*NXJ* >PV Taksänkt,HX40 mm< >BusJapanHoj<
Re: *NXJ* >PV Taksänkt,HX40 mm< >BusJapanHoj<
Ja har kört me pumpar utanför tanken tidigare men nu bygger jag om för att få in en pump i tanken för att förhoppningsvis sänka ljudnivån lite.
Har försökt bygga en invändigt catch i tanken, skvalpskydd me returen inne i skvalpskyddet.
Tror på en sån lösning.
Har försökt bygga en invändigt catch i tanken, skvalpskydd me returen inne i skvalpskyddet.
Tror på en sån lösning.
- * * * NXJ * * *
- Forumsberoende
- Inlägg: 2434
- Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
- Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
- Kontakt:
Re: *NXJ* >PV Taksänkt,HX40 mm< >BusJapanHoj<
Tack för ditt svar Daniel 365 !
Jag har ingen erfarenhet eller kunskap om detta område men jag har en tanke/plan Även en okunnig måste ju försöka... Om mina idéer är bra så är det bra att få det bekräftat.
Tänkte göra en lucka i originaltanken och montera sugpumpen i tanken (känns läskigt med el i soppan det verkar funka...) Den ska mata en Catchtank som jag tänkte bygga. Blir en stående smal å hög Catchtank. Därifrån till 940 original filter och sen till Bosch 044. Tänkte ha både Catchtank och filter 044 i skuffen monterade framför original tanken.
Angående kopplingar så har jag ingen aning. SFRO tipsar om hydraulikkopplingar som ska vara billigare än an-kopplingar. Jag behöver inte lätta bling-bling grejer eftersom inget annat är bling-bling.
Tänkte mig 8mm rör till matning och har ingen aning om vad retur kräver.
Så vad tänker ni erfarna?
NXJ
Jag har ingen erfarenhet eller kunskap om detta område men jag har en tanke/plan Även en okunnig måste ju försöka... Om mina idéer är bra så är det bra att få det bekräftat.
Tänkte göra en lucka i originaltanken och montera sugpumpen i tanken (känns läskigt med el i soppan det verkar funka...) Den ska mata en Catchtank som jag tänkte bygga. Blir en stående smal å hög Catchtank. Därifrån till 940 original filter och sen till Bosch 044. Tänkte ha både Catchtank och filter 044 i skuffen monterade framför original tanken.
Angående kopplingar så har jag ingen aning. SFRO tipsar om hydraulikkopplingar som ska vara billigare än an-kopplingar. Jag behöver inte lätta bling-bling grejer eftersom inget annat är bling-bling.
Tänkte mig 8mm rör till matning och har ingen aning om vad retur kräver.
Så vad tänker ni erfarna?
NXJ
Senast redigerad av * * * NXJ * * * den sön nov 22, 2020 10:19 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
- * * * NXJ * * *
- Forumsberoende
- Inlägg: 2434
- Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
- Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
- Kontakt:
Re: *NXJ* >PV Taksänkt,HX40 mm< >BusJapanHoj<
Markus skrev:Ja har kört me pumpar utanför tanken tidigare men nu bygger jag om för att få in en pump i tanken för att förhoppningsvis sänka ljudnivån lite.
Har försökt bygga en invändigt catch i tanken, skvalpskydd me returen inne i skvalpskyddet.
Tror på en sån lösning.
Tack för ditt svar Markus
Hmm... Tänkvärt!!
Trodde inte att bränslepump lät så mycket. Visst har ni pumparna gummiupphängda?
NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2784
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: *NXJ* >PV Taksänkt,HX40 mm< >BusJapanHoj<
Ja, pumparna sitter i bussningar.
Nu är det ju Photobucket vattenstämplar på bilderna, men du kan nog se ändå.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... start=1275
Catchtanken sitter ju inne i bilen, och rören till den går ner igenom bagagegolvet.
Så slipper jag slang inne i bilen.
