Volvo 16v Turbo Projekt

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Angeland
För mycket laddtryck
Inlägg: 256
Blev medlem: ons feb 03, 2010 11:19 pm
Ort: Kalmar

Volvo 16v Turbo Projekt

Inlägg av Angeland »

Tjena, Köpte Volvo kaross med en motor som skulle vara ganska potent i mitt tycke gav för övrigt 17000:- för ekipaget.

Motorn innehöll följande:

B234F block
Smidda B23 Mahle kolvar
H-profil av okänt fabrikat
Std topp med Gula ventilfjädrar (Fick med en låda med 50kilos fjädrar med)
Ett ganska så välgjort grenrör som någon tigat ihop.
Tial MV-S38 Wastgate
En Kina T70 snurra
4 st Siemens Deka 390cc spridare (fick med 4 st Delphi 1000cc också)

På motorn satt även en 4 puckad sinter och en okänd tryckplatta, satte den i pressen och fick fram att den gav strax över 800kg tryck. Efter den satt det en omsvetsad Getrag 260 låda

Ett Megasquirt V2 MS3 hängde även med och någon 100mm tjock IC

Bild
Angeland
För mycket laddtryck
Inlägg: 256
Blev medlem: ons feb 03, 2010 11:19 pm
Ort: Kalmar

Re: Volvo 16v Turbo Projekt 500hk

Inlägg av Angeland »

Rev isär motorn ikväll för att kika över den lite.

Kommande blir att lämna blocket på toppdeckning och o-ringning och honing samt planfräsa toppen och slipa in ventiler.

Har ställt in siktet på 500hk på motorn

Kom gärna med synpunkter då detta är första gången jag bygger motor.

Bild
Användarvisningsbild
Painlake Racing
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
Ort: Emmaboda

Re: Volvo 16v Turbo Projekt

Inlägg av Painlake Racing »

Ser lovande ut :) Bara skicka pm om du behöver hjälp med något. Jag fixar i nuläget enbart borrning/honing och eventuellt ventiljobb (har ännu inte gjort någon 16v), men har en bekant som antagligen fixar allt som du nämner ovan.

Min fråga är vad som föranleder honingen? Repor? Vändkanter?

Sen ser det ut som att den saknar oljekyl, kan vara bra att ha framöver :)
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Angeland
För mycket laddtryck
Inlägg: 256
Blev medlem: ons feb 03, 2010 11:19 pm
Ort: Kalmar

Re: Volvo 16v Turbo Projekt

Inlägg av Angeland »

Låter ju toppen! Tänkte höra med Astander Engineering här i kalmar vad han ska ha för att fixa allt annars men tar gärna pris av dig med :wink: Fixar du O-ringning med?

Loppen såg lite "blanka" ut och en liten repa i ena cylindern så tänkte att det kunde vara bra att fixa till ytan lite?

Ja en oljekyl kanske vore bra. Har en std. kylare till 740 turbo om det duger? har även en oljekylare till M5 E34 som är bred men inte så hög
Angeland
För mycket laddtryck
Inlägg: 256
Blev medlem: ons feb 03, 2010 11:19 pm
Ort: Kalmar

Re: Volvo 16v Turbo Projekt

Inlägg av Angeland »

Finns det någon som kan tipsa om Mappning här i småland? gärna med rullande landsväg eller dynapack då det börjar bli dåligt grepp ute framåt vintern :lol:
Användarvisningsbild
Painlake Racing
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
Ort: Emmaboda

Re: Volvo 16v Turbo Projekt

Inlägg av Painlake Racing »

Visste inte att Astander fanns kvar?
Oringning fixar jag inte än, men min bekant har nog kommit igång med det :)

Vilken kylare som helst är bättre än inget. Såg bara att det inte satt någon oljefilteradapter med anslutningar för oljekylslangar.

Mappning har jag ingen koll på.

