Ventonz Garage incl. M535 turbo och verkstadsmaskiner

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
ventonz
För mycket laddtryck
Inlägg: 404
Blev medlem: ons feb 01, 2012 12:03 am
Ort: Gällivare

Re: Ventonz Garage incl. M535 turbo och verkstadsmaskiner

Inlägg av ventonz »

God Jul :santa:
Emil Rova
070 263 54 02

Bmw M535i Turbo
Volkswagen Vento 1.9 TD

Your toyota is fantastic
Användarvisningsbild
ventonz
För mycket laddtryck
Inlägg: 404
Blev medlem: ons feb 01, 2012 12:03 am
Ort: Gällivare

Re: Ventonz Garage incl. M535 turbo och verkstadsmaskiner

Inlägg av ventonz »

Vart en liten handbromsning med S38an tillfälligt, men motor-receptet som förhoppningsvis är ihop till sommaren lyder enligt följande efter en impulsaffär.
M30B35
CP kolvar 92.5mm
PPF H-profil stakar.
M7 kam
PPM vippor.
PPF steg 1 fjädrar.
Sist men inte minst, en HX55 som ska ge lite andningshjälp :twisted:
Bränslemässigt så blir det Magnafuel pumpen igen och 2200cc spridarna.
4-puck och 765 tryckplattan är från föregående motor liksom allt annat..

Som man brukar säga, hatar när man råkar impulsköpa speedparts, och det händer fan för ofta :doh:
Emil Rova
070 263 54 02

Bmw M535i Turbo
Volkswagen Vento 1.9 TD

Your toyota is fantastic
Användarvisningsbild
ventonz
För mycket laddtryck
Inlägg: 404
Blev medlem: ons feb 01, 2012 12:03 am
Ort: Gällivare

Re: Ventonz Garage incl. M535 turbo och verkstadsmaskiner

Inlägg av ventonz »

Får väl dra en rättning igen då:
Vart en liten handbromsning med helsmidda M30in, men motor-receptet som är ihop till sommaren lyder enligt följande efter en impulsaffär.
Fully covid-19 smidd S38
M30-block borrat till 92.5
Säljaren skrev PPF kolvar och stakar så antar att det är DP eller CP kolvar, smidda var dom vad man såg underifrån.
Precision 7675
Precision wastegate
VAG-spolar
Cooperring
Supertech ventiler
Maxxecu spritzle

Maskinen ska vara bromsad 886 whp vid 1.3 bar, sitter i Precision 1260 spridare vilka lär vara i bottnade förbi guds ögon. Slänger väl i mina 2200cc under sommarens gång så man får uppa till lite manligare effekt.

Verkar vara en maxx v1 som sitter i.
Eftersom att jag impulshandlade den här under onsdagen i princip så hann jag ju klicka hem ett Maxxecu Race premium i lördags :hihi: så byter nog ut till den så man får utgångar för alla EGT-givare bland annat. :thumbright:

Bild


Osäkert för tillfället om jag ska göra mig av med helsmidda M30in eller om den blir kvar.
Emil Rova
070 263 54 02

Bmw M535i Turbo
Volkswagen Vento 1.9 TD

Your toyota is fantastic
taz82
Forumsberoende
Inlägg: 561
Blev medlem: sön apr 06, 2008 9:12 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Ventonz Garage incl. M535 turbo och verkstadsmaskiner

Inlägg av taz82 »

Fränt, på riktigt! S38 är det som ger!

Helsmidd M30 kanske kan vara en bra backup för "äldre dar" när bilen mest skall rulla och inte vara så vild? :)
Användarvisningsbild
ventonz
För mycket laddtryck
Inlägg: 404
Blev medlem: ons feb 01, 2012 12:03 am
Ort: Gällivare

Re: Ventonz Garage incl. M535 turbo och verkstadsmaskiner

Inlägg av ventonz »

taz82 skrev:Fränt, på riktigt! S38 är det som ger!

