Volvo C30 Rallycross
Re: Volvo C30 Rallycross
Stiligt! Hur går det på motorfronten?
"När HX60 talar lyssnar man"
Gammalt dragracingordspråk.
Gammalt dragracingordspråk.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 704
- Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
- Ort: Sundsvall
Re: Volvo C30 Rallycross
Love!
Ja, jag har insett fördelar med fresh-air, så en sån ventil har jag köpt. Övriga ändringar är att man snart måste åka med enkelspjäll, så jag kommer bygga om till e-gas. Detta innebär att jag får en del grejor över.
Det blir till att bygga om hela insugssystemet, men jag är ju van att göra om allt som jag gjort fel...
Ja, jag har insett fördelar med fresh-air, så en sån ventil har jag köpt. Övriga ändringar är att man snart måste åka med enkelspjäll, så jag kommer bygga om till e-gas. Detta innebär att jag får en del grejor över.
Det blir till att bygga om hela insugssystemet, men jag är ju van att göra om allt som jag gjort fel...
Där du har seglat, där har jag rott!
Re: Volvo C30 Rallycross
När man väl satt sig in i funktionerna som finns med e-gas vill man inte vara utanPer Ohlsson skrev:Ja, jag har insett fördelar med fresh-air, så en sån ventil har jag köpt. Övriga ändringar är att man snart måste åka med enkelspjäll, så jag kommer bygga om till e-gas.
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1046
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: Volvo C30 Rallycross
Vad är tanken med att bara tillåta enkelspjäll? Får man ha både och.........?
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 704
- Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
- Ort: Sundsvall
Re: Volvo C30 Rallycross
Nisse!
Har faktiskt inte så mycket koll på fördelarna med själva E-spjället annat än att det går att sköta responsen direkt i spjället. Dock måste man ha singelspjäll om man ska ha fresh-air. Där ser jag fördelarna, för då slipper man att bilen skjuter på in i böjarna då man ska bromsa. Tror helt enkelt att den blir mycket mer lättkörd då.
Thunderbolt!
Man har mycket bättre gassvar med multispjäll, vilket är bra när man ska ut ur svängar. Dock är inte flera spjäll tillåtet från 2023 med fresh-air och E-gas är ju framtiden... Åtminstone tills elbilar är det enda tillåtna.
Har faktiskt inte så mycket koll på fördelarna med själva E-spjället annat än att det går att sköta responsen direkt i spjället. Dock måste man ha singelspjäll om man ska ha fresh-air. Där ser jag fördelarna, för då slipper man att bilen skjuter på in i böjarna då man ska bromsa. Tror helt enkelt att den blir mycket mer lättkörd då.
Thunderbolt!
Man har mycket bättre gassvar med multispjäll, vilket är bra när man ska ut ur svängar. Dock är inte flera spjäll tillåtet från 2023 med fresh-air och E-gas är ju framtiden... Åtminstone tills elbilar är det enda tillåtna.
Där du har seglat, där har jag rott!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1046
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: Volvo C30 Rallycross
Jo att multispjäll är bättre vet jag, men undrade mer varför det förbjuds, och om man kunde gå runt regeln med att både ha multi och singelspjäll, singelspjället skulle ju kunna ha en helt annan utväxling och i princip öppna fullt direkt från tomgång, och resten skötas av multispjällen, men de har säkert formulerat regeln så det inte går.
Fresh air??? Är det fartless air?
Fresh air??? Är det fartless air?
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 704
- Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
- Ort: Sundsvall
Re: Volvo C30 Rallycross
Thunderbo1t!
Tyvärr styrs vad man får göra av ett rätt snävt reglemente, så man får helt enkelt inte ha multispjäll tillsammans med fresh-air om några år.
Jag går i alla fall inte under benämningen fresh-air!
Det finns ett Youtubeklipp som beskriver rätt bra detta med responssystem:
https://www.youtube.com/watch?v=vPE-4727Psk
Tyvärr styrs vad man får göra av ett rätt snävt reglemente, så man får helt enkelt inte ha multispjäll tillsammans med fresh-air om några år.
Jag går i alla fall inte under benämningen fresh-air!
Det finns ett Youtubeklipp som beskriver rätt bra detta med responssystem:
https://www.youtube.com/watch?v=vPE-4727Psk
Där du har seglat, där har jag rott!
Re: Volvo C30 Rallycross
Det är ju en av fördelarnaPer Ohlsson skrev:Nisse!
Har faktiskt inte så mycket koll på fördelarna med själva E-spjället annat än att det går att sköta responsen direkt i spjället.
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 704
- Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
- Ort: Sundsvall
Re: Volvo C30 Rallycross
Nisse,
Man får försöka komma underfund om alla fördelar och sedan försöka kolla mot reglementet vad som är godkänt att göra.
Tar även tillfället i akt att tillönska alla som läser en god jul och ett gott nytt år!
Man får försöka komma underfund om alla fördelar och sedan försöka kolla mot reglementet vad som är godkänt att göra.
Tar även tillfället i akt att tillönska alla som läser en god jul och ett gott nytt år!
Där du har seglat, där har jag rott!
Re: Volvo C30 Rallycross
Mins någon artikel jag läste för flera år sedan om en Supernationell bil där de skulle prova att köra med turbomotor. Där diskutera man att man med e-gas skulle styra effektuttaget mer än själva spjälllägets position för att få bilen mer lik en sugmotorbil där vad jag förstår spjällläget styr effekten.
Anders J
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 704
- Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
- Ort: Sundsvall
Re: Volvo C30 Rallycross
Anders!
Det låter i mina öron som ett sätt att "fuska" med anti-spinn.
Säkert väldigt effektivt och svårt att upptäcka.
Det låter i mina öron som ett sätt att "fuska" med anti-spinn.
Säkert väldigt effektivt och svårt att upptäcka.
Där du har seglat, där har jag rott!
Re: Volvo C30 Rallycross
Är väl bara att gasa mindre..... men inte så lätt när tavlingsjävulen slår till
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 704
- Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
- Ort: Sundsvall
Re: Volvo C30 Rallycross
Nisse!
Jag fick berättat för mig för några år sedan om en Ford med turbomotor som kördes i det Belgiska mästerskapet. Motorn hade en svårkörd karaktär med mycket "kechup". Trots detta var bilen mer överlägsen ju sämre förhållandena blev. Det är ju lite märkligt kan man tycka...
Jag fick berättat för mig för några år sedan om en Ford med turbomotor som kördes i det Belgiska mästerskapet. Motorn hade en svårkörd karaktär med mycket "kechup". Trots detta var bilen mer överlägsen ju sämre förhållandena blev. Det är ju lite märkligt kan man tycka...
Där du har seglat, där har jag rott!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 704
- Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
- Ort: Sundsvall
Re: Volvo C30 Rallycross
Tillverkade några byglar då det fäste jag köpt till vattenpumpen var värdelöst.
Svetsade dessa och nu kommer pumpen ingenvart.
Där du har seglat, där har jag rott!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 704
- Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
- Ort: Sundsvall
Re: Volvo C30 Rallycross
Så ska den sitta.
Där du har seglat, där har jag rott!