Ford Capri cosworth 24v

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Ford Capri cosworth 24v

Inlägg av mattias »

Jorden i deras diagram är troligen en skärmjord för att minska radiostörningar.

Du ska ha inställningen för "Ign trigger edge" vald som : "-ve edge (DWELL)", alltså fallande flank.
Signalen från styrsystemet går hög (12V, tändmodulen börjar jorda spolen) och sedan låg (0V, tändspolen skjuter gnistan).
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Jimmyhoffa
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 61
Blev medlem: tor jun 14, 2012 8:45 pm

Re: Ford Capri cosworth 24v

Inlägg av Jimmyhoffa »

Tackar, som jag började misstänka!
Tror tyvärr att jag bränt tändningsmodulen, beställt nya.
Så jag kan inte prova förrän dom nya kommit.
Ska ställa om sprutet på en gång så jag inte bränner fler!
Jimmyhoffa
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 61
Blev medlem: tor jun 14, 2012 8:45 pm

Re: Ford Capri cosworth 24v

Inlägg av Jimmyhoffa »

Den tände till och gick i 2s i alla fall. Gick jätteilla men det är på rätt väg känns det som. Blev alldeles för ivrig nu när jag bytt tändmodul och ställt sprutet rätt. Tack för guiden. Tror jag får backa bandet lite och kolla så tändning står rätt och att den tänder på rätt ställe.
Jimmyhoffa
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 61
Blev medlem: tor jun 14, 2012 8:45 pm

Re: Ford Capri cosworth 24v

Inlägg av Jimmyhoffa »

En liten uppdatering, bilen har startat och gått relativt bra. Tyvärr så varar ingen lycka allt för länge. Ingen laddning från generatorn tyvärr. Kan vara att den behöver spänning för att kunna leverera, tyvärr slutade bilen starta innan jag hann prova. Varvtalssignalen som varit stabil mellan 150-180rpm är nu nere på 20-50rpm eller ingenting alls.

Tänkte att det var mina fulkopplingar som ställt till det. Ansåg att bilen hade ju startat så fint tidigare, jag kapar och snyggar till installationen. Tyvärr efter att jag gjort en seriös installationen av kabeldragningen, kvarstod mitt problem. Såg då på ett forum att man skulle koppla bort -ve från ECU-plinten om man har hallgivare, vilket jag gjorde (pin 40 &41). Passade även på att ta bort kablar från kopplingsplinten som jag inte använder från sprutet, om de skulle störa på något sätt. Fortfarande samma problem, rpm hoppar upp och ner mellan 20 till 70-80 som bäst, någon enstaka sekund över 100. När rpm signalen passerar 100 det är då den verkar villig och starta.

Tänkte att detta kunde vara spänningsrelaterat för den verkar villigare när batteriet är fulladdat. Men ibland försvinner varvtalssignalen helt. Även "syl cynk" är helt åt fanders när det blir såhär, den fladdrar mellan 0-250 cirka.

"cylinder I/P lead" fick en konstig inställning 304 grader, men jag var tvungen att flytta den så långt för att få den i närheten. Kan det ställa till det så att den inte riktigt vet i vilket kvarter den är i vid start?

När den väl startat, vilket inte hänt många gånger verkar den gå relativt bra med trovärdigt varvtal. Till och med tomgångsstyrningen verkade fungera sist jag fick igång den.

Läst att jorden kan ställa till det om den inte har 100% kontakt. Kollade nyss jordningen mot blocket och den satt bra, om det inte är en kabel som spökar någonstans. Känns märkligt att det skulle vara mjukvarurelaterat.

Kan någon komma med förslag, vad som skulle kunna vara fel? Kan mitt sprut vara problemet? Vanliga misstag kabeldragning? Programinställning?

Autronic SM4
Vevaxel: Ford originalgivare, 2-trådig
Kamgivare: Autronics hallgivare 3-trådig.
Tempgivare: Verkar fungera och visa ungefärligt rätt.
Jimmyhoffa
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 61
Blev medlem: tor jun 14, 2012 8:45 pm

Re: Ford Capri cosworth 24v

Inlägg av Jimmyhoffa »

Testing!

Bild

Påväg till mappning som gick sådär. Bränsletrubbel, bränslefilter tätt, glödande bränslerelä etc. Tyvärr har inte skärmbreddarna kommit dit än så det ser lite konstigt ut. Men den ser elak ut som grannen brukar säga.

Mest troligt blir det nya spridare, mappning, lite lackering och söka dispans för ännu högre effekt. Den visade tendenser på att gilla laddtryck.
Bilagor
5C629D8A-D8A0-40DB-B332-BC4771F95E70.jpeg
Skriv svar