BMW E28 M30 Turbo
Re: BMW E28 Projekt M88/3
Som den såg ut innan jag körde ut den till garaget
Putsade bakljus i somras
Lite mer bilder i kväll om ni har tur när bakvagnen hittar upp och lite annat pill kanske
Putsade bakljus i somras
Lite mer bilder i kväll om ni har tur när bakvagnen hittar upp och lite annat pill kanske
Jonas Runeson
BMW E28 M30 Turbo DCT
BMW E30 340i projekt
BMW E28 M30 Turbo DCT
BMW E30 340i projekt
- Emil Sundquist
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 356
- Blev medlem: ons jul 29, 2015 8:37 pm
- Ort: Kisa
Re: BMW E28 Projekt M88/3
Häftigt med e28 [THUMBS UP SIGN]
Re: BMW E28 Projekt M88/3
Timmarna måste läggas ner, allt ska passera händerna. Kul att se att du var bra kompis med svetsen - du har sannerligen räddat den där bilen!
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Re: BMW E28 Projekt M88/3
Nu har jag varit i garaget i helgen i vanlig ordning
Monterade veven i m88 och märkte att det var fel vevlager så stakar och kolvar fick vänta..
Funderade också på M88 o det på bilden samma cc på m30 o m88 portarna
Perfekt turbo på m30 HX52 #11 doc vet jag inte vad ja ska göra.. Har kompressor kit med...
Kompressorn och remhjulet!
Eaton m112 1,87L luft per varv
15-20% Inre läckage motor/kompressor
1bar i teori
ca 0.8 i verkligheten
1.75L luft per insugtakt
6500rpm std
11375L i min std
11375 * 2 = 22750L 1bar överladd
1.75:1 utväxling till m30b34 för 1bar
remhjul kompressor 70mm
remhjul vevaxel 122.5mm
Seems legit
Och ett s38 grenrör med m30 fläns på som bör modifieras en gnutta för att få plats i e28ans motorrum .
Monterade veven i m88 och märkte att det var fel vevlager så stakar och kolvar fick vänta..
Funderade också på M88 o det på bilden samma cc på m30 o m88 portarna
Perfekt turbo på m30 HX52 #11 doc vet jag inte vad ja ska göra.. Har kompressor kit med...
Kompressorn och remhjulet!
Eaton m112 1,87L luft per varv
15-20% Inre läckage motor/kompressor
1bar i teori
ca 0.8 i verkligheten
1.75L luft per insugtakt
6500rpm std
11375L i min std
11375 * 2 = 22750L 1bar överladd
1.75:1 utväxling till m30b34 för 1bar
remhjul kompressor 70mm
remhjul vevaxel 122.5mm
Seems legit
Och ett s38 grenrör med m30 fläns på som bör modifieras en gnutta för att få plats i e28ans motorrum .
Jonas Runeson
BMW E28 M30 Turbo DCT
BMW E30 340i projekt
BMW E28 M30 Turbo DCT
BMW E30 340i projekt
Re: BMW E28 Projekt M88/3
Nu kommer en uppdatering igen! Bytte tanken och armaturen efter som det var rostigt.. Försökte laga sist men det gick inte bra
Tanken från klokkerholm och armaturen från bmw!
Desutom hade jag tänk att skita i dragkroken men jag bad min polare blästra den åt mig fick tillbaka den så här det är bara sätta dit den så kan ja dra flickvännens hästtransport sen
Tanken från klokkerholm och armaturen från bmw!
Desutom hade jag tänk att skita i dragkroken men jag bad min polare blästra den åt mig fick tillbaka den så här det är bara sätta dit den så kan ja dra flickvännens hästtransport sen
Senast redigerad av Runeson den fre apr 29, 2016 9:38 am, redigerad totalt 1 gånger.
Jonas Runeson
BMW E28 M30 Turbo DCT
BMW E30 340i projekt
BMW E28 M30 Turbo DCT
BMW E30 340i projekt
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2784
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: BMW E28 Projekt M88/3
Trevligt projekt, och starkt jobbat med karossen, tro mig jag vet hur mycket jobb det är !!
Ta en titt ner i Klokkerholm tanken, och inspektera hur skvalpskyddet ser ut jämfört med original tanken.
Jag misstänker att Klokkerholm tanken är sämre, det behövdes inte mycket effekt innan min började suga luft, om man hade under 30 liter i tanken.
Nu har jag dock Catchtank så problemet är åtgärdat.
Ta en titt ner i Klokkerholm tanken, och inspektera hur skvalpskyddet ser ut jämfört med original tanken.
Jag misstänker att Klokkerholm tanken är sämre, det behövdes inte mycket effekt innan min började suga luft, om man hade under 30 liter i tanken.
Nu har jag dock Catchtank så problemet är åtgärdat.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: BMW E28 Projekt M88/3
Jonas Runeson
BMW E28 M30 Turbo DCT
BMW E30 340i projekt
BMW E28 M30 Turbo DCT
BMW E30 340i projekt
Re: BMW E28 Projekt M88/3
Ja det är kul dock är avgasröret av så den står i garaget igen.. Diffen brakade ju in i det M88an är fortfarande i garaget och väntar på lite vård. Köpte vevlager men det vart fel lustigt nog så det har legat på is nu ett tag.. Men ska väll ta ett ryck och beställa lager, Fått hem en s38 kamkedja iallafall nu igår så den kommer ju hålla Sen när bottendelen är kvar så är det ju "bara" att lämna toppen till renoveringsfirman som ska svetsa den.. (dyrt) så planen är att lämna den i slutet av sommaren och sätta i den i vinter. Ska ju göra lite andra grejer sen när motorn ska i! Typ flytta bak batteriet bagaget så det ser ut som orginal M5 och byta tll e32 750 bromsar
Jonas Runeson
BMW E28 M30 Turbo DCT
BMW E30 340i projekt
BMW E28 M30 Turbo DCT
BMW E30 340i projekt
Re: BMW E28 Projekt M88/3
När e28:orna blev avlösta av sina yngre syskon insåg man att den var rätt ful egentligen, men sedan så förflyter lite tid och naturens krafter och slitage sållar bort de flesta från vägarna.
Nu helt plötsligt blir man glad när man ser en (sällan) och inser att de är jäkligt snygga. och din är skitsnygg. Kul att få följa
Nu helt plötsligt blir man glad när man ser en (sällan) och inser att de är jäkligt snygga. och din är skitsnygg. Kul att få följa
Re: BMW E28 Projekt M88/3
Händer inte mycket med M88an men E28an har fått sig ett nytt diffäste och avgassystem den ska ju besiktas snart. Men jag har iaf lite bilder på M88 när jag provade s38 kamkedjan.
S38 kamkedja och kamdrev! Saknar ett drev till vevaxeln bara.
Får se om Jag kan uppdatera lite imorgon när jag fått dit avgasystemet och städat av e28an lite Trevlig helg!
S38 kamkedja och kamdrev! Saknar ett drev till vevaxeln bara.
Får se om Jag kan uppdatera lite imorgon när jag fått dit avgasystemet och städat av e28an lite Trevlig helg!
Jonas Runeson
BMW E28 M30 Turbo DCT
BMW E30 340i projekt
BMW E28 M30 Turbo DCT
BMW E30 340i projekt
Re: BMW E28 Projekt M88/3
Då var den besiktad med en 2 på handbromsen nu ska det smidas planer men frågan är blir det hx52an på 2bar eller eaton m112 på 0.8bar? Jag är lite på kompressor sidan tanken är ju att detta ska bli imellan m88an
Vart ju rätt smutt med nya däck
Jonas Runeson
BMW E28 M30 Turbo DCT
BMW E30 340i projekt
BMW E28 M30 Turbo DCT
BMW E30 340i projekt
Re: BMW E28 Projekt M88/3
Har ju bessat bilen igen för ett tag sedan så nu rullar den till den 30 juni 2018 Har fått tag i lite nya grejer så nu lutar det åt turbohållet igen då jag är sugdn på bana med Nu har jag schwitzer s300,bosch ev14 900cc,ppf grenrör och så blir det k-data pnp styrsystem.Så klart blir det coopering och arp som vanligt på m30 sedan för att få in o ut all luft så kör ja med en z55 turbo kam
Jonas Runeson
BMW E28 M30 Turbo DCT
BMW E30 340i projekt
BMW E28 M30 Turbo DCT
BMW E30 340i projekt
Re: BMW E28 Projekt M88/3
kul att du tar dit förnuft till fånga å bygger M30 turbo! lägg till HD vipparmar på inköpslistan så lär de bli kanoners
M30 turbo