Ska man ha slang inne i bilen måste man ha PTFE / Stålomspunnen teflonslang, annars vill det lukta bensin.
Nu är det ju Photobucket vattenstämplar på bilderna, men du kan nog se ändå.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... start=1275
Catchtanken sitter ju inne i bilen, och rören till den går ner igenom bagagegolvet.
Så slipper jag slang inne i bilen.
Ska man ha slang inne i bilen måste man ha PTFE / Stålomspunnen teflonslang, annars vill det lukta bensin.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: *NXJ* >PV Taksänkt,HX40 mm< >BusJapanHoj<
Jag tror de är rätt stor skillnad på pump och pump i och för sig.* * * NXJ * * * skrev:Markus skrev:Ja har kört me pumpar utanför tanken tidigare men nu bygger jag om för att få in en pump i tanken för att förhoppningsvis sänka ljudnivån lite.
Har försökt bygga en invändigt catch i tanken, skvalpskydd me returen inne i skvalpskyddet.
Tror på en sån lösning.
Tack för ditt svar Markus
Hmm... Tänkvärt!!
Trodde inte att bränslepump lät så mycket. Visst har ni pumparna gummiupphängda?
NXJ
Denna typ av pump sägs vara tystare än dom äldre modellerna, har själv inte provat.
Jag har satt fast min pump i två avgasklammer, sedan fäst avgasklamren med sådana här kuddar, hängande, för att minska vibrationerna så mkt som möjligt.
Men de låter väldigt mycket ändå tycker jag, överröstar lätt bilen på tomgång.
Därför bygger ja nu om och monterar samma pump inne i tanken.
Re: *NXJ* >PV Taksänkt,HX40 mm< >BusJapanHoj<
Behöver du verkligen en catchtank? Kommer du att köra bankörning eller drifting med lite bränsle i tanken(ärligt nu)?
Bygg som Markus gör i PV:n med lite skvalpplåtar och en Walbro 450 eller liknande. Jag hade så i min 242 också och funkade fint tills man var nere på reserven och gjorde fullgasrepor
Då har du ett "ljudlöst" bränslesystem, minimalt med slangar och kopplingar...och dessutom billigt
Bygg som Markus gör i PV:n med lite skvalpplåtar och en Walbro 450 eller liknande. Jag hade så i min 242 också och funkade fint tills man var nere på reserven och gjorde fullgasrepor
Då har du ett "ljudlöst" bränslesystem, minimalt med slangar och kopplingar...och dessutom billigt
- * * * NXJ * * *
- Forumsberoende
- Inlägg: 2434
- Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
- Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
- Kontakt:
Re: *NXJ* >PV Taksänkt,HX40 mm< >BusJapanHoj<
Halloj SteveSteve skrev:Behöver du verkligen en catchtank? Kommer du att köra bankörning eller drifting med lite bränsle i tanken(ärligt nu)?
Bygg som Markus gör i PV:n med lite skvalpplåtar och en Walbro 450 eller liknande. Jag hade så i min 242 också och funkade fint tills man var nere på reserven och gjorde fullgasrepor
Då har du ett "ljudlöst" bränslesystem, minimalt med slangar och kopplingar...och dessutom billigt
Jag vet inte om jag behöver catchtank Om jag ska drifta eller åka bana kan jag se till att ha soppa i tanken!!
Är Marcus den Markus som skriver här i tråden? Var det han (du Markus) som gjorde en "kanelbulle" i tanken? Hittar inte den bilden längre, tyvärr! Kan man få tag på den bilden?
Jag tänkte ju köra med de pumpar jag har liggandes. Det är från en 940FT alltså sugpumpen som sitter i tanken och den Bosch (044?) som sitter under bilen. Dom fungerade ju i 940in och det är den motorn som nu sitter i PVn.
