Volvo 242 -75 16V turbo V.2- uppd. 1/1-18
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: Volvo 242 -75 16V turbo V.2- bromsad 5/10
Jag kollade med stålskala på högkant över skivorna på lördag kväll innan
bromsningen. Linjerar nästan perfekt (+/-0.5mm) med remmen spänd
ordentligt.
Funderar om det är så att när det börjar varva ordentligt & remmen
vill dra sig rund (Gkraft) så bryter det mer i generatorn så den börjar
tugga snett.
Ska nån kväll i veckan åka & hämta ett nytt remhjul låna mig en svarv så
jag får gjort bussningar i alu istället!
//Robban
bromsningen. Linjerar nästan perfekt (+/-0.5mm) med remmen spänd
ordentligt.
Funderar om det är så att när det börjar varva ordentligt & remmen
vill dra sig rund (Gkraft) så bryter det mer i generatorn så den börjar
tugga snett.
Ska nån kväll i veckan åka & hämta ett nytt remhjul låna mig en svarv så
jag får gjort bussningar i alu istället!
//Robban
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Re: Volvo 242 -75 16V turbo V.2- bromsad 5/10
Löp/spänn-hjul mitt emellan (på utsidan) för att motverka g-kraften?
Har du filmat hur det beter sig? Vore intressant att se....
Har du filmat hur det beter sig? Vore intressant att se....
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 712
- Blev medlem: tis mar 15, 2005 7:44 pm
- Ort: Arvidsjaur
Re: Volvo 242 -75 16V turbo V.2- bromsad 5/10
jag har ochså haft problem med detta, varvar 7500 med klracing remskiva på veven, körde tidigare med contitech 10mm remmar och dom blev inte långlivade, Nu vid sissta bytet blev de gatesremmar som var bredare, 11mm minst. Å dessa har hållt rätt länge nu faktiskt. Ska även stumma alla bussningar och linjera ordentligt i vinter så är problemet förhoppningsvis borta. mvh
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Volvo 242 -75 16V turbo V.2- bromsad 5/10
man ska ha max 35M/s på sånna remar om jag mins rätt? (står mer i slutet på min vega B18 comp tråd)
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2784
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: Volvo 242 -75 16V turbo V.2- bromsad 5/10
Robert Markström skrev: Är ju som trist om remmen vänder sig & går av. Med lite otur resulterar de i
bendingvalve syndrome
Är generatorn ned växlad så att den håller sitt normala maxvarvtal ?
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: Volvo 242 -75 16V turbo V.2- bromsad 5/10
Generatorn har std remskiva, remskivan på veven har gått från 157-8 till 120mm så den
varvar lite mindre nu. Får min nya remskiva till generatorn imorn & ska på Momentum &
shoppa nylon så blir det nya bussningar i helgen.
Återkommer med resultat
//Robban
varvar lite mindre nu. Får min nya remskiva till generatorn imorn & ska på Momentum &
shoppa nylon så blir det nya bussningar i helgen.
Återkommer med resultat
//Robban
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: Volvo 242 -75 16V turbo V.2- bromsad 5/10
Nu ligger det en ny remskiva på köksbordet (Vart annars? ) & nysvarvade Nylonbussningar.
Borrade 12mm genom nylonstången & dunkade in stålhylsan från den gamla
bussningarna i nylonet svarvade sen nylonet till ~27.7 Med en krage på 34mm
4mm bred. Så istort sett som originalen fast i plast.
Nu sitter jag & dricker några Stella Artois innan krogsvängen. Kvällens
alkoholintag avgör vad som händer i garaget imorn
Har ju dessutom 2-3cm nysnö så det är rätt blött på vägarna. Kan vara
dumt åka på tvären i 150Km/h tjuvbakis.
//Robban
Borrade 12mm genom nylonstången & dunkade in stålhylsan från den gamla
bussningarna i nylonet svarvade sen nylonet till ~27.7 Med en krage på 34mm
4mm bred. Så istort sett som originalen fast i plast.
Nu sitter jag & dricker några Stella Artois innan krogsvängen. Kvällens
alkoholintag avgör vad som händer i garaget imorn
Har ju dessutom 2-3cm nysnö så det är rätt blött på vägarna. Kan vara
dumt åka på tvären i 150Km/h tjuvbakis.
//Robban
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Re: Volvo 242 -75 16V turbo V.2- bromsad 5/10
Kör med bredare rem än 10mm så kommer det fungera bättre. Visst löphjul är alltid bra men vi pratar enbart 7500varv vilket inte är extremt utan förekommer på många bilar med kilrem som standard så ska inte behövas på det varvtalet.
- Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
- Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
- Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: Volvo 242 -75 16V turbo V.2- bromsad 5/10
Jag tror faktiskt det ligger lite i att Contitech remmar för 40:- st är inte så värst bra.
Visar det sig att Gates remmen funkar bättre så kommer jag köra på dom i fortsättningen.
Ska jag köra bredare rem så kommer jag måsta svarva ur remskivan på veven.
