Volvo 242 -75 16V turbo V.2- uppd. 1/1-18
Re: Volvo 242 -75 16V turbo V.2- bromsar 19/5
Helhetsbild på bilen med nya bromsar etc önskas! Satans fint
Jimmy Ekström / 0765968927
Amazon Kombi och 2d sedan projekt!
Amazon Kombi och 2d sedan projekt!
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: Volvo 242 -75 16V turbo V.2- bromsar 19/5
Tog ner lådan & kikade på lagret noggrannt, kunde i se eller känna några uppenbara fel
på det. Men när man tryckte ned kopplingen så ändrades ljudet märkbart så jag var ju
rätt övertygad om att det var lagret som orsakade ljudet.
Nåväl, tänkte jag plockar ned tryckplattan & kollar lamell etc. När jag har
plockat lös tryckplatta & lamell ser jag denna lilla rackarn bakom startkransen.
Tur jag inte bara bytte lager & skruva dit lådan igen!
Gjorde slag i saken & beställde ventilen från Rallyshoppen, så det blir
mer bromsmek till veckan.
//Robban
på det. Men när man tryckte ned kopplingen så ändrades ljudet märkbart så jag var ju
rätt övertygad om att det var lagret som orsakade ljudet.
Nåväl, tänkte jag plockar ned tryckplattan & kollar lamell etc. När jag har
plockat lös tryckplatta & lamell ser jag denna lilla rackarn bakom startkransen.
Tur jag inte bara bytte lager & skruva dit lådan igen!
Gjorde slag i saken & beställde ventilen från Rallyshoppen, så det blir
mer bromsmek till veckan.
//Robban
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: Volvo 242 -75 16V turbo V.2- bromsar 19/5
Varit & rastat den en sväng idag.
Passade på fylla lådan med Redline shockproof. Blev bättre mellan växlingarna upplevde
jag det som. Gängade även tapp-pluggen på lådan 1/8 27npt & drog i en pluggskruv i den.
Funderat på sätta en tempmätare i lådan mest för skojjs.
Nytvättad, Bromsarna ser inte stora ut men dom är alltså 355mm Måst nog
köpa mindre fälgar..
Tempmätning i lådan tänkte jag eftersom jag nu mer har en mätare som bara fyller ett hål.
Övre raden är, Laddtryck. Oljetemp motor. Oljetryck. Voltmeter.
Nedre raden, Mottrryck, Valfritemp?. Soppatryck. Yttertemp.
Har använt en konsol för 3 mätare som jag förlängt med en bit av ramen som sitter
runt fläktutblåset. Så det är inte en originaldel
Förra sommarn fick jag en bit "Rör" med krutrester i som jag gjorde till en handbromsspak. FET
Ska smida ihop en ny växelspak snart också.
//Robban
Passade på fylla lådan med Redline shockproof. Blev bättre mellan växlingarna upplevde
jag det som. Gängade även tapp-pluggen på lådan 1/8 27npt & drog i en pluggskruv i den.
Funderat på sätta en tempmätare i lådan mest för skojjs.
Nytvättad, Bromsarna ser inte stora ut men dom är alltså 355mm Måst nog
köpa mindre fälgar..
Tempmätning i lådan tänkte jag eftersom jag nu mer har en mätare som bara fyller ett hål.
Övre raden är, Laddtryck. Oljetemp motor. Oljetryck. Voltmeter.
Nedre raden, Mottrryck, Valfritemp?. Soppatryck. Yttertemp.
Har använt en konsol för 3 mätare som jag förlängt med en bit av ramen som sitter
runt fläktutblåset. Så det är inte en originaldel
Förra sommarn fick jag en bit "Rör" med krutrester i som jag gjorde till en handbromsspak. FET
Ska smida ihop en ny växelspak snart också.
//Robban
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Re: Volvo 242 -75 16V turbo V.2- bromsar 19/5
Licenspliktig handbroms... Undrar vad farbror blå säger om den
Patrik Dahlström
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: Volvo 242 -75 16V turbo V.2- bromsar 19/5
Nå jag har inte blivit stoppad ännu men jag undrar vad dom gör när dom ser en Haugelbössa mellan sätena haha
jo justja. Bytte till Gatesrem även på servopumpen & ta i trä den ligger kvar i skivorna ännu!