Helsmidd M30 kanske kan vara en bra backup för "äldre dar" när bilen mest skall rulla och inte vara så vild? :)
Helsmidda M30in åkte till en polare i veckan!
S38an är nu provkörd och kvällen slutade med en detonerad mellanaxel :lakrits:
Start på nyasfalt i tvåan är ju inte att rekommendera!
Tvåan torrt brukar ju annars funka fint :hey:
Emil Rova
070 263 54 02

Bmw M535i Turbo
Volkswagen Vento 1.9 TD

Your toyota is fantastic
Användarvisningsbild
ventonz
För mycket laddtryck
Inlägg: 404
Blev medlem: ons feb 01, 2012 12:03 am
Ort: Gällivare

Re: Ventonz Garage incl. M535 turbo och verkstadsmaskiner

Inlägg av ventonz »

Tänkte ju dra en uppdatering från helvetet, men insåg att alla bilder sitter för tillfället fast i SD-kortet från gamla telefonen, och nya tekniska telefoner verkar ju inte ha SD-kortsläsare, men råkade införskaffa en E30 idag med 2.7 liters M20 :hihi:

Men S38an går som tåget, lite problem med att lufta kylsystemet men måste nog flytta upp expansionskärlet, men går klockrent direkt man fått det urluftat..

S6S 420G lådan verkar ha gett upp tillslut då trean har börjat slå ur ibland när man släpper gasen, krävdes ju bara en 24 ventilare på 1.6 bar :twisted:
Har hemma en GS6-53dz som ska svetsas svep på, sen ska det väl dit en Tenaci koppling samtidigt då 765an slirar när man drar ur sexan.
Sen måste jag byta wastegate verkar det som, förra ägaren menade på att det var en 66mm precision men det var en 46a som satt på, hade en 66a liggande hemma så den ska dit när motorn ändå måste ur för besiktning!

Annars på agendan ligger det väl att man ska se över bakvagnsbussningar och fjädring. :doh:
I övrigt så har man ju börjat snegla på Barra träsket :hey:

Slänger in en bild på E30in medans.
Bilagor
ingen reg.jpg
ingen reg.jpg (204.87 KiB) Visad 3579 gånger
Emil Rova
070 263 54 02

Bmw M535i Turbo
Volkswagen Vento 1.9 TD

Your toyota is fantastic
Användarvisningsbild
ventonz
För mycket laddtryck
Inlägg: 404
Blev medlem: ons feb 01, 2012 12:03 am
Ort: Gällivare

Re: Ventonz Garage incl. M535 turbo och verkstadsmaskiner

Inlägg av ventonz »

Nu kommer det lite bilduppdateringar, mycket moddning av oljepump och gördel för att få plats med den.. måste även vara det värsta materialet i mannaminne att svetsa i oljepumpen, men dom här gamla tyskarna är ju inte kända för att ha dom bästa gjutmaterialen :hihi:
Bilagor
20200512_024505.jpg
20200512_024505.jpg (184.63 KiB) Visad 2714 gånger
20200509_210002.jpg
20200509_210002.jpg (116.43 KiB) Visad 2714 gånger
20200509_204445.jpg
20200509_204445.jpg (176.2 KiB) Visad 2714 gånger
Emil Rova
070 263 54 02

Bmw M535i Turbo
Volkswagen Vento 1.9 TD

Your toyota is fantastic
Användarvisningsbild
ventonz
För mycket laddtryck
Inlägg: 404
Blev medlem: ons feb 01, 2012 12:03 am
Ort: Gällivare

Re: Ventonz Garage incl. M535 turbo och verkstadsmaskiner

Inlägg av ventonz »

Man fick dra ena riktiga böjar på kompressorkåpan för att få det att lira med standardlutningen. Fick även bygga ny mellanaxel efter första provturen, det är som i andra sammanhang, gillar tydligen inte tvåan torrt på nygräddat :doh:
Bilagor
20200617_234112.jpg
20200617_234112.jpg (130.78 KiB) Visad 2713 gånger
20200629_000750.jpg
20200629_000750.jpg (145.42 KiB) Visad 2713 gånger
20200624_172832.jpg
20200624_172832.jpg (225.59 KiB) Visad 2713 gånger
Emil Rova
070 263 54 02

Bmw M535i Turbo
Volkswagen Vento 1.9 TD

Your toyota is fantastic
Användarvisningsbild
ventonz
För mycket laddtryck
Inlägg: 404
Blev medlem: ons feb 01, 2012 12:03 am
Ort: Gällivare

Re: Ventonz Garage incl. M535 turbo och verkstadsmaskiner

Inlägg av ventonz »

När man fått allt att hänga med som det ska, förutom lite problem att hålla nere laddtrycket då det satt en 46mm waste på den så började det leverera iallafall, Toyo R888R däck införskaffades för att få fäste efter 150.
Bilagor
20200814_204832.jpg
20200814_204832.jpg (257.16 KiB) Visad 2712 gånger
ingen reg 1.jpg
ingen reg 1.jpg (273.55 KiB) Visad 2712 gånger
20200710_111046.jpg
20200710_111046.jpg (179.01 KiB) Visad 2712 gånger
Emil Rova
070 263 54 02