Enkelt och billigt har jag inget emot
NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
Re: *NXJ* >PV Taksänkt,HX40 mm< >BusJapanHoj<
Ja, det är den Markus och han har bild i sin projekttråd
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
Re: *NXJ* >PV Taksänkt,HX40 mm< >BusJapanHoj<
om du höjer tanken så hamnar pumpen lägre än soppan och då behövs inte förpump speciellt om pumpen sitter bakom tanken!
enkelt och billigt
enkelt och billigt
- * * * NXJ * * *
- Forumsberoende
- Inlägg: 2434
- Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
- Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
- Kontakt:
Re: *NXJ* >PV Taksänkt,HX40 mm< >BusJapanHoj<
Marcus bilder fungerar inte för mig iaf
NXJ
NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
- * * * NXJ * * *
- Forumsberoende
- Inlägg: 2434
- Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
- Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
- Kontakt:
Re: *NXJ* >PV Taksänkt,HX40 mm< >BusJapanHoj<
Okey...
Tack Steve
NXJ
Tack Steve
NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
Re: *NXJ* >PV Taksänkt,HX40 mm< >BusJapanHoj<
Min kanelbullelösning vet ja inte hur bra den är än, i teorin så ska de fungera i varje fall! Att krafterna bör motverka varann vid acceleration så soppan borde va kvar i mitten!* * * NXJ * * * skrev:Halloj SteveSteve skrev:Behöver du verkligen en catchtank? Kommer du att köra bankörning eller drifting med lite bränsle i tanken(ärligt nu)?
Bygg som Markus gör i PV:n med lite skvalpplåtar och en Walbro 450 eller liknande. Jag hade så i min 242 också och funkade fint tills man var nere på reserven och gjorde fullgasrepor
Då har du ett "ljudlöst" bränslesystem, minimalt med slangar och kopplingar...och dessutom billigt
Jag vet inte om jag behöver catchtank Om jag ska drifta eller åka bana kan jag se till att ha soppa i tanken!!
Är Marcus den Markus som skriver här i tråden? Var det han (du Markus) som gjorde en "kanelbulle" i tanken? Hittar inte den bilden längre, tyvärr! Kan man få tag på den bilden?
Jag tänkte ju köra med de pumpar jag har liggandes. Det är från en 940FT alltså sugpumpen som sitter i tanken och den Bosch (044?) som sitter under bilen. Dom fungerade ju i 940in och det är den motorn som nu sitter i PVn.
Enkelt och billigt har jag inget emot
NXJ
Men allt borde bli bättre än va de är original i varje fall!
Körde i sommar med en 90graders anslutning i bottenpluggen och en pump externt.
De gick bra tills typ kvart tank, så började den suga luft.
Kör me samma externa pump nu, den har en inbyggd sil har ja sett, så tänkte prova montera den inne i tanken. Fungerar inte de så sätter ja in en seriös pump som ja visade ovan.
Har kapat bort sug-anslutningen på pumpen så den kommer närmare botten på tanken!
Riktigt klåparlösning men tänkte testa!
- * * * NXJ * * *
- Forumsberoende
- Inlägg: 2434
- Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
- Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
- Kontakt:
Re: *NXJ* >PV Taksänkt,HX40 mm< >BusJapanHoj<
Fick ett litet paket från L-M-R idag och då kunde jag inte hålla mig
Har fått dit original turbon med original grenrör. Blev att tillverka en adapter och kapa ur lite på rambenet. Återstår att fixa nytt fäste för wastegate och helsvetsa adapter och lägga igen hålet i rambenet. Blir mer å mer original...
NXJ
Har fått dit original turbon med original grenrör. Blev att tillverka en adapter och kapa ur lite på rambenet. Återstår att fixa nytt fäste för wastegate och helsvetsa adapter och lägga igen hålet i rambenet. Blir mer å mer original...
NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 466
- Blev medlem: ons jun 18, 2014 11:56 am
- Ort: Katrineholm
Re: *NXJ* >PV Taksänkt,HX40 mm< >BusJapanHoj<
snart bara att blaska på lite färg och åka och besikta