Ford Capri cosworth 24v

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Ford Capri cosworth 24v

Inlägg av therealpinto »

Visst var det Scorpio bakvagn?

Om du ändrar höjden på klumpens infästning så tiltar du ju hela bakvagnsbryggan så ändras alla vinklar. Jag tycker inte att det är en bra metod... även om statisk camber kanske ändras så blir massa annat konstigt också.

Stumt monterad bakvagn ger väldigt mycket transmissionsljud i bilen, jag rekommenderar det inte. Men besiktningsmässigt är det egentligen inget problem.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Ford Capri cosworth 24v

Inlägg av Kadett4wd »

När jag 4wd konverterade min kadett så grunnade jag en stund på Calibraaxelns dumma konstruktion.
Den ändrar iofs inte vinklarna med lägesändring av klumpen.
Men om axeln skulle sitta i samma nivå som i calibra och med min tilltänkta rideheight skulel alla hjulvinklar dra iväg nå så förbenat.

Så jag slaktade av alla fästen, silentblock mm mm, förstärkte tröskellådorna rejält och svetsade bryggan stum i trösklarna samt i en hemgjord balk baktill mellan std rampipor.
Bild
på bilden en std bakvagn.
Med denna enkla modifikation kunde jag flytta upp axeln en hel del i karossen, jag vann markfrigång samt hjulvinklarna blev helt okej direkt.
Ha dock i åtanke att eventuella knutkors på kardanen kan få det svettigt, i mitt fall var det okej eftersom kardanen innehöll CV-joints.

Jag hängde sedan upp diffklumpen i polyurethan bussningar och eftersom bärarmarna satt i bussningar så blev det inget vägljud alls.
'bananbalken' hjälpte sedan mao till att styva upp rumpan rejält eftersom den blev bärande.
bilen var väldigt stabil, faktiskt nästan anmärkningsvärt stabil, 4wd bilar brukar vara helvilda då de spinna och vilja gå åt alla håll samtidigt.
Jag märkte knappt att det spann, kunde i stort sett släppa ratten och kliva av kopplingen hyfsat brutalt.
Vände man och spanade in spåren likt en 11årig pojk som sladdat med cykeln så såg man att den spunnit på alla 4 hjulen, men gått nääääästan helt rakt, bara lite lite lite sladd. :D

Med det sagt, så ville jag bara skriva att det GÅR att stumma axeln i rumpan och få lite positiva resultat bara man tänker till lite ;)

Mvh
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Ford Capri cosworth 24v

Inlägg av therealpinto »

Visst går det att montera själva hjulupphängningen stumt men det kräver ju ganska mycket arbete eftersom man ska separera balken och diffen. Sierra/Scorpio har ju exakt samma princip som Calibra/Vectra 4x4.

Men nu började jag tänka. Vilken årsmodell av Scorpio tog du bakvagnen från? De sista årsmodellerna (1997-98) fick väl en diffklump som var gummiupphängd i bryggan, isolerad från balken. En sådan bakvagnsbalk skulle man kunna montera stumt utan större bekymmer.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Ford Capri cosworth 24v

Inlägg av Kadett4wd »

ja visst är det jobb,, men det är värt det.. satan så stabil den blev i rumpan.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Jimmyhoffa
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 61
Blev medlem: tor jun 14, 2012 8:45 pm

Re: Ford Capri cosworth 24v

Inlägg av Jimmyhoffa »

Min bakvagn kommer från samma bil jag slaktade motor och allting annat, scorpio cosworth -95. Det är inte så stora ändringar jag behöver göra ca. Ett par cm i bakkant diffklumpen borde göra susen, och där bygger jag om så att den också blir stum när man drar åt efter bakvagnsjustering. Jag tror inte jag kommer få så elaka vinklar för sista knutkorset men jag ska mäta till helgen för att kunna räkna på det ungefärliga verkliga vinkeländringarna.

Just nu pekar hjulen ganska mycket inåt i överkant pga. placering av hela bryggan. Jag skulle vilja få ut övre däckkant ca. 1-1,5cm.
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Ford Capri cosworth 24v

Inlägg av therealpinto »

Du får kanske ta lite foton om jag ska kunne ge vettig feedback. Men jag tycker som sagt att vinkling av hela bryggan borde ge fel effekt.

