Volvo C30 Rallycross
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 704
- Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
- Ort: Sundsvall
Re: Volvo C30 Rallycross
Limmade på några aluminiumplåtar igår. Tyvärr kan jag inte limma på någon plåt där instrumenthuset suttit ännu. Måste vänta tills jag ser hur fästena för rattstången ser ut, vilket innebär att bilen måste komma hem först.
Där du har seglat, där har jag rott!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 704
- Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
- Ort: Sundsvall
Re: Volvo C30 Rallycross
Blev nyfiken att se hur mycket brädan vägde efter att ha klistrat på alla täckplåtar.
Det visade sig att jag var tillbaka på ruta ett. Det gjorde mig sur och mitt tvångsmässiga beteende tvingade mig att fortsätta lätta. Jag kapade loss luckorna som fälls ut då airbagen blåses upp på passagerarsidan. Passade även på att slipa en del plast. Plötsligt stannade vågen på:
Det finns ytterligare lite plåt i instrumentbrädan som går att sprätta loss. Det är lite bökigt, för man måste separera plåten från skumgummit med en spackelspade. Risken är stor att jag måste limma på en aluminiumplåt på baksidan där plåten suttit för att brädan ska hålla formen. Borde ändå landa på runt 2,5 kg.
Det här med att jaga vikt blir man ju lite skadad av. Jag längtar redan tills jag får lägga beställningen på alla aluminium- och titanbultar som ska sitta på bilen. Däremot gruvar jag mig för fakturan på dessa.
Det visade sig att jag var tillbaka på ruta ett. Det gjorde mig sur och mitt tvångsmässiga beteende tvingade mig att fortsätta lätta. Jag kapade loss luckorna som fälls ut då airbagen blåses upp på passagerarsidan. Passade även på att slipa en del plast. Plötsligt stannade vågen på:
Det finns ytterligare lite plåt i instrumentbrädan som går att sprätta loss. Det är lite bökigt, för man måste separera plåten från skumgummit med en spackelspade. Risken är stor att jag måste limma på en aluminiumplåt på baksidan där plåten suttit för att brädan ska hålla formen. Borde ändå landa på runt 2,5 kg.
Det här med att jaga vikt blir man ju lite skadad av. Jag längtar redan tills jag får lägga beställningen på alla aluminium- och titanbultar som ska sitta på bilen. Däremot gruvar jag mig för fakturan på dessa.
Där du har seglat, där har jag rott!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 704
- Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
- Ort: Sundsvall
Re: Volvo C30 Rallycross
Så här såg det ut i garaget tidigare idag, strax innan dom med vita rockarna kom och hämtade mig:
Hade alltså kapat bort allt vad airbagarrangemang heter. Den var i plåt och var limmad mot skumgummit. Fick sprätta loss plåten med en spackelspade, vilket var både drygt och tidsödande. Resultatet blev i alla fall till belåtenhet.
Sedan har jag blivit bekant med begreppet "Gubbj**elslagning" i helgen. Det innebär att man ska laga något som är trasigt, helst provisoriskt. Denna lagning kan man med fördel i ett senare skede byta ut mot en annan provisorisk lagning. Man bör laga sånt som man vet att man är beroende av varje dag på detta sätt, tex gräsklipparen. Som pensionär vaknar man ju före tuppen och har inget vettigt att fördriva dagen med annat än att väcka grannarna med skönsången från en Briggs & Stratton. Det är ju bråttom, för man ska ju hinna klippa några futtiga kvadratmeter innan den dagliga golfrundan som är på eftermiddagen. Ovanstående lagningar utföres lämpligen med najtråd, buntband, eller även med nylonlina. Det absolut bästa scenariot är om någon närstående ombedes att laga något åt en och man inte har nåra verktyg, annat än en laddbar borrmaskin av märket Black & Decker. Dom är ju inte ens bra då det är ström i batteriet. Det är vid dessa tidpunkter man som pensionär kan ta fram sina MacGyvertalanger. Tänk er t ex att få visa en medelålders pojkspoling hur man lagar ett startsnöre på gräsklipparen med en råbandsknop, istället för att byta snöre!!!!
