1984 Corvette turbo
1984 Corvette turbo
Hej!
Här är lite bider på mitt vinterpyssel.
Eltejpade grenrör
Jag använder en BILTEMA press för att ändra formen på rören och det fungerar riktigt bra.
Förarsidans grenrör börjar bli klart.
Lite mer rör på passagerarsidans grenrör.
Här är lite bider på mitt vinterpyssel.
Eltejpade grenrör
Jag använder en BILTEMA press för att ändra formen på rören och det fungerar riktigt bra.
Förarsidans grenrör börjar bli klart.
Lite mer rör på passagerarsidans grenrör.
Senast redigerad av JoBy den tis dec 22, 2009 1:49 am, redigerad totalt 1 gånger.
Coolt projekt Snygg rör dragning!
Varför inte dubbla turbos när du ändå har 2 grenrör? Kanske blev lite dåligt med plats eller?
Varför inte dubbla turbos när du ändå har 2 grenrör? Kanske blev lite dåligt med plats eller?
Stopping distances become irrelevant because you won’t see the obstacle in the first place. By the time you know it was there, you’ll have gone through the windscreen, through the Pearly Gates and be half way across God’s breakfast table.
Det är mycket man behöver dubbelt av med dubbeturbo. Jag ville hällre bygga enkelturbo.
Jag har iofs sett att det går att får plats med tom bigblock och två jätteturbo under huven.
http://www.vetteforum.org/showthread.php?t=3547
Jag har iofs sett att det går att får plats med tom bigblock och två jätteturbo under huven.
http://www.vetteforum.org/showthread.php?t=3547
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21679
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
kul att fler än jag bygger v8 enkel turbo!
vad har du för grejor i övrigt i motorn mm, recept?
vad har du för grejor i övrigt i motorn mm, recept?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Här är det massor med bilder på en del av det jag utsatt Corvetten för.
http://www.joby.se/corvette/
Bakaxeln är utbytt till Dana44 med 3.45 utväxling (Orginal var Dana36 med 3.07)
Växellådan är utbytt till 4L80E med TCI T-Com styrdator. (Orginal var th700r4)
Kardan måttbeställd från Strange Engineering.
Orginal 350 block.
Orginal kolvar ( Smidda TRW 464664 )
Orginal stakar.
Orginal vev.
Balanserat och monterat med Clevite77 lager och ARP-bult.
Topparna är AFR190 med 74cc förbränningsrum och angle plug.
http://www.airflowresearch.com/pages/190sbc_sh.htm
CompCams 12-404-4 kam
CompCams lyftare, stöstänger och rulltoppsvippor.
Ombyggt Holley Stealth Ram insug för att få plats under huven. (Se bilder på sidan)
Lågohmiga spridare som jag har mätt till ca 1200cc/min vid 3 bar.
SX bränsletrycksregulator
Haltech E6K
Laddkylare 'kineskopia' med 600x300x100 cellpaket och 3" anslutningar.
Wastegate 50mm HKS-kopia
Dumpventil 50mm.
Garrett GT4288
Det är vad jag kommer på nu.
http://www.joby.se/corvette/
Bakaxeln är utbytt till Dana44 med 3.45 utväxling (Orginal var Dana36 med 3.07)
Växellådan är utbytt till 4L80E med TCI T-Com styrdator. (Orginal var th700r4)
Kardan måttbeställd från Strange Engineering.
Orginal 350 block.
Orginal kolvar ( Smidda TRW 464664 )
Orginal stakar.
Orginal vev.
Balanserat och monterat med Clevite77 lager och ARP-bult.
Topparna är AFR190 med 74cc förbränningsrum och angle plug.
http://www.airflowresearch.com/pages/190sbc_sh.htm
CompCams 12-404-4 kam
CompCams lyftare, stöstänger och rulltoppsvippor.
Ombyggt Holley Stealth Ram insug för att få plats under huven. (Se bilder på sidan)
Lågohmiga spridare som jag har mätt till ca 1200cc/min vid 3 bar.
SX bränsletrycksregulator
Haltech E6K
Laddkylare 'kineskopia' med 600x300x100 cellpaket och 3" anslutningar.
Wastegate 50mm HKS-kopia
Dumpventil 50mm.
Garrett GT4288
Det är vad jag kommer på nu.
Fränt!
Ser som sagt lite trångt ut...
Ser som sagt lite trångt ut...
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Jag hade en massa problem förra sommaren så turbon kom aldrig på plats. Efter att turbinen hade rasat parkerade jag för vintern.
Den här sommaren är däremot allt på plats.
För en vecka sedan var jag klar och startade med turbo för första gången. Nu verkar allt funka perfekt. Efter några mils provkörning och mappning av området med laddtryck var det dags att byta fjäder i wastegaten. Den som satt i gav drygt 5 psi och jag bytte till en som gav drygt 10 psi. Jag har tänkt ladda 15 psi men jag tycker den går riktigt bra redan nu. Det blir kolmaskar lite överallt.