Bmw M535i Turbo
Volkswagen Vento 1.9 TD

Your toyota is fantastic
Användarvisningsbild
ventonz
För mycket laddtryck
Inlägg: 404
Blev medlem: ons feb 01, 2012 12:03 am
Ort: Gällivare

Re: Ventonz Garage incl. M535 turbo och verkstadsmaskiner

Inlägg av ventonz »

Som syntes i tidigare bild så har det även införskaffats hoosier 26/10 -15

Måste dock ha bredare fälgar, då dom här var lite väl smala. Är bara lite bängel att hitta 15" som är minst 8" breda.
Inget desto större fäste att hänga i hjulgranen däremot. :lakrits:

Så hur står det till nu med maskineriet?
S38an har ju gått som dom brukar, vill säga felfritt alltså
Tänkte väl kolla lager osv i den nu när bilen behöver besiktas.
66mm precision wastegate är även inhandlad så den ska svetsas på plats.
Funderar på att gå över på en annan termostat eller till och med elvattenpump mest för att spara plats då det blir rätt tight mot kylaren. Men kanske dumt att ha elpump på en gatbil.
Hade ju varit intressant att se vad man lyckas kräma ur på E85, men känns även som att det håller på att avvecklas eftersom här uppe i Gällivare så frågan är om man inte ska gå över sen till 98 och mysåka bara. S38an är ändå så pass hysterisk så man klarar sig väl på 600 hjulisar.
Har ju även införskaffat en GS6-53DZ som ska ersätta S6S-420G lådan, den gillade inte att man pjäxade i trean som vanligt :roll:

För bilen så väntar det väl på ork, plats och tid att byta samtliga bussningar i bak och framvagn då man som vanligt blir av med garage tack vare samhällsomvandligen. Provat dela garage också men det blev några tråkiga bucklor på den som ingen ville ta ansvar för så då blev man less.
Så det står väl lite stilla just nu, man får ta det som det kommer, även skaffat mig en 142a men hade nog ingen bild på den för tillfället, funderar vad man ska hitta på med den sen.
Bilagor
20200730_205316.jpg
20200730_205316.jpg (304.4 KiB) Visad 2710 gånger
Emil Rova
070 263 54 02

Bmw M535i Turbo
Volkswagen Vento 1.9 TD

Your toyota is fantastic
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Ventonz Garage incl. M535 turbo och verkstadsmaskiner

Inlägg av Steve »

Dom flesta GM har ju 5x120,6 som bultcirkel
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
ventonz
För mycket laddtryck
Inlägg: 404
Blev medlem: ons feb 01, 2012 12:03 am
Ort: Gällivare

Re: Ventonz Garage incl. M535 turbo och verkstadsmaskiner

Inlägg av ventonz »

Steve skrev: tis mar 22, 2022 4:59 pm Dom flesta GM har ju 5x120,6 som bultcirkel
Ja, det stämmer ju.. fanns lite bredare till dom så får väl bli en uppsättning jänkefälgar :thumbright:
Emil Rova
070 263 54 02

Bmw M535i Turbo
Volkswagen Vento 1.9 TD

Your toyota is fantastic
Användarvisningsbild
freddan302
Forumsberoende
Inlägg: 817
Blev medlem: ons nov 25, 2009 6:58 pm
Ort: Gällivare

Re: Ventonz Garage incl. M535 turbo och verkstadsmaskiner

Inlägg av freddan302 »

Update?
Användarvisningsbild
ventonz
För mycket laddtryck
Inlägg: 404
Blev medlem: ons feb 01, 2012 12:03 am
Ort: Gällivare

Re: Ventonz Garage incl. M535 turbo och verkstadsmaskiner

Inlägg av ventonz »

freddan302 skrev: fre apr 28, 2023 9:59 amUpdate?
Går segt, inflationen gör sitt. Bussningar och fjädring behöver bytas, ska byta ramlager i spisen också då jag inte var helt nöjd med ytan på dom, vevlagrena såg dock fina ut.. :D sen måste ju fanskapet besiktas också.. :doh:
Emil Rova
070 263 54 02

Bmw M535i Turbo
Volkswagen Vento 1.9 TD

Your toyota is fantastic
Skriv svar