Jensas B18 comp Vega.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Jensas B18 comp Vega. 9.72 ET/A Tierp 2016!
jag satsar framförallt på sm tävligarna i comp i år sen blir det nog åmsele (no prep street race på flygfält)
har inte så mycket att komma med på en 4-6 tävlig med den lilla 1790cc B18 samt 1100+kg bil men vore kul ändå. körde night of fire 2011 på tierp och det va kul och jag tog mig vidare nån runda iallafall men då va det ju big block B20
mvh jens
har inte så mycket att komma med på en 4-6 tävlig med den lilla 1790cc B18 samt 1100+kg bil men vore kul ändå. körde night of fire 2011 på tierp och det va kul och jag tog mig vidare nån runda iallafall men då va det ju big block B20
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Jensas B18 comp Vega. 9.72 ET/A Tierp 2016!
hej här kommer en försenad rapport från comp SM i fällfors.
gick bra körde person bästa nästan var repa och kapade tiderna sakta men säkert från tidigare 9.72 i tierp till slutgiltiga 60 fot 1.36, 201m 6.02/183, 402m 9.50/226km
logg 272
hadde 3 bar exakt i lamda och 75% duty på 2200spridarna.
19 grader tändning
58 grader insugs temp
980 grader C över mål
58 grader vatten
ca 2.75bar avgastryck i super hx 40 med #14 avgashus
lite fet ca 0.78 på vissa ställen
7000rpm start varv och 2.9 bar, växling 8520rpm och sen 7000 och 8300 över mål.
sakta men säkert nedåt men långt kvar då index i ET/A är 9.26 men före stora index sänktningen i fjol skulle detta varit 0.8 sekunder under 10.30 som det då var.
rödlycktade -0.09sek mot jeppes vw dragster men gör inget det va en väldigt skön repa där jag fick stå kvar mer än 1 sekund då jeppe gasade iväg med ca 1.25 60 fot sen känna B18:n jaga ikapp med grym kraft sen om ca 20 meter före mål men chaffören va som sagt lite väl ivrig iväg (vann med ca 0.20 sek så hadde det blivit +0.00-0.10 rektions tid hade jag vunnit)
mvh jens
gick bra körde person bästa nästan var repa och kapade tiderna sakta men säkert från tidigare 9.72 i tierp till slutgiltiga 60 fot 1.36, 201m 6.02/183, 402m 9.50/226km
logg 272
hadde 3 bar exakt i lamda och 75% duty på 2200spridarna.
19 grader tändning
58 grader insugs temp
980 grader C över mål
58 grader vatten
ca 2.75bar avgastryck i super hx 40 med #14 avgashus
lite fet ca 0.78 på vissa ställen
7000rpm start varv och 2.9 bar, växling 8520rpm och sen 7000 och 8300 över mål.
sakta men säkert nedåt men långt kvar då index i ET/A är 9.26 men före stora index sänktningen i fjol skulle detta varit 0.8 sekunder under 10.30 som det då var.
rödlycktade -0.09sek mot jeppes vw dragster men gör inget det va en väldigt skön repa där jag fick stå kvar mer än 1 sekund då jeppe gasade iväg med ca 1.25 60 fot sen känna B18:n jaga ikapp med grym kraft sen om ca 20 meter före mål men chaffören va som sagt lite väl ivrig iväg (vann med ca 0.20 sek så hadde det blivit +0.00-0.10 rektions tid hade jag vunnit)
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Jensas B18 comp Vega. 9.50 ET/A Fällfors 2016!
lite hög avgastemp för e85 va?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Jensas B18 comp Vega. 9.50 ET/A Fällfors 2016!
den ligger där på denna motor. spelar ingen större roll med tändningen den är ganska hög ändå på ca 19 grader vid 3 bar ladd.
den gammla 2.1L B20 med liknade kam mm hade ca 850 grader.
ska dubbel kolla så givaren inte är kass men den ser väldigt linjär och stabil ut i loggen.
måste bygga om kylaren till nästa race den rör sig i gavlarna och kom några droppar i värmaren så vi fick plocka lös den och banka till den och trycka åt klämmorna så den vart tät
ska kolla leek-down mm senare den fick jobba rätt hårt sista repan och det läcker lite för mycket i toppackningen över 2.8 bar.
utan att göra nått drastiskt så värkar det va svårt att få det tätt på dessa cylindertryck? eller kokar det lokalt i toppen på de laddtrycken än fast jag kör max 60 graders vatten temp ut ur motorn?
mvh jensa
den gammla 2.1L B20 med liknade kam mm hade ca 850 grader.
ska dubbel kolla så givaren inte är kass men den ser väldigt linjär och stabil ut i loggen.
måste bygga om kylaren till nästa race den rör sig i gavlarna och kom några droppar i värmaren så vi fick plocka lös den och banka till den och trycka åt klämmorna så den vart tät
ska kolla leek-down mm senare den fick jobba rätt hårt sista repan och det läcker lite för mycket i toppackningen över 2.8 bar.
utan att göra nått drastiskt så värkar det va svårt att få det tätt på dessa cylindertryck? eller kokar det lokalt i toppen på de laddtrycken än fast jag kör max 60 graders vatten temp ut ur motorn?