I lägre farter finns inget fäste. Den släpper ordentligt i 70 km/h. Om jag stämplar vid ca 100 km/h känns det att den fortfarande har problem med greppet men därefter skjuter det på bra och det tar inte lång stund till 200. Den blir säkert ännu roligare med 5 psi till.
I onsdags var jag till motorbanan i härnösand.
Här är en bild från 'pacecar-varvet' innan man fick åka fri fart.
Och här är en liten film. Det är lite sådär med greppet efter kurvan.
Den här sommaren är däremot allt på plats.
För en vecka sedan var jag klar och startade med turbo för första gången. Nu verkar allt funka perfekt. Efter några mils provkörning och mappning av området med laddtryck var det dags att byta fjäder i wastegaten. Den som satt i gav drygt 5 psi och jag bytte till en som gav drygt 10 psi. Jag har tänkt ladda 15 psi men jag tycker den går riktigt bra redan nu. Det blir kolmaskar lite överallt.
I lägre farter finns inget fäste. Den släpper ordentligt i 70 km/h. Om jag stämplar vid ca 100 km/h känns det att den fortfarande har problem med greppet men därefter skjuter det på bra och det tar inte lång stund till 200. Den blir säkert ännu roligare med 5 psi till.
I onsdags var jag till motorbanan i härnösand.
Här är en bild från 'pacecar-varvet' innan man fick åka fri fart.
Och här är en liten film. Det är lite sådär med greppet efter kurvan.
- Cpt Tuttle
- Forumsberoende
- Inlägg: 1833
- Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
- Ort: Kalix
- Kontakt:
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21679
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
mycket frän vägbil!
du har inte funderat på nån bromsning?
hur stor var turbon och på vilka rpm laddar den?
du har inte funderat på nån bromsning?
hur stor var turbon och på vilka rpm laddar den?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Turbon är en Garrett GT4288N från Volvo.Jens Gustavsson skrev:mycket frän vägbil!
du har inte funderat på nån bromsning?
hur stor var turbon och på vilka rpm laddar den?
Compressor:
Inducor 65 mm
Exducor 88 mm
0.72 A/R
54 Trim
Turbine:
Inducor ?? mm
Exducor 68 mm
1.22 A/R
?? Trim
När jag stampar på så släpper turbinen upp motorn till ca 3000 rpm och där spoolar turbon direkt. Jag vet inte vid hur låga varv den skulle ladda men säkert före 2500 rpm iallafall.
Jag bromsade på motornord ifjol men då var turbinen i lådan redan dålig och oljan svart. Den orkade bara en bromsning sedan slirade det bara.
Resultatet blev 230 hk på hjulen.
9:1 i komp, alutoppar, E85 och motorn sög genom laddkylaren. När den kom upp i 4000 så såg jag att den började bygga vakum i plenumet trots öppet spjäll så det har gått att få lite mer effekt även som sugmotor.
Formen på kurvan tycker jag däremot är bra. Den tappar ju inte direkt orken på högre varv. Vridet är ju hyfsat genom hela registret.
Jag har tänkt bromsa motorn även denna sommar men först ska jag höja laddtrycket till 15 psi.
Lyfter in lite gammal info från denna tråd:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... ight=turbo
Bromsningen på MotorNord.
627 rwhp vid 4200 rpm.
1086 Nm vid 4000 rpm.
Om man räknar på 18% förluster i lådan ( 4L80E ) så blir det 765 hk och 1324 Nm på motorn ... kring 4000 varv ...
Det är fortfarande orginalblock, orginalvev, orginalstakar och orginalkolvar från 1984 i den.
Här är två utskrifter från bromsningen, först vrid och effekt, sedan laddtryck och effekt.
Senare mätning av avgastryck ...
Vid 5000 varv var det ca 3 bar ... Inte helt bra.
Turbon var alltså för liten och jag köpte en större som av Jens.
Jag tog några bilder för att visa skillnaden på min gamla GT4288N och nya TBP7501.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... ight=turbo
Bromsningen på MotorNord.
627 rwhp vid 4200 rpm.
1086 Nm vid 4000 rpm.
Om man räknar på 18% förluster i lådan ( 4L80E ) så blir det 765 hk och 1324 Nm på motorn ... kring 4000 varv ...
Det är fortfarande orginalblock, orginalvev, orginalstakar och orginalkolvar från 1984 i den.
Här är två utskrifter från bromsningen, först vrid och effekt, sedan laddtryck och effekt.
Senare mätning av avgastryck ...
Vid 5000 varv var det ca 3 bar ... Inte helt bra.
Turbon var alltså för liten och jag köpte en större som av Jens.
Jag tog några bilder för att visa skillnaden på min gamla GT4288N och nya TBP7501.