Tittade på Banks video och, tyvärr så leder han in "tänket" på det statiska förhållandet vid överlapp (scavenge)..... När man "fastnar" i att tänka på det viset så är man lurad! Motorn har en extrem energitransfer vid utblåset och den är i högsta grad dynamisk. PULS-energin är extremt stark och det säger nästan inget om verkligheten att diskutera det statiska förhållandet.
Det kan mycket väl vara ett statiskt förhållande som ser "sämre" ut men det dynamiska är bättre (motorn andas effektivare) och det viktiga är att avgasventilen stänger i "rätt" tid så att den dynamiska returpulsen inte trycker tillbaka gas in i cylindern.
I analysen av hans resultat så är det väldigt små skillnader på tre ställen men de är just de små skillnaderna som ger effektökningen. Enligt min bedömning är det som ger mest ökning det högre laddtrycket, det lägre mottrycket i avgassystemet och det högre trycket på kompressorns inlopp.
852Hp + laddtrycksökning ger c;a 872Hp, kallare luft och högre tryck in i kompressorn ger 5-6Hp och flödesökningen i avgassystemet resten.
Huruvida det förbättrade flödet mellan grenrör och turbo förbättrar situationen så kan det visst påverka lite grann men det är inte där de stora vinsterna görs, vinsten som kommer därifrån är beroende av hur mycket av pulsen som når fram till turbinhjulet (gör att hur stor påverkan som kan komma från detta , i hög grad beror på turbons uppbyggnad och design)
1984 Corvette turbo
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2784
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: 1984 Corvette turbo
Kul å se denna tråden igen !
Ang. Banks videorna, kan jag verkligen rekommendera hela serien "Killing a Duramax".
Även om det är Diesel, V8 och 4-Ventils teknik är det mycket lärorikt, även för 2-ventils bensin gubbar.
Banks har hunnit testa en del i sina dagar.
Ang. Banks videorna, kan jag verkligen rekommendera hela serien "Killing a Duramax".
Även om det är Diesel, V8 och 4-Ventils teknik är det mycket lärorikt, även för 2-ventils bensin gubbar.
Banks har hunnit testa en del i sina dagar.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: 1984 Corvette turbo
ja man ska inte anta att han inte vet, han har nog mer erfarenhet de flesta ens kan drömma om, och han kan inte i detalj gå in på djupet i varje avsnitt.
Det måste ju vara lite nöje att se snuttarna också
Det måste ju vara lite nöje att se snuttarna också
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!