Visserligen inget större ingrepp men slipper man är det ju positivt
//Robban
Visar det sig att Gates remmen funkar bättre så kommer jag köra på dom i fortsättningen.
Ska jag köra bredare rem så kommer jag måsta svarva ur remskivan på veven.
Visserligen inget större ingrepp men slipper man är det ju positivt
//Robban
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: Volvo 242 -75 16V turbo V.2- bromsad 5/10
Nu sitter det nya hårdare bussningar. allt injusterat efter konstens alla regler.
Servon omjusterad åxå då den satt liiiite snett.
Har vart & varvstoppat nån sväng då kallasfalten är rätt hal & det funkar ännu (ta i trä).
Nu börjar ju dock säsongen vara riktigt slut i norra änden av landet med -10 om
nätterna & -3 - 5 om dagarna här ute i byn. Ska försöka få kört lite mer innan
snön tar greppet om asfalten. Kan ju inte ställa bilen på vinterförvar med över
halv tank
//Robban
Servon omjusterad åxå då den satt liiiite snett.
Har vart & varvstoppat nån sväng då kallasfalten är rätt hal & det funkar ännu (ta i trä).
Nu börjar ju dock säsongen vara riktigt slut i norra änden av landet med -10 om
nätterna & -3 - 5 om dagarna här ute i byn. Ska försöka få kört lite mer innan
snön tar greppet om asfalten. Kan ju inte ställa bilen på vinterförvar med över
halv tank
//Robban
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: Volvo 242 -75 16V turbo V.2- bromsad 5/10
Nu är skrotet bortstuvat för vintern! Sista svängen på 18milen satt remmarna åt rätt håll iaf!
Hittade en annons här på forat så jag köpte en tidig julklapp åt bilen (mig)
4st br.ok med skivor från en 04as Dodge Viper. 355mm runt om & 4 kolvs Brembo ok.
Bör gå göra en stoppie med bilen sen? Jag har ju nu mer pulver i 24oin än i Vipern
så jag bör ju ha minst lika stora bromsar?
Har fjäderben som ligger å skräpar så jag ska få borrat i ny bultdelning i skivorna
& distanser så de centrerar på naven sen ska det byggas adapters så skruvar
jag dit dem till våren
//Robban
Hittade en annons här på forat så jag köpte en tidig julklapp åt bilen (mig)
4st br.ok med skivor från en 04as Dodge Viper. 355mm runt om & 4 kolvs Brembo ok.
Bör gå göra en stoppie med bilen sen? Jag har ju nu mer pulver i 24oin än i Vipern
så jag bör ju ha minst lika stora bromsar?
Har fjäderben som ligger å skräpar så jag ska få borrat i ny bultdelning i skivorna
& distanser så de centrerar på naven sen ska det byggas adapters så skruvar
jag dit dem till våren
//Robban
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 37
- Blev medlem: tor feb 11, 2010 12:42 pm
- Ort: Enköping
Re: Volvo 242 -75 16V turbo V.2- bromsad 5/10
Intressant läsning då jag själv har en 242:a med 16v turbo! Tyvärr så infann sig inte orken å lusten förra hösten så bilen har fått gå i ide på obestämd framtid... Fick tillbaka lite vilja när jag läste igenom din tråd!! Har väl gått å småfilat på bättre lösningar lite här å där... Hjälper just nu brorsan med hans nya garage, så det är nog bara en tidsfråga innan jag sätter igång!
BTW.... Köpte bilbälte av dig för några år sen till min 242:a!!
Mvh
Johan
BTW.... Köpte bilbälte av dig för några år sen till min 242:a!!
Mvh
Johan
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: Volvo 242 -75 16V turbo V.2- bromsad 5/10
Nu är bilen utplockad ur förrådet så nu har min Meksäsong börjat
Bakaxeln numer framflyttad 10mm. Skar lös öronen på länkarmarna & flyttade dem helt enkelt framåt 10mm från
ursprungsläget. Övre länkarmarna kortade 10mm, kapa svetsa.
La sedan i 3mm förstärkningsplåt i botten på nedre länkarmen men ljushuvud som
man är glömde jag borra ett dräneringshål i dem innan jag fick dem pulverlackerade
På bilderna syns även ett stycke 25mm R-sport krängare som blitt blästrad & fått pulverlack den med.
Övre länkarmar. Dom gamla stagen hade ändarna blivit kraftigt äggformade. Hade jag vetat detta (kollat före) innan
så hade jag förstärkt dessa. Kommer byggas Nya stag på sidanom med ledlager ist för gummin/Poly som inte orkar med.
Det blir lite svettigt för dom när man kör svetsat.
Sen var det dags för bromsar igen. Nu kommer asfalten vecka sig framför bilen när jag
ställer mig på hejdarn!
Volvo original mot SRT10 14" skivor.
Nymålade med ny volvoklibba förståss. Tack till Fänixx som fixade dessa!
Modifiering av bromsskiva. Bonnsvarvning på hög nivå. kapskiva på
vinkelHardy & tumme-peckfinger för att reglera hastigheten på skivan.