/Robban
jo justja. Bytte till Gatesrem även på servopumpen & ta i trä den ligger kvar i skivorna ännu!
/Robban
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Re: Volvo 242 -75 16V turbo V.2- bromsar 19/5
Öva in en härlig replik så dom slipper dra pistoler på dig
Man vet aldrig, före man vet
Niklas Westerlund
Pitebo i Skellefteå
Niklas Westerlund
Pitebo i Skellefteå
Re: Volvo 242 -75 16V turbo V.2- bromsar 19/5
Satan vad fin den vart! Finuligt med handbromsen!
Volvo 242 -75 454hk/600nm
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: Volvo 242 -75 16V turbo V.2- bromsar 19/5
Drar en liten textlig uppdate såhär på morgonkvisten.
Servoremmen hoppar fortfarande så snart blir det fan elservo. Har igårkväll gjort version 4 av fästet för servpump.
Använder nyare generator/ac-platta som sitter i senare 940. Den har 2 bulthål nedtill ist för mongobussningarna. Borrade
ur M8 hålen till M10 & körde halvgängad bult så att det ska få bra passning. Nu linjerar det 99.99%, svårt få det helt 100.
Bromsar har det trixats med lite till & från men nu börjar det lira bra. Räckte inte med Wilwood ventilen så jag fick
surt sätta tillbaka original bromsreduceringsventilerna + wilwood ventilen & nu har jag hittat vettig balans på bromsarna.
Sjukt vilket bett det är i grejjerna
Lite sugen dock på att hitta något med Alucenter så man får banta bort lite ofjädrad vikt.
Gjorde även slag i saken & byggde nytt avgas över bakaxeln så nu är det 3.5" hela vägen med
en stor burk längst bak. Fick mindre resonansljud bak i bilen med det nya grövre
Har inte hunnit prova riktigt men det känns som att det gjorde skillnad. Inbillar mig att den gick
i boostcut sist jag körde den så det lär ha blivit mindre mottryck. Har inte tordas spöa den så mycket
då väglaget just nu är lite sådär
Kommande projekt blir att blästra/pulverlacka en bakaxel samt förse den med en Torsendiff + lite
annat gott. Börjar ledsna på svetsdiffat efter 7år eller nå sånt
//Robban
Servoremmen hoppar fortfarande så snart blir det fan elservo. Har igårkväll gjort version 4 av fästet för servpump.
Använder nyare generator/ac-platta som sitter i senare 940. Den har 2 bulthål nedtill ist för mongobussningarna. Borrade
ur M8 hålen till M10 & körde halvgängad bult så att det ska få bra passning. Nu linjerar det 99.99%, svårt få det helt 100.
Bromsar har det trixats med lite till & från men nu börjar det lira bra. Räckte inte med Wilwood ventilen så jag fick
surt sätta tillbaka original bromsreduceringsventilerna + wilwood ventilen & nu har jag hittat vettig balans på bromsarna.
Sjukt vilket bett det är i grejjerna
Lite sugen dock på att hitta något med Alucenter så man får banta bort lite ofjädrad vikt.
Gjorde även slag i saken & byggde nytt avgas över bakaxeln så nu är det 3.5" hela vägen med
en stor burk längst bak. Fick mindre resonansljud bak i bilen med det nya grövre
Har inte hunnit prova riktigt men det känns som att det gjorde skillnad. Inbillar mig att den gick
i boostcut sist jag körde den så det lär ha blivit mindre mottryck. Har inte tordas spöa den så mycket
då väglaget just nu är lite sådär
Kommande projekt blir att blästra/pulverlacka en bakaxel samt förse den med en Torsendiff + lite
annat gott. Börjar ledsna på svetsdiffat efter 7år eller nå sånt
//Robban
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 398
- Blev medlem: mån sep 29, 2008 5:48 pm
Re: Volvo 242 -75 16V turbo V.2- bromsar 19/5
Fan vilket motorrum! Rena drömmen!
Hela bilen har ju iofs jävligt fin puts!
Hela bilen har ju iofs jävligt fin puts!
Re: Volvo 242 -75 16V turbo V.2- bromsar 19/5
Tycker 3" var trångt över bakaxeln hahah.. Har du någon bild på avgasbygget?
Snyggt byggt, fräsig kärra!
Snyggt byggt, fräsig kärra!
