
Pysen
För mycket laddtryck
Inlägg: 182
Blev medlem: tis apr 04, 2006 4:36 pm
Ort: Yttertavle(Umeå)
Kontakt:

Inlägg av Pysen »

Med våra biceps så var det ett lätt beslut att ta bort servot för att få ett bättre grenrör.
Bild

Bild
Senast redigerad av Pysen den sön sep 12, 2010 7:42 am, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Man har hört en del om det här projektet på djungeltrumman, stackars lilla Mazda - jag tror det dracks för mycket mellanöl när planerna smeds. :hihi:

Jag har själv sett insugsdetaljerna, ni har bra verktyg i eran vedbod! :thumbright:
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Pysen
För mycket laddtryck
Inlägg: 182
Blev medlem: tis apr 04, 2006 4:36 pm
Ort: Yttertavle(Umeå)
Kontakt:

Inlägg av Pysen »

Insuget och spjällhusen vart lite kronan på verket, tyvärr så strular Bredband2 igen så jag kan inte ladda upp bilder på detta ännu. Men det underlättar givetvis att man känner nån med CNC i garaget och att ens mellanöls kompisar daskar till en när man tänker fel :-)
Användarvisningsbild
CoJo_Racing
Lite mer laddtryck
Inlägg: 48
Blev medlem: fre sep 05, 2008 12:02 am
Ort: Falkenberg

Inlägg av CoJo_Racing »

Kommer nog att bli fint detta! Mx5 turbo är rusktigt kul!
Kolla gärna in vårat turbobygge.

http://www.garaget.org/?car=108860
* Volvo 244 Turbo intercooler, MS1 V3 (Såld)
* Volvo 744 Turbo projekt
* Mazda Miata Goes turbo, MS PnP, LC1 Wideband. 224 HK / 258 NM
Pysen
För mycket laddtryck
Inlägg: 182
Blev medlem: tis apr 04, 2006 4:36 pm
Ort: Yttertavle(Umeå)
Kontakt:

Inlägg av Pysen »

CoJo_Racing skrev:Kommer nog att bli fint detta! Mx5 turbo är rusktigt kul!
Kolla gärna in vårat turbobygge.

http://www.garaget.org/?car=108860
Hoppas på lite mer körglädje tidigare var det rätt tröstlöst att accelerera , vad sitter det för kammar/lyftare i eran?

Hittade en bild på "trim-kitet" för varma sidan, notera att vi även lagt krut på designgrejor som färg och sånt.....fint värre.

Bild
Senast redigerad av Pysen den sön sep 12, 2010 7:43 am, redigerad totalt 2 gång.
G.Nauta
Forumsberoende
Inlägg: 835
Blev medlem: tis dec 25, 2007 1:59 pm
Ort: Linköping

Inlägg av G.Nauta »

Nog för att det är lite av en "Frisör bil" :hihi: Men, jag får krypa till korset och erkänna att det här är vrål fränt :thumbright:
"Good looking from a far, but far from good looking!"
Pysen
För mycket laddtryck
Inlägg: 182
Blev medlem: tis apr 04, 2006 4:36 pm
Ort: Yttertavle(Umeå)
Kontakt:

Inlägg av Pysen »

Spjällhus tillverkning till miata turbon, blir spjällhus från en 99 Suzuki GSXR750R SRAD som hade samma tvärsnitts area som min lilla 1600cc.
Fredde pressade lite trattar så insuget ska vara avstämt på ~6000rpm.
Bild
Bild
Bild

Ibland blir man avundsjuk på sig själv när man känner nån med CNC i garaget. Adapter tillverkad efter lite ritningar och 3D modellerande.
Bild
Bild
Bild

Raka rör borde bli bra
Bild
Senast redigerad av Pysen den sön sep 12, 2010 7:44 am, redigerad totalt 2 gång.
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1928
Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Jonas Ohlsson »

wow! mycket snyggt :thumbright: vad blev det för tider i åmslekörningarna?
Bild
Pysen
För mycket laddtryck
Inlägg: 182
Blev medlem: tis apr 04, 2006 4:36 pm
Ort: Yttertavle(Umeå)
Kontakt:

Inlägg av Pysen »

Körde inte i år och fjolåret vill jag helst inte prata om men nästa år blir det nog lustigt och se vad som händer.
Pysen
För mycket laddtryck
Inlägg: 182
Blev medlem: tis apr 04, 2006 4:36 pm
Ort: Yttertavle(Umeå)
Kontakt:

Inlägg av Pysen »

Kamaxlarna slipades om och monterades med solida lyftare och lashcaps. Inte helt enkelt att få lashcapsen till rätt mått +/- 1 hundradel tur att man känner duktiga yrkesmän.
Då den kombinerade vev/kamgivaren kändes som en dålig lösning svarvade Fredde en plugg och en ny givare sattes direkt på kamdrevet.

Omslipade kamprofiler ENEM I2
296/108/9.8/2.2 ventilspel 0.25
Lyftare mazdaspeed (34.1g)
Laschcaps 5.5x5mm Kent cams (1.7g gram oslipade)
(Orginal lyftare vägde 50.4g med olja)


Bild
Bild
Bild
Pysen
För mycket laddtryck
Inlägg: 182
Blev medlem: tis apr 04, 2006 4:36 pm
Ort: Yttertavle(Umeå)
Kontakt:

Inlägg av Pysen »

Toppen monterad på motorn och kringutrustning testmonterad för att pyssla lite med kablar givare slangar osv.

Bild
Bild
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2782
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

Mycket väl utnyttjat utrymme för grenröret :thumbright:
Ser riktigt fint ut.


Den blåa Miatan på garaget länken snokade jag lite runt på Sportvagnsträffen.
Såg fint ut på den med.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Pysen
För mycket laddtryck
Inlägg: 182
Blev medlem: tis apr 04, 2006 4:36 pm
Ort: Yttertavle(Umeå)
Kontakt:

Inlägg av Pysen »

Daniel-635 skrev:Mycket väl utnyttjat utrymme för grenröret :thumbright:
Ser riktigt fint ut.


Den blåa Miatan på garaget länken snokade jag lite runt på Sportvagnsträffen.
Såg fint ut på den med.
Tack, får väl erkänna att det vart en del varianter innan alla runners i lika längd. Hade tänkt turbon vid sidan av motorn först men då vart det mycket ormbo och konstiga vinklar.
Skriv svar