Hade alltså kapat bort allt vad airbagarrangemang heter. Den var i plåt och var limmad mot skumgummit. Fick sprätta loss plåten med en spackelspade, vilket var både drygt och tidsödande. Resultatet blev i alla fall till belåtenhet.
Sedan har jag blivit bekant med begreppet "Gubbj**elslagning" i helgen. Det innebär att man ska laga något som är trasigt, helst provisoriskt. Denna lagning kan man med fördel i ett senare skede byta ut mot en annan provisorisk lagning. Man bör laga sånt som man vet att man är beroende av varje dag på detta sätt, tex gräsklipparen. Som pensionär vaknar man ju före tuppen och har inget vettigt att fördriva dagen med annat än att väcka grannarna med skönsången från en Briggs & Stratton. Det är ju bråttom, för man ska ju hinna klippa några futtiga kvadratmeter innan den dagliga golfrundan som är på eftermiddagen. Ovanstående lagningar utföres lämpligen med najtråd, buntband, eller även med nylonlina. Det absolut bästa scenariot är om någon närstående ombedes att laga något åt en och man inte har nåra verktyg, annat än en laddbar borrmaskin av märket Black & Decker. Dom är ju inte ens bra då det är ström i batteriet. Det är vid dessa tidpunkter man som pensionär kan ta fram sina MacGyvertalanger. Tänk er t ex att få visa en medelålders pojkspoling hur man lagar ett startsnöre på gräsklipparen med en råbandsknop, istället för att byta snöre!!!!
Senast redigerad av Per Ohlsson den mån jun 22, 2015 6:22 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Där du har seglat, där har jag rott!
- Erik Sandström
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 318
- Blev medlem: mån sep 27, 2004 7:52 pm
- Ort: Sävar
Re: Volvo C30 Rallycross
Bra (och ihärdigt) jobbat!!
Re: Volvo C30 Rallycross
Som hade tänt pipan nästa innan mågångPer Ohlsson skrev:Om man skulle vilja lära sig en massa tjuvknep, finns en herre i Tavelsjö som kan berätta en del. Han tillhörde eliten under den tid då SM hade status.
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 704
- Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
- Ort: Sundsvall
Re: Volvo C30 Rallycross
Erik!
Tack!
Jag hittade ett par huvgångjärn i garaget också!
Nisse!
Har för mig att pipan inte ens hade hunnit slockna där i askkoppen på V4:an...
Han lärde mig några knep då vi var och tävlade i Helsingfors. Först var det ju det där med att "tjyvbromsa". Det innebär att man bromsar bara så pass att bromsljusen tänds, i tex närkamp. Det hårdaste var ändå att lägga vänsterfoten ovanpå den högra som man gasar med. Detta för att man inte av ren självbevarelsedrift ska lätta på gasen, då det går så fort att man själv börjar bli rädd. Det kallas för att "fegsläppa"...
Tack!
Jag hittade ett par huvgångjärn i garaget också!
Nisse!
Har för mig att pipan inte ens hade hunnit slockna där i askkoppen på V4:an...
Han lärde mig några knep då vi var och tävlade i Helsingfors. Först var det ju det där med att "tjyvbromsa". Det innebär att man bromsar bara så pass att bromsljusen tänds, i tex närkamp. Det hårdaste var ändå att lägga vänsterfoten ovanpå den högra som man gasar med. Detta för att man inte av ren självbevarelsedrift ska lätta på gasen, då det går så fort att man själv börjar bli rädd. Det kallas för att "fegsläppa"...