Förresten så har jag ett liknande projekt på gång så vi kan ju bolla lite idéer framöver :)
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Användarvisningsbild
Se88e_K
Forumsberoende
Inlägg: 1065
Blev medlem: tor maj 07, 2009 6:05 pm
Ort: Halmstad

Re: Volvo 16v Turbo Projekt

Inlägg av Se88e_K »

Angeland skrev:Finns det någon som kan tipsa om Mappning här i småland? gärna med rullande landsväg eller dynapack då det börjar bli dåligt grepp ute framåt vintern :lol:
Kan rekomendera http://www.tuneitmotorsport.se/" onclick="window.open(this.href);return false;.
Grusbusen här på forumet. Mappade min bil hos han.
Sebastian Kristensson
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt

Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88
Angeland
För mycket laddtryck
Inlägg: 256
Blev medlem: ons feb 03, 2010 11:19 pm
Ort: Kalmar

Re: Volvo 16v Turbo Projekt

Inlägg av Angeland »

http://www.astander.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Skicka gärna en prisuppgift om du vill, det är honing,toppdeckning och o-ringning jag behöver.



Plockade isär toppen idag, alla tryckare vad kassa och samtliga ventiltätningar var i dåligt skick.

En kompis planade av toppen åt mig så nu ska den vara rak å fin :thumbright:

Bild
Bild
AndreasBede
Lite mer laddtryck
Inlägg: 27
Blev medlem: fre okt 05, 2012 12:41 pm

Re: Volvo 16v Turbo Projekt

Inlägg av AndreasBede »

Provkörde du bilen något när du köpt den? undrar hur det lirade med T70 turbon :) sent spool?
Angeland
För mycket laddtryck
Inlägg: 256
Blev medlem: ons feb 03, 2010 11:19 pm
Ort: Kalmar

Re: Volvo 16v Turbo Projekt

Inlägg av Angeland »

ja jag provade ett par rundor, T70 får bli hyllvärmare. Har en HX35G som ska på istället
Användarvisningsbild
Painlake Racing
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
Ort: Emmaboda

Re: Volvo 16v Turbo Projekt

Inlägg av Painlake Racing »

Hur fungerade den då? Till salu?
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
wiell
För mycket laddtryck
Inlägg: 220
Blev medlem: tis maj 24, 2011 8:16 pm

Sv: Volvo 16v Turbo Projekt

Inlägg av wiell »

maxxtuning har du med i dom småländska skogarna.

from galaxy s3
http://www.facebook.com/WiellsS2" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.garaget.org/?car=78099" onclick="window.open(this.href);return false;
Angeland
För mycket laddtryck
Inlägg: 256
Blev medlem: ons feb 03, 2010 11:19 pm
Ort: Kalmar

Re: Volvo 16v Turbo Projekt

Inlägg av Angeland »

PBM Racing skrev:Hur fungerade den då? Till salu?
Tyckte den var lite seg i spoolen, men går ju säkert få bättre drag med riktig laddtrycksstyrning. Dom kostar ju i stort sätt inget nya så en beg får man väl inte många kronor för så den får nog bli liggande.
Kan vara bra att ha om man får för sig att bygga nån isbil eller liknande.
Angeland
För mycket laddtryck
Inlägg: 256
Blev medlem: ons feb 03, 2010 11:19 pm
Ort: Kalmar

Re: Volvo 16v Turbo Projekt

Inlägg av Angeland »

Slipade lite ventiler idag och ska forstätta med det senare ikväll.


Funderade också på vad ska spelet mellan kolv och cylinder ska ligga runt?
Användarvisningsbild
Painlake Racing
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
Ort: Emmaboda

Re: Volvo 16v Turbo Projekt

Inlägg av Painlake Racing »

Beror på vem man frågar. Mindre än 0,04mm har jag aldrig kört. Jag brukar (beroende på kolvtillverkarens uppgifter och önskemål från motorblockets ägare) försöka hamna mellan 0,05 och 0,08 (volvo rödblock och chrysler sb).
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Skriv svar