Vill du justera camber och toe går det utmärkt att göra genom att shimsa lagerhusen. Man kan också montera excenterskruvar från/för BMW i bärarmarnas infästningar för att kunna justera mer.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Ford Capri cosworth 24v

Inlägg av Kadett4wd »

ja, vinklar du hela bryggan ändrar det massvis med vinklar och fästespunkter mot tilltänkt färdriktning, paralellt uppåt är enda lösningen om du vill få oförändrade vinklar.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Jimmyhoffa
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 61
Blev medlem: tor jun 14, 2012 8:45 pm

Re: Ford Capri cosworth 24v

Inlägg av Jimmyhoffa »

Hm, jag får utvärdera och lägga upp bilder på bakvagnen. Kommer nog sätta uniballs ändå, de är redan beställda! Med uniballsen kan jag iallafall justera bakvagnen så den blir parallell med färdriktningen. Beroende på hur jag fäster uniballsen så kan jag paralellförflytta bryggan lite uppåt och justera resten med shims, jag har sett att sånna finns att köpa lösa någonstans.
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Ford Capri cosworth 24v

Inlägg av therealpinto »

Visst kan du göra det men räkna med ett ordentligt liv inne i bilen. Jag har röda polyuretanbussningar med förstorad bussningshylsa (mindre flex kvar alltså) och jag får in rätt mycket transmissionsljud från diffen i bilen.

När jag byggde mina fästen för bakvagnen så satte jag dem cirka 25 mm högre i bilen än jag behövde, sedan har jag shimsad hela bakvagnen nedåt för att få vettiga vinklar på bärarmarna i den ride height jag vill ha.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Jimmyhoffa
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 61
Blev medlem: tor jun 14, 2012 8:45 pm

Re: Ford Capri cosworth 24v

Inlägg av Jimmyhoffa »

Skulle ta någon bild som förklarade hur bakvagnen såg ut, se bilder.
Bild
Bild

Här ser man att diffen sitter stumt i bakvagnsbryggan. Blev inte så mycket gjort som jag hade tänkt, utan mest funderingar hur de stumma infästningarna skulle se ut! Det är mycket att tänka på om man vill kunna justera.
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Ford Capri cosworth 24v

Inlägg av therealpinto »

Precis, det där är "gamla" varianten.

Med stötdämparna framför hjulen, som du har dem monterade nu, krävs det enligt min erfarenhet dämpare som man kan justera till väldigt mycket dämpning. Detta eftersom man får så dålig "motion ratio" (för varje cm hjulet rör sig, rör sig dämparen mycket mindre pga utväxlingen som blir). Jag hade enorma problem med hjulstuds tills jag flyttade dämparen bakom hjulet, där den sitter på Sierra/Scorpio sedan/combi-kupé original.

Jag ser att du har grov kränghämmare bak också, den kan vara väl grov på en relativt lätt bil. Men du får testa och se hur det funkar.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Jimmyhoffa
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 61
Blev medlem: tor jun 14, 2012 8:45 pm

Re: Ford Capri cosworth 24v

Inlägg av Jimmyhoffa »

Hej!

Måste bara visa att projektet lever. Köpt en massa grejer i vinter så jag kan börja med grenrör, wastegate, dump, laddkylare, mellanaxel från mustang V6 som passar på lådan iallafall. Turbon vart en garret td04b, den räcker nästan ända fram men fick den till rätt pris. Drevsats till lådan med förstärkning som jag vart tvungen att göra eftersom femman var sallad vid köpet av den. Buren gjordes bara om fyra gånger i vinter innan jag blev nöjd med den.

Lite bilder kommer också.

Bild

Bild

Bild



Kommentera gärna även om det är vääääldigt långt mellan mina uppdateringar.

Vi provar igen, nu ligger bilderna i samma mapp som tidigare som är offentlig. Ville skapa en för 2015 för att det börjar vara så många. Lite struligt med onedrive inställningarna, verkade inte som om det gick ha flera offentliga mappar???
Senast redigerad av Jimmyhoffa den tis jan 19, 2016 8:05 pm, redigerad totalt 10 gång.
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Ford Capri cosworth 24v

Inlägg av therealpinto »

Bilderna verkar inte funka...

Du uppdaterar oftare än jag ;-)

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Jimmyhoffa
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 61
Blev medlem: tor jun 14, 2012 8:45 pm

Re: Ford Capri cosworth 24v

Inlägg av Jimmyhoffa »

Provar igen, jag själv ser dom, även om jag är utloggad från hotmail onedrive. Hoppas att det funkar med bilderna nu!
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Ford Capri cosworth 24v

Inlägg av The »

Jag ser inte heller några bilder.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Skriv svar