Volvo 242 -75 454hk/600nm
Re: Volvo 242 -75 16V turbo V.2- bromsar 19/5
Du kommer inte ångra dig med torsendiffen, Nog de bästa investerade pengarna i mitt bygge skulle jag säga. Fyfan vilken fin diffspärr!
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: Volvo 242 -75 16V turbo V.2- bromsar 19/5
Jo det putsas i motorrummet. Ska bygga mig ett eget fjäderbensstag åxå men jag har inte tagit mig tiden
Kan säga att det inte är nå överdrivet mycket plats för 3.5". Hade i tanken att det växer på längden när
det blir varmt så jag satte det typ 5mm från bakfjädern. Då är det 9-10mm till skarven på tanken, som jag
dessumtom klippt ner en bit. Bilen står utomhus nu, översnöad. ska ta några bilder innan jag kör bort den
för vintervilan
Torsen har jag hört bra om så det blir nog en sådan. Bra att du är nöjd med den! Motiverar mig
ännu mera att spendera lite pengar haha
Kan säga att det inte är nå överdrivet mycket plats för 3.5". Hade i tanken att det växer på längden när
det blir varmt så jag satte det typ 5mm från bakfjädern. Då är det 9-10mm till skarven på tanken, som jag
dessumtom klippt ner en bit. Bilen står utomhus nu, översnöad. ska ta några bilder innan jag kör bort den
för vintervilan
Torsen har jag hört bra om så det blir nog en sådan. Bra att du är nöjd med den! Motiverar mig
ännu mera att spendera lite pengar haha
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Re: Volvo 242 -75 16V turbo V.2- bromsar 19/5
Du rymde alltså 3,5" med original tank och reservhjulsbaljor? Måste ha varit sjukt trångt även om du kapat bort lite utstickande kanter. Tycker 3" har varit tillräckligt tight
Skulle va kul att se bilder på det! Har planer själv på dubbla 3,5". Lär inte gå lika lätt
Skulle va kul att se bilder på det! Har planer själv på dubbla 3,5". Lär inte gå lika lätt
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: Volvo 242 -75 16V turbo V.2- bromsar 19/5
Dåså.
Jo det är sjukt tight. Speciellt på de äldre 240is som har dragöglan på balken i hjulhuset. Den är dock nedkapad men inte
helt. Jag hade tunna remsor i typ liggunderlag fast lite tunnare typ 8mm som jag lindade runt rören vart det var trångt. Kilade
även med lite extrabitar lite varstans samt knöt upp det med lite kabel å sånt, så man får det fixerat
Sen är "hemligheten" att jag skippat runkiga gummiringar & kör kuddar som är 50x42mm från Swedola. Jag har ca
7mm mellan tanken & röret, samt 7mm mot hjulbaljan men det tar inte i någerst Jo jag är medveten
om risken att dom går av & avgassystemet trillar i backen. Därför jag inte köpte dom på feltema (Typ plast) samt att
jag overkillade med grovleken Sitter samma typ av infästning på båda sidorna om GRANDE burken.
Bilen står på backen & det är långt kvar till panhardstagets fäste, det brukar ju alltid slå i om rören
är dragna lite tokigt.
Jo det är sjukt tight. Speciellt på de äldre 240is som har dragöglan på balken i hjulhuset. Den är dock nedkapad men inte
helt. Jag hade tunna remsor i typ liggunderlag fast lite tunnare typ 8mm som jag lindade runt rören vart det var trångt. Kilade
även med lite extrabitar lite varstans samt knöt upp det med lite kabel å sånt, så man får det fixerat
Sen är "hemligheten" att jag skippat runkiga gummiringar & kör kuddar som är 50x42mm från Swedola. Jag har ca
7mm mellan tanken & röret, samt 7mm mot hjulbaljan men det tar inte i någerst Jo jag är medveten
om risken att dom går av & avgassystemet trillar i backen. Därför jag inte köpte dom på feltema (Typ plast) samt att
jag overkillade med grovleken Sitter samma typ av infästning på båda sidorna om GRANDE burken.
Bilen står på backen & det är långt kvar till panhardstagets fäste, det brukar ju alltid slå i om rören
är dragna lite tokigt.
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 289
- Blev medlem: tor feb 05, 2015 9:54 pm
Re: Volvo 242 -75 16V turbo V.2- bromsar 19/5
De där du gjort tight o snyggt [THUMBS UP SIGN]