Jens G B20 142. 10.62/198km/t 2023

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
micke999
Förvisad
Inlägg: 813
Blev medlem: tis apr 03, 2007 9:41 am
Ort: västerås

Inlägg av micke999 »

swedol har med e85 slang
STDrace
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 66
Blev medlem: ons sep 10, 2008 4:04 pm
Ort: karlskrona

Inlägg av STDrace »

Gasol slang. håller och finns överallt :twisted:
Man ska leva livet
effe
För mycket laddtryck
Inlägg: 308
Blev medlem: tis apr 24, 2007 8:48 pm
Ort: halmstad

soppa

Inlägg av effe »

kan berätta att mina nålventiler gav upp + en slang till förg i camaron när jag testa bensin från flyget den håller 102 oktan vet ej vad den innehåller men den e ganska flyktig
effe
För mycket laddtryck
Inlägg: 308
Blev medlem: tis apr 24, 2007 8:48 pm
Ort: halmstad

b20 dragster

Inlägg av effe »

där fanns en frontmotor dragster i från skåne som också körde kompressor hillborn metanol motorn vart strokad och hadde titanstakar det enda som höll tydligen tidigt 80-87 någonting .. farlig grej där du satt på bakaxeln med " m40" lådan mellan benen såldes i delar runt 1987 edet någon som minns den hadde toppen i min ägo nåra år sålde den till norge tyvärr tror killarna vart från åstorp
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Andreas Öhman skrev:Hur går det här då? :hihi: :D
min 142:a vilar men jag kanske startar den i höst?

den behöver en ny låda och en besiktning och lite tuning.
pvmannen karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 205
Blev medlem: lör maj 16, 2009 10:05 pm
Ort: laholm

Inlägg av pvmannen karlsson »

ser ut som att du har sträckbult till toppen, köpte du en sats från en annan bil eller special per styck? har läst nånstans att det är m12 som gäller
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

mins inte va det va för bult ricktigt men det va 12.9 nå universial tror jag.

:idea: rofab köpte jag nog dem från
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Jens, kolla din kamaxeltråd, du har en offtopic fråga där ang imorgon.

Mvh :)

PS. var för lat för pm.
Sockan
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 56
Blev medlem: tis dec 09, 2008 4:11 pm
Ort: Uppsala

Re: Jens G B20 142

Inlägg av Sockan »

Hej!

Tänkte ställa en fråga angående din gula fara, håller själv på och pillar med en 142a och undrar om du har förstärkt karossen något för att tåla effekten och vridet? Bakvagnen vet jag att du bytt, samt att du har en bur svetsad, framvagn ändrad, men jag tänkte om du har gjort något mer åt styvhet eller hållfasthet karossmässigt gällande balkar, fogsvetsning etc?

Anledningen till frågan är för att jag vill köra med en LS 1 alu v8a så småningom och den har ju rätt mycket mer effekt och vrid än den rover v8a jag besiktigar med.

För övrigt är det helt otroligt vad du uppnått med den gula och en b20!

Vänligen,
Alexander Engelmark
Alexander Engelmark
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jens G B20 142

Inlägg av Jens Gustavsson »

Hej den är inte så mycket förstärkt på de äldre så ska man förstärka infästningen på det övre bakvagns staget med ett vinkel järn så bulten sitter imot karossen på båda sidorna sen ska man försöka få bort den tjockaste busningen i bakvagnen och ersätta med nån typ av plast bustning då den utsätter drivlinan för extrema påkännigar då det blir däckstuts och pinjong vinkel som blir fel.

jag har ju sen ett hockymåls störtbåge som binder ihop bilen lite men ska man öka styvheten mer så bygg hel bur då blir det nog mycket mindre svikt och bättre säkerhet om det går åt skogen nångång.

annars är det ett stabilt chassi som bara behöver va i bra skick och med lämpliga fjädrar och dämpare för vad man ska ha den till så tål dem mycket effekt. bättre broms klossar fram och bra broms olja remomenderas också om man ska köra annat än dragrace.

mvh jens
Sockan
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 56
Blev medlem: tis dec 09, 2008 4:11 pm
Ort: Uppsala

Re: Jens G B20 142

Inlägg av Sockan »

Tusen tack för svaret!
Alexander Engelmark
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jens G B20 142

Inlägg av Jens Gustavsson »

För nästan exakt 30 år sen nu i höst så köpte jag min gula 142 och började modifiera den. Då lix blocket sprack på vegan så tänkte jag besiktiga den i höst så jag och Werner kan glida runt med den och fira 30 års jubelet haha.

Den här stått i ladugården hos mor och far och bromsarna låst sig och Saaben orka inte dra ut den och David Brown på Tjarn 5km bort så fick vegan hjälpa till (läcker inget vatten under 1.5bar ladd). Har även hjälp av Jonas Sandström som också haft sin bil i 30 år. Blir kul att starta den framöver men mycket jobb kvar.

nu står den igen grov tvättad där allt började för 30 år sen för lite servis.

mvh jens
Bilagor
grovtvättad.jpg
grovtvättad.jpg (76.42 KiB) Visad 1311 gånger
vegan drar ut 142an.jpg
vegan drar ut 142an.jpg (64.7 KiB) Visad 1311 gånger
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Jens G B20 142 Tillbaka in i garaget! 30 års jubuleum!

Inlägg av Steve »

Bästa nyheten på länge 😊
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Trubbis
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 79
Blev medlem: mån sep 26, 2011 7:05 pm
Ort: Umeå

Re: Jens G B20 142 Tillbaka in i garaget! 30 års jubuleum!

Inlägg av Trubbis »

Jäklar va kul! Håller med steve :)
Ludvig Lyttbacka
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jens G B20 142 Tillbaka in i garaget! 30 års jubuleum!

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo känns kul att få greja lite med den igen faktiskt
Skriv svar