mvh jensa
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Jensas B18 comp Vega. 9.50 ET/A Fällfors 2016!
kan vara dags att kolla mätaren om det inte är nån större skillnad i resten av setupen.
kamaxeljusteringen antar jag iaf du har benkoll på
kamaxeljusteringen antar jag iaf du har benkoll på
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Jensas B18 comp Vega. 9.50 ET/A Fällfors 2016!
jo den är lite advansad (tidigare ställd) ca 2-3 vevaxel grader . STS 252 (252 grader vid 1.27mm kam lyft) sen 108 grader nock vinkel ca 13mm lyft. ganska snäll för att va en dragrace motor då jag måste ha rätt bra botten vrid före laddtrycket kommer.
vet ej hur man ska kontrolera en avgas temp vid 1000 grader utan labb? vet att jag tidigare lindat ihop 4 givare med stål tråd sen värmt med gasen lite försiktigt då ser man om de följer varandra
mvh jens
vet ej hur man ska kontrolera en avgas temp vid 1000 grader utan labb? vet att jag tidigare lindat ihop 4 givare med stål tråd sen värmt med gasen lite försiktigt då ser man om de följer varandra
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Jensas B18 comp Vega. 9.50 ET/A Fällfors 2016!
Loggar du vattentemp på mer än ett ställe i toppen?Jens Gustavsson skrev: utan att göra nått drastiskt så värkar det va svårt att få det tätt på dessa cylindertryck? eller kokar det lokalt i toppen på de laddtrycken än fast jag kör max 60 graders vatten temp ut ur motorn?
mvh jensa
Tänker att det kan underlätta om man vill hitta eventuella lokala problem.
Men det kanske du redan gör?
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Jensas B18 comp Vega. 9.50 ET/A Fällfors 2016!
jag loggar bara vattnet ut ur toppen.
ett par bilder av rickard från tävligen
ett par bilder av rickard från tävligen
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Jensas B18 comp Vega. 9.50 ET/A Fällfors 2016!
Fan Jens det är tryck i bitarna.
/ Peter
/ Peter
Re: Jensas B18 comp Vega. 9.50 ET/A Fällfors 2016!
Ett sätt att kolla att givaren verkligen är kry är att låna en annan likadan av nån, Mattias kanske ?Jens Gustavsson skrev:vet ej hur man ska kontrolera en avgastemp vid 1000 grader utan labb? vet att jag tidigare lindat ihop 4 givare med ståltråd sen värmt med gasen lite försiktigt då ser man om de följer varandra
mvh jens
Får du ungefärligen samma mätvärden med en lånad så kan man anta att din ordinarie är frisk.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Jensas B18 comp Vega. 9.50 ET/A Fällfors 2016!
Om du värmer en stålbit med givaren monterad inuti så biten blir mörkblå, då har du ganska precis 290 grader.Jens Gustavsson skrev:jo den är lite advansad (tidigare ställd) ca 2-3 vevaxel grader . STS 252 (252 grader vid 1.27mm kam lyft) sen 108 grader nock vinkel ca 13mm lyft. ganska snäll för att va en dragrace motor då jag måste ha rätt bra botten vrid före laddtrycket kommer.
vet ej hur man ska kontrolera en avgas temp vid 1000 grader utan labb? vet att jag tidigare lindat ihop 4 givare med stål tråd sen värmt med gasen lite försiktigt då ser man om de följer varandra
mvh jens
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Jensas B18 comp Vega. 9.50 ET/A Fällfors 2016!
p.hedman skrev:Fan Jens det är tryck i bitarna.
/ Peter
tack jo den börjar röra på sig nu med tanke på att motorn nu bara är på 1790cc och att man har lastat in en massa bly för att köra i comp. ganska enkelt att få en större B20 gå dessa tider speciellt då man använder lustgas och man kan lätta bilen mera. väger nu 1164kg min race vikt men ligger ca 15 kg över det för att inte riskera bli diskad vid vägning.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Jensas B18 comp Vega. 9.50 ET/A Fällfors 2016!
kollade leeak down i dag ska kolla lite mer sen vart det läcker som mest utan insug och grenrör. (extra känslig mätare)
1 2.5/6
2 4.5/6
3 4.3/6
4 3.2/6
1 2.5/6
2 4.5/6
3 4.3/6
4 3.2/6
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Jensas B18 comp Vega. 9.50 ET/A Fällfors 2016!
nu är jag på väg att bli modern har monterar kam cynk nu som Mattias velat ha sen dag 1. blir kul att se om det kan påverka effekten där vid de viktiga 3000rpm på denna bil då man ska stalla upp den.
mvh jens
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Jensas B18 comp Vega. 9.50 ET/A Fällfors 2016!
Vad har du för stallvarv och hur lång tid tar det att stalla den?
Jag tror ändå att automat är bästa för repeterbarhet i reporna och hamnar kanske där ändå.
Får se hur det blir när jag förhoppningsvis kommer ut med touringen nästa säsong.
Börjar med manuell iaf för att få lite körtid.
Jag tror ändå att automat är bästa för repeterbarhet i reporna och hamnar kanske där ändå.
Får se hur det blir när jag förhoppningsvis kommer ut med touringen nästa säsong.
Börjar med manuell iaf för att få lite körtid.