Där du har seglat, där har jag rott!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 704
- Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
- Ort: Sundsvall
Re: Volvo C30 Rallycross
Det började så här i kväll. En borrkassett och två batterier senare såg det ut så här:
Ungefär två hekto lättare än original med andra ord.
Där du har seglat, där har jag rott!
Re: Volvo C30 Rallycross
Hålborrat är fränt, bilen ser ju om inte annat snabbare ut.
Knepet med två fötter på gasen hade jag ej hört förut, skrattade högt när jag läste det!
Knepet med två fötter på gasen hade jag ej hört förut, skrattade högt när jag läste det!
Wiktor Danielsson
Re: Volvo C30 Rallycross
Du har ju missat att hålborra skruvarna.... och det ser ju ut att gå å kapa längden på dom också!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 704
- Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
- Ort: Sundsvall
Re: Volvo C30 Rallycross
Wikimoe!
Gissa om jag gapskrattade då han berättade om när han körde över huven på Martin Schankes bil och gasade så det blev en kolmask efter däcket....
Norrmannen hade sett svart ut i ögonen då han kom för att skälla i depån, men sken upp då han såg att det satt Kugelfischer på Saaben.
fugazi!
Bra att du väcker mig, för jag tänkte inte på det...
Nu kommer jag istället ta det hela en bit längre, genom att byta till aluminiumbultar. Dom där torxskallarna blir ju inte bra om man borrar dom.
Har lämnat iväg gångjärnen på pulverlack ikväll, så det ska bli spännande att se resultatet imorgon.
Gissa om jag gapskrattade då han berättade om när han körde över huven på Martin Schankes bil och gasade så det blev en kolmask efter däcket....
Norrmannen hade sett svart ut i ögonen då han kom för att skälla i depån, men sken upp då han såg att det satt Kugelfischer på Saaben.
fugazi!
Bra att du väcker mig, för jag tänkte inte på det...
Nu kommer jag istället ta det hela en bit längre, genom att byta till aluminiumbultar. Dom där torxskallarna blir ju inte bra om man borrar dom.
Har lämnat iväg gångjärnen på pulverlack ikväll, så det ska bli spännande att se resultatet imorgon.
Där du har seglat, där har jag rott!
Re: Volvo C30 Rallycross
Det där är bara en av alla dråpliga historier man hörtPer Ohlsson skrev:Gissa om jag gapskrattade då han berättade om när han körde över huven på Martin Schankes bil och gasade så det blev en kolmask efter däcket....
Norrmannen hade sett svart ut i ögonen då han kom för att skälla i depån, men sken upp då han såg att det satt Kugelfischer på Saaben.
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 704
- Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
- Ort: Sundsvall
Re: Volvo C30 Rallycross
Nisse!
Antar att han har en hel del trevliga minnen från sin aktiva karriär.
Tomas Arnesson har pulverlackat gångjärnen åt mig. Jag packeterade dom snyggt men väntar med att montera ihop dom tills jag fått hem de nya bultarna.
Antar att han har en hel del trevliga minnen från sin aktiva karriär.
Tomas Arnesson har pulverlackat gångjärnen åt mig. Jag packeterade dom snyggt men väntar med att montera ihop dom tills jag fått hem de nya bultarna.
Där du har seglat, där har jag rott!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 704
- Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
- Ort: Sundsvall
Re: Volvo C30 Rallycross
Idag kom det en liten pump!
Har funderat en del på vattenflöden genom rör. Undrar hur många liter/minut man kan få igenom ett rör med invändig dia 31 mm, resp 24 mm?
Där du har seglat, där har jag rott!
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 52
- Blev medlem: ons okt 29, 2014 4:23 pm
- Ort: Gustafs, Dalarnas Län, Sweden
- Kontakt:
Re: Volvo C30 Rallycross
Räkna ut tvärsnittsarean på rören så kan du sedan räkna ut hur många % mer du får igenom ett 31 jämfört med 24mm. Men sen beror det mycket på pumpen såklart.