Jens G B20 142. 10.62/198km/t 2023

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
KackNalle
Forumsberoende
Inlägg: 546
Blev medlem: tis jan 20, 2004 3:48 am
Ort: Kvissleby
Kontakt:

Inlägg av KackNalle »

Inhandla gjutjärnstråd till pinnsvetsen. Förvärm svetsa sen burra. Riktplana. Borde vara värt ett försök med all tid och pengar nerlagt på toppen!!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

fredde_vit_pv skrev:ska vi inte göra ett svetsförsök! och köra med holst motorsvets :twisted:

har alldrig sätt en spruken B20 topp där förut sen är sprikan är 1 cm från ventilsätet där den blev svetsad förut, så det var nog en inbyggd späning i gotset som tillslut gav efter.

det är nog svårt att få tilräckligt starkt eller??





ett altenativ skulle va att hitta en hyffsat färdig portad RC steg 3-4 som man bara fin putsar lite till på,

men det är minst 30-40 tim ändå att bygga om den till race turbo spec sen ska spridar fästena´fixas, borra stötstångs hål , M12 gäng i toppen, kortare stöt stänger, ändra kyl flödet i röret i toppen mm
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Inlägg av fredde_vit_pv »

Jens Gustavsson skrev:
fredde_vit_pv skrev:ska vi inte göra ett svetsförsök! och köra med holst motorsvets :twisted:

har alldrig sätt en spruken B20 topp där förut sen är sprikan är 1 cm från ventilsätet där den blev svetsad förut, så det var nog en inbyggd späning i gotset som tillslut gav efter.

det är nog svårt att få tilräckligt starkt eller??



vabra! då är ju spänningarna borta :lol:
nä allvarligt,vi kan hjälpas åt att svetsa o köra tryckluftsdriven slagghacka
samtidigt.brukar gå att få bort spänningarna om man smider fogen när den är varm. ugn,hacka,gjutjärnselektroder,fräs finns iallafall!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

fredde_vit_pv skrev:
Jens Gustavsson skrev:
har alldrig sätt en spruken B20 topp där förut sen är sprikan är 1 cm från ventilsätet där den blev svetsad förut, så det var nog en inbyggd späning i gotset som tillslut gav efter.

det är nog svårt att få tilräckligt starkt eller??



vabra! då är ju spänningarna borta :lol:
nä allvarligt,vi kan hjälpas åt att svetsa o köra tryckluftsdriven slagghacka
samtidigt.brukar gå att få bort spänningarna om man smider fogen när den är varm. ugn,hacka,gjutjärnselektroder,fräs finns iallafall!
ok det vore ju bra. jag svänger förbi med den i morron på lunchen så du får se hur den ser ut.
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Tråkigt att höra Jens, blir ingen resa för mig heller. Endast som åskådare =)
Användarvisningsbild
KackNalle
Forumsberoende
Inlägg: 546
Blev medlem: tis jan 20, 2004 3:48 am
Ort: Kvissleby
Kontakt:

Inlägg av KackNalle »

Hållbarheten på svetsen brukar ju inte vara problemet. Om man burrar direkt efter man svetsat ex en kort sträcka på 20mm så brukar det gå bra. Annars drar det ihop sig och spricker runt svetsen. "Hammra" ut svetssträngen innan den svalnar. Förvärmning av toppen kanske inte är så dum heller. Måste ju prova iaf!!
accobra
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 56
Blev medlem: tis jan 24, 2006 9:27 pm

Inlägg av accobra »

har sett många spruckna b18/b20 toppar, alltid lika trist.

motorerna är i regel bra, men vissa toppar spricker. de verkar ha inbyggda svagheter eller spänningar.

hoppas det löser sig.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

accobra skrev:har sett många spruckna b18/b20 toppar, alltid lika trist.

motorerna är i regel bra, men vissa toppar spricker. de verkar ha inbyggda svagheter eller spänningar.

hoppas det löser sig.
B20 topparna brukar alldrig sprika om man inte portad så det blir tövtunt eller om det är svetsat redan i närheten.


plockade bort ventilerna i dag och hittade yterliga sprikor mellan ventilerna och 3-4 cm ned i kanalerna där det också är svetsat förut efter ett gammalt ventil haveri.

jag piskade nog B20 för hårt i åmsele i fjol höstas fredde :lol:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

peppe skrev:Tråkigt att höra Jens, blir ingen resa för mig heller. Endast som åskådare =)
är det så illa? :cry:


jag vill inte va den som säger "vad var det ja sa" men 6 tändsystem på en motor är 5 fler än vad som behövs :?

har du kollat att basic grejorna fungerar (frågar på din tråd i stället)?
Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Inlägg: 2434
Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
Kontakt:

Inlägg av * * * NXJ * * * »

Låter som ett skittråkigt haveri. 10000kr å 150 timmar å håvete, om ni nu inte lyckas svetsa. Lycka till :!:

:arrow: /NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

NXJ skrev:Låter som ett skittråkigt haveri. 10000kr å 150 timmar å håvete, om ni nu inte lyckas svetsa. Lycka till :!:

:arrow: /NXJ

det gick inte att svetsa. har inte bestämt hur det blir än, ska fara och titta på en topp simon har som var boströms förut.

ev går den att anpassa rätt lätt, så vi får se om det blir nått mer kört med den i år.


(den får vila i ladugården ett tag nu iallafall tils vegan är lackad och hopmonterad i chassit)
Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Inlägg: 2434
Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
Kontakt:

Inlägg av * * * NXJ * * * »

Vegan blir frän :twisted: Synd bara att det inte blir Volvomotor i den :wink: Eller det kanske blir till ett annat år :P

:arrow: /NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

har funderat på att bygga en ren bruks bils gat motor till 142 så man har nått att köra i sommar (ca 25 timmars jobb).



En ny race topp tar ca 120-150 timmar att bygga från grunden till monterad och den tiden fins inte.

det blir också mer intresanta race runt byn med eric, simon, och rudolfsson tex :)




bottendelen får va som den är men en ny nästan std topp men std ventiler, F cam, HX35-40 turbo.



jag vacium pakiterar stor turbon , race cammen och bygger en ny race topp när någon kör snabbare än min 10.95 :lol: simon kanse blir falig eller den där vin och sprit volvon!
Senast redigerad av Jens Gustavsson den mån jun 26, 2006 2:09 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

NXJ skrev:Vegan blir frän :twisted: Synd bara att det inte blir Volvomotor i den :wink: Eller det kanske blir till ett annat år :P

:arrow: /NXJ

jo du är inte den första som säger det :)


mina polare brukar också fråga varför jag ska köra Prutt kudde under huven.

(Pruttkudde= V8 med ojämn tändföljd :lol: )



Det är inte omöjligt att det blir någon annan motor i den någon gång i framtiden men jag tycker det käns intresant att prova att överladda en Cheva SB nu då man pyslat med volvo i så många år!
Användarvisningsbild
Nicke Nyman
Forumsberoende
Inlägg: 1958
Blev medlem: tis mar 29, 2005 4:59 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

De här blir fränt tycker jag.. :D Ska bli gött o se hur den kommer gå! :D

MVH 8)
Skriv svar