Jens G B20 142. 10.62/198km/t 2023
b20 dragster
där fanns en frontmotor dragster i från skåne som också körde kompressor hillborn metanol motorn vart strokad och hadde titanstakar det enda som höll tydligen tidigt 80-87 någonting .. farlig grej där du satt på bakaxeln med " m40" lådan mellan benen såldes i delar runt 1987 edet någon som minns den hadde toppen i min ägo nåra år sålde den till norge tyvärr tror killarna vart från åstorp
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
min 142:a vilar men jag kanske startar den i höst?Andreas Öhman skrev:Hur går det här då?
den behöver en ny låda och en besiktning och lite tuning.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 205
- Blev medlem: lör maj 16, 2009 10:05 pm
- Ort: laholm
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
mins inte va det va för bult ricktigt men det va 12.9 nå universial tror jag.
rofab köpte jag nog dem från
rofab köpte jag nog dem från
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Jens G B20 142
Hej!
Tänkte ställa en fråga angående din gula fara, håller själv på och pillar med en 142a och undrar om du har förstärkt karossen något för att tåla effekten och vridet? Bakvagnen vet jag att du bytt, samt att du har en bur svetsad, framvagn ändrad, men jag tänkte om du har gjort något mer åt styvhet eller hållfasthet karossmässigt gällande balkar, fogsvetsning etc?
Anledningen till frågan är för att jag vill köra med en LS 1 alu v8a så småningom och den har ju rätt mycket mer effekt och vrid än den rover v8a jag besiktigar med.
För övrigt är det helt otroligt vad du uppnått med den gula och en b20!
Vänligen,
Alexander Engelmark
Tänkte ställa en fråga angående din gula fara, håller själv på och pillar med en 142a och undrar om du har förstärkt karossen något för att tåla effekten och vridet? Bakvagnen vet jag att du bytt, samt att du har en bur svetsad, framvagn ändrad, men jag tänkte om du har gjort något mer åt styvhet eller hållfasthet karossmässigt gällande balkar, fogsvetsning etc?
Anledningen till frågan är för att jag vill köra med en LS 1 alu v8a så småningom och den har ju rätt mycket mer effekt och vrid än den rover v8a jag besiktigar med.
För övrigt är det helt otroligt vad du uppnått med den gula och en b20!
Vänligen,
Alexander Engelmark
Alexander Engelmark
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Jens G B20 142
Hej den är inte så mycket förstärkt på de äldre så ska man förstärka infästningen på det övre bakvagns staget med ett vinkel järn så bulten sitter imot karossen på båda sidorna sen ska man försöka få bort den tjockaste busningen i bakvagnen och ersätta med nån typ av plast bustning då den utsätter drivlinan för extrema påkännigar då det blir däckstuts och pinjong vinkel som blir fel.
jag har ju sen ett hockymåls störtbåge som binder ihop bilen lite men ska man öka styvheten mer så bygg hel bur då blir det nog mycket mindre svikt och bättre säkerhet om det går åt skogen nångång.
annars är det ett stabilt chassi som bara behöver va i bra skick och med lämpliga fjädrar och dämpare för vad man ska ha den till så tål dem mycket effekt. bättre broms klossar fram och bra broms olja remomenderas också om man ska köra annat än dragrace.
mvh jens
jag har ju sen ett hockymåls störtbåge som binder ihop bilen lite men ska man öka styvheten mer så bygg hel bur då blir det nog mycket mindre svikt och bättre säkerhet om det går åt skogen nångång.
annars är det ett stabilt chassi som bara behöver va i bra skick och med lämpliga fjädrar och dämpare för vad man ska ha den till så tål dem mycket effekt. bättre broms klossar fram och bra broms olja remomenderas också om man ska köra annat än dragrace.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Jens G B20 142
För nästan exakt 30 år sen nu i höst så köpte jag min gula 142 och började modifiera den. Då lix blocket sprack på vegan så tänkte jag besiktiga den i höst så jag och Werner kan glida runt med den och fira 30 års jubelet haha.
Den här stått i ladugården hos mor och far och bromsarna låst sig och Saaben orka inte dra ut den och David Brown på Tjarn 5km bort så fick vegan hjälpa till (läcker inget vatten under 1.5bar ladd). Har även hjälp av Jonas Sandström som också haft sin bil i 30 år. Blir kul att starta den framöver men mycket jobb kvar.
nu står den igen grov tvättad där allt började för 30 år sen för lite servis.
mvh jens
Den här stått i ladugården hos mor och far och bromsarna låst sig och Saaben orka inte dra ut den och David Brown på Tjarn 5km bort så fick vegan hjälpa till (läcker inget vatten under 1.5bar ladd). Har även hjälp av Jonas Sandström som också haft sin bil i 30 år. Blir kul att starta den framöver men mycket jobb kvar.
nu står den igen grov tvättad där allt började för 30 år sen för lite servis.
mvh jens
- Bilagor
-
- grovtvättad.jpg (76.42 KiB) Visad 1316 gånger
-
- vegan drar ut 142an.jpg (64.7 KiB) Visad 1316 gånger
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Jens G B20 142 Tillbaka in i garaget! 30 års jubuleum!
Bästa nyheten på länge
Re: Jens G B20 142 Tillbaka in i garaget! 30 års jubuleum!
Jäklar va kul! Håller med steve
Ludvig Lyttbacka
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Jens G B20 142 Tillbaka in i garaget! 30 års jubuleum!
jo känns kul att få greja lite med den igen faktiskt
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/