& här sitter skitet på bilen, ser inte vidare märkvärdigt ut när det sitter
20" fälgar över.
Här byter jag till spjällucka från en 95a 3.0 B6304S. Den har denna lilla plastklack så
att den inte blir lika känslig på spjällöppning. Jag har ca 60Kpa insugsvacum på tomgång
med rätt stor spjällöppning vid 9-950rpm. Stoooooor plenumvolym + vassare kammar gör
att det tar lite längre tid för den att bygga undertryck i plenum & sjunka till normalt tomgångsvarv.
Det blir som lite lagg i det hela.
Detta tillsammans med 765 & 4-p sinter gör start i uppförsbacke rätt intressant
så jag hoppas detta ska göra mitt liv lite enklare
Problemet jag hade i höstas med remmar som flög åt alla håll
& kanter kvarstår, iaf med servoremmen. Dock är det fortfarande en
billig Contitech rem. Gen remmen byttes ju till en Gates i höstas & den
ligger kvar som den ska även vid varvstopp. Så en ny Gatesrem till
servot ska inhandlas i veckan!
Bilen fick bromsarna luftade ikv så imorrn blir det provtur. Återkommer med resultat.
//Robban
Bakaxeln numer framflyttad 10mm. Skar lös öronen på länkarmarna & flyttade dem helt enkelt framåt 10mm från
ursprungsläget. Övre länkarmarna kortade 10mm, kapa svetsa.
La sedan i 3mm förstärkningsplåt i botten på nedre länkarmen men ljushuvud som
man är glömde jag borra ett dräneringshål i dem innan jag fick dem pulverlackerade
På bilderna syns även ett stycke 25mm R-sport krängare som blitt blästrad & fått pulverlack den med.
Övre länkarmar. Dom gamla stagen hade ändarna blivit kraftigt äggformade. Hade jag vetat detta (kollat före) innan
så hade jag förstärkt dessa. Kommer byggas Nya stag på sidanom med ledlager ist för gummin/Poly som inte orkar med.
Det blir lite svettigt för dom när man kör svetsat.
Sen var det dags för bromsar igen. Nu kommer asfalten vecka sig framför bilen när jag
ställer mig på hejdarn!
Volvo original mot SRT10 14" skivor.
Nymålade med ny volvoklibba förståss. Tack till Fänixx som fixade dessa!
Modifiering av bromsskiva. Bonnsvarvning på hög nivå. kapskiva på
vinkelHardy & tumme-peckfinger för att reglera hastigheten på skivan.
& här sitter skitet på bilen, ser inte vidare märkvärdigt ut när det sitter
20" fälgar över.
Här byter jag till spjällucka från en 95a 3.0 B6304S. Den har denna lilla plastklack så
att den inte blir lika känslig på spjällöppning. Jag har ca 60Kpa insugsvacum på tomgång
med rätt stor spjällöppning vid 9-950rpm. Stoooooor plenumvolym + vassare kammar gör
att det tar lite längre tid för den att bygga undertryck i plenum & sjunka till normalt tomgångsvarv.
Det blir som lite lagg i det hela.
Detta tillsammans med 765 & 4-p sinter gör start i uppförsbacke rätt intressant
så jag hoppas detta ska göra mitt liv lite enklare
Problemet jag hade i höstas med remmar som flög åt alla håll
& kanter kvarstår, iaf med servoremmen. Dock är det fortfarande en
billig Contitech rem. Gen remmen byttes ju till en Gates i höstas & den
ligger kvar som den ska även vid varvstopp. Så en ny Gatesrem till
servot ska inhandlas i veckan!
Bilen fick bromsarna luftade ikv så imorrn blir det provtur. Återkommer med resultat.
//Robban
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: Volvo 242 -75 16V turbo V.2- bromsar 19/5
Jaha, dagens provkörning resulterade i skuret urtrampningslager
Nu dricker jag en styrkekopp kaffe så jag ska orka lyfta ner lådan.
Bromsarna då?
Jo det var sjukt skillnad. Behöver hålla 1/5 tryck på pedalen mot för tidigare för att göra en
normal inbromsning. Men den nyper alldeles för hårt bak så en Wilwood ventil skall inhandlas
så att det går justera fram vettig balans. Kanske skulle gett fan i å ta bort 240ins original
ventiler bak
Tänkte på en sånhär http://rallyshop.se/produkt/Wilwood-Reduceringsventil
Några invändningar innan jag beställer?
//Robban
Nu dricker jag en styrkekopp kaffe så jag ska orka lyfta ner lådan.
Bromsarna då?
Jo det var sjukt skillnad. Behöver hålla 1/5 tryck på pedalen mot för tidigare för att göra en
normal inbromsning. Men den nyper alldeles för hårt bak så en Wilwood ventil skall inhandlas
så att det går justera fram vettig balans. Kanske skulle gett fan i å ta bort 240ins original
ventiler bak
Tänkte på en sånhär http://rallyshop.se/produkt/Wilwood-Reduceringsventil
Några invändningar innan jag beställer?
//Robban
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban