Ford Capri cosworth 24v

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Jimmyhoffa
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 61
Blev medlem: tor jun 14, 2012 8:45 pm

Re: Ford Capri cosworth 24v

Inlägg av Jimmyhoffa »

Eftersom det sket sig med firman som skulle svetsa en bmw zf låda, så har jag börjat leka med tanken igen om en adapterplatta. Är det någon som har eller vet var det finns cad-filer på biltmönster bmw zf samt fords V6:a. Filerna kan vara separata eftersom då caddar jag till resten själv. Jobbar med CAD och har dessutom CAD hemma.
Det tråkiga är att jag har ingen tillgång att mäta och överföra till CAD.
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Ford Capri cosworth 24v

Inlägg av Mikael S »

Dom har säkert byggt fixturen efter MT-75 växellåda. Finns några stycken sådana ZF hybrider i det här landet
Jimmyhoffa
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 61
Blev medlem: tor jun 14, 2012 8:45 pm

Re: Ford Capri cosworth 24v

Inlägg av Jimmyhoffa »

I väntan på någon lösning gällande växellåda så har jag köpt fälgar i USA stuk. De blev lite fetare än vad jag hade tänkt från början men kunde inte låta bli. Första bilden så ser man när jag hade tagit hem bilen med dom gamla däcken. Sedan har jag grov kapat bara för att se hur jag ska göra sen. 245 har lite stretch och de andra paret har 255. Bilen har ca. 20cm frigång mätt från underkant sparklåda, lägre går inte då finns det ingen frigång när fjädringen bottnar.

Bild

Bild

Bild

Kommer få sätta spacers, fick sätta fyra brickor nu för att inte däcket skulle ta i coiloverna fram. Bak gick det hur bra som hellst. Coolt blir det i alla fall :angryfire:
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Ford Capri cosworth 24v

Inlägg av Mikael S »

Bra bra förutom att profilen skulle varit halva höjden på däcken :) Allt över 40 är för traktorer ;)
Jimmyhoffa
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 61
Blev medlem: tor jun 14, 2012 8:45 pm

Re: Ford Capri cosworth 24v

Inlägg av Jimmyhoffa »

Håller med om profilen men de följde med fälgarna, de får sitta på under byggtden. Nu vet jag snart hur mycket som måste breddas. Får se vilken skärmbreddning det blir, om det blir i plåt eller Nissans gamla skärmbreddare men de kan bli för lite.
Jimmyhoffa
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 61
Blev medlem: tor jun 14, 2012 8:45 pm

Re: Ford Capri cosworth 24v

Inlägg av Jimmyhoffa »

Har precis beställt spacers som breddar 16mm från England, blev ca. 1200 spänn för samtliga inklusive pinbultar. Verkar som om en här på forumet kanske kunde hjälpa till gällande svetsning av låda, jag fick till svar att han letade jiggen.
Jimmyhoffa
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 61
Blev medlem: tor jun 14, 2012 8:45 pm

Re: Ford Capri cosworth 24v

Inlägg av Jimmyhoffa »

Har fått en bra start på mina skärmbreddare, fram har jag punktat färdigt och det återstår lite finjustering så att det blir en fin radie hela vägen. Tog lite bilder som visar lite bättre hur det kommer se ut. Orkade inte köra in på småtimmarna så jag har bara grovkapat och flyttat upp fjädringen max bak för att simulera när fjädringen bottnar.

Bild

Bild

Bild
Jimmyhoffa
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 61
Blev medlem: tor jun 14, 2012 8:45 pm

Re: Ford Capri cosworth 24v

Inlägg av Jimmyhoffa »

Det var ett tag sen, men det har ändå hänt lite saker. Jag har fortsatt med skärmbreddarna så nu sitter alla fyra där. Kommer behövas justering av dom när de är helsvetsade.

Jag har skrivit tidigar att det skulle bli en adapterplatta och innan det en svetsad bmw zf låda, det blir ingen av dessa plan B varianter eftersom jag tittade på bildelsbasen och hittade nästan inga zf lådor. Dessutom kommer en adapterplatta bli ganska dyr eftersom jag har ingen stor fin utrustning eller bekanta med sådan utrustning. Igår dyrbeställde jag en sprängkåpa till min borg warner låda som passar på ford cologne motorn från Burton power. När denna BW-låda går sönder så blir det en tremec. Nu kommer jag i allafall vidare och kan fortsätta. Jag bara längtar efter att få se när motor och låda är på plats.
lenin
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 95
Blev medlem: mån jul 21, 2008 8:58 pm

Re: Ford Capri cosworth 24v

Inlägg av lenin »

Ruggigt fräckt detta här! Tummar upp :)
Jimmyhoffa
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 61
Blev medlem: tor jun 14, 2012 8:45 pm

Re: Ford Capri cosworth 24v

Inlägg av Jimmyhoffa »

Satt och surfade en kväll och såg en Opel som besiktigades och hade fått nedslag på skärmbreddare som täckte för liten del av däcket. Då började jag fundera om mina kan godkännas hos sbp? Som de är nu så går däck och fälg precis innanför men de täcker inte så stor del av omkretsen. Är det någon som vet regler omkring detta.

Vore trist att börja om från början och bygga bredare med en helt annan stil för att täcka mer av däcket. Jag är ju så svag för denna typ av breddning.
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Ford Capri cosworth 24v

Inlägg av therealpinto »

Eftersom du lagt upp så fantastiskt stora bilder är det lite svårt att se ;-)

Reglerna finns här:
http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2007nr307.pdf

(17:e kapitlet)

Det finns en skiss där också men det är lite lurigt. De flesta som får bekymmer löser det med stänklappar till regbesiktningen...

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Jimmyhoffa
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 61
Blev medlem: tor jun 14, 2012 8:45 pm

Re: Ford Capri cosworth 24v

Inlägg av Jimmyhoffa »

Jag har inte fått så mycket gjort sista tiden pga. Sjukdomar etc. Men jag är i startgroparna att beställa ett bakstycke till borg warner lådan som flyttar fram spaken till önskat läge. Jag har hittat en till vettigt pris på ebay.

Sedan har jag insett att jag inte är någon plåtslagare efter ett par helgers försök att skapa en vettig skärmkant. Köpte en falsmaskin på jula som fungerade som en påse nötter ( man får vad man betalar för). Men inte är jag ledsen för det, jag har alltid varit svag för typ " rocket bunny" skärmar och jag har hittat några till vettig kurs på badassparts. Dessa är egentligen till Nissan 200 men jag tror att det kan bli riktigt snyggt och coolt. Borde inte vara så mycket jobb att få dessa att passa, betydligt enklare än att göra helt nya skärmkanter.

Någon som har några andra ideer eftersom jag insåg att min första version av skärmkant kommer bara vålla problem i framtiden med tanke på besiktning och sånt.

Bild
Jimmyhoffa
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 61
Blev medlem: tor jun 14, 2012 8:45 pm

Re: Ford Capri cosworth 24v

Inlägg av Jimmyhoffa »

Mitt bakstycke sitter i tullen i USA just nu som skall flytta fram växelspaken ca. 8" om jag inte minns fel, kommer bli perfekt. Jag beställde även rocket bunny paketet som jag nämnde tidigare igår från badassparts. Har snöat in på skärmar och växellåda så det har inte blivit gjort något alls hittills. Det finns ju massor av andra saker att göra men det är inte lika kul som när man har en vision om ett visst byggmoment. Jag vill börja se att det liknar en bil innan jag börjar med de tråkiga sakerna igen som att bygga justering till bakvagnen eller buren, för där kommer jag behöva forska lite till innan jag börjar.

På tal om bur, jag har kollat på sbf (dragracingbur) och blir inte något klokare än vilken dimension jag skall ha på rören. Jag har ju dock kanske lite konstiga önskemål när det gäller buren. Jag vill ha kvar baksätet hellst, men jag skulle också kunna bygga en bur som man komplettera efter att man blivit biten efter en dag på strippen. Eller om man kan komma med smarta lösningar med stag som man skruvar bort när man inte är på strippen så att det går att kliva i och ur bilen enkelt. Den enklaste buren räcker att den klassas in som eftersom jag kommer att lägga mig vid ungefär 400-500 hästar något mer är inte värt som jag bygger.

Staget bakom stolen som man måste ha verkar bli ett aber eftersom det kommer bli mycket svårt att komma in till baksätet då. Givetvis kommer jag ändå komplettera buren med lite mer stag eftersom jag vill styva upp karossen också när man ändå håller på.

Ni får gärna komma med förslag på hur man kan göra för att klassa buren för gatan och även kanske få in den i en enklaste dragracingklassen, tror gränsen gick vid 10s om jag inte minns fel för den enklaste buren.
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Ford Capri cosworth 24v

Inlägg av therealpinto »

Du menar DR-både då gissar jag, det man ibland kallar halvbur, bara bakom stolarna med en stötta framåt?

Det är 45x3 mm som gäller i huvudbågen och 38x3 mm i bältessträvan.

DR-reglementet har inga bra skisser på hur man skulle kunna göra bältessträvan demonterbar men även bakåtsträvorna skulle vara ivägen i baksätet. Jag tycker nog det är klokare att göra hela bågen demonterbar, för de dagar du vill ha folk i baksätet. Gör man framåtsträvan demonterbar går det att göra en båge som kan tas ur (jag kommer ha det så).

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Jimmyhoffa
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 61
Blev medlem: tor jun 14, 2012 8:45 pm

Re: Ford Capri cosworth 24v

Inlägg av Jimmyhoffa »

Jo det är den enkla bågen jag menar som ser ut som en halvbur, men det räcker om den klassas som den även om jag tänkte sätta båge framåt också. Frågan är bara att det verkar otydligt hur man kan göra för att vissa stag skall kunna vara demonterbara för när man kör på gata och vill ha passagerare bak. Jag hittar bara något som de kallar skarvning av rör.

Det jag funderar över är hur man kan göra och få det godkänt på bana med stag som går skruva loss?
Skriv svar